Rejestr wyborców oraz tryb przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 27 lipca 2011 r.
w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze

Na podstawie art. 25 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 15 i 1089) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia rejestru wyborców obejmujący:
a)
wzór rejestru wyborców,
b)
metody aktualizacji rejestru wyborców i sposób jego udostępniania,
c)
wzór wniosku o udostępnienie rejestru wyborców,
d)
wzór wniosku o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców,
e)
wzór zawiadomienia o wpisaniu do rejestru wyborców,
f)
wzór wniosku o skreślenie wyborcy z rejestru wyborców,
g)
warunki, które musi spełniać system informatyczny służący prowadzeniu rejestru wyborców;
2)
sposób przekazywania przez urzędy gmin właściwym organom wyborczym okresowych informacji o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców;
3)
wzór pisemnej deklaracji załączanej do wniosku o wpisanie do rejestru wyborców;
4)
tryb przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych dotyczących obywateli tych państw wpisanych do rejestru wyborców oraz skreślonych z rejestru wyborców, jak również obywateli polskich chcących korzystać z praw wyborczych na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy;
2)
rejestrze wyborców - należy przez to rozumieć stały rejestr wyborców, o którym mowa w art. 18 § 1 Kodeksu wyborczego;
3)
wójcie - należy przez to rozumieć także burmistrza lub prezydenta miasta.
§  2. 
Rejestr wyborców prowadzi się na podstawie rejestrów mieszkańców oraz rejestrów zamieszkania cudzoziemców, o których mowa w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2017 r. poz. 657), z uwzględnieniem decyzji wójta o wpisaniu do rejestru wyborców.
§  3. 
1. 
Rejestr wyborców w gminie mającej status miasta prowadzi się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2. 
Rejestr wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 prowadzi się według poszczególnych miejscowości, a w nich - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym i kolejnych numerów domów oraz mieszkań.
§  4. 
1. 
Rejestr wyborców prowadzi się w systemie informatycznym.
2. 
System informatyczny służący prowadzeniu rejestru wyborców umożliwia:
1)
przechowywanie danych zawartych w rejestrze wyborców, w zakresie osób zameldowanych na pobyt stały i ostatnio zameldowanych na pobyt stały;
2)
przechowywanie informacji dodatkowych zawartych w rejestrze wyborców;
3)
udostępnienie informacji w zakresie wniosku wyborcy, o którym mowa w § 12;
4)
udostępnienie informacji o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców w gminie, o których mowa w § 13 ust. 1;
5)
udostępnienie danych w celu sporządzenia spisów wyborców i spisów osób uprawnionych do udziału w referendum;
6)
udostępnienie informacji w związku z nadzorem Państwowej Komisji Wyborczej nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców.
3. 
System informatyczny, o którym mowa w ust. 2, zapewnia możliwość prowadzenia odrębnego zbioru przejściowego w celu przechowywania informacji dodatkowych.
§  5. 
1. 
Rejestr wyborców w części A zawiera:
1)
dane osobowe obywateli polskich zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały oraz informacje dodatkowe, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2;
2)
zbiór informacji dodatkowych obejmujący dane osobowe obywateli polskich, o których mowa w art. 19 Kodeksu wyborczego, wpisanych, na podstawie decyzji, do rejestru wyborców w miejscu stałego zamieszkania oraz informacje dodatkowe, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2.
2. 
Rejestr wyborców w części B zawiera zbiór informacji dodatkowych obejmujący dane osobowe obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi stale zamieszkałych na obszarze gminy, wpisanych do rejestru wyborców na podstawie ich wniosków oraz informacje dodatkowe, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2.
§  6. 
1. 
W części A i B rejestru wyborców do danych osób zameldowanych lub ostatnio zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały:
1)
co do których otrzymano zawiadomienie o pozbawieniu prawa wybierania albo informację o pozbawieniu prawa wybierania na podstawie przepisów odpowiedniego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
2)
wpisanych do rejestru wyborców w innej gminie,
3)
wpisanych do rejestru wyborców w tej samej gminie, ale zamieszkałych pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały,

umieszcza się informację dodatkową po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 20 § 3 lub art. 21 § 1 Kodeksu wyborczego, albo informacji o pozbawieniu prawa wybierania w państwie członkowskim Unii Europejskiej, przekazanej przez właściwy organ tego państwa.

