Kontrola korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 27 września 2011 r.
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych

Na podstawie art. 58 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb przeprowadzania kontroli korzystania z dostępu do danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji;
2)
wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli;
3)
wzór protokołu kontroli.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
kontrolującym - rozumie się przez to pracownika urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o którym mowa w art. 57 ust. 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
§  3. 
Kontrolę zarządza minister.
§  4. 
1. 
Kontrola jest wykonywana zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. 
W razie potrzeby, niezależnie od rocznego planu kontroli, minister może zarządzić przeprowadzenie kontroli doraźnej.
§  5. 
1. 
Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych z rejestru PESEL. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. 
Roczny plan kontroli określa:
1)
zakres przedmiotowy kontroli;
2)
nazwę podmiotu kontrolowanego;
3)
przewidywany termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§  6. 
1. 
Minister wyznacza zespół kontrolny, w którego skład wchodzi co najmniej dwóch kontrolujących, wskazując spośród nich kierownika zespołu kontrolnego.
2. 
Kontrolujący składa ministrowi pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli.
3. 
Wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Kontrolujący dokumentują przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli, które obejmują:
1)
wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron;
2)
uwierzytelnione kopie dokumentów potwierdzających uprawnienie do przetwarzania danych przekazanych w celu weryfikacji;
3)
sporządzone na piśmie stanowisko ministra, o którym mowa w § 9 ust. 5;
4)
inne dokumenty związane z przedmiotem kontroli.
2. 
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
§  8. 
1. 
Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący sporządzają protokół kontroli, który zawiera opis stanu faktycznego, stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. 
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra.
3. 
Wzór protokołu kontroli stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Po zakończeniu czynności kontrolnych protokół kontroli podpisują kontrolujący i przekazują protokół kierownikowi podmiotu kontrolowanego, a w razie nieobecności kierownika - osobie pełniącej jego obowiązki, wyznaczając jednocześnie 7-dniowy termin od dnia otrzymania protokołu do złożenia podpisu.
2. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki mogą wnieść do protokołu kontroli umotywowane zastrzeżenia w terminie, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
4. 
W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają odpowiednią część protokołu.
5. 
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kierownik zespołu kontrolnego uzupełnia protokół kontroli o pisemne stanowisko ministra, w którym są wskazane przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
6. 
Zmieniony lub uzupełniony w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3, protokół kontroli bądź protokół kontroli wraz ze stanowiskiem, o którym mowa w ust. 5, przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie pełniącej jego obowiązki w celu jego podpisania i zwrotu podpisanego protokołu kontrolującym.
7. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli. O odmowie podpisania protokołu kontroli kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
8. 
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub osobę pełniąca jego obowiązki nie stanowi przeszkody do wystąpienia do ministra z wnioskiem, o którym mowa w § 10.
§  10. 
W przypadku stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1 lub art. 48 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, kierownik zespołu kontrolnego występuje do ministra z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 51 ust. 2 pkt 2 tej ustawy.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2015 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA KONTROLI

............................, dnia ..............

..............................................................

(nazwa i adres organu zarządzającego kontrolę)

Upoważnienie nr ......

Na podstawie art. 58 pkt 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388) oraz w związku z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 września 2011 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych (Dz. U. Nr 224, poz. 1348)

upoważniam

Pana/Panią ...............................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe lub funkcja)

legitymującego/-cą się legitymacją służbową/dowodem osobistym

...................................................................................................................................................................................

do przeprowadzenia kontroli .....................................................................................................................................

(oznaczenie kontroli – wskazanie daty wszczęcia i daty przewidywanego zakończenia kontroli)

...................................................................................................................................................................................

w ...............................................................................................................................................................................

(nazwa i adres kontrolowanego podmiotu)

...................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................

(zakres przedmiotowy i okres objęty kontrolą)

Pouczenie

Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego:

— ustalenie z organem kontroli innego terminu kontroli, jeżeli działalność jest objęta kontrolą innego organu, zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.),

— łączny czas trwania wszystkich kontroli podmiotu kontrolowanego w jednym roku kalendarzowym, stosownie do art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, nie może przekraczać 12 albo 18, albo 24, albo 48 dni roboczych, w zależności od kategorii przedsiębiorcy,

— uczestniczenie w czynnościach kontrolnych przedsiębiorcy lub pisemne wskazanie przez niego osoby upoważnionej, w szczególności w przypadku nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy, stosownie do art. 80 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— prowadzenie książki kontroli oraz udostępnianie na żądanie kontrolującego książki kontroli, upoważnień i protokołów z poprzednich kontroli, na zasadach określonych w art. 81 ust. 1 oraz art. 81a ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— dokonywanie wpisu do książki kontroli informacji o wydaniu decyzji, o której mowa w art. 51 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,

— udzielanie na żądanie kontrolujących pisemnych wyjaśnień,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w czasie kontroli dokonywanej przez inny organ, jeżeli zachodzą przesłanki określone w art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w przypadkach, o których mowa w art. 83 ust. 2 i art. 84 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— okazywanie dokumentów i urządzeń, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,

— zapewnienie warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym swobodny dostęp do pomieszczeń.

Upoważnienie niniejsze jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu osobistego kontrolującego.

Ważność upoważnienia upływa z dniem ..................................................................................................................

.........................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka imienna i podpis osoby

 

wydającej upoważnienie)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia .........................................................................................................

.........................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka imienna i podpis osoby

 

przedłużającej upoważnienie)

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI

.....................................................................

(nazwa i adres komórki zarządzającej kontrolę)

Nr akt kontroli ......................................................................................., dnia ......................

Protokół kontroli

Nazwa i adres podmiotu kontrolowanego:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Osoby przeprowadzające kontrolę (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja, nr upoważnienia do przeprowadze-

nia kontroli):

1. .................................................................................................................................................................................

2. .................................................................................................................................................................................

3. .................................................................................................................................................................................

Kierownik podmiotu kontrolowanego oraz inne osoby uczestniczące w czynnościach kontrolnych ze strony te-

go podmiotu (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja):

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Przedmiot kontroli i okres objęty kontrolą:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Opis ustalonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz prawie odmowy podpisania protokołu:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

..................................................................

(pieczątki imienne i podpisy kontrolujących)

..............................................................................................

(pieczątka imienna i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego

lub osoby pełniącej jego obowiązki)

W przypadku odmowy podpisania protokołu – wzmianka o tym fakcie:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

1 Obecnie działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne kieruje Minister Spraw Wewnętrznych, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz.U.2014.1265).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych (Dz.U.2008.228.1523).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1200 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych.
Data aktu: 27/09/2011
Data ogłoszenia: 18/08/2015
Data wejścia w życie: 01/03/2015