W ustawie z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70, Nr 52, poz. 303 i Nr 158, poz. 989) wprowadza się następujące zmiany:
"o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno";
"d) lnu i konopi uprawianych na włókno;",
"2) organizację rynku tytoniu, w tym warunki i tryb udzielania płatności uzupełniającej, o której mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16), dla producentów surowca tytoniowego, stanowiącej krajową płatność uzupełniającą, zwaną dalej "płatnością niezwiązaną".";
"Art. 2b. 1. Marszałek województwa prowadzi rejestr wstępnie uznanych grup producentów, uznanych organizacji producentów i ich zrzeszeń oraz ponadnarodowych organizacji producentów i ich zrzeszeń.
2. Rejestr zawiera:
1) nazwę, siedzibę i dane teleadresowe wstępnie uznanych grup producentów lub uznanych organizacji producentów i ich zrzeszeń oraz ponadnarodowych organizacji producentów i ich zrzeszeń;
2) datę wydania decyzji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 4;
3) nazwę grupy lub grup produktów, ze względu na które grupa producentów lub organizacja producentów i ich zrzeszenie oraz ponadnarodowa organizacja producentów i ich zrzeszenie otrzymały decyzje, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 4;
4) zatwierdzoną liczbę członków wstępnie uznanej grupy producentów, uznanej organizacji producentów i ich zrzeszenia oraz ponadnarodowej organizacji producentów i ich zrzeszenia;
5) imię i nazwisko osoby uprawnionej do reprezentowania wstępnie uznanej grupy producentów lub uznanej organizacji producentów i ich zrzeszenia oraz ponadnarodowej organizacji producentów i ich zrzeszenia.
3. Rejestr jest jawny.
4. Marszałek województwa jest obowiązany do wprowadzania do rejestru każdej zmiany danych zawartych w rejestrze po wydaniu decyzji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 5.";
"2) których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 1a";
"3) informacje o liczbie członków oraz wartości produktów wytworzonych przez członków grupy producentów i sprzedanych w okresie odniesienia wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2.";
"1. Wniosek o wydanie decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, składa się w terminie do:
1) końca okresu rozliczeniowego, którego dotyczy zmiana w planie dochodzenia do uznania - w przypadku zmian w harmonogramie realizacji planu dochodzenia do uznania i zmian zakresu etapu inwestycji realizowanych z podziałem na etapy;
2) 3 miesięcy przed końcem okresu rozliczeniowego, którego dotyczy zmiana w planie dochodzenia do uznania - w przypadku zmian wprowadzanych do zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania innych niż określone w pkt 1.";
"4) informacje o liczbie członków organizacji producentów oraz wartości produktów wytworzonych przez członków organizacji producentów i sprzedanych w okresie odniesienia wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2.";
"5) warunki wypowiedzenia członkostwa w organizacji producentów oraz okres, w którym występujący z organizacji producentów nie będzie mógł przystąpić do wstępnie uznanej grupy producentów w zakresie grupy produktów, w odniesieniu do której dana organizacja producentów została uznana,",
"1a. Program operacyjny, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1234/2007", zawiera co najmniej dwa działania w zakresie ochrony środowiska, o których mowa w ramach krajowych na rzecz działań w zakresie ochrony środowiska dla programów operacyjnych organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw, zwanych dalej "ramami krajowymi".",
"4. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w przypadku braku zastrzeżeń Komisji Europejskiej do opracowanego projektu ram krajowych, określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób wdrażania strategii krajowej w programach operacyjnych, mając na względzie wytyczne Komisji Europejskiej w tym zakresie.";
"13) zawieszenia zatwierdzenia programu operacyjnego realizowanego przez organizację producentów lub zrzeszenie organizacji producentów.",
"1) opiniuje grupie producentów ubiegającej się o wstępne uznanie plan dochodzenia do uznania oraz jego zmiany w zakresie dokładności informacji podanych w planie, jego spójności handlowej i jakości technicznej, rzetelności szacunków i harmonogramu jego wdrożenia, kwalifikowalności zaproponowanych inwestycji oraz zasadności wydatków z nimi związanych - w terminie miesiąca od dnia złożenia tego planu lub jego zmiany;
2) monitoruje sposób wdrażania przez organizacje producentów strategii krajowej w programach operacyjnych.",
"3. Odwołanie od decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 6, nie wstrzymuje ich wykonania.",
"Wnioski o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 6, zawierają:",
"w przypadku decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 3:",
"Do wniosków o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 6, dołącza się:",
