Zmiana rozporządzenia w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 17 sierpnia 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 2

Na podstawie art. 6b ust. 10 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275, z późn. zm. 3 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (Dz. U. Nr 68, poz. 414 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 103 i Nr 144, poz. 1183) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Przez wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem rozumie się:

1) wydatki określone w rozporządzeniu, faktycznie poniesione i udokumentowane, bezpośrednio związane z projektem i niezbędne do jego realizacji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług z wyjątkiem, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podmiotom, o których mowa w ust. 2, nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług;

2) wydatki rozliczane za pomocą kwoty ryczałtowej pokrywającej w całości koszty projektu, w przypadku wsparcia, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, w § 36 ust. 1 oraz w § 37 ust. 1.";

2)
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. 1. Agencja może udzielić przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą i mającemu siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną - miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wsparcia na realizację projektów celowych z przeznaczeniem na:

1) badania przemysłowe lub prace rozwojowe lub

2) wdrożenie wyników tych badań lub prac w działalności gospodarczej.

2. Za wdrożenie wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych uznaje się wprowadzenie wyników tych badań lub prac do własnej działalności gospodarczej przedsiębiorcy lub sprzedaż wyników tych badań lub prac w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy. Za wdrożenie wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych nie uznaje się zbycia wyników tych badań lub prac w celu ich dalszej sprzedaży.

3. W przypadku gdy wdrożenie wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych nie wymaga dokonania inwestycji albo polega na sprzedaży patentu, licencji lub know-how, Agencja udziela wsparcia na realizację projektu celowego jedynie w części dotyczącej tych badań lub prac.";

3)
w § 13:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wsparcie na realizację projektów celowych w części dotyczącej działań, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2, może być udzielone przedsiębiorcy pod warunkiem:

1) przedstawienia sprawozdania potwierdzającego zakończenie badań przemysłowych lub prac rozwojowych;

2) przedstawienia analizy ekonomicznej i badania rynkowego potwierdzających celowość wdrożenia wyników badań lub prac, o których mowa w pkt 1;

3) zobowiązania się do:

a) dokonania inwestycji,

b) utrzymania trwałości projektu, w szczególności przez utrzymanie inwestycji objętej wsparciem w województwie, w którym została zrealizowana, a w przypadku realizacji inwestycji na obszarze miasta stołecznego Warszawy - w tym mieście, przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy - co najmniej 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, przy czym nie jest niezgodna z warunkami utrzymania trwałości projektu wymiana przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym,

c) zapewnienia finansowania inwestycji w części nieobjętej wsparciem, przy czym co najmniej 25 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem zostanie pokryte ze środków własnych przedsiębiorcy albo finansowania zewnętrznego, pochodzących z innych źródeł niż ze środków publicznych.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. W przypadku ogłoszenia konkursu w celu wyłonienia projektów celowych do wsparcia z przeznaczeniem wyłącznie w części dotyczącej działań, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1, wsparcie na ten cel może być udzielone pod warunkiem zobowiązania się przedsiębiorcy do wdrożenia wyników tych badań lub prac we własnej działalności gospodarczej ze środków własnych lub finansowania zewnętrznego, w tym pochodzących ze środków publicznych, lub do sprzedaży wyników tych badań lub prac w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy. Przepis ust. 3 pkt 2 stosuje się odpowiednio.

3b. W przypadku ogłoszenia konkursu w celu wyłonienia projektów celowych do wsparcia z przeznaczeniem wyłącznie w części dotyczącej działań, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2, badania przemysłowe lub prace rozwojowe są nabywane lub przeprowadzane ze środków własnych lub finansowania zewnętrznego, w tym pochodzących ze środków publicznych.";

4)
w § 15 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku badań przemysłowych lub prac rozwojowych intensywność wsparcia zwiększa się o 15 punktów procentowych, ale nie więcej niż do 80 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jeżeli spełniony zostanie co najmniej jeden z następujących warunków:

1) realizacja badań przemysłowych lub prac rozwojowych obejmuje efektywną współpracę między co najmniej dwoma niepowiązanymi ze sobą przedsiębiorcami, z wyłączeniem podwykonawstwa, oraz są spełnione następujące warunki:

a) żaden z przedsiębiorców nie ponosi więcej niż 70 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wspólnie realizowanych badań przemysłowych lub prac rozwojowych,

b) realizacja badań przemysłowych lub prac rozwojowych obejmuje współpracę z co najmniej jednym mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą lub jest realizowana w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej;

2) realizacja badań przemysłowych lub prac rozwojowych obejmuje efektywną współpracę między przedsiębiorcą i organizacją badawczą w rozumieniu art. 30 pkt 1 rozporządzenia Komisji, z wyłączeniem podwykonawstwa, oraz są spełnione następujące warunki:

a) organizacja badawcza ponosi co najmniej 10 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w zakresie badań przemysłowych lub prac rozwojowych,

b) organizacja badawcza ma prawo publikowania wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez tę organizację badań;