2. 
W części A i B rejestru wyborców do danych osób, o których mowa w art. 19 § 1 i 2 Kodeksu wyborczego, co do których otrzymano zawiadomienie o pozbawieniu prawa wybierania albo informację o pozbawieniu prawa wybierania na podstawie przepisów odpowiedniego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, umieszcza się informację dodatkową po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 21 § 1 Kodeksu wyborczego, albo informacji o pozbawieniu prawa wybierania w państwie członkowskim Unii Europejskiej, przekazanej przez właściwy organ tego państwa.
3. 
Po ustaniu przyczyn uzasadniających wprowadzenie informacji dodatkowej dokumenty stanowiące podstawę jej wprowadzenia są opatrywane odpowiednią adnotacją i włączane do odrębnego zbioru przejściowego. Dokumenty te przechowuje się przez okres 1 roku od daty ich wyłączenia.
4. 
Wzór rejestru wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. 
Wzór wniosku o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. 
Wzór pisemnej deklaracji zawierającej informacje niezbędne do wpisania do rejestru wyborców stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
7. 
Wzór wniosku o skreślenie z rejestru wyborców stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
O wpisaniu wyborcy, na jego wniosek, do rejestru wyborców wójt niezwłocznie zawiadamia urząd gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały lub ostatnio był zameldowany na pobyt stały.
2. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę dla urzędu gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały lub ostatnio był zameldowany na pobyt stały, do wprowadzenia informacji dodatkowej do rejestru wyborców.
3. 
Jeżeli wyborca wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek zostanie następnie wpisany do rejestru wyborców w innej gminie, urząd gminy w miejscu zameldowania wyborcy na pobyt stały lub ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały zawiadamia o tym urząd gminy, w którym wyborca był poprzednio wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek, w celu usunięcia informacji dodatkowej z rejestru wyborców.
4. 
Jeżeli wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie złoży w gminie, w której jest zameldowany na pobyt stały, oświadczenie, że ponownie stale zamieszkał na jej obszarze pod adresem zameldowania na pobyt stały, wpisywany jest do rejestru wyborców w tej gminie. Wpis polega na przeniesieniu do odrębnego zbioru przejściowego informacji dodatkowej oraz zawiadomieniu o tym urzędu gminy, w której wyborca był wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek.
5.  2
 Jeżeli wyborca zameldowany dotychczas na pobyt stały w jednej gminie i wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek w innej gminie zostanie następnie zameldowany na pobyt stały w kolejnej gminie, urząd gminy dotychczasowego lub ostatniego miejsca zameldowania wyborcy na pobyt stały zawiadamia o tym urząd gminy, w którym wyborca był poprzednio wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek, w celu usunięcia informacji dodatkowej z rejestru wyborców.
6. 
Jeżeli wyborca wpisany do rejestru wyborców w tej samej gminie pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały złoży w urzędzie gminy oświadczenie, że ponownie zamieszkał w tej gminie pod adresem zameldowania na pobyt stały, dotyczące go informacje dodatkowe przenosi się do odrębnego zbioru przejściowego.
7. 
Zameldowanie wyborcy na pobyt stały w gminie, w której był wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek, powoduje ujęcie wyborcy w rejestrze wyborców z urzędu. Wprowadzoną wcześniej informację dodatkową przenosi się do odrębnego zbioru przejściowego.
8. 
Informacje dodatkowe przeniesione do odrębnego zbioru przejściowego, o którym mowa w § 4 ust. 3, przechowuje się przez okres 1 roku od daty przeniesienia.
9. 
