Wspólne wskaźniki bezpieczeństwa (CSI).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 18 sierpnia 2009 r.
w sprawie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI) 2

Na podstawie art. 17a ust. 11 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm. 3 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wspólne wskaźniki bezpieczeństwa (CSI), które Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zamieszcza w rocznym raporcie w sprawie bezpieczeństwa, na podstawie wskaźników otrzymywanych od zarządców i przewoźników kolejowych oraz sposób ich obliczania i zestawiania.
§  2.
1.
Wskaźniki bezpieczeństwa są informacjami statystycznymi odnoszącymi się do:
1)
działalności podstawowej transportu kolejowego;
2)
zdarzeń kolejowych i ich skutków;
3)
bezpieczeństwa technicznego infrastruktury kolejowej;
4)
zarządzania bezpieczeństwem.
2.
Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
§  3.
W przypadku zmian wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI), ich korekty dokonuje się najpóźniej w następnym rocznym raporcie w sprawie bezpieczeństwa.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 4

ZAŁĄCZNIK 

WSPÓLNE WSKAŹNIKI BEZPIECZEŃSTWA (CSI), KTÓRE PREZES URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO ZAMIESZCZA W ROCZNYM RAPORCIE W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA

I. Wskaźniki odnoszące się do działalności podstawowej transportu kolejowego

1. Informacje dotyczące infrastruktury kolejowej otrzymywane od zarządców infrastruktury kolejowej

Lp. Wyszczególnienie Wielkość
1 2 3
1 Długość eksploatowanych linii kolejowych (w kilometrach), w tym:
- dwutorowych
- jednotorowych
2 Długość torów linii kolejowych, tj. torów szlakowych i torów głównych zasadniczych na stacjach (w kilometrach)
3 Długość torów stacyjnych bez torów głównych zasadniczych {w kilometrach)
4 Długość torów linii kolejowych wyposażonych w trakcję elektryczną, tj. torów szlakowych i torów głównych zasadniczych na stacjach (w kilometrach)
5 Liczba przejazdów kolejowych na eksploatowanych liniach kolejowych (w sztukach)

2. Informacje dotyczące przewozów osób otrzymywane od przewoźników kolejowych

Lp. Wyszczególnienie Wielkość
1 2 3
1 Przewozy osób (w tysiącach pasażerów)
2 Praca przewozowa (w miliardach pasażerokilometrów)
3 Wykonana praca eksploatacyjna przez pociągi pasażerskie (w milionach pociągokilometrów), w tym przez lokomotywy jadące luzem*) (w milionach)

*) Jako pociągokilometry przejechane przez lokomotywy jadące luzem podaje się przebiegi lokomotyw nieprowadzących innych pojazdów kolejowych, wykonane przy wykorzystaniu przyznanych przez zarządców tras pociągowych.

3. Informacje dotyczące przewozów towarów otrzymywane od przewoźników kolejowych

Lp. Wyszczególnienie Wielkość
1 2 3
1 Przewozy towarów (w tysiącach ton)
2 Wykonane tonokilometry (w miliardach)
3 Wykonane pociągokilometry (w milionach), w tym przez lokomotywy jadące luzem*) (w milionach)

*) Jako pociągokilometry przejechane przez lokomotywy jadące luzem podaje się przebiegi lokomotyw nieprowadzących innych pojazdów kolejowych, wykonane przy wykorzystaniu przyznanych przez zarządców tras pociągowych.

4. Informacje dotyczące zatrudnienia otrzymywane od przewoźników kolejowych

Lp. Wyszczególnienie Wielkość
1 2 3
1 Liczba zatrudnionych maszynistów
2 Liczba personelu drużyn konduktorskich

Objaśnienia do części I (tabela 2 i 3):

Informacje o wykonanych pociągokilometrach podają przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury kolejowej. Przewoźnicy podają tę liczbę pociągokilometrów, którą przyjęto jako podstawę obliczenia należności za udostępnianie infrastruktury w fakturach wystawionych przez zarządców infrastruktury kolejowej. Zarządcy infrastruktury kolejowej podają łączną liczbę wykonanych pociągokilometrów, za które zgodnie z wystawionymi fakturami powinny być pobrane opłaty z tytułu udostępnienia infrastruktury kolejowej. Suma pociągokilometrów wykazanych przez poszczególnych przewoźników dla tej samej sieci powinna być równa pociągokilometrom wykazanym przez zarządcę infrastruktury kolejowej tej sieci.