3) wyniki badań przemysłowych są szeroko rozpowszechniane:

a) na konferencjach naukowych i technicznych,

b) przez publikacje w czasopismach naukowych, technicznych lub bazach danych zapewniających swobodny dostęp do surowych danych badawczych,

c) za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym.";

5)
w § 27:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przez powiązanie kooperacyjne rozumie się zgrupowanie działających w określonym sektorze niezależnych od siebie przedsiębiorców, w tym nowo powstałych przedsiębiorców, prowadzących działalność innowacyjną oraz organizacji badawczych i instytucji otoczenia biznesu, które ma na celu stymulowanie działalności innowacyjnej przez promowanie intensywnych kontaktów, korzystanie ze wspólnego zaplecza technologicznego, wymianę wiedzy i doświadczeń, przyczynianie się do transferu technologii, tworzenia sieci powiązań oraz rozpowszechniania informacji wśród przedsiębiorców wchodzących w skład tego zgrupowania.",

b)
w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) zapewnia udział w projekcie co najmniej:

a) 10 przedsiębiorców,

b) jednej organizacji badawczej,

c) jednej instytucji otoczenia biznesu

- przy czym każdy z członków powiązania kooperacyjnego może zostać zaliczony tylko do jednego z powyższych typów podmiotów;",

c)
w ust. 5 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) posiada przynajmniej roczne doświadczenie w zakresie zarządzania powiązaniem kooperacyjnym lub świadczenia usług na rzecz podmiotów funkcjonujących w ramach powiązania kooperacyjnego;";

6)
w § 28 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Intensywność wsparcia na rozwój powiązania kooperacyjnego w zakresie wydatków, o których mowa w ust. 2, może wynosić do 100 % tych wydatków.";

7)
w § 29 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Intensywność wsparcia na rozwój powiązania kooperacyjnego w zakresie wydatków, o których mowa w ust. 2, może wynosić do 100 % tych wydatków.";

8)
w § 31 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Intensywność wsparcia na rozwój powiązania kooperacyjnego w zakresie wydatków, o których mowa w ust. 2, może wynosić do 100 % tych wydatków.";

9)
w § 36:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem na uzyskanie ochrony prawa własności przemysłowej są wydatki poniesione przez mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę po dniu złożenia wniosku o udzielenie wsparcia do dnia określonego w umowie o udzielenie wsparcia, jednak nie później niż do dnia uzyskania prawa własności przemysłowej oraz pod warunkiem dokonania zgłoszenia rozpoczynającego procedurę ochrony wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego przed właściwym krajowym, regionalnym lub międzynarodowym organem ochrony własności przemysłowej po dniu złożenia wniosku o udzielenie wsparcia.",

b)
w ust. 5 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) pokrycie kosztów tłumaczenia, w tym tłumaczenia przysięgłego, dokumentacji niezbędnej do zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego oraz prowadzenia postępowania przed właściwym krajowym, regionalnym lub międzynarodowym organem ochrony własności przemysłowej;";

10)
w § 39:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja może udzielić mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy wsparcia na przygotowanie planu rozwoju eksportu.",

b)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem na przygotowanie planu rozwoju eksportu są wydatki poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie wsparcia do dnia określonego w umowie o udzielenie wsparcia. Okres realizacji projektu polegającego na przygotowaniu planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 6 miesięcy.

5. Intensywność wsparcia na przygotowanie planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 80 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na:

1) zakup usług doradczych;

2) ustanowienie lub utrzymanie zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o udzielenie wsparcia;

3) pokrycie kosztów związanych z otwarciem i prowadzeniem przez przedsiębiorcę odrębnego rachunku bankowego lub subkonta na rachunku bankowym, przeznaczonych do obsługi projektu.";

11)
w § 41 w ust. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) na działania promocyjne i informacyjne pod warunkiem, że przekazywana jest informacja, że projekt realizowany jest z udziałem wsparcia pochodzącego z budżetu Unii Europejskiej oraz tłumaczenia niezbędne do realizacji działań, o których mowa w § 40 ust. 2, i bezpośrednio związane z tymi działaniami;";

12)
w § 43 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Agencja udziela wsparcia na podstawie oceny dokonanej zgodnie z obowiązującymi kryteriami wyboru projektów.".

§  2.
1.
Do umów o udzielenie wsparcia zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz do umów o udzielenie wsparcia zawartych na podstawie wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, właściwa instytucja, na wniosek beneficjenta, dokona zmiany zawartej umowy albo zawrze umowę o udzielenie wsparcia, z uwzględnieniem warunków określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jest Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

2 Tekst Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr K(2007) 4562 z dnia 1 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem "konwergencja" w Polsce oraz przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730 i 732 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.156.1050

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.
Data aktu: 17/08/2010
Data ogłoszenia: 26/08/2010
Data wejścia w życie: 26/08/2010