Sposób dokumentowania czynności audytowych oraz wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu audytowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 23 marca 2010 r.
w sprawie sposobu dokumentowania czynności audytowych oraz wzorów dokumentów stosowanych w postępowaniu audytowym

Na podstawie art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wzory:
1) 2
kwestionariusza samooceny przedsiębiorcy, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
planu postępowania audytowego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
aneksu do planu postępowania audytowego, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
wezwania do udostępnienia dokumentów, danych, informacji oraz do złożenia wyjaśnień, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5)
protokołu z czynności audytowych, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6)
adnotacji z czynności audytowych, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7)
wniosku o udzielenie pomocy prawnej, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8)
postanowienia o spełnianiu warunków i kryteriów, o którym mowa w art. 62 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9) 3
oświadczenia o prawdziwości danych zawartych w kwestionariuszu samooceny przedsiębiorcy, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10)
oświadczenia o wyrażeniu zgody na udział w programie dotyczącym wzajemnego uznawania statusów upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) pomiędzy Unią Europejską a państwami trzecimi, stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia.
§  2.
1. 4
Czynności audytowe dokumentuje się przez sporządzenie dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 2-10, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Czynności audytowe przeprowadzane przez organ Służby Celnej na podstawie art. 157 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) dokumentuje się, sporządzając dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 4-6.
3.
Wyniki czynności audytowych, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 marca 2010 r. w sprawie zakresu, rodzaju i sposobu przeprowadzania czynności audytowych (Dz. U. Nr 52, poz. 309), oraz wyniki dokonanej oceny ryzyka, o której mowa w § 12 ust. 1 tego rozporządzenia, dokumentuje się w protokole z czynności audytowych.
4.
Dokumenty, o których mowa w § 1:
1)
pkt 1, 6, 9 i 10 - sporządza się w jednym egzemplarzu;
2)
pkt 2-5 i 8 - sporządza się w dwóch egzemplarzach;
3)
pkt 7 - sporządza się w trzech egzemplarzach.
§  3.
W postępowaniu audytowym stosuje się również, zgodnie z przepisami odrębnymi, inne niż wymienione w § 1 dokumenty.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 5

WZÓR

KWESTIONARIUSZ SAMOOCENY PRZEDSIĘBIORCY

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WZÓR

Plan postępowania audytowego

prowadzonego w stosunku do ................................................

...........................................................................................................................................

(podać dane identyfikacyjne przedsiębiorcy: nazwę, NIP, REGON, adres siedziby)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WZÓR

Aneks do Planu postępowania audytowego1)

prowadzonego w stosunku do ..................................................

........................................................................................................................................

(podać dane identyfikacyjne przedsiębiorcy: nazwę, NIP, REGON, adres siedziby)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WZÓR

Wezwanie

do udostępnienia dokumentów, danych, informacji oraz do złożenia wyjaśnień

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

 WZÓR

Protokół z czynności audytowych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

 WZÓR

Adnotacja z czynności audytowych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  7

 WZÓR

Wniosek o udzielenie pomocy prawnej

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  8

 WZÓR

Postanowienie o spełnianiu warunków i kryteriów

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  9 6

WZÓR

OŚWIADCZENIE

....................................................

(miejscowość, data)

..............................................................................................................................

(nazwa lub imię i nazwisko osoby 7 składającej oświadczenie)

...............................................................................................................................

(adres siedziby lub adres zamieszkania osoby składającej oświadczenie)

...............................................................................................................................

(numer EORI)

DYREKTOR IZBY CELNEJ

....................................................................

....................................................................

Świadomy(a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, wynikającej z art. 233 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks kamy (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.), oświadczam, że według stanu na dzień sporządzenia wniosku wraz z kwestionariuszem samooceny przedsiębiorcy dane w nich zawarte oraz dane i informacje wynikające z załączonych do wniosku dokumentów są prawdziwe i aktualne.

.....................................................................................