II. Wskaźniki odnoszące się do zdarzeń kolejowych i ich skutków

1. Informacje dotyczące wypadków otrzymywane od zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych

Wypadki z podziałem na: 1. Całkowita liczba wszystkich wypadków

[w sztukach]

2. Względna liczba wypadków

[w sztukach na mln pociągokilometrów]

3. Całkowita liczba osób ciężko rannych

[w osobach]

4. Względna liczba osób ciężko rannych

[w osobach na mln pociągokilometrów]

5. Całkowita liczba pasażerów ciężko rannych

[w pasażerach]

6. Względna liczba pasażerów ciężko rannych:

- [w pasażerach na mln pociągokilometrów],

- [w pasażerach na mld pasażerokilometrów]

1) kolizje pociągów łącznie z kolizjami najechania na przeszkody w skrajni
2) wykolejenia pociągów
3) wypadki na przejazdach kolejowych łącznie z wypadkami z udziałem pieszych na przejazdach
4) wypadki kolejowe z udziałem osób przez poruszające się pojazdy kolejowe, z wyjątkiem samobójstw
5) pożary pojazdów kolejowych
6) inne zdarzenia, w tym powstałe podczas jazd manewrowych
Razem

ciąg dalszy tabeli

Wypadki z podziałem na: 7. Całkowita liczba pracowników ciężko rannych łącznie z personelem podwykonawców

[w pracownikach]

8. Względna liczba pracowników ciężko rannych łącznie z personelem podwykonawców

[w pracownikach na mln pociągokilometrów]

9. Całkowita liczba ciężko rannych użytkowników przejazdów kolejowych

[w osobach]

10. Względna liczba ciężko rannych użytkowników przejazdów kolejowych

[w osobach na mln pociągokilometrów]

11. Całkowita liczba osób ciężko rannych w związku z ich przebywaniem w miejscach nieuprawnionych

[w osobach]

12. Względna liczba osób ciężko rannych w związku z ich przebywaniem w miejscach nieuprawnionych

[w osobach na mln pociągokilometrów]

1) kolizje pociągów łącznie z kolizjami najechania na przeszkody w skrajni
2) wykolejenia pociągów
3) wypadki na przejazdach kolejowych łącznie z wypadkami z udziałem pieszych na przejazdach
4) wypadki kolejowe z udziałem osób przez poruszające się pojazdy kolejowe, z wyjątkiem samobójstw
5) pożary pojazdów kolejowych
6) inne zdarzenia, w tym powstałe podczas jazd manewrowych
Razem

ciąg dalszy tabeli

Wypadki z podziałem na: 13. Całkowita liczba innych osób ciężko rannych

[w osobach]

14. Względna liczba innych osób ciężko rannych

[w osobach na mln pociągokilometrów]

15. Całkowita liczba osób zabitych

[w osobach]

16. Względna liczba osób zabitych

[w osobach na mln pociągokilometrów]

17. Całkowita liczba pasażerów zabitych

[w pasażerach]

18. Względna liczba pasażerów zabitych

[w pasażerach na mln pociągokilometrów]

1) kolizje pociągów łącznie z kolizjami najechania na przeszkody w skrajni
2) wykolejenia pociągów
3) wypadki na przejazdach kolejowych łącznie z wypadkami z udziałem pieszych na przejazdach
4) wypadki kolejowe z udziałem osób przez poruszające się pojazdy kolejowe, z wyjątkiem samobójstw
5) pożary pojazdów kolejowych
6) inne zdarzenia, w tym powstałe podczas jazd manewrowych
Razem

ciąg dalszy tabeli

Wypadki z podziałem na: 19. Względna liczba pasażerów zabitych [w pasażerach na mld pasażerokilometrów] 20. Całkowita liczba zabitych pracowników łącznie z personelem podwykonawców

[w pracownikach]

21. Względna liczba zabitych pracowników łącznie z personelem podwykonawców

[w pracownikach na mln pociągokilometrów]

22. Całkowita liczba zabitych użytkowników przejazdów

[w osobach]

23. Względna liczba zabitych użytkowników przejazdów

[w osobach na mln pociągokilometrów]

24. Całkowita liczba zabitych osób nieuprawnionych

[w osobach]

