Dokumenty paszportowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 16 sierpnia 2010 r.
w sprawie dokumentów paszportowych

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzory dokumentów paszportowych i wniosków o wydanie dokumentów paszportowych;
2)
wzory zaświadczeń wydawanych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej o zatrzymaniu dokumentu paszportowego oraz o zgłoszeniu utraty dokumentu paszportowego;
3)
sposób pobierania danych biometrycznych i zamieszczania ich w dokumentach paszportowych;
4)
dokumenty wymagane do otrzymania dokumentów paszportowych;
5)
tryb wydawania dokumentów paszportowych, z uwzględnieniem sytuacji, o której mowa w art. 13 ust. 5 i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych, zwanej dalej "ustawą";
6)
tryb postępowania funkcjonariuszy Straży Granicznej w przypadku:
a)
okazania w czasie kontroli granicznej dokumentu paszportowego unieważnionego, nieważnego, zniszczonego,
b)
ujawnienia wad lub fałszerstwa w okazanym dokumencie paszportowym,
c)
zgłoszenia się do kontroli granicznej osoby, która utraciła dokument paszportowy.
§  2. 
Określa się wzór:
1)
paszportu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
paszportu dyplomatycznego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
paszportu tymczasowego, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego składa:
1) 2
 wypełniony wniosek o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego, którego wzór stanowi:
a)
załącznik nr 5 - w przypadku wniosku składanego do wojewody lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
b)
załącznik nr 5a - w przypadku wniosku składanego do konsula;
2)
dowód uiszczenia opłaty; w przypadku prawa do skorzystania z ulgi w opłacie za wydanie paszportu albo zwolnienia z opłaty za wydanie paszportu należy przedstawić do wglądu dokument potwierdzający uprawnienie do skorzystania z ulgi lub dokument uprawniający do zwolnienia z opłaty;
3) 3
 kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dokumentu paszportowego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;
4)
odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu urodzenia - w przypadku ubiegania się o dokument paszportowy za granicą przez osoby nieposiadające numeru PESEL;
5)
odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu małżeństwa - w przypadku ubiegania się o dokument paszportowy każdorazowo po zmianie nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa za granicą.
2. 
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku, ubiegająca się o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 1 pkt 3, przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku należy przedłożyć orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 lat oraz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
3. 
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, ubiegająca się o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 1 pkt 3, przedstawiającą ją w nakryciu głowy, które nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy. W takim przypadku należy przedłożyć zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
4. 
Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na wykonanie fotografii określonej w ust. 1 pkt 3 w zakresie wizerunku, może złożyć fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej.
5. 
W stosunku do dzieci do 5. roku życia stosuje się wymogi dla fotografii określone w ust. 4.
6.  4
 Dokumentu uprawniającego do skorzystania z ulgi, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie przedstawiają małoletni, z wyłączeniem małoletnich posiadających ważną Kartę Dużej Rodziny.
§  4. 
1. 
Tożsamość i obywatelstwo osoby, o której mowa w § 3, organ paszportowy ustala na podstawie ważnego dokumentu paszportowego.
2.  5
 Tożsamość i obywatelstwo osoby, która nie posiada ważnego dokumentu paszportowego, organ paszportowy ustala na podstawie ważnego dowodu osobistego, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów osoba ta ma obowiązek posiadania dowodu osobistego lub nie mając takiego obowiązku, posiada dowód osobisty.
3.  6
 Tożsamość i obywatelstwo osoby, która nie posiada ważnego dokumentu paszportowego i nie posiada ważnego dowodu osobistego, organ paszportowy ustala na podstawie danych zawartych w dostępnych ewidencjach i rejestrach; tożsamość osoby organ paszportowy może także potwierdzić na podstawie innych dokumentów zawierających fotografię, przedłożonych przez osobę, która ubiega się o wydanie dokumentu paszportowego.
4. 
Organ paszportowy we wniosku o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego odnotowuje sposób potwierdzenia danych.
§  5. 
1.  7
 Jeżeli na podstawie danych zawartych w przedłożonych dokumentach, o których mowa w § 3 i 4, oraz ewidencjach lub rejestrach, o których mowa w § 4, nie można ustalić tożsamości i obywatelstwa osoby ubiegającej się o dokument paszportowy, dane te budzą wątpliwości lub występują w nich rozbieżności - organ paszportowy może żądać przedłożenia dodatkowych dokumentów, w szczególności odpisów skróconych polskich aktów stanu cywilnego, odpisów zupełnych polskich aktów stanu cywilnego, ważnego zagranicznego dokumentu tożsamości lub dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego, wydanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 1829 oraz z 2019 r. poz. 730).
2. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może przyjąć odpisy zagranicznych aktów stanu cywilnego od osób ubiegających się o wydanie paszportu tymczasowego.