"2) kopie decyzji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1-4.",
"7. Wnioski o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 6, składa się na formularzach opracowanych przez Agencję Restrukturyzacji i udostępnionych na stronie internetowej administrowanej przez Agencję Restrukturyzacji.",
"1) pkt 3, są wydawane w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku;
2) pkt 4, są wydawane w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku;",
"1) dokonuje wypłaty środków finansowych przyznanych w decyzjach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6, w terminie 30 dni od dnia wydania każdej z tych decyzji;",
"a) całkowitej kwocie funduszy operacyjnych wraz z całkowitą kwotą pomocy finansowej na dofinansowanie funduszy operacyjnych organizacji producentów,",
"c) udzieleniu i wypłacie pomocy finansowej i innych środków finansowych wstępnie uznanym grupom producentów i uznanym organizacjom producentów oraz zrzeszeniom organizacji producentów - na formularzu udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rynków rolnych;",
"3) monitoruje wdrażanie strategii krajowej i ocenia sposób jej wdrożenia.";
"2) spełnienia warunków do przyznania i wypłacenia oraz sposobu wykorzystania środków finansowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6, w tym zgodności z kryteriami wstępnego uznania grupy producentów lub uznania organizacji producentów, w roku, za który jest wypłacana pomoc finansowa;",
"4) zgodności rzeczywiście poniesionych kosztów i wydatków z kwotami deklarowanymi we wnioskach o wydanie decyzji, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;",
"2) liczbę zwierząt, dla których jednostki organizacyjne lub osoby fizyczne uprawnione do otrzymania od organizacji producentów i ich zrzeszeń bezpłatnie owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży będą je przekazywały na paszę;",
"3) liczbę osób, którym jednostki organizacyjne uznane za organizacje charytatywne uprawnione do dystrybucji otrzymanych od organizacji producentów i ich zrzeszeń bezpłatnie owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży będą je przekazywały na cele konsumpcyjne.";
"c) informacje o każdej zmianie składu członkowskiego organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów;",
"4) dyrektorowi oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji - informacje o szacunkowych kwotach wkładu Unii Europejskiej oraz wkładów członków organizacji lub samej organizacji do funduszu operacyjnego - do dnia 15 września danego roku.",
"4. Organizacja producentów albo zrzeszenie organizacji producentów dokonuje oznaczenia i zabezpieczenia owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży, tak aby uniemożliwić ich wprowadzenie do obrotu lub bezpośredniej konsumpcji.";
"1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem":
1) pełni funkcję organu kontrolnego;
2) wydaje i cofa, w drodze decyzji, zezwolenie na korzystanie ze specjalnego wzoru oznakowania opakowań określonego w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007 w załączniku II;
3) kontroluje, czy owoce i warzywa nieprzeznaczone do sprzedaży spełniają wymagania w zakresie jakości handlowej;
4) przeprowadza kontrole wykonania czynności mających na celu uniemożliwienie wprowadzenia do obrotu lub bezpośredniej konsumpcji owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży oraz sporządza protokół z wykonania tych czynności;
5) przeprowadza kontrole w zakresie spełniania przez handlowców w rozumieniu art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007 obowiązku przekazywania informacji, o których mowa w art. 17 ust. 1, 2 i 4, oraz zgodności tych informacji ze stanem faktycznym.
1a. Kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, są przeprowadzane na wniosek Prezesa Agencji.",
"3. Do kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.2)).",
"2) w ust. 1 pkt 4, w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia kontroli.",
"1) pełni rolę organu koordynującego;",
"1) nazwie, adresie i adresie poczty elektronicznej organu koordynującego;
2) nazwie, adresie i adresie poczty elektronicznej organu kontrolnego;
3) zakresie działania organu kontrolnego;";
"Art. 17. 1. Handlowiec przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę tego handlowca, na formularzu opracowanym przez Głównego Inspektora i udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący Głównego Inspektora, informacje o:
1) rozpoczęciu prowadzenia działalności w zakresie obrotu owocami lub warzywami objętymi normami jakości handlowej, nie później niż w dniu rozpoczęcia prowadzenia tej działalności;
2) wyrażonej w kilogramach ilości owoców lub warzyw objętych normami handlowymi, wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym, w terminie do końca pierwszego kwartału roku następnego.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera w szczególności imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres handlowca oraz rodzaj i zakres działalności.