1) kolizje pociągów łącznie z kolizjami najechania na przeszkody w skrajni
2) wykolejenia pociągów
3) wypadki na przejazdach kolejowych łącznie z wypadkami z udziałem pieszych na przejazdach
4) wypadki kolejowe z udziałem osób przez poruszające się pojazdy kolejowe, z wyjątkiem samobójstw
5) pożary pojazdów kolejowych
6) inne zdarzenia, w tym powstałe podczas jazd manewrowych
Razem

ciąg dalszy tabeli

Wypadki z podziałem na: 25. Względna liczba zabitych osób nieuprawnionych

[w osobach na mln pociągokilometrów]

26. Całkowita liczba innych osób zabitych

[w osobach]

27. Względna liczba innych osób zabitych

[w osobach na mln pociągokilometrów]

1) kolizje pociągów łącznie z kolizjami najechania na przeszkody w skrajni
2) wykolejenia pociągów
3) wypadki na przejazdach kolejowych łącznie z wypadkami z udziałem pieszych na przejazdach
4) wypadki kolejowe z udziałem osób przez poruszające się pojazdy kolejowe, z wyjątkiem samobójstw
5) pożary pojazdów kolejowych
6) inne zdarzenia
Razem
Całkowita liczba samobójstw

[w sztukach]

Względna liczba samobójstw [w sztukach na mln pociągokilometrów]

2. Informacje dotyczące incydentów i wypadków unikniętych*)

Incydenty i wypadki uniknięte z podziałem na: 1. Całkowita liczba incydentów i wypadków unikniętych [w sztukach] 2. Względna liczba incydentów i wypadków unikniętych [w sztukach na mln pociągokilometrów]
1) pęknięcia szyn**)
2) wyboczeń torów linii kolejowych, tj. torów szlakowych i torów głównych zasadniczych na stacjach
3) defektów sygnalizacji
4) przekazanych sygnałów awaryjnych***)

(wątpliwych, niepewnych)

5) pęknięcia kół i obręczy w eksploatowanych pojazdach kolejowych
6) pęknięcia osi w eksploatowanych pojazdach kolejowych
Razem

*) Należy uwzględniać tylko przypadki, które spowodowały zatrzymanie pociągu, opóźnienia lub wyłączenia pociągu z ruchu.

**) Należy uwzględniać tylko pęknięcia szyn w całym przekroju oraz wykruszenia na długości powyżej 50 mm lub głębokości 10 mm.

***) Pod pojęciem sygnał awaryjny (wątpliwy, niepewny) rozumie się: sygnał zastępczy, sygnał "Stój" przy wolnym odstępie na Samoczynnej Blokadzie Liniowej, brak semafora i brak światła na semaforach świetlnych.

3. Informacje dotyczące kosztów wypadków i ich skutków

Koszty wszystkich wypadków z podziałem na: 1. Całkowity koszt wszystkich wypadków [w PLN] 2. Względny koszt wszystkich wypadków [w PLN na mln pociągokilometrów]
1) wypadki z zabitymi
2) wypadki z rannymi
3) rekompensaty za utratę lub zniszczenie mienia pasażerów, personelu lub osób trzecich, uwzględniające szkody dla środowiska
4) zastąpienia lub naprawy zniszczonego pojazdu kolejowego i infrastruktury kolejowej
5) opóźnień, zakłóceń i objazdów, w tym dodatkowe koszty personelu i utraty przyszłych przychodów

4. Informacja dotycząca utraconych godzin pracy

Całkowita liczba utraconych godzin pracy pracowników i podwykonawców w wyniku wypadku Względna liczba utraconych godzin pracy pracowników i podwykonawców w wyniku wypadku [w godzinach utraconych na tysiąc przepracowanych godzin]

III. Wskaźniki odnoszące się do bezpieczeństwa technicznego infrastruktury kolejowej

1. Informacje dotyczące urządzeń Automatycznego Sterowania Pociągami (ATP)*) otrzymywane od zarządców infrastruktury kolejowej

Lp. Wyszczególnienie Ogółem Z urządzeniami ATP Udział w [%]

(4:3)

1 2 3 4 5
1 Długość torów linii kolejowej, tj. torów szlakowych i torów głównych zasadniczych na stacjach

(w kilometrach)

2 Wykonane pociągokilometry**)

(w tysiącach)

*) Jako urządzenia Automatycznego Sterowania Pociągiem (ATP) uznaje się takie systemy sterowania ruchem kolejowym (srk), które umożliwiają bezpośrednie oddziaływanie na przebieg jazdy lokomotywy prowadzącej pociąg.

