Szczegółowe zadania i sposób działania punktu odbioru alertu oraz wymagania dotyczące funkcjonowania systemu alertu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 czerwca 2009 r.
w sprawie szczegółowych zadań i sposobu działania punktu odbioru alertu oraz wymagań dotyczących funkcjonowania systemu alertu

Na podstawie art. 17 pkt 2 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zadania i sposób działania punktu odbioru alertu;
2)
wymagania dotyczące funkcjonowania systemu alertu.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
systemie alertu - oznacza to system alertu o zagrożeniu ochrony statku, o którym mowa w Prawidle 6 Rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), wraz z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177), zwanej dalej "Konwencją SOLAS";
2)
informacji o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony statku - oznacza to sygnał o zagrożeniu bądź naruszeniu ochrony statku nadawany za pomocą standardowych (otwartych) systemów komunikacji.
§  3.
Szczegółowe zadania i sposób działania punktu odbioru alertu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4.
Wymagania dotyczące funkcjonowania systemu alertu na statkach, o których mowa w Prawidle 6 Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 SZCZEGÓŁOWE ZADANIA I SPOSÓB DZIAŁANIA PUNKTU ODBIORU ALERTU

Punkt odbioru alertu postępuje zgodnie z poniższymi zasadami w zależności od sposobu odebrania alertu lub informacji o zagrożeniu statku oraz rejonu, w którym znajduje się statek, od którego otrzymano alert lub informację o zagrożeniu.

1. Postępowanie punktu odbioru alertu w przypadku odebrania alertu

1.1. Odebranie informacji o alercie od armatora statku

1.2. W przypadku uznania, że doszło do zagrożenia lub naruszenia ochrony statku, który znajduje się w polskich obszarach morskich, punkt odbioru alertu:

1.2.1. informuje o odebranym alercie centralny punkt kontaktowy i właściwy regionalny punkt kontaktowy,

1.2.2. informuje o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku dyżurną służbę operacyjną Marynarki Wojennej RP i służbę dyżurną operacyjną Morskiego Oddziału Straży Granicznej,

1.2.3. informuje właściwe terytorialnie wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego,

1.2.4. przeprowadza analizę nawigacyjną,

1.2.5. przekazuje na bieżąco uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego, właściwego regionalnego punktu kontaktowego oraz dyżurnej służby operacyjnej Marynarki Wojennej RP i służby dyżurnej operacyjnej Morskiego Oddziału Straży Granicznej

1.3. W przypadku uznania, że doszło do zagrożenia lub naruszenia ochrony statku, który znajduje się poza polskimi obszarami morskimi, punkt odbioru alertu:

1.3.1. informuje o odebranym alercie centralny punkt kontaktowy i właściwy regionalny punkt kontaktowy,

1.3.2. niezwłocznie informuje o odebranym alercie punkt odbioru alertu państwa, w pobliżu którego w danej chwili przebywa statek,

1.3.3. przekazuje na bieżąco uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego

1.4. W przypadku odebrania informacji od innego państwa o odebranym alercie od statku:

1.4.1. znajdującego się w polskich obszarach morskich, punkt odbioru alertu powinien postępować odpowiednio zgodnie z pkt 1.2,

1.4.2. znajdującego się poza polskimi obszarami morskimi, punkt odbioru alertu powinien postępować odpowiednio zgodnie z pkt 1.3

1.5. Do przekazywania informacji związanych z alertem stosuje się w szczególności System Wymiany Informacji Bezpieczeństwa Żeglugi

1.6. Każdy odebrany alert, z wyjątkiem zgłaszanego wcześniej testowania systemu, należy traktować jako naruszenie ochrony statku.

2. Postępowanie punktu odbioru alertu w przypadku odebrania informacji o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony statku znajdującego się w polskich obszarach morskich

2.1. Odebranie informacji o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony statku

2.2. Potwierdzenie odbioru informacji ze statku i nawiązanie kontaktu ze statkiem

2.3. W sytuacji gdy udało się nawiązać kontakt ze statkiem, należy:

2.3.1. ustalić, czy informacja o zagrożeniu lub naruszeniu jest prawdziwa, oraz ustalić przyczynę zagrożenia lub naruszenia,

2.3.2. uzyskać wszelkie możliwe informacje o statku, a w szczególności nazwę, pozycję, banderę oraz rodzaj zagrożenia,

2.3.3. przekazać uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego,

2.3.4. powiadomić o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku dyżurną służbę operacyjną Marynarki Wojennej RP i służbę dyżurną operacyjną Morskiego Oddziału Straży Granicznej,

2.3.5. ogłosić pogotowie na jednostkach SAR,

2.3.6. przeprowadzić analizę nawigacyjną,

2.3.7. przekazywać na bieżąco uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego oraz dyżurnej służby operacyjnej Marynarki Wojennej RP i służby dyżurnej operacyjnej Morskiego Oddziału Straży Granicznej

2.4. W sytuacji gdy nie udało się nawiązać kontaktu ze statkiem, należy:

2.4.1. uznać, że doszło do naruszenia ochrony statku,

2.4.2. przekazać informację o naruszeniu ochrony statku do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego,

2.4.3. powiadomić o sytuacji naruszenia ochrony statku dyżurną służbę operacyjną Marynarki Wojennej RP i służbę dyżurną operacyjną Morskiego Oddziału Straży Granicznej,

2.4.4. ogłosić pogotowie na jednostkach SAR,

2.4.5. przeprowadzić analizę nawigacyjną,

2.4.6. przekazywać na bieżąco uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego oraz dyżurnej służby operacyjnej Marynarki Wojennej RP i służby dyżurnej operacyjnej Morskiego Oddziału Straży Granicznej.

