Sposób przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 20 września 2010 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków

Na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę, zwanych dalej "zadaniami", kontroli wydatkowania tych środków zgodnie z przepisami o finansach publicznych, tryb wyznaczania zespołów kontrolujących, a także sposób dokumentowania kontroli oraz formułowania zaleceń i wniosków pokontrolnych.
§  2.
1.
Kontrolę przeprowadza się w jednostce naukowej lub w innym podmiocie, który dysponuje środkami na naukę, zwanym dalej "podmiotem kontrolowanym", przekazanymi przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem".
2.
Minister w zakresie projektów i programów finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i Narodowe Centrum Nauki może dokonywać kontroli poszczególnych projektów i programów finansowanych ze środków finansowych na naukę.
§  3.
1.
Minister zarządza na piśmie przeprowadzenie kontroli, wyznaczając zespół kontrolujący, spośród osób zatrudnionych w urzędzie obsługującym ministra oraz ekspertów właściwych ze względu na przedmiot kontroli, niebędących pracownikami tego urzędu, zwanych dalej "kontrolującymi".
2.
Kontrolujący są obowiązani do zachowania poufności informacji uzyskanych w związku z przeprowadzoną kontrolą i ich wykorzystywania wyłącznie w zakresie niezbędnym dla realizacji celu kontroli.
3.
Na eksperta naukowego minister wyznacza osobę posiadającą co najmniej stopień naukowy doktora i kompetencje w dziedzinie nauki odpowiedniej ze względu na merytoryczny zakres kontroli. Na wniosek ministra kandydat na eksperta może być wskazany przez organ opiniodawczo-doradczy, o którym mowa w art. 35 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.
4.
Na eksperta budowlanego minister wyznacza osobę posiadającą uprawnienia budowlane, o których mowa w art. 12-15 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.2)).
5.
Na eksperta finansowego minister wyznacza biegłego rewidenta albo osobę posiadającą co najmniej 3-letnie doświadczenie na stanowisku głównego księgowego lub zastępcy głównego księgowego i w okresie ostatnich 5 lat przed powołaniem do zespołu kontrolnego wykonywała pracę na tym stanowisku, albo osobę posiadającą wykształcenie wyższe oraz uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w rozumieniu przepisów w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
6.
Ekspertem nie może być osoba, która jest lub była w okresie 5 lat poprzedzających kontrolę zatrudniona w podmiocie kontrolowanym albo jest lub była wykonawcą zadania, którego dotyczy kontrola. Ekspertem nie może być również osoba, w stosunku do której zachodzą okoliczności faktyczne lub prawne mogące wpłynąć na bezstronność przeprowadzenia kontroli.
7.
Funkcje ekspertów, o których mowa w ust. 3-5, nie mogą być łączone przez jedną osobę w odniesieniu do danej kontroli.
8.
W danym roku kalendarzowym ta sama osoba może uczestniczyć, jako ekspert, w nie więcej niż siedmiu kontrolach.
§  4.
Pismo o zarządzeniu przeprowadzenia kontroli, o którym mowa w § 3 ust. 1, zawiera:
1)
datę wydania oraz numer pisma;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3)
imiona i nazwiska członków zespołu kontrolującego;
4)
nazwę i siedzibę podmiotu kontrolowanego;
5)
przedmiot i zakres kontroli;
6)
podpis i pieczęć imienną ministra.
§  5.
1.
Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli udzielonego przez ministra.
2.
Imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1)
datę wydania oraz numer upoważnienia;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3)
imię i nazwisko kontrolującego;
4)
nazwę i siedzibę podmiotu kontrolowanego;
5)
przedmiot i zakres kontroli;
6)
termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7)
podpis i pieczęć imienną ministra.
§  6.
1.
Nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli członek zespołu kontrolującego, zatrudniony w urzędzie obsługującym ministra, informuje kierownika podmiotu kontrolowanego o przedmiocie i terminie kontroli.
2.
Przed przystąpieniem do kontroli w siedzibie podmiotu kontrolowanego kontrolujący okazuje kierownikowi tego podmiotu dokument tożsamości i imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
§  7.
Kierownik podmiotu kontrolowanego zapewnia kontrolującemu warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia czynności kontrolnych, a w szczególności udostępnia materiały i dokumenty oraz umożliwia udzielanie wyjaśnień przez pracowników podmiotu kontrolowanego.
§  8.
1.
Kierownik oraz pracownicy podmiotu kontrolowanego udzielają ustnych lub pisemnych wyjaśnień w wyznaczonym przez kontrolującego terminie.
2.
Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza protokół, który podpisuje udzielający wyjaśnień pracownik podmiotu kontrolowanego oraz kontrolujący.
§  9.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku czynności kontrolnych dowodów.
§  10.
Kontrolujący przedstawia wyniki przeprowadzonej kontroli w protokole kontroli. Protokół kontroli zawiera opis zadań realizowanych przez podmiot kontrolowany według stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli oraz informacje, o których mowa w § 12-14.
§  11.