3. Handlowiec, który prowadzi działalność gospodarczą, do informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dołącza aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
4. Handlowiec informuje wojewódzkiego inspektora o każdej zmianie danych określonych w ust. 2, w terminie 7 dni od dnia jej dokonania.
5. Handlowiec przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi zgłoszenie o zaprzestaniu prowadzenia działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 1, w terminie 7 dni od dnia jej zaprzestania.
6. Wojewódzki inspektor przekazuje informacje, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, Głównemu Inspektorowi w formie elektronicznej na informatycznym nośniku danych.";
"1. Główny Inspektor opracowuje, po zasięgnięciu opinii wojewódzkich inspektorów, plan selektywnych kontroli zgodności, o których mowa w art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007.";
"Art. 18a. Do znakowania owoców i warzyw objętych ogólną normą handlową, o której mowa w art. 2a rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007, stosuje się odpowiednio przepisy art. 7 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.";
"1) inne niż wymienione w art. 9 ust. 6 dokumenty, które dołącza się do wniosków o wydanie decyzji, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1-4 i 6, mając na względzie zapewnienie prawidłowego przyznawania pomocy finansowej, a także innych środków finansowych określonych w przepisach Unii Europejskiej, wstępnie uznanym grupom producentów i uznanym organizacjom producentów oraz uznanym zrzeszeniom organizacji producentów;",
"10) wzór protokołu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 4, mając na względzie zasadność ubiegania się o przyznanie pomocy na dofinansowanie funduszu operacyjnego z tytułu nieprzeznaczenia owoców i warzyw do sprzedaży;",
"14) terminy przekazywania informacji, o których mowa w art. 3 ust. 2, art. 10 pkt 2, art. 12 ust. 1 pkt 3 oraz art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 1a, mając na względzie zapewnienie ich sprawnego i prawidłowego przekazania Komisji Europejskiej w zakresie wynikającym z przepisów Unii Europejskiej dotyczących funkcjonowania rynków owoców i warzyw;
15) przypadki, w których spadek wartości produkcji sprzedanej wystąpił z przyczyn niezależnych od grupy lub organizacji producentów, oraz sposób potwierdzenia wystąpienia tego spadku, mając na względzie złagodzenie skutków spadku wartości pomocy finansowej wynikającej ze spadku wartości produkcji sprzedanej;",
"18) sposób, wysokość oraz terminy spłaty przez odbiorców produktów nieprzeznaczonych do sprzedaży wartości tych produktów oraz związanych z tym kosztów sortowania, pakowania oraz transportu, mając na względzie zapewnienie prawidłowego wdrożenia przepisów Unii Europejskiej w zakresie nieprzeznaczania owoców i warzyw do sprzedaży.",
"3) wzór imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych u handlowców, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie obrotu owocami lub warzywami objętymi normami jakości handlowej, mając na względzie zapewnienie jednolitego sposobu przeprowadzania kontroli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.";
"Art. 19a. 1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Agencja realizuje zadania i obowiązki państwa członkowskiego lub właściwej władzy państwa członkowskiego związane z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu "Owoce w szkole" ustanowionego zgodnie z art. 103ga ust. 1 rozporządzenia nr 1234/2007.
2. W zakresie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor oddziału terenowego Agencji, w drodze decyzji:
1) zatwierdza wnioskodawców, o których mowa w art. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 288/2009 z dnia 7 kwietnia 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce w szkole" (Dz. Urz. UE L 94 z 08.04.2009, str. 38), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 288/2009", spełniających warunki określone w art. 7 lub 8 rozporządzenia nr 288/2009 i zawiesza lub cofa zatwierdzenie na zasadach określonych w art. 9 rozporządzenia nr 288/2009;
2) przyznaje pomoc wspólnotową zgodnie z art. 103ga ust. 1 rozporządzenia nr 1234/2007;
3) nakłada kary, o których mowa w art. 13 ust. 10 rozporządzenia nr 288/2009, i egzekwuje je w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych opracowuje projekt strategii, o której mowa w art. 103ga ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007.
Art. 19b. 1. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres zadań realizowanych przez Agencję związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu "Owoce w szkole" oraz sposób i tryb realizacji tych zadań, mając na względzie zapewnienie skutecznego i efektywnego wdrożenia tego programu.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rynków rolnych może określić szczegółowe warunki uczestnictwa podmiotów w programie "Owoce w szkole" oraz szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy wspólnotowej, o której mowa w art. 103ga rozporządzenia nr 1234/2007, mając na względzie zapewnienie prawidłowej i przejrzystej realizacji tego programu zgodnie z przepisami Unii Europejskiej obowiązującymi w tym zakresie.