(pieczęć i podpis osoby składającej oświadczenie)

ZAŁĄCZNIK Nr  10

 WZÓR

.....................................................................

(miejscowość, data)

...............................................................................................

(imię i nazwisko osoby1) składającej oświadczenie)

...............................................................................................

(adres siedziby lub adres zamieszkania osoby składającej

oświadczenie)

...............................................................................................

(REGON, NIP, numer EORI)

...............................................................................................

(numer telefonu i adres poczty elektronicznej

osoby składającej oświadczenie lub osoby upoważnionej

do reprezentowania)

DYREKTOR IZBY CELNEJ

W ..............................................................................

..............................................................................

OŚWIADCZENIE O WYRAŻENIU ZGODY NA UDZIAŁ W PROGRAMIE DOTYCZĄCYM WZAJEMNEGO UZNAWANIA STATUSÓW UPOWAŻNIONEGO PRZEDSIĘBIORCY (AEO) POMIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A PAŃSTWAMI TRZECIMI

1. Wyrażam zgodę na umieszczenie danych ze świadectwa AEO w wykazie upoważnionych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 14x ust. 4 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/932) 3).

 tak  nie

.......................................................................................

(podpis i stanowisko osoby składającej oświadczenie)

2. Wyrażam zgodę na wymianę informacji zawartych w świadectwie AEO w celu zapewnienia realizacji porozumień międzynarodowych z krajami trzecimi w zakresie wzajemnego uznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy i środków związanych z bezpieczeństwem4):

 tak  nie

.......................................................................................

(podpis i stanowisko osoby składającej oświadczenie)

3. W przypadku wyrażenia zgody w punkcie 2, związanej z wzajemnym uznawaniem statusu AEO, należy podać również następujące informacje5):

Transliterowana nazwa: ...............................................................................................................

Transliterowana nazwa ulicy i numer: .........................................................................................

Transliterowany kod pocztowy i miasto: .....................................................................................

Należy zastosować wyłącznie znaki alfabetu łacińskiego dostępnego pod adresem http://www.unicode.org/charts/PDF/U0000.pdf

Objaśnienia:

______

1) Oświadczenie składa przedsiębiorca wnioskujący o wydanie świadectwa AEO lub osoba przez niego upoważniona do reprezentowania.

2)Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.).

3) Zgoda na publikację danych AEO na stronie internetowej TAXUD.

Jeżeli przedsiębiorca chce, aby jego nazwa została umieszczona w wykazie upoważnionych przedsiębiorców opublikowanym na stronie internetowej TAXUD, wymagana jest pisemna zgoda.

Niniejsza zgoda ma zastosowanie dla wszystkich rodzajów świadectw. W przypadku niewyrażenia zgody przedsiębiorca nadal będzie otrzymywał ułatwienia związane z posiadaniem statusu AEO, ale jego nazwa nie będzie udostępniona publicznie w wykazie dostępnym na stronie internetowej TAXUD. W przypadku wyrażenia zgody przez przedsiębiorcę istnieje możliwość cofnięcia jej w każdym czasie. Jeżeli przedsiębiorca wnioskuje o usunięcie, zostaje on automatycznie wyłączony z ww. wykazu. Przedsiębiorca ma również możliwość wyrażenia zgody poprzez przesłanie pisemnego wniosku do właściwego organu celnego w dowolnym czasie po wydaniu świadectwa. Zmiany w zakresie udzielonej zgody mogą być dokonywane poprzez pisemne powiadomienie właściwego organu celnego. W tym przypadku akceptowany będzie wyłącznie podpis osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.

4) Zgoda na wymianę danych AEO.

Zgoda związana z wzajemnym uznawaniem odnosi się wyłącznie do świadectw AEO/F (uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona) oraz AEO/S (bezpieczeństwo i ochrona).

