Przekazywanie informacji, udostępnianie dokumentów oraz udzielanie pomocy służbom i instytucjom uprawnionym do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 grudnia 2010 r.
w sprawie przekazywania informacji, udostępniania dokumentów oraz udzielania pomocy służbom i instytucjom uprawnionym do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres, warunki, sposób i tryb:
1)
przekazywania przez kierowników jednostek organizacyjnych służbom i instytucjom uprawnionym do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających albo postępowań bezpieczeństwa przemysłowego, zwanym dalej "uprawnionymi służbami", informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, zwanej dalej "ustawą", oraz udostępniania im dokumentów niezbędnych do stwierdzenia, czy osoba objęta postępowaniem sprawdzającym, zwana dalej "osobą sprawdzaną", daje rękojmię zachowania tajemnicy, albo do potwierdzenia zdolności przedsiębiorcy do ochrony informacji niejawnych;
2)
udzielania przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, Policję, Straż Graniczną, Żandarmerię Wojskową oraz organy kontroli skarbowej, zwane dalej "służbami współdziałającymi", niezbędnej pomocy uprawnionym służbom przy wykonywaniu czynności w ramach prowadzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających albo postępowań bezpieczeństwa przemysłowego, zwanych dalej "postępowaniami".
§  2. 
Uprawniona służba zwraca się z pisemnym wnioskiem do kierownika jednostki organizacyjnej o przekazanie informacji oraz udostępnienie niezbędnych dokumentów w celu weryfikacji danych zawartych w ankiecie bezpieczeństwa osobowego, kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego albo innych danych uzyskanych w toku prowadzonego postępowania.
§  3. 
Wniosek, o którym mowa w § 2, powinien zawierać:
1)
określenie uprawnionej służby prowadzącej postępowanie;
2)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
3)
podstawę prawną;
4)
niezbędne dane identyfikacyjne osoby sprawdzanej lub przedsiębiorcy, którego wniosek dotyczy:
a)
imię, nazwisko oraz nazwisko rodowe osoby sprawdzanej albo nazwę przedsiębiorcy,
b)
datę i miejsce urodzenia osoby sprawdzanej,
c)
numer PESEL lub Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) osoby sprawdzanej, a w przypadku przedsiębiorcy - numer Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), Statystyczny Numer Identyfikacyjny (REGON) albo Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);
5)
w zależności od potrzeb, dane dotyczące:
a)
adresu zamieszkania osoby sprawdzanej albo adresu siedziby przedsiębiorcy,
b)
numeru i serii dowodu osobistego lub innego dokumentu, na podstawie którego można ustalić tożsamość osoby sprawdzanej,
c)
obywatelstwa osoby sprawdzanej;
6)
określenie dokumentów lub informacji potwierdzających dane, o których mowa w § 2;
7)
imię, nazwisko i podpis funkcjonariusza, pracownika albo żołnierza upoważnionego przez szefa uprawnionej służby.
§  4. 
1. 
Przekazanie informacji oraz udostępnianie dokumentów, o których mowa w § 3 pkt 6, polega na:
1)
niezwłocznym przesłaniu, nie później jednak niż w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku, odpisu, wypisu, wyciągu lub uwierzytelnionych kopii dokumentów albo informacji określonych we wniosku;
2)
udostępnieniu do wglądu upoważnionemu funkcjonariuszowi, pracownikowi albo żołnierzowi uprawnionej służby dokumentów w siedzibie jednostki organizacyjnej.
2. 
W celu uzyskania dostępu do dokumentów, o których mowa w § 3 pkt 6, upoważniony funkcjonariusz, pracownik albo żołnierz uprawnionej służby jest obowiązany okazać:
1)
imienne upoważnienie;
2)
legitymację służbową;
3)
odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa - w przypadku dokumentów o klauzuli tajności "poufne" lub wyższej.
3. 
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  5. 
Upoważnienie, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1, sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden przekazuje się kierownikowi jednostki organizacyjnej, drugi włącza się do akt postępowania.
§  6. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach uprawnione służby mogą zwrócić się, w ramach prowadzonego postępowania, do służb współdziałających z pisemnym wnioskiem o udzielenie niezbędnej pomocy przy wykonywaniu czynności określonych w art. 25 ust. 1 pkt 2 oraz art. 26 ust. 1 i 5 ustawy.
§  7. 
Wniosek, o którym mowa w § 6, powinien zawierać:
1)
określenie uprawnionej służby prowadzącej postępowanie i występującej z wnioskiem;
2)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
3)
podstawę prawną;
4)
niezbędne dane identyfikacyjne osoby, której wniosek dotyczy;
5)
określenie rodzaju i zakresu pomocy;
6)
imienną pieczęć i podpis funkcjonariusza, pracownika albo żołnierza upoważnionego przez szefa uprawnionej służby.
§  8. 
Służba współdziałająca, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 6, udziela pisemnej odpowiedzi uprawnionej służbie w zakresie, którego wniosek dotyczy.
§  9. 
Do przekazywania wniosków, udzielania informacji i udostępniania dokumentów, w zakresie i trybie określonych w rozporządzeniu, mogą być wykorzystywane systemy teleinformatyczne.
§  10. 
Dokumentację uzyskaną przez uprawnione służby od kierowników jednostek organizacyjnych oraz służb współdziałających w toku postępowania włącza się do akt tego postępowania.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 stycznia 2011 r.1)
______

1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu, warunków i trybu współdziałania organów, służb i jednostek organizacyjnych ze służbami ochrony państwa w toku prowadzonych postępowań sprawdzających (Dz. U. Nr 221, poz. 1437), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 189 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228).

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

................................................................................................................

(nazwa i adres służby lub instytucji prowadzącej postępowanie)

UPOWAŻNIENIE NR _______

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji

niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228)

............................................................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko funkcjonariusza, pracownika albo żołnierza służby prowadzącej postępowanie)

jest upoważniona (upoważniony) do wglądu w:

............................................................................................................................................................................................................

(określenie dokumentów)

znajdujące się w:

............................................................................................................................................................................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej)

w związku z prowadzonym postępowaniem, którym objęta (objęty) jest:

............................................................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia osoby sprawdzanej albo nazwa i adres siedziby przedsiębiorcy, nr KRS albo REGON)

Upoważnienie jest ważne przy jednoczesnym okazaniu legitymacji służbowej.

.................................................... ........................................................................................
(miejscowość, data) mp. (podpis i imienna pieczątka upoważnionej osoby)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.258.1750

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przekazywanie informacji, udostępnianie dokumentów oraz udzielanie pomocy służbom i instytucjom uprawnionym do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego.
Data aktu: 28/12/2010
Data ogłoszenia: 31/12/2010
Data wejścia w życie: 02/01/2011