3. W przypadku gdy w przepisach Unii Europejskiej określonym podmiotom zostały przyznane uprawnienia lub obowiązki związane z wdrożeniem programu "Owoce w szkole", minister właściwy do spraw rynków rolnych, w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określi sposób realizacji tych uprawnień lub wykonania tych obowiązków, mając na względzie zapewnienie skutecznej realizacji tego programu.
Art. 19c. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób realizacji środków towarzyszących, o których mowa w art. 3 ust. 4 rozporządzenia nr 288/2009, mając na względzie zapewnienie prawidłowego wykonania programu "Owoce w szkole", a także kierując się potrzebą upowszechniania wśród dzieci zdrowych nawyków żywieniowych.";
"a) umów zawartych z wyprzedzeniem w rozumieniu art. 185 ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007, zwanych dalej "umowami zawartymi z wyprzedzeniem",";
"2) zaświadczenie:
a) komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej potwierdzające, że obiekty spełniają wymagania określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej,
b) państwowego powiatowego inspektora sanitarnego potwierdzające, że obiekty spełniają wymagania określone w przepisach sanitarnych.";
"1) była wpisana do rejestru podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności uzupełniającej, o której mowa w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz. UE L 270 z 21.10.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 40, str. 269, z późn. zm.), związanej z produkcją i
2) posiadała prawo do uzyskania płatności uzupełniającej, o której mowa w rozporządzeniu wymienionym w pkt 1, związanej z produkcją, które zostało nabyte z mocy ustawy przez osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą w 2005 r. lub w 2006 r. stroną umowy kontraktacji lub umowy na uprawę tytoniu.";
"- potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji, albo",
"4) zarejestrowany akt poświadczający dziedziczenie sporządzony przez notariusza.";
"6a. Przyznaną producentowi surowca tytoniowego kwotę płatności niezwiązanej Agencja wypłaca w terminie od dnia 1 grudnia danego roku kalendarzowego do dnia 30 czerwca następnego roku kalendarzowego.
6b. W przypadku śmierci osoby fizycznej lub rozwiązania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której przyznana płatność niezwiązana nie została wypłacona, Agencja wypłaca tę płatność następcy prawnemu, który nabył prawo do uzyskania płatności niezwiązanej, na jego wniosek.
6c. Agencja zapewnia środki finansowe na wypłatę płatności niezwiązanej:
1) następcy prawnemu, który nabył prawo do uzyskania płatności niezwiązanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 6b;
2) przyznanej w wyniku postępowania odwoławczego prowadzonego na skutek odmowy przyznania płatności niezwiązanej albo jej części.",
"7. Rada Ministrów corocznie określa, w drodze rozporządzenia, wysokość środków finansowych przeznaczonych na płatność niezwiązaną, mając na względzie założenia do ustawy budżetowej na dany rok lub środki przewidziane w budżecie państwa na ten cel, a także zobowiązania wynikające z zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych oraz maksymalną wysokość środków finansowych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w decyzji wydawanej na podstawie art. 132 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003.";
"Art. 33g. 1. Prezes Agencji przeprowadza kontrole podmiotów ubiegających się o przyznanie płatności niezwiązanej zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. Prezes Agencji może powierzyć przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 1, Agencji Restrukturyzacji.
3. Kontrole, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w zakresie spełnienia warunków do przyznania płatności niezwiązanej.
4. Do kontroli, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych dotyczące czynności sprawdzających, a w przypadku, o którym mowa w ust. 2 - przepisy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Art. 33h. Minister właściwy do spraw rynków rolnych przekazuje Komisji Europejskiej, na jej wniosek, informacje o rynku tytoniu.";
"d) przyznawania pomocy, o której mowa w art. 86 ust. 1 rozporządzenia nr 1234/2007, zwanej dalej "pomocą", w tym obniżenia kwoty pomocy zgodnie z art. 30 rozporządzenia Komisji nr 382/2005;";
"Rozdział 5a
Rynki lnu i konopi uprawianych na włókno
Art. 39a. 1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Agencji wydaje decyzje w sprawach:
1) udzielenia głównemu przetwórcy w rozumieniu art. 91 ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007, zwanemu dalej "głównym przetwórcą", upoważnienia, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 507/2008 z dnia 6 czerwca 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1673/2000 w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2008, str. 38), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 507/2008", jeżeli są spełnione warunki określone w art. 91 ust. 1 rozporządzenia nr 1234/2007;
2) cofnięcia głównemu przetwórcy upoważnienia, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia nr 507/2008 - w przypadku określonym w art. 14 ust. 1 rozporządzenia nr 507/2008;
3) udzielenia zgody na czyszczenie krótkiego włókna lnianego, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 3 ust. 4 rozporządzenia nr 507/2008;
4) przyznawania pomocy z tytułu przetwórstwa słomy lnianej na długie włókno oraz słomy lnianej na krótkie włókno i słomy konopnej na włókno, o której mowa w art. 91 ust. 1 rozporządzenia nr 1234/2007, zwanej dalej "pomocą do przetwórstwa", w tym obniżenia kwoty pomocy do przetwórstwa zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia nr 507/2008.
