Udzielanie pomocy publicznej na budowę instalacji do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 15 października 2009 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej na budowę instalacji do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej, w ramach działania 9.5 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, do której zastosowanie mają Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 (Dz. Urz. WE C 54 z 04.03.2006, str. 13), na inwestycje w zakresie budowy instalacji do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199, z 2007 r. Nr 35, poz. 217 i Nr 99, poz. 666 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej "pomocą".
2.
Pomoc może być udzielana jako pomoc regionalna na realizację nowej inwestycji w rozumieniu § 4, zwanej dalej "inwestycją".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca - mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);
2)
podmiot udzielający pomocy - podmiot, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
3)
przedsiębiorca - przedsiębiorcę w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1.
§  3.
Pomoc nie może być udzielana:
1)
dużemu przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2);
2)
zagrożonym mikroprzedsiębiorstwom oraz małym lub średnim przedsiębiorstwom w rozumieniu art. 1 pkt 7 rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 1;
3)
beneficjentowi pomocy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
4)
w sektorach transportu, rybołówstwa i akwakultury, budownictwa okrętowego, górnictwa węgla, hutnictwa żelaza i stali oraz włókien syntetycznych;
5)
na działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem lub obrotem produktami rolnymi wymienionymi w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. UE C 321 E z 29.12.2006, str. 37).
§  4.
1.
Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego regionu przez udzielanie wsparcia beneficjentom pomocy w związku z realizacją nowej inwestycji.
2.
Nowa inwestycja obejmuje:
1)
inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z:
a)
utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,
b)
rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
c)
dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub
d)
zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie;
2)
nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które jest w likwidacji lub zostałoby zlikwidowane, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki trwałe są nabywane na warunkach rynkowych przez inwestora niezależnego od zbywcy.
3.
Nową inwestycją nie jest:
1)
inwestycja odtworzeniowa, która nie spełnia żadnej z przesłanek, o których mowa w ust. 2, w tym inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych;
2)
nabycie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.
§  5.
1.
Wydatki kwalifikowane na realizację inwestycji mogą być ponoszone w następujących kategoriach:
1)
przygotowanie projektu inwestycji przez mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców, w tym:
a)
przygotowanie dokumentacji niezbędnej do opracowania wniosku o dofinansowanie,
b)
porady prawne oraz usługi doradcze

- w wysokości 50 % faktycznie poniesionych wydatków; wydatki poniesione na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie nie są wydatkami kwalifikowanymi;

2)
zarządzanie projektem inwestycji, w tym:
a)
nadzór nad robotami budowlanymi,
b)
wydatki osobowe w okresie prac inwestycyjnych,
c)
zakup i instalacja systemów informatycznych wspomagających zarządzanie i monitorowanie prac inwestycyjnych,
d)
wydatki administracyjne, opłaty czynszowe, opłaty za wynajem, energię oraz ogrzewanie w okresie prac inwestycyjnych,
e)
inne wydatki związane z wdrażaniem projektu inwestycji, w szczególności szkolenia pracowników związane z inwestycją i niezbędne do jej funkcjonowania, prowadzenie rachunkowości tego projektu, adaptacja pomieszczeń biurowych do potrzeb pracowników uczestniczących w realizacji projektu inwestycji w okresie prac inwestycyjnych;
3)
nabycie nieruchomości niezabudowanych lub zabudowanych lub prawa do tych nieruchomości, w tym wydatki związane z nabyciem tych nieruchomości;
4)
prace demontażowe, przygotowanie terenu budowy, roboty budowlane i instalacyjne, uruchomienie urządzeń, a także całego obiektu - gdy jest to bezpośrednio związane z inwestycją;
5)
nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem że zostaną one zaliczone do środków trwałych beneficjenta pomocy, a w przypadku nabycia, dodatkowo pod warunkiem, że zostaną zakupione od osoby trzeciej na warunkach rynkowych;
6)
przyłączenie do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej, ogrodzenie, oświetlenie oraz zagospodarowanie terenu, na którym jest realizowana inwestycja;
7)
dostarczenie gazu, energii elektrycznej, wody i ciepła, a także odprowadzanie ścieków - niezbędne do prowadzenia prac inwestycyjnych i w okresie ich trwania;
8)
podatki i opłaty, których poniesienie jest niezbędne do prowadzenia prac inwestycyjnych i w okresie ich trwania, inne niż podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;
9)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii poprzez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc,
b)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
c)
będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy przez co najmniej 5 lat, a w przypadku gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca - okres ten wynosi co najmniej 3 lata,
d)
będą podlegać amortyzacji, stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316);
10)
działania informacyjne i promocyjne.
2.
Podatek od towarów i usług stanowi wydatek kwalifikowany, jeżeli przedsiębiorca nie ma możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony.
3.
Wydatki związane z nabyciem aktywów objętych najmem albo dzierżawą, innych niż grunty, budynki i budowle, stanowią wydatki kwalifikowane ponoszone w ramach realizacji inwestycji jedynie w przypadku, gdy najem albo dzierżawa ma formę leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z chwilą upływu okresu ich najmu albo dzierżawy. W odniesieniu do najmu albo dzierżawy gruntów, budynków i budowli najem albo dzierżawa musi trwać przez okres co najmniej 5 lat od przewidywanego terminu zakończenia projektu inwestycji. W przypadku gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca okres ten wynosi 3 lata.
4.
W przypadku przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy, mali lub średni przedsiębiorcy wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 9, uwzględnia się w wydatkach kwalifikowanych do objęcia pomocą, w wysokości nieprzekraczającej 50 % wartości wydatków, o których mowa w ust. 1.
5.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w ust. 1 pkt 9 lit. d.
6.
W przypadku gdy przed nabyciem przedsiębiorstwa w stosunku do jego składników udzielono już pomocy publicznej, ceny nabycia tych składników nie zalicza się do wydatków kwalifikowanych.
7.
Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 5, nabyte przez przedsiębiorcę innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca w celu realizacji inwestycji powinny być nowe.
8.
Wydatki kwalifikowane są dyskontowane do wartości na dzień udzielenia pomocy z zastosowaniem stopy dyskontowej równej sumie stopy bazowej i odpowiedniej marży, ustalanej zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
§  6.
1.
Wielkość udzielanej pomocy jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i wydatków kwalifikowanych, o których mowa w § 5.
2.
Maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowanych wynosi:
1)
50 % - gdy inwestycja będzie zlokalizowana na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego lub kujawsko-pomorskiego;
2)
40 % - gdy inwestycja będzie zlokalizowana na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego, a do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3)
30 % - gdy inwestycja będzie zlokalizowana na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy, a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
3.
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 2, z wyłączeniem sytuacji, w której te podmioty realizują duży projekt, ulega zwiększeniu o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy.
4.
Maksymalną wartość pomocy udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego w rozumieniu § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402) ustala się zgodnie z wzorem:

