Tryb, sposób i warunki finansowania lub współfinansowania zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do wykonywania przewozów pasażerskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 28 kwietnia 2011 r.
w sprawie trybu, sposobu i warunków finansowania lub współfinansowania zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do wykonywania przewozów pasażerskich

Na podstawie art. 38 ust. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa tryb, sposób i warunki finansowania lub współfinansowania ze środków budżetu państwa, zwane dalej "wsparciem finansowym", zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych, zwanych dalej "pojazdami", przeznaczonych do wykonywania przewozów pasażerskich.
2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do realizacji programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm. 3 ). W powyższym zakresie stosuje się przepisy odrębne.
§  2.
W latach 2011-2015 wsparcie finansowe może być udzielone z budżetu państwa jako dotacja celowa na realizację zadań własnych samorządów województw w zakresie zakupu i modernizacji pojazdów.
§  3.
1.
Wsparcie finansowe może być przeznaczone na:
1)
zakup pojazdów, których przewidywany okres użytkowania będzie dłuższy niż pięć lat;
2)
modernizację pojazdów, jeżeli przewidywany okres użytkowania, po przeprowadzonej modernizacji, będzie dłuższy niż pięć lat i jeżeli prowadzi ona do poprawy co najmniej jednego z następujących parametrów:
a)
efektywności użytkowania pojazdów,
b)
zmniejszenia zużycia energii przy eksploatacji pojazdów,
c)
zwiększenia wygody podróżowania pojazdami,
d)
uwzględnienia potrzeb osób niepełnosprawnych w zakresie korzystania z pojazdów.
2.
Zakupione lub zmodernizowane pojazdy stanowią własność samorządu województwa.
§  4.
1.
Minister właściwy do spraw transportu, nie później niż w terminie do dnia 30 marca roku, w którym wsparcie finansowe ma być udzielone, sporządza plan podziału środków z rezerwy celowej, zwany dalej "planem podziału", określający kwoty środków finansowych, które mają być przekazane wojewodom w celu udzielenia dotacji celowej jednostkom samorządu terytorialnego.
2.
Minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie po sporządzeniu planu podziału przekazuje:
1)
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych - plan podziału;
2)
wojewodzie - wyciąg z planu podziału zawierający kwotę środków przydzielonych temu wojewodzie.
§  5.
1.
Wojewoda niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu z planu podziału, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, sporządza wniosek o uruchomienie środków z rezerwy celowej w kwocie przewidzianej w wyciągu z planu podziału i przekazuje go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
2.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz planu podziału, o którym mowa w § 4 ust. 1, dokonuje zwiększenia wydatków w części budżetu, której dysponentem jest wojewoda.
§  6.
1.
Warunkiem udzielenia wsparcia finansowego jest zawarcie przez samorząd województwa z wojewodą umowy o udzielenie dotacji celowej przed złożeniem wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1.
2.
Umowa określa w szczególności:
1)
szczegółowy opis zadania, na które dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;
2)
wysokość udzielonej dotacji celowej;
3) 4
(uchylony);
4)
termin wykorzystania dotacji celowej, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej;
6)
termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej;
7)
tryb kontroli wykonania zadania;
8) 5
warunki dzierżawy lub użyczenia zakupionego lub zmodernizowanego taboru;
9) 6
warunki zbycia zakupionego lub zmodernizowanego taboru i nie krótszy niż pięć lat okres, po którym może to nastąpić.
§  7.
Wojewoda kontroluje sposób wykorzystania dotacji celowej stosując kryteria: zgodności z prawem, celowości i gospodarności, oraz terminowość wykonania zadania.
§  8.
Samorząd województwa przekazuje wojewodzie i ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdanie z wykorzystania dotacji celowej, w terminie do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, w którym dotacja celowa została udzielona.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie trybu, sposobu i warunków finansowania lub współfinansowania zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do wykonywania przewozów pasażerskich (Dz. U. Nr 273, poz. 2710 oraz z 2005 r. Nr 244, poz. 2079).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13 i Nr 102, poz. 586.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726.
4 § 6 ust. 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 października 2011 r. (Dz.U.11.237.1411) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 listopada 2011 r.
5 § 6 ust. 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 października 2011 r. (Dz.U.11.237.1411) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 listopada 2011 r.
6 § 6 ust. 2 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 27 października 2011 r. (Dz.U.11.237.1411) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 listopada 2011 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.104.605

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb, sposób i warunki finansowania lub współfinansowania zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do wykonywania przewozów pasażerskich.
Data aktu: 28/04/2011
Data ogłoszenia: 23/05/2011
Data wejścia w życie: 31/05/2011