2. Wniosek o udzielenie upoważnienia, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia nr 507/2008, składa się na formularzach opracowanych przez Agencję i udostępnionych na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, w terminie do dnia 30 czerwca danego roku gospodarczego.
3. Do wniosku dołącza się dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do obiektów, w których ma być prowadzona zamierzona działalność.
Art. 39b. 1. Prezes Agencji przeprowadza kontrole, o których mowa w art. 13 rozporządzenia nr 507/2008, na podstawie analizy ryzyka oraz zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. Do kontroli, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych dotyczące czynności sprawdzających.
Art. 39c. Prezes Agencji:
1) jest organem właściwym w sprawie przyjmowania informacji i dokumentów określonych w art. 3 ust. 4 akapit czwarty, art. 6 oraz art. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 507/2008;
2) może żądać dostarczenia przez upoważnionego głównego przetwórcę i osobę traktowaną jako przetwórca w rozumieniu art. 2 lit. a rozporządzenia nr 507/2008 kopii dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 507/2008.
Art. 39d. 1. Upoważniony główny przetwórca powiadamia Prezesa Agencji o każdej zmianie w zakresie informacji określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 507/2008, w terminie 10 dni od dnia jej wystąpienia.
2. Upoważniony główny przetwórca albo osoba traktowana jako przetwórca, ubiegając się o przyznanie pomocy do przetwórstwa, składa do Prezesa Agencji wniosek oraz deklaracje, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia nr 507/2008, na formularzach opracowanych przez Agencję i udostępnionych na stronie internetowej administrowanej przez Agencję.
3. Do deklaracji, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia nr 507/2008:
1) upoważniony główny przetwórca, ubiegający się o przyznanie pomocy do przetwórstwa, dołącza informację o masie sprzedanego włókna lnianego albo konopnego zawierającą ceny jego sprzedaży;
2) osoba traktowana jako przetwórca, ubiegająca się o przyznanie pomocy do przetwórstwa, dołącza:
a) informację zawierającą:
- imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres upoważnionego głównego przetwórcy, który przetworzył partie słomy lnianej albo konopnej na podstawie umowy z osobą traktowaną jako przetwórca,
- numer umowy, o której mowa w tiret pierwsze,
- daty dostaw poszczególnych partii słomy lnianej albo konopnej,
- masę w tonach słomy lnianej albo konopnej dostarczonej do przetworzenia,
- masę uzyskanego włókna z podziałem na jego rodzaje,
b) kopię dokumentu, o którym mowa w art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 507/2008, przekazanego osobie traktowanej jako przetwórca przez upoważnionego głównego przetwórcę,
c) kopie faktur potwierdzających sprzedaż długiego włókna lnianego, krótkiego włókna lnianego albo włókna konopnego.
4. Upoważniony główny przetwórca ubiegający się o przyznanie pomocy do przetwórstwa, po zakończeniu przetwarzania słomy lnianej lub konopnej zebranej w danym roku kalendarzowym, i osoba traktowana jako przetwórca, po sprzedaniu włókna uzyskanego ze słomy zebranej w danym roku kalendarzowym, w terminie 30 dni od dnia zakończenia tych czynności, przekazują Prezesowi Agencji informacje o masie poszczególnych rodzajów uzyskanego włókna na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, zawierającym:
1) numer umowy, o której mowa w art. 91 ust. 1 rozporządzenia nr 1234/2007;
2) powierzchnię oraz numer działki ewidencyjnej i oznaczenie działki rolnej w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, z której pochodzi słoma lniana albo konopna, z której uzyskano to włókno.
