Sposób przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 20 września 2010 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków

Na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę, zwanych dalej "zadaniami", kontroli wydatkowania tych środków zgodnie z przepisami o finansach publicznych, tryb wyznaczania zespołów kontrolujących, a także sposób dokumentowania kontroli oraz formułowania zaleceń i wniosków pokontrolnych.
§  2.
1.
Kontrolę przeprowadza się w jednostce naukowej lub w innym podmiocie, który dysponuje środkami na naukę, zwanym dalej "podmiotem kontrolowanym", przekazanymi przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem".
2.
Minister w zakresie projektów i programów finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i Narodowe Centrum Nauki może dokonywać kontroli poszczególnych projektów i programów finansowanych ze środków finansowych na naukę.
§  3.
1.
Minister zarządza na piśmie przeprowadzenie kontroli, wyznaczając zespół kontrolujący, spośród osób zatrudnionych w urzędzie obsługującym ministra oraz ekspertów właściwych ze względu na przedmiot kontroli, niebędących pracownikami tego urzędu, zwanych dalej "kontrolującymi".
2.
Kontrolujący są obowiązani do zachowania poufności informacji uzyskanych w związku z przeprowadzoną kontrolą i ich wykorzystywania wyłącznie w zakresie niezbędnym dla realizacji celu kontroli.
3.
Na eksperta naukowego minister wyznacza osobę posiadającą co najmniej stopień naukowy doktora i kompetencje w dziedzinie nauki odpowiedniej ze względu na merytoryczny zakres kontroli. Na wniosek ministra kandydat na eksperta może być wskazany przez organ opiniodawczo-doradczy, o którym mowa w art. 35 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.
4.
Na eksperta budowlanego minister wyznacza osobę posiadającą uprawnienia budowlane, o których mowa w art. 12-15 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.2)).
5.
Na eksperta finansowego minister wyznacza biegłego rewidenta albo osobę posiadającą co najmniej 3-letnie doświadczenie na stanowisku głównego księgowego lub zastępcy głównego księgowego i w okresie ostatnich 5 lat przed powołaniem do zespołu kontrolnego wykonywała pracę na tym stanowisku, albo osobę posiadającą wykształcenie wyższe oraz uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w rozumieniu przepisów w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
6.
Ekspertem nie może być osoba, która jest lub była w okresie 5 lat poprzedzających kontrolę zatrudniona w podmiocie kontrolowanym albo jest lub była wykonawcą zadania, którego dotyczy kontrola. Ekspertem nie może być również osoba, w stosunku do której zachodzą okoliczności faktyczne lub prawne mogące wpłynąć na bezstronność przeprowadzenia kontroli.
7.
Funkcje ekspertów, o których mowa w ust. 3-5, nie mogą być łączone przez jedną osobę w odniesieniu do danej kontroli.
8.
W danym roku kalendarzowym ta sama osoba może uczestniczyć, jako ekspert, w nie więcej niż siedmiu kontrolach.
§  4.
Pismo o zarządzeniu przeprowadzenia kontroli, o którym mowa w § 3 ust. 1, zawiera:
1)
datę wydania oraz numer pisma;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3)
imiona i nazwiska członków zespołu kontrolującego;
4)
nazwę i siedzibę podmiotu kontrolowanego;
5)
przedmiot i zakres kontroli;
6)
podpis i pieczęć imienną ministra.
§  5.
1.
Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli udzielonego przez ministra.
2.
Imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1)
datę wydania oraz numer upoważnienia;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3)
imię i nazwisko kontrolującego;
4)
nazwę i siedzibę podmiotu kontrolowanego;
5)
przedmiot i zakres kontroli;
6)
termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7)
podpis i pieczęć imienną ministra.
§  6.
1.
Nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli członek zespołu kontrolującego, zatrudniony w urzędzie obsługującym ministra, informuje kierownika podmiotu kontrolowanego o przedmiocie i terminie kontroli.
2.
Przed przystąpieniem do kontroli w siedzibie podmiotu kontrolowanego kontrolujący okazuje kierownikowi tego podmiotu dokument tożsamości i imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
§  7.
Kierownik podmiotu kontrolowanego zapewnia kontrolującemu warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia czynności kontrolnych, a w szczególności udostępnia materiały i dokumenty oraz umożliwia udzielanie wyjaśnień przez pracowników podmiotu kontrolowanego.
§  8.
1.
Kierownik oraz pracownicy podmiotu kontrolowanego udzielają ustnych lub pisemnych wyjaśnień w wyznaczonym przez kontrolującego terminie.
2.
Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza protokół, który podpisuje udzielający wyjaśnień pracownik podmiotu kontrolowanego oraz kontrolujący.
§  9.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku czynności kontrolnych dowodów.
§  10.
Kontrolujący przedstawia wyniki przeprowadzonej kontroli w protokole kontroli. Protokół kontroli zawiera opis zadań realizowanych przez podmiot kontrolowany według stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli oraz informacje, o których mowa w § 12-14.
§  11.
