Aplikacja legislacyjna.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 września 2010 r.
w sprawie aplikacji legislacyjnej

Na podstawie art. 110 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706) zarządza się, co następuje:
§  1.
Aplikacja legislacyjna, zwana dalej "aplikacją", jest prowadzona przez Rządowe Centrum Legislacji.
§  2.
Nadzór programowy nad aplikacją sprawuje Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
§  3.
1.
Aplikacja obejmuje:
1)
uczestnictwo w wykładach i konwersatoriach, które odbywają się w wyznaczonych terminach przez okres 10 miesięcy;
2)
uczestnictwo w zajęciach praktycznych, które odbywają się w wyznaczonych terminach przez okres 12 miesięcy.
2.
Egzamin kończący aplikację odbywa się po zakończeniu zajęć praktycznych.
§  4.
1.
Przedmiotem wykładów i konwersatoriów są, z uwzględnieniem odrębności dyscyplin prawniczych:
1)
źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
metodyka pracy legislacyjnej;
3)
procedura prawodawcza;
4)
wybrane problemy legislacyjne podstawowych dyscyplin prawa;
5)
standardy tworzenia prawa w państwie prawnym;
6)
prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej;
7)
orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe;
8)
język prawny i język prawniczy;
9)
etyka zawodu legislatora.
2.
Zajęcia praktyczne polegają w szczególności na opracowywaniu:
1)
projektów aktów prawnych;
2)
projektów założeń projektów ustaw;
3)
stanowisk prawno-legislacyjnych do projektów aktów prawnych lub projektów założeń projektów ustaw.
§  5.
1.
Kierownika aplikacji powołuje i odwołuje Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
2.
Zastępcę kierownika aplikacji powołuje i odwołuje Prezes Rządowego Centrum Legislacji w porozumieniu z kierownikiem aplikacji spośród pracowników Rządowego Centrum Legislacji.
§  6.
1.
Kierownik aplikacji przygotowuje projekt programu aplikacji oraz zapewnia należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć.
2.
Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1)
opracowywanie propozycji szczegółowego planu zajęć;
2)
przygotowanie listy wykładowców i patronów;
3)
wyznaczanie patronów aplikantom;
4)
dopuszczanie aplikantów do egzaminu kończącego aplikację.
3.
W przypadku długotrwałej niemożności sprawowania funkcji przez kierownika aplikacji zastępca kierownika aplikacji jest upoważniony do podejmowania jego czynności.
4.
Projekt programu aplikacji, propozycję szczegółowego planu zajęć, listę wykładowców oraz patronów zatwierdza Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
5.
Obsługę administracyjną i finansową aplikacji, naboru na aplikację oraz egzaminu kończącego aplikację zapewnia Rządowe Centrum Legislacji.
§  7.
1.
Prezes Rządowego Centrum Legislacji wyznacza termin rozpoczęcia aplikacji i nie później niż na 3 miesiące przed miesiącem rozpoczęcia aplikacji podaje do publicznej wiadomości informację o przyjmowaniu zgłoszeń na aplikację.
2.
W informacji podaje się:
1)
limit przyjęć na aplikację;
2)
warunki i tryb kierowania na aplikację;
3)
terminy przyjmowania zgłoszeń;
4)
termin przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej na aplikację.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 1, podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji.
§  8.
1.
Prezes Rządowego Centrum Legislacji określa każdorazowo limit przyjęć na aplikację, biorąc pod uwagę potrzeby urzędów oraz warunki organizacyjne i finansowe aplikacji.
2.
Listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji, obejmującą imiona i nazwiska tych osób oraz nazwy podmiotów kierujących na aplikację, ustala komisja, w skład której wchodzą: Prezes Rządowego Centrum Legislacji lub jego przedstawiciel, kierownik aplikacji i jego zastępca, Szef Służby Cywilnej lub jego przedstawiciel oraz dwóch przedstawicieli Rządowego Centrum Legislacji.
3.
Komisja ustala listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji, po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, biorąc pod uwagę - oprócz wymagań określonych w przepisach wymienionych w ust. 4:
1)
liczbę lat pracy kandydata, w tym liczbę lat pracy związanej z legislacją;
2)
potrzeby podmiotów kierujących do odbycia aplikacji.
4.
Do odbycia rozmowy kwalifikacyjnej mogą zostać dopuszczeni członkowie korpusu służby cywilnej, o których mowa w art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, urzędnicy, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm. 1 ), żołnierze zawodowi i funkcjonariusze służb.
§  9.
1.
Kierownik aplikacji wyznacza aplikantowi patrona spośród osób mających wykształcenie prawnicze i co najmniej 5-letni staż pracy związanej z legislacją oraz aktualnie wykonujących pracę związaną z legislacją.
2.
Patron może sprawować opiekę nad nie więcej niż trzema aplikantami.