Art. 39e. 1. Osoba poddająca czyszczeniu krótkie włókno lniane sporządza, oprócz dokumentów wymienionych w art. 3 ust. 4 akapit czwarty rozporządzenia nr 507/2008, protokół z czyszczenia krótkiego włókna lnianego zawierający w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres poddającego czyszczeniu krótkie włókno lniane;
2) numer i datę jego sporządzenia;
3) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres upoważnionego głównego przetwórcy;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia czyszczenia krótkiego włókna lnianego, z podziałem na poszczególne dni;
5) określenie w tonach masy nieoczyszczonego i oczyszczonego krótkiego włókna lnianego;
6) datę i podpis osoby sporządzającej protokół.
2. Osoba poddająca czyszczeniu krótkie włókno lniane przekazuje upoważnionemu głównemu przetwórcy kopię protokołu, o którym mowa w ust. 1.
3. Upoważniony główny przetwórca przekazuje Prezesowi Agencji informację o zamiarze:
1) skierowania partii długiego i krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego do dalszego przerobu lub sprzedaży albo
2) przekazania długiego i krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego osobie traktowanej jako przetwórca
- co najmniej na jeden dzień roboczy przed wykonaniem tych czynności.
4. Upoważniony główny przetwórca i osoba traktowana jako przetwórca dokonują oznaczenia zawartości zanieczyszczeń w każdej uzyskanej przez nich partii krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego, która będzie stanowiła dla nich podstawę do ubiegania się o przyznanie pomocy, stosując metodę oznaczania zawartości zanieczyszczeń określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 39f pkt 1 lit. b.
Art. 39f. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w drodze rozporządzenia:
1) określi:
a) dla każdego roku gospodarczego współczynnik ilościowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia nr 507/2008, mając na względzie przyznane Rzeczypospolitej Polskiej wielkości krajowej gwarantowanej ilości długiego włókna lnianego oraz krajowej gwarantowanej ilości krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego określonych w rozporządzeniu nr 1234/2007 w załączniku XI w części A oraz wielkość powierzchni upraw lnu lub konopi włóknistych objętych pomocą,
b) metodę oznaczania procentowej zawartości zanieczyszczeń krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego, mając na względzie potrzebę ujednolicenia sposobu określania procentowej zawartości zanieczyszczeń,
c) wyższy niż 7,5 % poziom procentowej zawartości zanieczyszczeń krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego, do uzyskania której przysługuje upoważnionemu głównemu przetwórcy albo osobie traktowanej jako przetwórca pomoc do przetwórstwa w zakresie określonym w art. 92 ust. 1 lit. a i b rozporządzenia nr 1234/2007, mając na względzie zapotrzebowanie na krótkie włókno lniane lub włókno konopne;
2) może określić:
a) ilości długiego włókna lnianego, które przenosi się z krajowej gwarantowanej ilości długiego włókna lnianego do krajowej gwarantowanej ilości krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego przy zastosowaniu przelicznika, o którym mowa w art. 94 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia nr 1234/2007, mając na względzie pełne wykorzystanie przyznanych Rzeczypospolitej Polskiej krajowych gwarantowanych ilości włókna,
b) ilości krótkiego włókna lnianego lub włókna konopnego, które przenosi się z krajowej gwarantowanej ilości krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego do krajowej gwarantowanej ilości długiego włókna lnianego przy zastosowaniu przelicznika, o którym mowa w art. 94 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia nr 1234/2007, mając na względzie pełne wykorzystanie przyznanych Rzeczypospolitej Polskiej krajowych gwarantowanych ilości włókna.
Art. 39g. 1. Prezes Agencji pozyskuje, gromadzi i opracowuje dane oraz na ich podstawie sporządza informacje określone w art. 15 rozporządzenia nr 507/2008 i przekazuje je ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rynków rolnych przekazuje Komisji Europejskiej.";
"1) działając w imieniu lub interesie organizacji producentów lub zrzeszenia organizacji producentów, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 13 ust. 1:
a) pkt 1 - nie przekazuje informacji o ilości owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży w poprzednich miesiącach roku handlowego, w rozbiciu na gatunki,
b) pkt 4 - nie przekazuje informacji o szacunkowych kwotach wkładu Unii Europejskiej oraz wkładów członków organizacji lub samej organizacji do funduszu operacyjnego,",
"4a. Kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 113a ust. 3 rozporządzenia nr 1234/2007 wystawia, oferuje do sprzedaży, dostarcza lub w innej formie wprowadza do obrotu owoce i warzywa niezgodnie z wymaganiami w zakresie jakości handlowej, podlega karze grzywny.",
"2) nie przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi informacji określonych w art. 17 ust. 1, 4 lub 5 lub przekazuje je niezgodnie z tymi przepisami",
"5. Orzekanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz 4-4b, następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.".