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i ust. 3-5, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
10. 
Jeżeli wyborca, o którym mowa w art. 18 § 9 Kodeksu wyborczego, był wpisany do rejestru wyborców w gminie, w której nie jest zameldowany na pobyt stały, i na swój wniosek został z tego rejestru skreślony, wójt zawiadamia o skreśleniu wyborcy z rejestru wyborców urząd gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały lub ostatnio był zameldowany na pobyt stały.
§  8. 
1.  3
 Dane dotyczące osób, o których mowa w art. 18 § 9 Kodeksu wyborczego, wójt wprowadza do systemu informatycznego zorganizowanego przez ministra właściwego do spraw informatyzacji służącego do przekazywania innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych dotyczących obywateli tych państw wpisanych do rejestru wyborców.
2. 
Jeżeli nie ma warunków technicznych umożliwiających wójtowi dostęp do systemu informatycznego, o którym mowa w ust. 1, właściwy wojewoda na wniosek wójta umożliwia dostęp do systemu informatycznego w swojej siedzibie.
3. 
Wójt zawiadamia właściwego wojewodę o wprowadzeniu do systemu informatycznego danych osób, o których mowa w art. 18 § 9 Kodeksu wyborczego, nie później niż 5. dnia po dokonaniu tej czynności.
4.  4
 Zbiorcze informacje uzyskane w trybie określonym w ust. 3 wojewoda przesyła ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji nie później niż w terminie 5 dni od dnia ich otrzymania.
5.  5
 Informacje przekazane przez wojewodów minister właściwy do spraw informatyzacji przesyła właściwym organom innych państw członkowskich Unii Europejskiej nie później niż 30 dni przed dniem wyborów, w formie określonej w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
6.  6
 Dane dotyczące obywateli polskich zamierzających korzystać z prawa wybierania na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej minister właściwy do spraw informatyzacji, w związku z zapytaniem przesłanym przez właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej, niezwłocznie, za pośrednictwem właściwego wojewody, przekazuje, w formie komputerowego wydruku sporządzonego przy zastosowaniu technik informatycznych, wójtowi właściwemu ze względu na miejsce ostatniego zameldowania wyborcy na pobyt stały, w celu ustalenia praw wyborczych tych osób.
7.  7
 Wójt niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni od dnia otrzymania danych osób, o których mowa w ust. 6, przesyła ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, przy wykorzystaniu systemu informatycznego, o którym mowa w ust. 1, informację o prawach wyborczych tych osób. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  9.  8
1. 
Wójt zawiadamia, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, ministra właściwego do spraw informatyzacji o skreśleniu osoby, o której mowa w art. 18 § 9 Kodeksu wyborczego, z rejestru wyborców, nie później niż 5. dnia po dokonaniu tej czynności.
2. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi dla ministra właściwego do spraw informatyzacji podstawę do skreślenia osoby ze zbiorczej informacji, określonej w § 8 ust. 4, o ile informacja ta nie została przesłana właściwemu organowi innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
3. 
Minister właściwy do spraw informatyzacji przesyła właściwemu organowi państwa członkowskiego Unii Europejskiej informację o skreśleniu z rejestru wyborców osoby, o której mowa w art. 18 § 9 Kodeksu wyborczego, o ile przesłał uprzednio do tego organu informację o wpisaniu osoby do rejestru wyborców. Informację o skreśleniu z rejestru wyborców przesyła się, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w formie określonej w załączniku nr 6 do rozporządzenia, z zaznaczeniem że dotyczy ona obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej skreślonego z rejestru wyborców.
§  10. 