3.
Do obowiązków patrona należy w szczególności:
1)
prowadzenie zajęć określonych w § 3 ust. 1 pkt 2 i wyznaczanie terminów ich odbywania;
2)
kontrolowanie postępów aplikanta w stosowaniu zasad techniki prawodawczej;
3)
pomoc w wyjaśnianiu wątpliwości aplikanta związanych z problemami legislacyjnymi.
§  10.
Kierownik aplikacji wyznacza:
1)
jeden dzień w tygodniu, w którym odbywają się wykłady i konwersatoria;
2)
dni, w których wykłady i konwersatoria odbywają się w formie zajęć wyjazdowych - nie więcej niż 10 dni podczas trwania aplikacji.
§  11.
Do obowiązków aplikanta należy uczestnictwo w wykładach, konwersatoriach oraz zajęciach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2.
§  12.
1.
Aplikacja kończy się egzaminem składanym przed komisją egzaminacyjną. Egzamin składa się z części pisemnej i części ustnej, z których każda odbywa się w oddzielnym dniu.
2.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący komisji egzaminacyjnej - Prezes Rządowego Centrum Legislacji albo wskazana przez niego osoba, wymieniona w pkt 2 lit. a albo lit. b;
2)
powoływani przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji członkowie:
a)
kierownik aplikacji,
b)
zastępca kierownika aplikacji,
c)
Przewodniczący Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów lub jego przedstawiciel będący członkiem tej Rady,
d)
Szef Służby Cywilnej lub jego przedstawiciel,
e)
przedstawiciel Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.
3.
W skład komisji egzaminacyjnej Prezes Rządowego Centrum Legislacji może powołać nie więcej niż trzech specjalistów z zakresu zagadnień wymienionych w § 4 ust. 1.
4.
Członek komisji egzaminacyjnej, który w czasie trwania aplikacji wykonywał obowiązki patrona, podlega wyłączeniu ze składu komisji egzaminacyjnej na czas egzaminu aplikanta, którego był patronem, nie ocenia egzaminu pisemnego tego aplikanta oraz nie bierze udziału w głosowaniu, o którym mowa w § 18 ust. 1, w jego sprawie.
§  13.
Przed dopuszczeniem do egzaminu patron sporządza opinię o aplikancie zawierającą informację o postępach aplikanta oraz jego przydatności do pracy legislacyjnej i przekazuje ją kierownikowi aplikacji.
§  14.
Nie może być dopuszczony do egzaminu aplikant, który opuścił więcej niż 10 dni wykładów i konwersatoriów bez względu na przyczynę nieobecności. Aplikant taki jest skreślany z listy aplikantów.
§  15.
1.
Termin przeprowadzenia egzaminu wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej i zawiadamia o nim członków komisji oraz patronów.
2.
Kierownik aplikacji zawiadamia aplikantów dopuszczonych do egzaminu o terminie i miejscu egzaminu, z co najmniej 30-dniowym wyprzedzeniem.
§  16.
1.
Część pisemna egzaminu polega na opracowaniu projektu aktu prawnego z uzasadnieniem albo na opracowaniu projektu założeń projektu ustawy oraz na opracowaniu stanowiska prawno-legislacyjnego do projektu aktu prawnego albo na opracowaniu stanowiska prawno-legislacyjnego do projektu założeń projektu ustawy. Podczas części pisemnej egzaminu aplikanci mogą posługiwać się tekstami aktów prawnych, zbiorami orzeczeń oraz komentarzami.
2.
Część pisemna egzaminu odbywa się pod nadzorem kierownika aplikacji oraz osoby wyznaczonej przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków tej komisji.
§  17.
1.
Część ustna egzaminu obejmuje sprawdzenie wiedzy aplikanta w zakresie określonym w § 4 ust. 1.
2.
Część ustna egzaminu odbywa się przed komisją egzaminacyjną w obecności patrona aplikanta.
§  18.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki części pisemnej i części ustnej egzaminu, podejmując uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
2.
Ocenę ogólną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego określa się łącznym stopniem według następującej skali: stopień celujący (6), stopień bardzo dobry (5), stopień dobry (4), stopień dostateczny (3), stopień dopuszczający (2), stopień niedostateczny (1).
3.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego aplikację sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący oraz wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej.
§  19.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu kończącego aplikację można zdawać go ponownie tylko raz, nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od dnia tego egzaminu, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej. Przepisy § 15-18 stosuje się odpowiednio.
§  20.
1.
Na podstawie protokołu, o którym mowa w § 18 ust. 3, Prezes Rządowego Centrum Legislacji wydaje zaświadczenie o ukończeniu aplikacji. Wzór zaświadczenia określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Odpis zaświadczenia Prezes Rządowego Centrum Legislacji przekazuje podmiotowi, który skierował aplikanta na aplikację.
