Udzielanie pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 8 października 2009 r.
w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych, zwanej dalej "pomocą".
2.
Pomoc może być udzielana jako:
1)
bezzwrotne dofinansowanie;
2)
dokapitalizowanie poprzez wniesienie:
a)
wkładów pieniężnych,
b)
wkładów niepieniężnych w postaci nieruchomości lub innych środków trwałych.
3.
Pomoc, o której mowa w ust. 2 pkt 2, jest udzielana łącznie z pomocą, o której mowa w ust. 2 pkt 1.
4.
Pomoc jest udzielana na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5.
5.
Pomoc, o której mowa w ust. 2 pkt 1, jest udzielana ze środków regionalnego programu operacyjnego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
podmiocie udzielającym pomocy - należy przez to rozumieć odpowiednio:
a)
podmiot udzielający pomocy, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - w przypadku określonym w § 1 ust. 2 pkt 1,
b)
organ jednostki samorządu terytorialnego lub przedsiębiorcę publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775) - w przypadkach określonych w § 1 ust. 2 pkt 2;
2)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);
3)
dużym regionalnym porcie lotniczym2) - należy przez to rozumieć porty lotnicze: Kraków-Balice oraz Poznań-Ławica;
4)
małym regionalnym porcie lotniczym2) - należy przez to rozumieć porty lotnicze: Bydgoszcz, Lublin-Świdnik, Łódź-Lublinek, Modlin, Olsztyn-Szymany, Rzeszów-Jasionka, Zegrze Pomorskie oraz port lotniczy w województwie podlaskim;
5)
regionalnym porcie lotniczym - należy przez to rozumieć porty lotnicze, o których mowa w pkt 3 i 4.
§  3.
1.
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom zakładającym lub zarządzającym regionalnymi portami lotniczymi, zwanym dalej "beneficjentami pomocy".
2.
Pomoc nie może być udzielana ani wypłacana beneficjentom pomocy:
1)
na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem;
2)
znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej, spełniającym kryteria określone w pkt 9-11 komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
§  4.
1.
Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego regionu poprzez rozwój sieci regionalnych portów lotniczych.
2.
Pomoc może być udzielana na realizację projektów związanych z pasażerskim transportem lotniczym na terenie województwa objętego danym regionalnym programem operacyjnym polegających w szczególności na:
1)
budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury lotniskowej wraz z zakupem urządzeń lub pojazdów;
2)
budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury technicznej, operacyjnej lub towarzyszącej, służącej do obsługi infrastruktury lotniskowej;
3)
budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury portowej, w tym terminali pasażerskich.
3.
Pomoc nie może być udzielona na:
1)
wspieranie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością portu lotniczego, obejmującej między innymi budowę, przebudowę, remont lub modernizację powierzchni oraz nieruchomości przeznaczonych na biura, magazyny, hotele, sklepy, restauracje oraz parkingi3);
2)
pokrywanie strat finansowych lub kosztów operacyjnych beneficjentów pomocy.
§  5.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji projektu wydatki poniesione na:
1)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów;
2)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości zabudowanej;
3)
nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego dla prac biurowych,
e)
infrastruktury operacyjnej, technicznej lub towarzyszącej, związanej z inwestycją, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
4)
nabycie środków transportu;
5)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii poprzez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować kontroli nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym, w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy przez co najmniej 5 lat;
6)
prace związane z przygotowaniem projektu, w tym:
a)
nadzór techniczny,
b)
przygotowanie dokumentacji technicznej,
c)
przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych.
2.
Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na beneficjenta pomocy po zakończeniu obowiązywania umowy.
4.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać przez okres co najmniej 5 lat od przewidywanego zakończenia realizacji inwestycji.
5.
Wydatki poniesione na środki transportu, o których mowa w ust. 1 pkt 4, uznaje się za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku, gdy pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu, o którym mowa w § 4 ust. 2, i są wykorzystywane dla obsługi naziemnej4).
6.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316).
7.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o podatek od towarów i usług, chyba że zgodnie z odrębnymi przepisami beneficjentowi pomocy nie przysługuje prawo jego zwrotu lub odliczenia.