§  6. 
1. 
Zgodę na wydanie paszportu i paszportu tymczasowego małoletniemu rodzice wyrażają na wniosku o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego albo w innej pisemnej formie.
2. 
W przypadku gdy wniosek o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego składa jeden z rodziców, pisemną zgodę drugiego z rodziców lub orzeczenie sądu rodzinnego zastępujące zgodę drugiego z rodziców dołącza się do tego wniosku.
3. 
W przypadku gdy uprawnionym do złożenia wniosku o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego jest tylko jeden z rodziców, dokumenty potwierdzające to prawo, takie jak odpis zupełny aktu urodzenia, odpis skrócony aktu zgonu drugiego rodzica, orzeczenia sądu w sprawie wykonywania władzy rodzicielskiej, dołącza się do tego wniosku.
4. 
Rodzic składający wniosek o wydanie osobie małoletniej paszportu albo paszportu tymczasowego na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy składa pisemne oświadczenie o okolicznościach uniemożliwiających lub znacznie utrudniających uzyskanie zgody drugiego rodzica, wskazując okoliczności potwierdzające, że za wydaniem dokumentu paszportowego przemawia dobro małoletniego.
5. 
Konsul może żądać dowodów na potwierdzenie faktów wskazanych w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 4.
6. 
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do ustanowionych przez sąd opiekunów.
§  7. 
1. 
Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu tymczasowego na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy składa w polskim urzędzie konsularnym, za pośrednictwem operatora wykonującego usługi pocztowe lub przewozowe, pisemny, uzasadniony wniosek o odstąpienie przez konsula od wymogu osobistego złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego wraz z dokumentami, o których mowa w § 3 ust. 1, a także urzędowo potwierdzoną kopię dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo polskie.
2. 
Od osoby, o której mowa w ust. 1, konsul może żądać udokumentowania okoliczności wskazanych we wniosku o odstąpienie od wymogu osobistego odbioru dokumentu paszportowego.
3. 
Przepisy § 3 ust. 2-5 i § 4-6 stosuje się odpowiednio.
4.  8
 W przypadku uznania wniosku, o którym mowa w ust. 1, konsul realizuje wniosek o wydanie paszportu tymczasowego. W przypadku braku przesłanek uzasadniających odstąpienie od osobistego złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego konsul informuje osobę, o której mowa w ust. 1, o możliwości złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego w sposób określony w art. 13 ust. 1-2 ustawy.
§  8. 
1.  9
 Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu dyplomatycznego lub paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych składa wypełniony wniosek o wydanie paszportu dyplomatycznego lub paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, którego wzór jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia, oraz fotografię, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3.
2. 
Przepisy § 3 ust. 2-5 i § 4-6 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Od osoby ubiegającej się o paszport, paszport dyplomatyczny lub paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych pobiera się odciski palców wskazujących obu dłoni za pomocą elektronicznego urządzenia do pobierania odcisków palców.
2. 
W przypadku gdy linie papilarne na palcach wskazujących są nieczytelne lub brak jednego z tych palców, odciski pobiera się kolejno z pary palców środkowych, serdecznych albo pary kciuków.
3. 
W przypadku gdy osoba, o której mowa w ust. 1, ma tylko jedną dłoń lub nie posiada pary palców sobie odpowiadających w obu dłoniach, pobiera się odcisk palca wskazującego jednej dłoni. W przypadku gdy linie papilarne na palcu wskazującym są nieczytelne lub brak jest tego palca, odcisk pobiera się w kolejności, o której mowa w ust. 2.
4.  10
 Informację o tym, których palców odciski będą w formie elektronicznej umieszczone w paszporcie, paszporcie dyplomatycznym i paszporcie służbowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych, lub o braku możliwości ich pobrania organ paszportowy odnotowuje we wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.
§  10. 
1. 
Dokument paszportowy odbiera się w organie paszportowym, w którym został złożony wniosek, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 13 ust. 5 i art. 15 ust. 2 ustawy.
2.  11
 Przy odbiorze dokumentu paszportowego przedkłada się dotychczas posiadany dokument paszportowy, który organ paszportowy fizycznie anuluje, dziurkując całość książeczki paszportowej, z wyłączeniem stron zawierających ważne wizy, w taki sposób, aby trwale uszkodzić strefę odczytu maszynowego umieszczoną w dolnej części strony personalizacyjnej, oraz przecinając stronę personalizacyjną na odcinku od krótszej krawędzi przez fotografię i hologram. Anulowany paszport i anulowany paszport tymczasowy zwraca się wnioskodawcy.
2a.  12
 W przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 5 i art. 15 ust. 2 ustawy, osoba ubiegająca się o dokument paszportowy przekazuje przed jego odbiorem organowi paszportowemu, w którym został złożony wniosek, dotychczas posiadany paszport lub paszport tymczasowy w celu jego anulowania.
3.  13
 (uchylony).
4. 
Organ paszportowy, przed wydaniem dokumentu paszportowego, umożliwia osobie odbierającej ten dokument sprawdzenie, czy dane osobowe i biometryczne są zgodne ze stanem faktycznym, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