§  21.
1.
Opłata za uczestnictwo w aplikacji jest równoważna czternastokrotności minimalnego wynagrodzenia, przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
2.
Podmioty kierujące pracowników do odbycia aplikacji wpłacają opłaty za ich uczestnictwo w aplikacji na wskazany rachunek Rządowego Centrum Legislacji. Terminy i sposób wpłaty określa umowa zawarta między Rządowym Centrum Legislacji i podmiotem kierującym pracowników do odbycia aplikacji.
§  22.
1.
W ramach środków przeznaczonych na finansowanie aplikacji Prezes Rządowego Centrum Legislacji:
1)
ustala wysokość miesięcznego wynagrodzenia dla:
a)
kierownika aplikacji, w wysokości do 300 % minimalnego wynagrodzenia przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
b)
zastępcy kierownika aplikacji, w wysokości do 250 % minimalnego wynagrodzenia przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
c)
patronów, w wysokości do 100 % minimalnego wynagrodzenia przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - za każdego aplikanta;
2)
ustala wysokość wynagrodzenia dla:
a)
członków komisji ustalającej listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji, w wysokości do 100 % minimalnego wynagrodzenia przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
b)
członków komisji egzaminacyjnej, w wysokości do 150 % minimalnego wynagrodzenia przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę;
3)
zawiera umowy z wykładowcami;
4)
akceptuje koszty przejazdu i zakwaterowania patronów według zasad określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm. 2 );
5)
dokonuje zakupów środków technicznych i pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia aplikacji, według zasad określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
2.
Kierownikowi aplikacji, zastępcy kierownika aplikacji i wykładowcom przysługuje zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania według zasad określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
3.
Środek transportu właściwy do odbycia przejazdu, o którym mowa w ust. 2, określa umowa zawarta z Prezesem Rządowego Centrum Legislacji.
4.
W ramach środków przeznaczonych na finansowanie aplikacji Prezes Rządowego Centrum Legislacji może zawierać umowy z osobami wykonującymi czynności obsługi administracyjnej i finansowej aplikacji.
§  23.
1.
Aplikacja edycji 2009/2010 jest kontynuowana według dotychczasowego planu zajęć oraz z udziałem dotychczasowych patronów. Egzamin kończący aplikację odbywa się na dotychczasowych zasadach.
2.
Zaświadczenia stwierdzające ukończenie aplikacji edycji 2009/2010 są wydawane na dotychczasowych zasadach.
3.
Wpłaty za uczestnictwo w aplikacji edycji 2009/2010 są dokonywane na wskazany rachunek Rządowego Centrum Legislacji na dotychczasowych zasadach.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2010 r. 3

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

RZĄDOWE CENTRUM LEGISLACJI

ZAŚWIADCZENIE

O UKOŃCZENIU APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

Pan(i) ............................................................................................................................................

urodzony(a) w dniu .............................. r. w ................................................................................

uczęszczał(a) w latach ..................................................................................................................

na aplikację legislacyjną i ukończył(a) ją w dniu ........................................................................

z wynikiem ...................................................................................................................................

.................................... ........................................

(pieczęć i podpis (pieczęć i podpis

przewodniczącego kierownika aplikacji

komisji egzaminacyjnej) legislacyjnej)

........................................................

Prezes

Rządowego Centrum Legislacji

Warszawa, dnia .................... 20......... r.

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 89, poz. 589 oraz z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505.
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704 oraz z 2010 r. Nr 105, poz. 655 i Nr 135, poz. 912.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2008 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz. U. Nr 157, poz. 982), które traci moc w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 207 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.161.1079

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Aplikacja legislacyjna.
Data aktu: 01/09/2010
Data ogłoszenia: 01/09/2010
Data wejścia w życie: 01/09/2010