Jeżeli w skład zespołu kontrolującego powołani zostali eksperci inni niż ekspert finansowy, kontrola przeprowadzana przez eksperta finansowego powinna być poprzedzona kontrolą merytoryczną, przeprowadzoną przez eksperta naukowego, a także, w razie potrzeby, przez eksperta budowlanego.
§  12.
Protokół kontroli przeprowadzonej przez eksperta naukowego zawiera w szczególności ocenę zasadności i zgodności z harmonogramem wydatkowania środków finansowych na zrealizowany zakres rzeczowy zadania lub cel badawczy, a ponadto:
1)
dla zadań zakończonych - ustalenie stanu faktycznego prac wykonanych w ramach realizacji zadania oraz porównanie ich z zakresem rzeczowym zadania określonym w decyzji lub w umowie dotyczącej realizacji tego zadania oraz sposób upowszechnienia wyników badań i ocenę stopnia wdrożenia efektów badań;
2)
dla zadań w trakcie realizacji - ocenę możliwości osiągnięcia założonego celu lub celów zadania, z uwzględnieniem faktycznego stanu zrealizowanego zakresu rzeczowego zadania, w tym ocenę harmonogramu realizacji zadania.
§  13.
Protokół kontroli przeprowadzonej przez eksperta budowlanego zawiera w szczególności ustalenia i oceny dotyczące:
1)
zgodności zakresu prac budowlanych z zakresem rzeczowym zadania;
2)
prawidłowości sporządzenia harmonogramu realizacji inwestycji;
3)
przestrzegania przepisów prawa budowlanego;
4)
jakości wykonanych prac budowlanych;
5)
zgodności wykonania prac budowlanych z przyjętym harmonogramem ich realizacji.
§  14.
Protokół kontroli przeprowadzonej przez eksperta finansowego zawiera w szczególności:
1)
ocenę wykorzystania środków finansowych pod względem zgodności ich wydatkowania z przepisami o finansach publicznych, o zamówieniach publicznych, a także zgodności z zasadami rachunkowości zewidencjonowania wydatków w systemie finansowo-księgowym;
2)
ocenę zgodności dokumentacji finansowej podmiotu kontrolowanego z informacjami zawartymi w raportach i sprawozdaniach, z uwzględnieniem warunków określonych w decyzji lub w umowie, na podstawie których przyznane zostały środki finansowe;
3)
ustalenia dotyczące wysokości wykorzystanych środków finansowych:
a)
w przypadku stwierdzenia niezgodności z decyzją lub umową lub z przepisami prawa - informację o nieprawidłowo wydatkowanych kwotach oraz wskazanie naruszonego przepisu,
b)
w przypadku kontroli po zakończeniu zadania - informację o wysokości kwot niewykorzystanych na realizację zadania.
§  15.
1.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego.
2.
Kserokopie protokołu kontroli, w celu odniesienia się do ustaleń kontroli, przekazuje się komórkom organizacyjnym urzędu obsługującego ministra, właściwym ze względu na przedmiot kontroli, a w przypadku gdy ekspert został wskazany przez organ opiniodawczo-doradczy, o którym mowa w § 3 ust. 3, również temu organowi.
§  16.
1.
Podmiot kontrolowany może zgłosić, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, pisemne uwagi i zastrzeżenia do zawartych w nim ustaleń. W takim przypadku minister może zarządzić przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych.
2.
W przypadku stwierdzenia przez ministra zasadności uwag i zastrzeżeń zgłoszonych przez podmiot kontrolowany, kontrolujący dokonuje zmian w protokole kontroli.
§  17.
1.
Na podstawie protokołu kontroli, po rozpatrzeniu uwag i zastrzeżeń zgłoszonych przez podmiot kontrolowany, organ kontrolujący sporządza wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia pokontrolne.
2.
Zalecenia i wnioski pokontrolne formułuje się na podstawie protokołu kontroli oraz opinii komórek organizacyjnych urzędu obsługującego ministra właściwych ze względu na przedmiot kontroli oraz, w uzasadnionych przypadkach, organu opiniodawczo-doradczego, o którym mowa w § 3 ust. 3, przedstawionych po zapoznaniu się z protokołem kontroli. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, w wystąpieniu pokontrolnym zamieszcza się wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.
3.
Wystąpienie pokontrolne minister przekazuje kierownikowi podmiotu kontrolowanego.
§  18.
Kontrole rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzone są na zasadach dotychczasowych.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2010 r.3)
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr 191, poz. 1373 i Nr 247, poz. 1844, z 2008 r. Nr 145, poz. 914, Nr 199, poz. 1227, Nr 206, poz. 1287, Nr 210, poz. 1321 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 160, poz. 1276 i Nr 161, poz. 1279 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 474, Nr 106, poz. 675, Nr 119, poz. 804 i Nr 121, poz. 809.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 7 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków (Dz. U. Nr 106, poz. 898).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.179.1205

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz wydatkowania tych środków.
Data aktu: 20/09/2010
Data ogłoszenia: 29/09/2010
Data wejścia w życie: 01/10/2010