Urząd gminy, w której wyborca jest zameldowany na pobyt stały lub ostatnio był zameldowany na taki pobyt, w przypadku:
1)
zameldowania się wyborcy na pobyt stały na obszarze innej gminy - przekazuje, będące w jego posiadaniu, zawiadomienia otrzymane na podstawie art. 21 § 1 Kodeksu wyborczego;
2)
zmiany danych, o których mowa w art. 18 § 7 Kodeksu wyborczego, lub zgonu wyborcy, jeżeli wyborca został wpisany do rejestru wyborców w innej gminie - zawiadamia urząd tej gminy o zmianie danych wyborcy lub jego zgonie; informację dodatkową dotyczącą zmarłego wyborcy przenosi się do odrębnego zbioru przejściowego i przechowuje przez okres 1 roku od daty przeniesienia;
3)
otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 21 § 1 Kodeksu wyborczego, że wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie utracił prawo wybierania - przekazuje kopię tego zawiadomienia do urzędu tej gminy w celu skreślenia osoby z rejestru wyborców.
§  11. 
1. 
Rejestr wyborców jest aktualizowany przez:
1) 9
 uwzględnienie zmian dokonanych w związku z rejestracją danych w rejestrze PESEL na podstawie art. 10 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2018 r. poz. 1382 i 1544);
2)
dokonywanie zmian wynikających z decyzji wydanych po rozpatrzeniu reklamacji, o której mowa w art. 22 § 1 Kodeksu wyborczego;
3)
dokonywanie zmian wynikających z zawiadomień, o których mowa w art. 20 § 3 i art. 21 § 1 i 2 Kodeksu wyborczego;
4)
dostosowywanie rejestru wyborców do wprowadzonych przez radę gminy zmian w nazwach miejscowości, ulic i oznaczeniu numerów domów;
5)
przekazywanie do właściwego urzędu gminy odpowiedniej części rejestru wyborców - w wypadku zmiany granic lub utworzenia nowej gminy;
6)
uwzględnienie zmian powstałych w wyniku złożenia wniosków, o których mowa w art. 18 § 10 Kodeksu wyborczego, oraz w związku z informacją o pozbawieniu prawa wybierania na podstawie przepisów odpowiedniego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
2. 
Dokumenty stanowiące podstawę do wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 1, przechowuje się w odrębnym zbiorze przejściowym przez okres 1 roku.
§  12. 
1. 
Rejestr wyborców udostępnia się do wglądu w urzędzie gminy na pisemny wniosek.
2. 
Udostępnienie rejestru wyborców polega na przedłożeniu wydruku danych wyborcy, którego dotyczy wniosek, i na udzieleniu informacji w zakresie niezbędnym do wniesienia reklamacji, o której mowa w art. 22 § 1 Kodeksu wyborczego.
3. 
Wydruk danych, o którym mowa w ust. 2, zawiera także informacje dodatkowe, o ile informacje takie zostały wprowadzone do rejestru wyborców.
4. 
Wzór wniosku o udostępnienie rejestru wyborców stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  13. 
1. 
W celu zapewnienia wykonywania zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem rejestru wyborców wójt przekazuje Państwowej Komisji Wyborczej, za pośrednictwem właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego, nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, a w przypadku IV kwartału - nie później niż do dnia 20 stycznia, okresową informację o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców w gminie, zawierającą:
1)
liczbę wyborców objętych rejestrem wyborców z urzędu;
2)
liczbę wyborców wpisanych do rejestru wyborców na swój wniosek, z wyodrębnieniem liczby wyborców wpisanych do części B rejestru wyborców;
3)
liczbę wyborców, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2;
4)
liczbę mieszkańców.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1, sporządza się dla gminy z uwzględnieniem liczby mieszkańców i liczby wyborców objętych rejestrem wyborców według okręgów wyborczych dla wyboru rady gminy i stałych obwodów głosowania utworzonych na obszarze gminy na podstawie Kodeksu wyborczego, wykorzystując program informatyczny udostępniony przez Krajowe Biuro Wyborcze.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2011 r. 10