I = R x (50 mln euro + 0,5 x B + 0,34 x C),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - maksymalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,

R - intensywność pomocy, o której mowa w ust. 2 - w zależności od obszaru, na którym ma być zlokalizowana inwestycja,

B - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą powyżej równowartości 50.000.000 euro - nieprzekraczającą równowartości 100.000.000 euro,

C - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą równowartość 100.000.000 euro.

5.
W przypadku gdy łączna wartość pomocy ze wszystkich źródeł przekraczałaby maksymalną jej wartość ustaloną w sposób określony w ust. 4, jakiej można udzielić na realizację inwestycji o wydatkach kwalifikowanych stanowiących równowartość 100 mln euro, pomoc taka wymaga indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.
6.
Wyrażone w euro kwoty przelicza się na złote według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z dnia udzielenia pomocy.
§  7.
1.
Beneficjent pomocy składa do podmiotu udzielającego pomocy wniosek o dofinansowanie.
2.
Wniosek o dofinansowanie zawiera w szczególności:
1)
nazwę beneficjenta pomocy;
2)
tytuł i miejsce realizacji inwestycji;
3)
cel realizacji inwestycji;
4)
opis inwestycji;
5)
opis przewidywanych rezultatów realizacji inwestycji;
6)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
7)
wartość inwestycji;
8)
wydatki kwalifikowane;
9)
wnioskowaną kwotę dofinansowania.
3.
Do wniosku o dofinansowanie załącza się:
1)
informacje o pomocy publicznej otrzymanej lub wnioskowanej w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych;
2)
zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych.
4.
Podmiot udzielający pomocy dokonuje oceny wniosku o dofinansowanie w oparciu o:
1)
warunki udzielania pomocy, o których mowa w § 8;
2)
kryteria, o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.).
5.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 4, beneficjentowi pomocy jest przyznawana pomoc w formie bezzwrotnego dofinansowania przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowanych, na podstawie umowy o dofinansowanie.
§  8.
1.
Warunkiem udzielenia pomocy na realizację inwestycji jest:
1)
złożenie wniosku o dofinansowanie przed rozpoczęciem inwestycji;
2)
uzyskanie potwierdzenia od organu udzielającego pomocy, w terminie do 30 dni od dnia wpływu wniosku o dofinansowanie, drogą elektroniczną lub na piśmie, że projekt inwestycji, z zastrzeżeniem szczegółowej weryfikacji wniosku o dofinansowanie, kwalifikuje się do udzielenia pomocy; potwierdzenie to nie stanowi podstawy do roszczeń o przyznanie lub wypłatę pomocy;
3)
zobowiązanie się beneficjenta pomocy do:
a)
pokrycia co najmniej 25 % wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację inwestycji ze środków własnych; przez środki własne należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku z udzielonym wsparciem ze środków publicznych, w szczególności w formie kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji i poręczeń na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku, a także uzyskane jako pomoc de minimis,
b)
utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od dnia zakończenia tej inwestycji; gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca okres ten wynosi 3 lata;
4)
realizacja celu i przedmiotu inwestycji, o których mowa w § 4;
5)
spełnienie kryteriów odnoszących się do wydatków kwalifikowanych, o których mowa w § 5;
6)
spełnienie kryteriów odnoszących się do intensywności pomocy, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i § 6 ust. 2 i 3, oraz do maksymalnej wartości pomocy, o której mowa w § 6 ust. 4.
2.
Przez rozpoczęcie inwestycji należy rozumieć podjęcie prac budowlanych lub złożenie pierwszego prawnie wiążącego zamówienia na urządzenia, z wyłączeniem działań związanych z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej danej inwestycji.
§  9.
W przypadku niewykonania któregokolwiek z warunków, o których mowa w § 8, beneficjent pomocy zwraca całość otrzymanej pomocy wraz z odsetkami od dnia jej udzielenia.
§  10.
1.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym z pomocą de minimis oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej udzieloną beneficjentowi pomocy, niezależnie od jej formy i źródła.
2.
Łączna wartość pomocy nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 5 ust. 1 pkt 1 i § 6 ust. 2 i 3 albo wartości pomocy ustalonej zgodnie z § 6 ust. 4.
§  11.
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2013 r.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.183.1429

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy publicznej na budowę instalacji do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych.
Data aktu: 15/10/2009
Data ogłoszenia: 02/11/2009
Data wejścia w życie: 02/11/2009