Jeżeli w skład zespołu kontrolującego powołani zostali eksperci inni niż ekspert finansowy, kontrola przeprowadzana przez eksperta finansowego powinna być poprzedzona kontrolą merytoryczną, przeprowadzoną przez eksperta naukowego, a także, w razie potrzeby, przez eksperta budowlanego.
§  12.
Protokół kontroli przeprowadzonej przez eksperta naukowego zawiera w szczególności ocenę zasadności i zgodności z harmonogramem wydatkowania środków finansowych na zrealizowany zakres rzeczowy zadania lub cel badawczy, a ponadto:
1)
dla zadań zakończonych - ustalenie stanu faktycznego prac wykonanych w ramach realizacji zadania oraz porównanie ich z zakresem rzeczowym zadania określonym w decyzji lub w umowie dotyczącej realizacji tego zadania oraz sposób upowszechnienia wyników badań i ocenę stopnia wdrożenia efektów badań;
2)
dla zadań w trakcie realizacji - ocenę możliwości osiągnięcia założonego celu lub celów zadania, z uwzględnieniem faktycznego stanu zrealizowanego zakresu rzeczowego zadania, w tym ocenę harmonogramu realizacji zadania.
§  13.
Protokół kontroli przeprowadzonej przez eksperta budowlanego zawiera w szczególności ustalenia i oceny dotyczące:
1)
zgodności zakresu prac budowlanych z zakresem rzeczowym zadania;
2)
prawidłowości sporządzenia harmonogramu realizacji inwestycji;
3)
przestrzegania przepisów prawa budowlanego;
4)
jakości wykonanych prac budowlanych;
5)
zgodności wykonania prac budowlanych z przyjętym harmonogramem ich realizacji.
§  14.
Protokół kontroli przeprowadzonej przez eksperta finansowego zawiera w szczególności:
1)
ocenę wykorzystania środków finansowych pod względem zgodności ich wydatkowania z przepisami o finansach publicznych, o zamówieniach publicznych, a także zgodności z zasadami rachunkowości zewidencjonowania wydatków w systemie finansowo-księgowym;
2)
ocenę zgodności dokumentacji finansowej podmiotu kontrolowanego z informacjami zawartymi w raportach i sprawozdaniach, z uwzględnieniem warunków określonych w decyzji lub w umowie, na podstawie których przyznane zostały środki finansowe;
3)
ustalenia dotyczące wysokości wykorzystanych środków finansowych:
a)
w przypadku stwierdzenia niezgodności z decyzją lub umową lub z przepisami prawa - informację o nieprawidłowo wydatkowanych kwotach oraz wskazanie naruszonego przepisu,
b)
w przypadku kontroli po zakończeniu zadania - informację o wysokości kwot niewykorzystanych na realizację zadania.
§  15.
1.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego.
2.
Kserokopie protokołu kontroli, w celu odniesienia się do ustaleń kontroli, przekazuje się komórkom organizacyjnym urzędu obsługującego ministra, właściwym ze względu na przedmiot kontroli, a w przypadku gdy ekspert został wskazany przez organ opiniodawczo-doradczy, o którym mowa w § 3 ust. 3, również temu organowi.
§  16.
1.
Podmiot kontrolowany może zgłosić, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, pisemne uwagi i zastrzeżenia do zawartych w nim ustaleń. W takim przypadku minister może zarządzić przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych.
2.
W przypadku stwierdzenia przez ministra zasadności uwag i zastrzeżeń zgłoszonych przez podmiot kontrolowany, kontrolujący dokonuje zmian w protokole kontroli.
§  17.
1.
Na podstawie protokołu kontroli, po rozpatrzeniu uwag i zastrzeżeń zgłoszonych przez podmiot kontrolowany, organ kontrolujący sporządza wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia pokontrolne.
2.
Zalecenia i wnioski pokontrolne formułuje się na podstawie protokołu kontroli oraz opinii komórek organizacyjnych urzędu obsługującego ministra właściwych ze względu na przedmiot kontroli oraz, w uzasadnionych przypadkach, organu opiniodawczo-doradczego, o którym mowa w § 3 ust. 3, przedstawionych po zapoznaniu się z protokołem kontroli. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, w wystąpieniu pokontrolnym zamieszcza się wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.
3.
Wystąpienie pokontrolne minister przekazuje kierownikowi podmiotu kontrolowanego.
§  18.
Kontrole rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzone są na zasadach dotychczasowych.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2010 r.3)
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr 191, poz. 1373 i Nr 247, poz. 1844, z 2008 r. Nr 145, poz. 914, Nr 199, poz. 1227, Nr 206, poz. 1287, Nr 210, poz. 1321 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 160, poz. 1276 i Nr 161, poz. 1279 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 474, Nr 106, poz. 675, Nr 119, poz. 804 i Nr 121, poz. 809.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 7 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków (Dz. U. Nr 106, poz. 898).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.179.1205

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków.
Data aktu: 20/09/2010
Data ogłoszenia: 29/09/2010
Data wejścia w życie: 01/10/2010