8.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, uznaje się za kwalifikowalne wyłącznie wtedy, gdy zostały poniesione po dniu zatwierdzenia danego regionalnego programu operacyjnego przez Komisję Europejską.
§  6.
1.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych wynosi 76 %.
2.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5) oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną beneficjentowi pomocy, niezależnie od jej formy i źródła.
3.
Skumulowana wartość pomocy, o której mowa w ust. 2, nie może przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej intensywności pomocy, to jest odpowiednio:
1)
76 % dla dużych regionalnych portów lotniczych;
2)
100 % dla małych regionalnych portów lotniczych - w przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, jest udzielana łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2.
§  7.
1.
Beneficjent pomocy może otrzymać pomoc, jeżeli zostaną spełnione kryteria odnoszące się do:
1)
celu i przedmiotu realizacji projektu, o których mowa w § 4;
2)
wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5;
3)
intensywności pomocy, o której mowa w § 6;
4)
zapewnienia wszystkim zainteresowanym podmiotom równego dostępu do portu lotniczego;
5)
zapewnienia trwałości realizacji projektu.
2.
Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uznaje się za spełniony w przypadku, gdy inwestycja zostanie utrzymana w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej 5 lat od dnia jej zakończenia, zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm).
3.
Wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny staną się przestarzałe w okresie, o którym mowa w ust. 2, nie będzie uznana za nieutrzymanie inwestycji, o ile działalność gospodarcza związana z inwestycją będzie prowadzona przez beneficjenta pomocy przez minimalny wymagany okres.
§  8.
1.
Beneficjent pomocy składa wniosek o dofinansowanie w ramach regionalnego programu operacyjnego do podmiotu udzielającego pomocy, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
nazwę beneficjenta pomocy;
2)
tytuł i miejsce realizacji projektu;
3)
cel realizacji projektu;
4)
opis projektu;
5)
opis rezultatów realizacji projektu;
6)
harmonogram realizacji projektu;
7)
wartość projektu;
8)
wydatki kwalifikowalne;
9)
wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10)
źródła finansowania projektu, w tym:
a)
wskazanie środków pochodzących ze źródeł własnych lub źródeł innych niż pomoc publiczna lub wsparcie ze środków publicznych,
b)
wskazanie wkładów pieniężnych lub niepieniężnych stanowiących dokapitalizowanie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, podmiotu dokonującego dokapitalizowania, wysokości oraz podstawy prawnej dokapitalizowania - w przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, ma być udzielona łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2,
c)
wskazanie innych środków publicznych podlegających zasadom kumulacji, o których mowa w § 6 ust. 2.
3.
Podmiot udzielający pomocy, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a, przeprowadza ocenę wniosku w oparciu o:
1)
kryteria, o których mowa w § 7;
2)
kryteria, o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie WE nr 1260/1999.
4.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 3, beneficjentowi pomocy przyznawana jest pomoc w formie bezzwrotnego dofinansowania, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5, na podstawie umowy o dofinansowanie.
5.
W przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, ma być udzielona łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, umowa o dofinansowanie zawiera informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 10 lit. b. W takim przypadku podstawę udzielenia pomocy w części, w jakiej stanowi ona dokapitalizowanie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, stanowi umowa lub inny akt wydany na podstawie odrębnych przepisów dotyczących funkcjonowania i zakresu właściwości podmiotów udzielających pomocy, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b.
6.
Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego pomoc jest udzielana.
§  9.
Pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2015 r.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

2) Zgodnie z pkt 15 komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1).

3) Zgodnie z pkt 53 ppkt (iv) komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1).

4) Zgodnie z dyrektywą Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996, str. 36).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.174.1356

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Data aktu: 08/10/2009
Data ogłoszenia: 19/10/2009
Data wejścia w życie: 03/11/2009