5.  14
 Osoba odbierająca dokument paszportowy potwierdza jego odbiór, wpisując datę oraz składając podpis na wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.
6. 
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do dokumentów paszportowych, które utraciły ważność na podstawie art. 37 ustawy, oraz unieważnionych, jeśli pozostają w dyspozycji organu paszportowego.
§  11. 
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 5 i art. 15 ust. 2 ustawy, osoba ubiegająca się o wydanie dokumentu paszportowego składa pisemny, uzasadniony wniosek o odstąpienie od wymogu osobistego odbioru, wskazując adres doręczenia dokumentu paszportowego.
2.  15
 Konsul przesyła dokument paszportowy pod wskazany adres za pośrednictwem operatora wykonującego usługi pocztowe lub przewozowe, z uwzględnieniem bezpieczeństwa przekazywanego dokumentu, lub informuje osobę, o której mowa w ust. 1, o braku przesłanek uzasadniających odstąpienie od osobistego odbioru dokumentu paszportowego.
3. 
Sposób odbioru dokumentu paszportowego odnotowywany jest we wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.
§  12. 
1. 
Funkcjonariusz Straży Granicznej, w przypadku zgłoszenia się przy wyjeździe z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do kontroli granicznej osoby, która przedstawi dokument paszportowy unieważniony, nieważny, zgłoszony jako utracony, zniszczony lub zawierający wady:
1)
nie dopuszcza osoby do przekroczenia granicy państwowej;
2)
zatrzymuje dokument paszportowy osoby;
3)
wydaje zaświadczenie potwierdzające zatrzymanie dokumentu paszportowego, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia;
4)
dokumentuje realizację czynności, o których mowa w pkt 1-3.
2. 
Funkcjonariusz Straży Granicznej, w przypadku zgłoszenia się przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do kontroli granicznej osoby, która przedstawi dokument paszportowy unieważniony, nieważny, zgłoszony jako utracony, zniszczony lub zawierający wady:
1)
dopuszcza do przekroczenia granicy państwowej po potwierdzeniu tożsamości i obywatelstwa polskiego osoby;
2)
zatrzymuje dokument paszportowy osoby;
3)
wydaje zaświadczenie potwierdzające zatrzymanie dokumentu paszportowego, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia;
4)
dokumentuje realizację czynności, o których mowa w pkt 1-3.
3. 
Komendant placówki Straży Granicznej przesyła zatrzymany dokument do organu, który go wydał, wraz z informacją o przyczynie zatrzymania dokumentu paszportowego.
§  13. 
1. 
Funkcjonariusz Straży Granicznej, w przypadku zgłoszenia się przy wyjeździe z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osoby, która przedstawi do kontroli granicznej dokument paszportowy, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że dokument ten jest sfałszowany:
1)
nie dopuszcza osoby do przekroczenia granicy państwowej;
2)
zatrzymuje dokument paszportowy;
3)
dokumentuje realizację czynności, o których mowa w pkt 1 i 2.
2. 
Komendant placówki Straży Granicznej informuje organ, który wydał zatrzymany dokument, o dokonanych czynnościach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, wraz z informacją o przyczynie zatrzymania dokumentu paszportowego.
§  14. 
1. 
Funkcjonariusz Straży Granicznej, w przypadku zgłoszenia się przy wyjeździe z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do kontroli granicznej osoby, która utraciła dokument paszportowy:
1)
nie dopuszcza osoby do przekroczenia granicy państwowej;
2)
przyjmuje pisemne oświadczenie osoby o zgłoszeniu się do kontroli granicznej bez dokumentu paszportowego i o przyczynie braku dokumentu oraz pisemnie powiadamia o tym fakcie organ paszportowy, który wydał utracony dokument;
3)
wydaje zaświadczenie potwierdzające zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia;
4)
dokumentuje realizację czynności, o których mowa w pkt 1-3.
2. 
Funkcjonariusz Straży Granicznej, w przypadku zgłoszenia się przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do kontroli granicznej osoby, która utraciła dokument paszportowy:
1)
dopuszcza do przekroczenia granicy państwowej po potwierdzeniu tożsamości i obywatelstwa polskiego osoby;
2)
przyjmuje pisemne oświadczenie osoby o zgłoszeniu się do kontroli granicznej bez dokumentu paszportowego i o przyczynie braku dokumentu oraz pisemnie powiadamia o tym fakcie organ paszportowy, który wydał utracony dokument;
3)
wydaje zaświadczenie potwierdzające zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia;
4)
dokumentuje realizację czynności, o których mowa w pkt 1-3.
§  15. 
1. 
Wnioski o wydanie dokumentu paszportowego na podstawie wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie dokumentów paszportowych oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia fałszerstw lub wad w tych dokumentach oraz w sytuacji ich zniszczenia (Dz. U. Nr 152, poz. 1090, z 2007 r. Nr 251, poz. 1887 oraz z 2009 r. Nr 95, poz. 795) mogą być wykorzystywane do wyczerpania zapasów, nie dłużej jednak niż przez okres 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
2. 
W przypadku organów paszportowych za granicą termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 4 miesiące.
§  16. 
Dokumenty paszportowe wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność do czasu upływu terminów w nich określonych.
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 16