3. Postępowanie punktu odbioru alertu w przypadku odebrania informacji o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony statku znajdującego się poza polskimi obszarami morskimi

3.1. Odebranie informacji o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony statku

3.2. Potwierdzenie odbioru informacji ze statku i nawiązanie kontaktu ze statkiem

3.3. W sytuacji gdy udało się nawiązać kontakt ze statkiem, należy:

3.3.1. ustalić, czy informacja o zagrożeniu lub naruszeniu jest prawdziwa, oraz ustalić przyczynę zagrożenia,

3.3.2. uzyskać wszelkie możliwe informacje o statku, a w szczególności nazwę, pozycję, banderę oraz rodzaj zagrożenia,

3.3.3. przekazać uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego,

3.3.4. niezwłocznie przekazać uzyskane informacje do punktu odbioru alertu państwa, w pobliżu którego w danej chwili przebywa statek,

3.3.5. przekazywać na bieżąco uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego

3.4. W sytuacji gdy nie udało się nawiązać kontaktu ze statkiem, należy:

3.4.1. uznać, że doszło do naruszenia ochrony statku,

3.4.2. przekazać informację o naruszeniu ochrony statku do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego,

3.4.3. niezwłocznie przekazać informację o naruszeniu ochrony statku do punktu odbioru alertu państwa, w pobliżu którego w danej chwili przebywa statek,

3.4.4. przekazywać na bieżąco uzyskane informacje do centralnego punktu kontaktowego i właściwego regionalnego punktu kontaktowego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WYMAGANIA DOTYCZĄCE FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ALERTU

System alertu, znajdujący się na statku, ma na celu transmisję sygnału alertu na ląd do punktu odbioru alertu za pośrednictwem armatora. Alert będzie oznaczał, że ochrona statku jest zagrożona lub została naruszona. System alertu powinien spełniać następujące wymagania:

1) aktywacja systemu alertu powinna być możliwa przynajmniej z dwóch miejsc znajdujących się na statku, gdzie jedno z nich to mostek nawigacyjny;

2) aktywacja alertu nie powinna wymagać od użytkownika usuwania lub zrywania plomb lub pokryw w celu uruchomienia systemu, ale jednocześnie przyciski aktywacji systemu alertu powinny być tak zaprojektowane, aby nie dopuścić do ich przypadkowego uruchomienia;

3) aktywowany system alertu, nie powodując podniesienia alarmu na pokładzie statku ani nie przekazując alertu do jakichkolwiek innych statków, wysyła alert na ląd do armatora, który ustala jego wiarygodność, a następnie przekazuje informację o odebranym alercie do punktu odbioru alertu;

4) rozpoczęcie nadawania alertu nie powinno wymagać żadnego dostrojenia lub regulacji systemu radiowego;

5) do nadawania alertu może zostać wykorzystany system radiowy zainstalowany na statku zgodnie z wymaganiami Rozdziału IV Konwencji SOLAS, jednak nadawanie alertu nie może w jakikolwiek sposób wpływać na możliwości działania tego systemu;

6) alert będzie nadawany do momentu wyłączenia systemu alertu lub przywrócenia ustawień wyjściowych;

7) system alertu, jeśli jest zasilany z głównego źródła energii elektrycznej na statku, powinien dodatkowo posiadać zapasowe źródło energii pozwalające na jego samodzielne działanie;

8) alert powinien zawierać informacje identyfikacyjne statku, jego pozycję, a w przypadku systemów alertu instalowanych na statkach po dniu 1 lipca 2004 r. także datę i czas aktywacji systemu;

9) system alertu powinien przewidywać możliwość jego testowania.

Armator powinien opracować procedury, instrukcje i wytyczne na temat użycia systemu alertu, w tym kalibracji, testowania, uaktywniania, dezaktywowania i zerowania oraz jego utrzymania w działaniu i ograniczania fałszywych alarmów, a także ustalania wiarygodności odebranego alertu i przekazywania informacji o jego odebraniu do punktu odbioru alertu. Oficer ochrony statku (SSO) powinien zapewnić, aby system alertu był odpowiednio eksploatowany, testowany, kalibrowany i utrzymywany. Armator oraz SSO powinni prowadzić zapisy dotyczące utrzymania, kalibracji i testowania systemu alertu. Zapisy te należy przechowywać przez okres co najmniej 3 lat.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.102.843

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zadania i sposób działania punktu odbioru alertu oraz wymagania dotyczące funkcjonowania systemu alertu.
Data aktu: 23/06/2009
Data ogłoszenia: 30/06/2009
Data wejścia w życie: 15/07/2009