Obliczanie maksymalnej stawki opłaty elektronicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 marca 2011 r.
w sprawie obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej1)

Na podstawie art. 13ha ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółową metodę obliczania maksymalnej stawki opłaty, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zwanej dalej "ustawą", za przejazd 1 kilometra drogi krajowej.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o klasie drogi, należy przez to rozumieć klasę, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430 oraz z 2010 r. Nr 65, poz. 407).
§  2.
Maksymalna stawka opłaty, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwanej dalej "opłatą elektroniczną", obliczana jest odrębnie dla następujących klas dróg krajowych lub ich odcinków, zwanych dalej "drogami krajowymi":
1)
A i S;
2)
GP i G.
§  3.
1.
Wysokość maksymalnej stawki opłaty elektronicznej oblicza się na podstawie kosztów:
1)
budowy drogi krajowej;
2)
finansowych;
3)
utrzymania drogi krajowej;
4)
remontów drogi krajowej;
5)
ochrony oraz zarządzania drogą krajową;
6)
poboru opłaty elektronicznej.
2.
Koszty budowy drogi krajowej obejmują koszty budowy oraz przebudowy drogi, w tym koszty opracowania programu inwestycji, ekspertyz, studiów, dokumentacji projektowej, nabycia nieruchomości i przygotowania gruntów pod budowę drogi, pomiarów geodezyjnych, prac geologicznych, badań archeologicznych, a także koszty wykonania robót budowlanych, zarządzania tymi robotami, nadzoru inwestorskiego oraz kwotę marży, którą należy wypłacić wykonawcy.
3.
Koszty finansowe obejmują wszelkie koszty związane z pozyskiwaniem i obsługą kapitału dłużnego, zwrot z wkładów finansowych udziałowców w przypadku umów o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, o których mowa w art. 40 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.3)), kwoty wydatkowane na ubezpieczenie oraz koszt należnych podatków.
4.
Koszty utrzymania drogi krajowej obejmują koszty utrzymania w rozumieniu art. 4 pkt 20 ustawy.
5.
Koszty remontów drogi krajowej obejmują koszty remontów w rozumieniu art. 4 pkt 19 ustawy.
6.
Koszty ochrony oraz zarządzania drogą krajową obejmują koszty ochrony w rozumieniu art. 4 pkt 21 ustawy oraz koszty zarządzania, w tym koszty administracyjne.
7.
Koszty poboru opłaty elektronicznej obejmują koszty związane z:
1)
przygotowaniem, wdrożeniem i budową systemu poboru opłaty elektronicznej;
2)
eksploatacją systemu poboru opłaty elektronicznej, w tym koszty utrzymania stanowisk do pobierania opłaty elektronicznej, bieżące koszty eksploatacji, zarządzania i administrowania systemem pobierania opłaty elektronicznej, koszty egzekwowania nieuiszczonej opłaty elektronicznej oraz koszty egzekwowania kar pieniężnych, o których mowa w art. 13k ustawy.
8.
Koszty, o których mowa w ust. 2 i 7, mogą zostać powiększone o przewidywaną stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału lub marżę odzwierciedlającą stopień poniesionego ryzyka.
§  4.
Wysokość maksymalnej stawki opłaty elektronicznej oblicza się według następującego wzoru:

gdzie:

Tmax - maksymalna stawka opłaty elektronicznej,

K(i) - koszty budowy lub koszty budowy i remontów drogi krajowej, na której pobiera się opłatę elektroniczną oraz koszty związane z przygotowaniem, wdrożeniem i budową systemu poboru opłaty elektronicznej,

G - środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej wypłacone lub przewidywane do wypłacenia w związku z budową lub przebudową drogi krajowej, na której pobiera się opłatę elektroniczną,

A - okres amortyzacji drogi krajowej, na której pobiera się opłatę elektroniczną,

K(u) - roczne koszty utrzymania drogi krajowej, na której pobiera się opłatę elektroniczną,

K(ue) - roczne koszty ochrony oraz zarządzania drogą krajową, na której pobiera się opłatę elektroniczną oraz koszty eksploatacji systemu poboru opłaty elektronicznej,

K(f) - roczne koszty finansowe,

U(c) - udział pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy, w ruchu ogółem na drodze krajowej, na której pobiera się opłatę elektroniczną, skorygowany wskaźnikami równoważnymi,

P(p) - roczna praca przewozowa pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy, w przewidywanym okresie użytkowania drogi krajowej (pojazdokilometry).

§  5.
1.
Maksymalną stawkę opłaty elektronicznej ustala się z uwzględnieniem przewidywanego okresu amortyzacji drogi krajowej.
2.
Dla dróg krajowych, dla których zawarto umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, o której mowa w art. 40 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, przewidywany okres amortyzacji drogi krajowej nie może być krótszy niż 20 lat.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. UE L 157 z 09.06.2006, str. 8).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018 i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 99, poz. 666, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 19, poz. 101, Nr 86, poz. 720, Nr 105, poz. 877, Nr 115, poz. 966, Nr 143, poz. 1164, Nr 157, poz. 1241 i Nr 223, poz. 1776.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.77.417

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obliczanie maksymalnej stawki opłaty elektronicznej.
Data aktu: 22/03/2011
Data ogłoszenia: 12/04/2011
Data wejścia w życie: 27/04/2011