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

REJESTR WYBORCÓW

CZĘŚĆ A

Dane osobowe obywatela polskiego zameldowanego na pobyt stały na obszarze gminy
Nazwisko:
Imię (imiona): Imię ojca:
Data urodzenia:
Numer PESEL:
Adres zameldowania wyborcy na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
nazwa gminy (miasta, dzielnicy)
miejscowość
ulica
nr domu
nr mieszkania
Informacje dodatkowe:
Nr sprawy o wpisaniu do rejestru wyborców:
Data wpisania do rejestru wyborców:
Przyczyna wpisania do rejestru wyborców/skreślenia z rejestru wyborców*:
1) pozbawienie prawa wybierania
okres pozbawienia praw wyborczych
oznaczenie, data, rodzaj orzeczenia sądu/Trybunału Stanu*
oznaczenie sądu przekazującego zawiadomienie;
2) wygaśnięcie przyczyny pozbawienia prawa wybierania
data wygaśnięcia
oznaczenie sądu przekazującego zawiadomienie;
3) wpisanie do innego rejestru wyborców
Zbiór informacji dodatkowych zawierających dane osobowe obywatela polskiego, o którym mowa w art. 19

Kodeksu wyborczego

Nazwisko:
Imię (imiona): Imię ojca:
Data urodzenia:
Numer PESEL:
Adres stałego zamieszkania/przebywania* wyborcy na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru wyborców:
nazwa gminy (miasta, dzielnicy)
miejscowość
ulica
nr domu
nr mieszkania
Adres zameldowania wyborcy na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
nazwa gminy (miasta, dzielnicy)
miejscowość
ulica
nr domu
nr mieszkania
Nr decyzji/sprawy o wpisaniu* do rejestru wyborców:
Data wpisania do rejestru wyborców/skreślenia z rejestru wyborców*:
Przyczyna wpisania do rejestru wyborców/skreślenia z rejestru wyborców*:
1) pozbawienie prawa wybierania
okres pozbawienia praw wyborczych
oznaczenie, data, rodzaj orzeczenia sądu/Trybunału Stanu*
oznaczenie sądu przekazującego zawiadomienie;
2) wygaśnięcie przyczyny pozbawienia prawa wybierania
data wygaśnięcia
oznaczenie sądu przekazującego zawiadomienie;
3) wpisanie do innego rejestru wyborców;
4) wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w danej gminie

* Niepotrzebne skreślić.

CZĘŚĆ B

Zbiór informacji dodatkowych zawierających dane osobowe obywatela Unii Europejskiej niebędącego

obywatelem polskim stale zamieszkałego na obszarze gminy, wpisanego do rejestru wyborców na podsta-

wie wniosku

Nazwisko:
Imię (imiona): Imię ojca:
Data urodzenia:
Obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
Nr paszportu lub rodzaj i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość wyborcy:
Adres stałego zamieszkania wyborcy na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru wyborców na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej:

nazwa gminy (miasta, dzielnicy)
miejscowość
ulica
nr domu
nr mieszkania
Adres zameldowania wyborcy na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej:

nazwa gminy (miasta, dzielnicy)
miejscowość
ulica
nr domu
nr mieszkania
Nr decyzji/sprawy* o wpisanie do rejestru wyborców:
Data wpisania do rejestru wyborców/skreślenia z rejestru wyborców*
Przyczyna wpisania do rejestru wyborców/skreślenia z rejestru wyborców*
1) pozbawienie prawa wybierania/pozbawienie prawa wybierania w państwie członkowskim Unii Europejskiej*
okres pozbawienia praw wyborczych
oznaczenie, data, rodzaj orzeczenia sądu
oznaczenie sądu przekazującego zawiadomienie;
2) wygaśnięcie przyczyny pozbawienia prawa wybierania/wygaśnięcie przyczyny pozbawienia prawa wybierania w państwie członkowskim Unii Europejskiej*
data wygaśnięcia
oznaczenie sądu przekazującego zawiadomienie;
3) wpisanie do innego rejestru wyborców
adres zameldowania wyborcy na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej:

nazwa gminy (miasta, dzielnicy)
miejscowość
ulica
nr domu
nr mieszkania
adres stałego zamieszkania wyborcy/adres miejsca przebywania wyborcy na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru

wyborców:

nazwa gminy (miasta, dzielnicy)
miejscowość
ulica
nr domu
nr mieszkania;
4) wniosek o skreślenie z rejestru wyborców

