Szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z usuwaniem skutków powodzi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 15 listopada 2011 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z usuwaniem skutków powodzi

Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1385) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", w związku z usuwaniem skutków powodzi, przeznaczonych na:
1)
utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób niepełnosprawnych;
2)
odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą;
3)
pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi;
4)
usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja oraz zakup sprzętu);
5)
dofinansowanie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, Nr 171, poz. 1016 i Nr 209, poz. 1243 i 1244), zwanej dalej "ustawą o rehabilitacji", do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.
§  2.
1.
W zakresie określonym w § 1 pkt 1 oraz w przypadku odtworzenia zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą osoba niepełnosprawna prowadząca działalność gospodarczą, pracodawca zatrudniający osoby niepełnosprawne lub organizator zakładu aktywności zawodowej składają wniosek w oddziale Funduszu właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności.
2.
Wniosek zawiera następujące informacje:
1)
dane wnioskodawcy:
a)
pełną nazwę wnioskodawcy oraz jej skrót, jeżeli posiada,
b)
numery: REGON i NIP, jeżeli zostały nadane,
c)
adres miejsca prowadzenia działalności wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
d)
adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
e)
imię, nazwisko, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada, osoby odpowiedzialnej za kontakty z Funduszem;
2)
przedmiot działalności;
3)
oświadczenie wnioskodawcy o poniesieniu strat wraz z ich wyszczególnieniem i oszacowaniem;
4)
oświadczenie wnioskodawcy o zawartych umowach ubezpieczenia majątku oraz o kwocie przyznanego odszkodowania;
5)
wnioskowaną kwotę pomocy i jej przeznaczenie;
6)
oświadczenie o nieuzyskaniu pomocy z innych źródeł na cele określone we wniosku lub informację o wysokości pomocy uzyskanej na te cele;
7)
liczbę zatrudnionych osób niepełnosprawnych.
3.
W przypadku osoby niepełnosprawnej prowadzącej działalność gospodarczą do wniosku należy dołączyć kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem.
4.
Osoby niepełnosprawne prowadzące działalność gospodarczą i pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne do wniosku dołączają również odpowiednie informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585, z 2010 r. Nr 18, poz. 99 oraz z 2011 r. Nr 233, poz. 1381).
§  3.
1.
W przypadku odtworzenia zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia warsztatu terapii zajęciowej jednostka prowadząca ten warsztat składa wniosek w oddziale Funduszu właściwym ze względu na miejsce prowadzenia warsztatu terapii zajęciowej.
2.
Wniosek zawiera następujące informacje:
1)
dane wnioskodawcy:
a)
pełną nazwę wnioskodawcy oraz jej skrót, jeżeli posiada,
b)
numery: REGON i NIP, jeżeli zostały nadane,
c)
tytuł prawny do obiektu lub lokalu przeznaczonego na warsztat terapii zajęciowej,
d)
liczbę uczestników terapii oraz zatrudnionych,
e)
adres wnioskodawcy właściwy ze względu na miejsce prowadzenia warsztatu terapii zajęciowej wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
f)
adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego;
2)
informacje, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3-6.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
szacunkowy kosztorys robót budowlanych;
2)
wykaz odtwarzanego wyposażenia i materiałów.
§  4.
1.
W zakresie określonym w § 1 pkt 3 i 4 wniosek składa się w oddziale Funduszu właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.
2.
Wniosek zawiera następujące informacje:
1)
imię i nazwisko wnioskodawcy;
2)
adres wnioskodawcy wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego;
3)
adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego;
4)
określenie:
a)
rodzaju utraconego lub zniszczonego sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych lub środków pomocniczych,
b)
powstałych w wyniku powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych u wnioskodawcy (finansowanie remontów, readaptacja i zakup sprzętu);
5)
informacje, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 4-6.
3.
Do wniosku należy dołączyć dokument, o którym mowa w § 2 ust. 3.
§  5.
W zakresie określonym w § 1 pkt 5 odpowiednio stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy o rehabilitacji.
§  6.
1.
Fundusz, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku spełniającego wymogi określone w § 2-4, rozpatruje wniosek i pisemnie powiadamia wnioskodawcę o wysokości przyznanych środków albo o odmowie ich przyznania, podając przyczynę odmowy przyznania tych środków. W terminie tym Fundusz może wezwać wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień, jeżeli jest to niezbędne do wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozpatrzenia wniosku.
2.
W przypadku stwierdzenia we wniosku nieprawidłowości Fundusz niezwłocznie wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania wraz z pouczeniem o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania w przypadku ich nieusunięcia.
§  7.
W przypadku przyznania środków, o których mowa w § 6, Fundusz zawiera z wnioskodawcą umowę, w której określa się:
1)
wysokość środków;
2)
przeznaczenie środków;
3)
sposób rozliczenia środków;
4)
warunki wypowiedzenia umowy;
5)
czy otrzymane środki stanowią pomoc publiczną.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.256.1536

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z usuwaniem skutków powodzi.
Data aktu: 15/11/2011
Data ogłoszenia: 28/11/2011
Data wejścia w życie: 28/11/2011