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
"5. Szczegółowe zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na rynku lnu i konopi, mleka, owoców i warzyw, tytoniu, suszu paszowego oraz wina są realizowane przez Agencję na podstawie odrębnych przepisów.";
"4) kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków finansowych funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, udzielonych w ramach wsparcia finansowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799 oraz z 2010 r. Nr 228, poz. 1486);
5) kwoty kar administracyjnych, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 5 lit. e.",
"3a. Prezes Agencji może odstąpić od ustalenia:
1) kwot nienależnie wypłaconych refundacji wywozowych, nienależnie zwolnionych zabezpieczeń oraz odsetek i kwot, o których mowa w art. 49 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) 612/2009 z dnia 7 lipca 2009 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych (Dz. Urz. UE L 186 z 17.07.2009, str. 1, z późn. zm.),
2) kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej
- w przypadku gdy kwota każdej z tych należności nie jest wyższa od kwoty stanowiącej równowartość 100 euro przeliczonej na złote według kursu euro ustalonego zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającym niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006, str. 52, z późn. zm.).";
"3) wpłacający na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych, o których mowa w ustawie z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, lub korzystający ze środków tych funduszy";
"1. W przypadku braku porozumienia branżowego, o którym mowa w przepisach Unii Europejskiej, w zakresie warunków zakupu i dostawy buraków cukrowych, w tym rozdziału pomiędzy plantatorów buraków cukrowych ilości buraków cukrowych przeznaczonych do produkcji cukru w ramach kwoty produkcyjnej cukru, o której mowa w art. 31 ust. 6, stosuje się przepisy ust. 2-8 i przepisy wydane na podstawie ust. 9.",
"9. Minister właściwy do spraw rynków rolnych może, w drodze rozporządzenia, określić warunki zakupu lub dostawy buraków cukrowych przeznaczonych do produkcji cukru w ramach kwoty produkcyjnej cukru, o której mowa w art. 31 ust. 6, w zakresie określonych w przepisach Unii Europejskiej dla porozumień branżowych na rynku cukru, inne niż wskazane w ust. 2-8, mając na względzie konieczność zabezpieczenia interesów plantatorów buraków cukrowych i producentów cukrów.";
"Rozdział 7a
Rynek zbóż
Art. 38h. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej:
1) Agencja dokonuje interwencyjnych zakupów i sprzedaży zbóż oraz przechowuje te zboża;
2) Prezes Agencji:
a) prowadzi wykaz laboratoriów dokonujących, w ramach zadań delegowanych, oceny jakości zboża objętego działaniami interwencyjnymi,
b) realizuje zadania i obowiązki określone dla państwa członkowskiego i agencji interwencyjnej w odniesieniu do zakupu i sprzedaży zbóż w ramach interwencji publicznej;
3) minister właściwy do spraw rynków rolnych powiadamia Komisję Europejską o:
a) zatwierdzonych agencjach interwencyjnych,
b) zatwierdzonych centrach interwencyjnych,
c) minimalnych ilościach wymaganych w odniesieniu do zakupów produktów po ustalonej cenie,
d) reprezentatywnych cenach rynkowych zbóż.".