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

WNIOSEK O WPISANIE DO REJESTRU WYBORCÓW

...............................................................

(nazwisko i imiona)

Wójt/Burmistrz/Prezydent Miasta*

w ....................................................

WNIOSEK O WPISANIE DO REJESTRU WYBORCÓW W CZĘŚCI A/B*

1. W związku z art. 18 § 9/art. 19* ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U.

z 2017 r. poz. 15, z późn. zm.) wnoszę o wpisanie mnie do rejestru wyborców.

2. Nazwisko ..............................................................................................................................................................

3. Imię (imiona) ........................................................................................................................................................

4. Imię ojca ...............................................................................................................................................................

5. Data urodzenia ......................................................................................................................................................

6. Nr ewidencyjny PESEL** ....................................................................................................................................

7. Adres zameldowania na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały:

a)
nazwa gminy (miasta, dzielnicy) ....................................................................................................................,
b)
miejscowość ...................................................................................................................................................,
c)
ulica ................................................................................................................................................................,
d)
nr domu ...........................................................................................................................................................,
e)
nr mieszkania ................................................................................................................................................. .

Do wniosku załączam:

1) kserokopię ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość:

..............................................................................................................................................................................;

(nazwa i nr dokumentu)

2) pisemną deklarację, o której mowa w art. 19 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy.

Data ..................................... ..........................................

(dd/mm/rrrr) (podpis)

____________

* Niepotrzebne skreślić.

** W przypadku wyborcy posiadającego obywatelstwo Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim należy podać numer paszportu

lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość wyborcy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3  11

WZÓR

PISEMNA DEKLARACJA ZAWIERAJĄCA INFORMACJE NIEZBĘDNE DO WPISANIA DO REJESTRU WYBORCÓW

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR

WNIOSEK O SKREŚLENIE Z REJESTRU WYBORCÓW

...............................................................

(nazwisko i imiona)

Wójt/Burmistrz/Prezydent Miasta*

w ..................................................

1. Na podstawie art. 18 § 10 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 15,

z późn. zm.) wnoszę o skreślenie mnie z rejestru wyborców:

a) miejscowość ................................................................................................................................................,

b) ulica .............................................................................................................................................................,

c) nr domu .......................................................................................................................................................,

d) nr mieszkania ............................................................................................................................................. .

2. Nazwisko .............................................................................................................................................................

3. Imię (imiona) .......................................................................................................................................................

4. Imię ojca ..............................................................................................................................................................

5. Data urodzenia ....................................................................................................................................................

6. Obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej ...............................................................................

7. Nr paszportu lub nazwa i nr dokumentu potwierdzającego tożsamość ..............................................................

8. Adres zameldowania na pobyt stały**:

gmina (miasto, dzielnica) ....................................................................................................................................

miejscowość ........................................................................................................................................................

ulica .....................................................................................................................................................................

nr domu ...............................................................................................................................................................

nr mieszkania ......................................................................................................................................................

Do wniosku załączam kserokopię ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość:

...................................................................................................................................................................................*

(nazwa i nr dokumentu)

Data ..........................................................................................

(dd/mm/rrrr) (podpis)

____________

* Niepotrzebne skreślić.

** Podaje się tylko w przypadku, gdy wyborca stale zamieszkuje pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały.