**) Dotyczy pociągokilometrów wykonanych na torach wykazanych w poz. 1.

2. Informacje dotyczące liczby przejazdów i przejść otrzymywane od zarządców infrastruktury kolejowej

Lp. Wyszczególnienie Ogółem Na kilometr torów linii kolejowych, tj. torów szlakowych i torów głównych zasadniczych Struktura procentowa w kolumnie 3
1 2 3 4 5
1 Liczba przejazdów i przejść na eksploatowanych liniach kolejowych*)
2 - kategorii A
3 - kategorii B
4 - kategorii C
5 - kategorii D
6 - kategorii E
7 - kategorii F
8 Razem (wszystkie przejazdy i przejścia) 100,00

*) Klasyfikacja zgodna z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 33, poz. 144, z późn. zm.).

IV. Wskaźniki odnoszące się do zarządzania bezpieczeństwem

Informacje dotyczące audytów wewnętrznych otrzymywane od zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników kolejowych

Lp. Wyszczególnienie Całkowita liczba przeprowadzonych audytów*) Liczba planowanych audytów Stosunek w [%]

(3:4)

1 2 3 4 5
1 Audyty wykonane przez zarządców infrastruktury kolejowej
2 Audyty wykonane przez przewoźników kolejowych (osób i rzeczy)
3 Razem

*) Audyty przeprowadzone zgodnie z systemem zarządzania bezpieczeństwem.

Objaśnienia do tabel:

1. Informacje podawane w poszczególnych tabelach powinny dotyczyć tego samego roku kalendarzowego, z wyjątkiem informacji o kosztach, które niezależnie od czasu, w jakim zostały ujawnione, są kosztami związanymi ze zgłaszanym w informacji zdarzeniem.

2. W informacji określa się liczbę poszczególnych rodzajów zdarzeń, przekazywanych Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, odpowiednio przez zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników kolejowych, jeżeli niewłaściwe funkcjonowanie rzeczy lub działanie albo zaniechanie osób pozostających w ich dyspozycji lub w dyspozycji ich podwykonawców zostało wskazane jako bezpośrednia przyczyna zdarzenia w raporcie z postępowania w sprawie wypadku lub incydentu, sporządzonym przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych, lub rozstrzygnięte w sposób ostateczny w innym trybie.

3. W przypadku niezaistnienia przyczyn wynikających z niewłaściwego funkcjonowania rzeczy lub działania osób, o których mowa w pkt 2, informację o zdarzeniach takich, jak: wypadki na przejazdach kolejowych, przejechania lub potrącenia osób przez poruszające się pojazdy kolejowe, a także samobójstwa z udziałem poruszających się pojazdów kolejowych, zgłasza właściwy miejscowo zarządca infrastruktury.

4. Zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnicy kolejowi zgłaszający zdarzenie podają spowodowane tym zdarzeniem koszty. Od kosztów należy odjąć ubezpieczenie lub rekompensatę uzyskaną lub która może być uzyskana od osób trzecich, na przykład od właścicieli pojazdów samochodowych, którzy są sprawcami wypadków na przejazdach kolejowych. Rekompensata z polisy ubezpieczeniowej Wpływy z tytułu własnego ubezpieczenia zarządcy infrastruktury kolejowej lub przewoźnika kolejowego nie może być odjęta.

5. Koszty spowodowane przez zdarzenie, podawane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, stanowią sumę kosztów wykazanych w złotych przez zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników kolejowych po przeliczeniu na euro, przy zastosowaniu średniorocznego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski dla roku, którego dotyczy informacja.

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dz. Urz. UE L 164 z 30.04.2004, str. 44; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 227).
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817 i Nr 115, poz. 966.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie informacji o wspólnych wskaźnikach bezpieczeństwa (CSI) (Dz. U. Nr 247, poz. 1830), które na podstawie art. 4 ustawy z dnia 24 października 2008 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 206, poz. 1289) utraciło moc z dniem 6 czerwca 2009 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.142.1159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wspólne wskaźniki bezpieczeństwa (CSI).
Data aktu: 18/08/2009
Data ogłoszenia: 02/09/2009
Data wejścia w życie: 17/09/2009