W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:
"1) umowy kontraktacji, zawartej z podmiotem posiadającym zezwolenie marszałka województwa na prowadzenie działalności w zakresie skupu konopi włóknistych, niebędącym upoważnionym głównym przetwórcą w rozumieniu art. 91 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1234/2007", lub
2) umowy sprzedaży, o której mowa w art. 91 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia nr 1234/2007, zawartej z podmiotem posiadającym zezwolenie marszałka województwa na prowadzenie działalności w zakresie skupu konopi włóknistych oraz będącym upoważnionym głównym przetwórcą w rozumieniu art. 91 ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007, a w przypadku przetwórcy pochodzącego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Rzeczpospolita Polska - upoważnionym przez to państwo, lub
3) umowy o przetworzenie słomy konopnej na włókno, o której mowa w art. 91 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia nr 1234/2007, zawartej z podmiotem posiadającym zezwolenie marszałka województwa na prowadzenie działalności w zakresie skupu konopi włóknistych oraz będącym upoważnionym głównym przetwórcą w rozumieniu art. 91 ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007, a w przypadku przetwórcy pochodzącego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Rzeczpospolita Polska - upoważnionym przez to państwo, lub
4) zobowiązania do przetworzenia słomy konopnej na włókno we własnym zakresie, zgodnie z art. 91 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia nr 1234/2007, składanego Prezesowi Agencji Rynku Rolnego, w przypadku gdy prowadzący uprawę konopi włóknistych jest jednocześnie upoważnionym głównym przetwórcą w rozumieniu art. 91 ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007.",
"2) kopię decyzji Prezesa Agencji Rynku Rolnego o wpisie do rejestru uznanych pierwszych przetwórców słomy lnianej lub konopnej na włókno w rozumieniu przepisów o organizacji niektórych rynków rolnych albo o udzieleniu upoważnienia głównemu przetwórcy w rozumieniu art. 91 ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007 albo kopię dokumentu potwierdzającego uznanie przetwórcy albo upoważnienie głównego przetwórcy przez państwo członkowskie Unii Europejskiej inne niż Rzeczpospolita Polska - w przypadku zezwolenia marszałka województwa na działalność w zakresie skupu konopi włóknistych na podstawie umowy sprzedaży;
3) zobowiązanie do przekazywania na żądanie marszałka województwa informacji dotyczących zakresu i celu prowadzonej działalności.";
"Art. 51. W przypadku stwierdzenia prowadzenia upraw maku lub konopi włóknistych w sposób niezgodny z art. 46 i 47 wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje nakaz zniszczenia tych upraw przez zaoranie, przekopanie gruntu albo w inny sposób, który zapewni skuteczne wykonanie tego nakazu, na koszt prowadzącego uprawę; nakazowi nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.".
W ustawie z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799) wprowadza się następujące zmiany:
"6. Wpłat na fundusze promocji nie nalicza się i nie pobiera od mleka i towarów stanowiących przedmiot:
1) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT;
2) sprzedaży z zapasów interwencyjnych Agencji Rynku Rolnego, zwanej dalej "Agencją";
3) sprzedaży, dokonywanej przez Agencję Rezerw Materiałowych w związku ze zwolnieniem lub restrukturyzacją rezerw państwowych, następującej w trybie określonym w przepisach odrębnych.";
"3a. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, deklaracje określone w ust. 1 pkt 2 lit. a składa się, jeżeli suma zobowiązań na rzecz danego funduszu promocji za dany kwartał i kolejne kwartały przekracza pięciokrotnie wysokość kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.".
Marszałek województwa, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, zamieszcza w rejestrze, o którym mowa w art. 2b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, dane dotyczące grup producentów owoców i warzyw, organizacji producentów owoców i warzyw i ich zrzeszeń oraz ponadnarodowych organizacji producentów owoców i warzyw i ich zrzeszeń, które zostały wstępnie uznane lub uznane przed dniem wejścia w życie ustawy.
Do spraw dotyczących przyznawania i wypłaty za 2009 r. i za lata poprzednie płatności uzupełniającej, o której mowa w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz. UE L 270 z 21.10.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 40, str. 269, z późn. zm.), związanej z produkcją, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Dane zawarte w rejestrze podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności uzupełniającej, o której mowa w rozporządzeniu wymienionym w art. 7, związanej z produkcją, przechowuje się wieczyście.
Przetwórców wpisanych do rejestru uznanych przetwórców na podstawie ustawy wymienionej w art. 13 uważa się za głównych przetwórców w rozumieniu art. 91 ust. 2 rozporządzenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1, upoważnionych zgodnie z przepisami ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Do postępowań w sprawie:
- wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o przepisach o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego, należy przez to rozumieć przepisy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno.
Traci moc ustawa z dnia 20 grudnia 2002 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 240, poz. 2059, z późn. zm.5)).
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych, ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii i ustawę z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz. 1225 i Nr 208, poz. 1541, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 214, poz. 1346 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 31, poz. 206.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 95, poz. 792 i Nr 97, poz. 799.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 66, poz. 469 i Nr 120, poz. 826, z 2007 r. Nr 7, poz. 48 i Nr 82, poz. 558, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 63, poz. 520, Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 143, poz. 962 i Nr 213, poz. 1396.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40 i Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 14, poz. 115 i Nr 141, poz. 1182, z 2008 r. Nr 52, poz. 303 oraz z 2009 r. Nr 98, poz. 817.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.2010.228.1486 |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Zmiana ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw. |
Data aktu: | 22/10/2010 |
Data ogłoszenia: | 02/12/2010 |
Data wejścia w życie: | 17/12/2010 |