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  17

WZÓR PASZPORTU

Skala 1:1, 1

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2  18

WZÓR PASZPORTU DYPLOMATYCZNEGO

Skala 1:1,1

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3  19

WZÓR PASZPORTU SŁUŻBOWEGO MINISTERSTWA SPRAW ZAGRANICZNYCH

Skala 1:1,1

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4  20

WZÓR PASZPORTU TYMCZASOWEGO

Skala 1:1,1

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5  21

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE PASZPORTU ALBO PASZPORTU TYMCZASOWEGO SKŁADANY DO WOJEWODY I MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW WEWNĘTRZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  5a  22  

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE PRZEZ KONSULA RP PASZPORTU ALBO PASZPORTU TYMCZASOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  6  23

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE PASZPORTU DYPLOMATYCZNEGO LUB PASZPORTU SŁUŻBOWEGO MINISTERSTWA SPRAW ZAGRANICZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  7 

WZÓR

.................................

(pieczęć organu)

ZAŚWIADCZENIE

Zaświadcza się, że na podstawie § 12 ust. 1 pkt 3 lub § 12 ust. 2 pkt 3* rozporządzenia Ministra

Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych

(Dz. U. Nr 152, poz. 1026) podczas kontroli granicznej w dniu ................................................ został

zatrzymany .....................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................

(rodzaj dokumentu paszportowego, seria i numer)

wydany przez ................................................................................................... w dniu .................................

(nazwa organu paszportowego)

Panu/Pani .......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia)

zam. ................................................................................................................................................................

(adres zamieszkania, kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr domu i mieszkania)

Zatrzymany dokument paszportowy zostanie przesłany do organu, który go wydał.

 .....................................................

 (data i podpis funkcjonariusza SG)

________________________

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  8 

WZÓR

.................................

(pieczęć organu)

ZAŚWIADCZENIE

Na podstawie § 14 ust. 1 pkt 3 lub § 14 ust. 2 pkt 3* rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych

i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U.

Nr 152, poz. 1026) zaświadcza się, że:

Pan/Pani ...........................................................................................................................................................

 (imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia)

zam. ..................................................................................................................................................................

 (adres zamieszkania, kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr domu i mieszkania)

w czasie kontroli granicznej w dniu .............................. zgłosił/a utratę .........................................................

................................................................................................................ wydanego przez ...............................

 (rodzaj dokumentu paszportowego, seria i numer)

...........................................................................................................................................................................

(nazwa organu paszportowego)

Tożsamość zgłaszającego utratę dokumentu paszportowego ustalono na podstawie ......................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

 ............................................................

 (data i podpis funkcjonariusza SG)

Pouczenie:

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027,

z późn. zm.) osoba, która utraciła dokument paszportowy lub której dokument paszportowy uległ zniszczeniu, jest

obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym organ paszportowy, który dokument wydał, lub organ paszportowy

właściwy ze względu na miejsce pobytu tej osoby.

________________________

* Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
4 § 3 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
5 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
6 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
7 § 5 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 26 lipca 2012 r. (Dz.U.12.878) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 sierpnia 2012 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.

8 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
9 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
10 § 9 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
11 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1605) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2018 r.
12 § 10 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
13 § 10 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
14 § 10 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. c rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
15 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
16 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie dokumentów paszportowych oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia fałszerstw lub wad w tych dokumentach oraz w sytuacji ich zniszczenia (Dz. U. Nr 152, poz. 1090, z 2007 r. Nr 251, poz. 1887 oraz z 2009 r. Nr 95, poz. 795), które traci moc na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 8, poz. 51) z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
17 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.169.1014) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1605) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2018 r.

18 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.169.1014) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1605) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2018 r.

19 Załącznik nr 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.169.1014) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1605) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2018 r.

20 Załącznik nr 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.169.1014) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1605) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2018 r.

21 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
22 Załącznik nr 5a dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.
23 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 8 lipca 2019 r. (Dz.U.2019.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2019 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.152.1026

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty paszportowe.
Data aktu: 16/08/2010
Data ogłoszenia: 20/08/2010
Data wejścia w życie: 20/08/2010