Sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumenty stosowane w tych sprawach, a także opłaty za czynności inspekcyjne i sposób ich uiszczania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 26 maja 2010 r.
w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania 2

Na podstawie art. 34c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1458) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych;
2)
wzory:
a)
wniosku o przeprowadzenie inspekcji technicznej,
b)
zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej;
3)
wysokość i sposób uiszczania opłat za czynności inspekcyjne.
§  2.
Przy przeprowadzaniu inspekcji technicznych niezbędnych do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej stosuje się przepisy rozdziału 1 części I załącznika II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "dyrektywą".
§  3.
Komisja inspekcyjna, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, zwanej dalej "ustawą", przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:
1)
budowy:
a)
statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałości i stateczności,
b)
maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;
2)
prześwitu bezpiecznego, wolnej burty, w tym minimalnej wolnej burty, oraz znaków i podziałek zanurzenia;
3)
właściwości manewrowych;
4)
urządzeń sterowych;
5)
sterówki;
6)
budowy maszyn;
7)
spełniania wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem;
8)
urządzeń elektrycznych;
9)
wyposażenia;
10)
spełniania wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy;
11)
pomieszczeń dla załogi;
12)
urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem;
13)
instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych.
§  4.
1.
Inspekcję techniczną przeprowadza się w sposób określony w załączniku II do dyrektywy:
1)
w części II w rozdziale 3 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 1;
2)
w części II w rozdziale 4 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 2;
3)
w części II w rozdziale 5 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 3;
4)
w części II w rozdziale 6 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 4;
5)
w części II w rozdziale 7 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 5;
6)
w części II w rozdziale 8 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 6;
7)
w części II w rozdziale 8a - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 7;
8)
w części II w rozdziale 9 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 8;
9)
w części II w rozdziale 10 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 9;
10)
w części II w rozdziale 11 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 10;
11)
w części II w rozdziale 12 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 11;
12)
w części II w rozdziale 13 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 12;
13)
w części II w rozdziale 14 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 13.
2.
Ponadto inspekcję techniczną przeprowadza się dla:
1)
statków pasażerskich w sposób określony przez przepisy części II:
a)
rozdziału 14a, z wyłączeniem art. 14a.07, załącznika II do dyrektywy,
b)
rozdziału 15 i 15a załącznika II do dyrektywy;
2)
statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone w sposób określony w rozdziale 16 części II załącznika II do dyrektywy;
3)
urządzeń pływających w sposób określony w rozdziale 17 części II załącznika II do dyrektywy;
4)
łodzi roboczych w sposób określony w rozdziale 18 części II załącznika II do dyrektywy;
5)
statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4, określonym w rozdziale 3 załącznika I do dyrektywy, w sposób określony w rozdziale 19b części II załącznika II do dyrektywy;
6)
statków rekreacyjnych w sposób określony w rozdziale 21 części II załącznika II do dyrektywy;
7)
stateczności kontenerowców w sposób określony w rozdziale 22 części II załącznika II do dyrektywy;
8)
statków dłuższych niż 110 metrów w sposób określony w rozdziale 22a części II załącznika II do dyrektywy;
9)
statków o dużej prędkości w sposób określony w rozdziale 22b części II załącznika II do dyrektywy;
10)
wyposażenia statków dotyczącego załogi w sposób określony w rozdziale 23 części III załącznika II do dyrektywy.
§  5.
Wzory:
1)
wniosku w sprawie przeprowadzenia inspekcji technicznej, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
Organ inspekcyjny określa miejsce, termin i zakres inspekcji technicznej.
§  7.
1.
Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
2.
Podczas inspekcji technicznej armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji technicznej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.
§  8.
1.
Opłaty za dokonanie inspekcji technicznej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza się przelewem na rachunek bankowy organu inspekcyjnego.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WZÓR WNIOSKU O PRZEPROWADZENIE INSPEKCJI TECHNICZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WZÓR ZAŚWIADCZENIA Z PRZEPROWADZENIA INSPEKCJI TECHNICZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 Tabela nr 1. Opłata za czynności inspekcyjne

Pkt Zakres inspekcji statku Wysokość opłaty w polskich złotych
1 2 3
1 budowa:

a) statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałość i stateczność,

b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa

1200
2 prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia 300
3 właściwości manewrowe 1200
4 urządzenia sterowe 600
5 sterówka 400
6 budowa maszyn 900
7 urządzenia elektryczne 600
8 spełnianie wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem 500
9 wyposażenie 500
10 spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy 300
11 pomieszczenia dla załogi 300
12 urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem 300
13 instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych 300
Tabela nr 2. Wskaźniki korygujące opłaty za czynności inspekcyjne

Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.

Pkt Wskaźnik korygujący
1 2 3
Wszystkie statki
1 dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 1,20
2 dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 1,10
3 dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 1,00
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego
1 barki do 500 t 0,50
2 barki powyżej 500 t do 1500 t 0,75
3 barki powyżej 1500 t 1,00
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym
4 barki motorowe do 500 t 0,75
5 barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t 1,00
6 barki motorowe powyżej 1500 t 1,15
7 zbiornikowce z napędem do 500 t 1,20
8 zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t 1,25
9 zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t 1,30
Holowniki pchacze i lodołamacze
10 o łącznej mocy maszyn do 250 kW 0,75
11 o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW 1,00
12 o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW 1,25
13 o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW 1,50
Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego
14 o wyporności do 60 m3 0,50
15 o wyporności powyżej 60 m3 0,80
16 statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem 0,75
17 statek do połowu ryb o wyporności powyżej 60 m3 z własnym napędem 1,00
Promy motorowe
18 o nośności do 75 pasażerów 1,00
19 o nośności od 76 do 400 pasażerów 1,25
20 o nośności powyżej 400 pasażerów 1,50
Statki pasażerskie
21 statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów 1,00
22 statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów 1,25
23 statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów 1,50
24 statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów 1,25
25 statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów 1,50
26 statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów 1,60
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U.2014.1257).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia przepisów:

1) dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.);

2) dyrektywy Komisji 2012/49/UE z dnia 10 grudnia 2012 r. zmieniającej załącznik II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2013, str. 49).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.963 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumenty stosowane w tych sprawach, a także opłaty za czynności inspekcyjne i sposób ich uiszczania.
Data aktu: 26/05/2010
Data ogłoszenia: 09/07/2015
Data wejścia w życie: 03/07/2010