ZAŁĄCZNIK Nr  5  12

WZÓR

ZAWIADOMIENIE O WPISANIU WYBORCY DO REJESTRU WYBORCÓW

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  6 

OPIS FORMY PRZEKAZYWANIA WŁAŚCIWYM ORGANOM PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ DANYCH O OBYWATELACH INNYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ WPISANYCH DO REJESTRU WYBORCÓW ORAZ SKREŚLONYCH Z REJESTRU WYBORCÓW

Format danych:
-
dane zapisuje się w plikach tekstowych w formie tabelarycznej,
-
jako separatora pól danych używa się znaku tabulacji,
-
koniec rekordu oznacza się znakiem nowej linii,
-
znaki kodowane są zgodnie z normą UTF-8.

Tabela zawartości pól danych

Lp. Opis Typ danych Kod Uwagi
1 2 3 4 5
1 Nazwisko(a) Tekst
2 Imiona Tekst
3 Nazwisko rodowe Tekst
4 Płeć Kod 0 0 = mężczyzna
1 1 = kobieta
5 Obywatelstwo Kod AT AT = Austria
BE BE = Belgia
BG BG = Bułgaria
CY CY = Cypr
CZ CZ = Czechy
DE DE = Niemcy
DK DK = Dania
EE EE = Estonia
ES ES = Hiszpania
FI FI = Finlandia
FR FR = Francja
GB GB = Wielka Brytania
GR GR = Grecja
HR HR = Chorwacja
HU HU = Węgry
IE IE = Irlandia
IT IT = Włochy
LT LT = Litwa
LU LU = Luksemburg
LV LV = Łotwa
MT MT = Malta
NL NL = Niderlandy
PL PL = Polska
PT PT = Portugalia
RO RO = Rumunia
SE SE = Szwecja
SI SI = Słowenia
SK SK. = Słowacja
6 Data urodzenia DD/MM/RRRR
7 Miejsce urodzenia Tekst ---
8 Miejscowość lub okręg wyborczy Tekst ---
9 Państwo zarejestrowania wyborcy AT W przypadku Polski - zawsze PL
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
ES
FI
FR
GB
GR
HR
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK

ZAŁĄCZNIK Nr  7 

WZÓR

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE REJESTRU WYBORCÓW

..............................................., dnia ............................

(miejscowość) (dd/mm/rrrr)

.....................................................................................

(nazwisko i imiona wnioskodawcy)

.....................................................................................

(adres wnioskodawcy – miejscowość)

.....................................................................................

(adres wnioskodawcy – ulica, nr domu i nr lokalu)

Wójt/Burmistrz/Prezydent Miasta*

w ....................................................

Na podstawie art. 18 § 12 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 15,

z późn. zm.) proszę o potwierdzenie, czy w rejestrze wyborców figuruje Pani/Pan:

1) nazwisko i imię (imiona)

.............................................................................................................................................................................;

2) adres zamieszkania:

gmina (miasto, dzielnica) ....................................................................................................................................

miejscowość ........................................................................................................................................................

ulica .....................................................................................................................................................................

nr domu ...............................................................................................................................................................

nr mieszkania ......................................................................................................................................................

..............................................

(podpis wnioskodawcy)

Wyjaśnienie:

Każdy może wnieść do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców,

a w szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w rejestrze, wpisania do rejestru osoby, która nie ma prawa wybierania, wpisania

niewłaściwych danych o osobach wpisanych do rejestru, ujęciu w rejestrze osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy.

Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu (art. 22 § 1 i 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy).

____________________

* Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.2015.1897).
2 § 7 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
3 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
4 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
5 § 8 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
6 § 8 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
7 § 8 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
8 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
9 § 11 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
10 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz.U.2004.42.388), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 15 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy (Dz.U.2011.21.113).
11 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.
12 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2209) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2018 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.1316 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr wyborców oraz tryb przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze.
Data aktu: 27/07/2011
Data ogłoszenia: 04/07/2017
Data wejścia w życie: 01/08/2011