W celu zapewnienia funkcjonowania programów wzajemnego uznawania świadectw konieczne jest, aby organy celne partnerów handlowych znały nawzajem swoich AEO. Wymiana niektórych danych związanych z AEO jest niezbędna, na przykład ważność świadectwa AEO stanowi konieczny element wymienianych informacji, przy czym dane wymieniane będą wyłącznie dla celów związanych z funkcjonowaniem programów wzajemnego uznawania AEO.

Zgoda upoważnionego przedsiębiorcy na wymianę jego danych z organami celnymi państw trzecich w ramach wzajemnego uznawania będzie ogólna, niezwiązana z konkretnymi państwami trzecimi. Jednakże, zgodnie z prawodawstwem UE w zakresie ochrony danych, organy celne UE mogą wymieniać dane AEO dopiero po dokonaniu oceny poziomu ochrony danych w państwie trzecim, w celu upewnienia się, że zapewniony jest odpowiedni poziom ochrony.

W przypadku niewyrażenia zgody, dane AEO nie będą wymieniane z żadnym z państw partnerskich programów wzajemnego uznawania i nie będzie możliwości korzystania z ułatwień związanych z porozumieniami o wzajemnym uznawaniu.

W przypadku wyrażenia zgody, przedsiębiorca ma możliwość cofnięcia jej w każdym czasie, wysyłając pisemny wniosek do właściwego organu celnego. Jednakże cofnięcie zgody na wymianę danych AEO będzie skutkowało uchyleniem korzyści związanych z wzajemnym uznawaniem. Cofnięcie również będzie miało charakter ogólny, co oznacza, że dane AEO nie będą podlegały wymianie z żadnym z państw partnerskich wzajemnego uznawania. Przedsiębiorca ma także prawo do przekazania swojej zgody w każdym czasie po wydaniu świadectwa.

Należy przekazać dwie wyraźne i odrębne zgody, jedną na publikację informacji w Internecie oraz drugą - dla celów związanych z wzajemnym uznawaniem. Taką zgodę podpisuje osoba upoważniona do składania podpisu w imieniu przedsiębiorcy.

5) Aby umożliwić wymianę danych AEO, przedsiębiorcy UE muszą, w razie potrzeby, dokonać transliteracji odpowiednich danych AEO, wykorzystując znaki 26 - literowego alfabetu (Latin 1). Należy zalecić partnerom biznesowym z państw uczestniczących we wzajemnym uznawaniu, aby stosowali transliterowaną nazwę i adres przedsiębiorcy w swoich kontaktach (np. w zgłoszeniach celnych) z właściwą administracją celną.

W niektórych państwach nie ma możliwości stosowania tego samego zestawu znaków, jaki jest wykorzystywany w UE. Litery cyrylicy, określone znaki, takie jak akcent powyżej lub poniżej litery, lub litery spoza podstawowego 26 - literowego alfabetu (Latin 1) nie mogą być wprowadzane do ich systemów teleinformatycznych (wykaz dozwolonych znaków dostępny jest na stronie Standard Unicode: http://www.unicode.org/charts/PDF/U0000.pdf (#x0020-#x007E).

W tym polu należy podać transliterowaną nazwę, ulicę, numer i kod pocztowy. W przypadku niewyrażenia zgody na wymianę danych AEO lub wnioskowania wyłącznie o świadectwo AEO/C (uproszczenia celne) nie ma potrzeby wypełniania tego pola.

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.1019) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2015 r.
3 § 1 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.1019) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2015 r.
4 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.1019) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2015 r.
5 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.1019) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2015 r.
6 Załącznik nr 9 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.1019) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2015 r.
7 Oświadczenie składa przedsiębiorca wnioskujący o wydanie świadectwa AEO lub pozwolenia na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub procedury w miejscu lub pojedynczego pozwolenia na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub procedury w miejscu lub zintegrowanego pozwolenia na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub procedury w miejscu.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.150 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób dokumentowania czynności audytowych oraz wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu audytowym.
Data aktu: 23/03/2010
Data ogłoszenia: 31/01/2013
Data wejścia w życie: 01/04/2010