Nadanie statutu Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 lutego 2008 r.
w sprawie nadania statutu Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych

Na podstawie art. 74 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2007 r. w sprawie nadania statutu Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 965).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

§  1.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej "Zakładem", działa na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm. 2 ), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Do kompetencji Prezesa Zakładu należą sprawy określone w art. 73 ust. 3 ustawy.
2.
Prezes Zakładu może upoważnić:
1)
pracowników Zakładu i inne osoby do reprezentowania Zakładu w określonym przez niego zakresie, z prawem udzielenia dalszych pełnomocnictw;
2)
pracowników Zakładu do wydawania decyzji w określonych przez niego sprawach.
3.
Prezes Zakładu:
1)
wydaje akty wewnętrzne;
2)
nadaje Zakładowi regulamin organizacyjny.
4.
Prezes Zakładu realizuje zadania należące do zakresu jego działania za pomocą:
1)
komórek organizacyjnych Centrali Zakładu;
2)
terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu.
§  3.
1.
Do kompetencji Zarządu Zakładu należą sprawy określone w art. 74 ust. 2 i 3 ustawy.
2.
Zarząd Zakładu realizuje zadania należące do zakresu jego działania za pomocą:
1)
komórek organizacyjnych Centrali Zakładu;
2)
terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu.
3.
Obsługę techniczno-organizacyjną prac Zarządu Zakładu wykonuje Gabinet Prezesa.
§  4.
1.
Do kompetencji Rady Nadzorczej Zakładu należą sprawy określone w art. 75 ust. 2 ustawy.
2.
Obsługę techniczno-organizacyjną prac Rady Nadzorczej Zakładu wykonuje Biuro Rady Nadzorczej.
§  5.
W skład Centrali Zakładu wchodzą:
1)
Gabinet Prezesa;
2)
Biuro Rady Nadzorczej;
3)
Departament Administracyjny i Wspomagania Działalności Zakładu;
4)
Departament Audytu;
5)
Departament Eksploatacji Aplikacji Interakcyjnych;
6)
Departament Eksploatacji Systemów Centralnych;
7)
Departament Finansów Funduszy;
8)
Departament Finansów Zakładu;
9)
Departament Infrastruktury Informatycznej;
10)
Departament Inwestycji i Zarządzania Majątkiem;
11)
Departament Kontroli Płatników Składek;
12)
Departament Kontrolingu;
13)
Departament Legislacyjno-Prawny;
14)
Departament Obsługi Klientów;
15)
Departament Ochrony Informacji;
16)
Departament Orzecznictwa Lekarskiego;
17)
Departament Prewencji i Rehabilitacji;
18)
Departament Realizacji Dochodów;
19)
Departament Rent Zagranicznych;
20)
Departament Rewizji Wewnętrznej;
21)
Departament Spraw Pracowniczych;
22)
Departament Statystyki;
23)
Departament Świadczeń Emerytalno-Rentowych;
24)
Departament Ubezpieczeń i Składek;
25)
Departament Wdrożenia i Rozwoju KSI;
26)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
27)
Departament Zamówień Publicznych;
28)
Departament Zasiłków.
§  6.
Zakres rzeczowy działania Centrali Zakładu obejmuje w szczególności:
1)
dysponowanie Funduszem Ubezpieczeń Społecznych, Funduszem Rezerwy Demograficznej i Funduszem Alimentacyjnym w stanie likwidacji;
2)
prowadzenie rozliczeń składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zgodnie z przepisami ustawy;
3)
prowadzenie kont ubezpieczonych i płatników składek;
4)
prowadzenie rejestrów ubezpieczonych, płatników składek, członków otwartych funduszy emerytalnych oraz rejestru uprawnionych do świadczeń zdrowotnych;
5)
zarządzanie finansami Zakładu;
6)
dysponowanie majątkiem Zakładu;
7)
opracowywanie projektów krótko- i długoterminowych planów działalności Zakładu;
8)
opracowywanie analiz i prognoz działalności Zakładu;
9)
gromadzenie i analizę danych statystycznych oraz prowadzenie badań statystycznych z zakresu ubezpieczeń społecznych;
10)
realizację polityki kadrowej, szkoleniowej, wydawniczej, informacyjnej, promocyjnej, doradczej i konsultingowej Zakładu;
11)
prowadzenie polityki prewencyjnej i rehabilitacji w zakresie ubezpieczeń społecznych;
12)
opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz opracowywanie aktów wewnętrznych;
13)
współpracę z organami administracji rządowej, instytucjami zagranicznymi oraz organizacjami międzynarodowymi i krajowymi w zakresie ubezpieczeń społecznych;
14)
zapewnienie realizacji zadań wynikających z umów międzynarodowych w dziedzinie ubezpieczeń społecznych oraz obsługi świadczeń realizowanych na podstawie tych umów i porozumień.
§  7.
Szczegółową organizację Centrali Zakładu oraz zakres zadań jej komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny Zakładu.
§  8.
1.
Terenowymi jednostkami organizacyjnymi Zakładu są oddziały oraz podlegające im inspektoraty i biura terenowe.
2.
Odziałem Zakładu kieruje dyrektor, a inspektoratem i biurem terenowym - kierownik, odpowiednio: inspektoratu albo biura terenowego.
§  9.
Szczegółową organizację terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu określa regulamin organizacyjny Zakładu.
§  10.
1.
Zakres rzeczowy działania terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu obejmuje w szczególności:
1)
stwierdzanie i ustalanie obowiązku ubezpieczeń społecznych;
2)
ustalanie uprawnień do świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz innych świadczeń zleconych Zakładowi;
3)
wypłatę świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz innych świadczeń zleconych Zakładowi do wypłaty;
4)
dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń;
5)
dochodzenie należnych składek i opłat;
6)
orzecznictwo lekarskie na potrzeby ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych;
7)
realizację umów i porozumień międzynarodowych w dziedzinie ubezpieczeń społecznych;
8)
wprowadzanie danych do systemu informatycznego;
9)
przetwarzanie danych na potrzeby działalności Zakładu;
10)
szkolenie pracowników i klientów;
11)
obsługę poligraficzną Zakładu.
2.
Szczegółowy zakres rzeczowy działania terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu określa Prezes Zakładu w aktach wewnętrznych.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 21, poz. 125, Nr 112, poz. 769, Nr 115, poz. 791, 792 i 793 i Nr 176, poz. 1243.
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 21, poz. 125, Nr 112, poz. 769, Nr 115, poz. 791, 792 i 793 i Nr 176, poz. 1243.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.28.164

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych.
Data aktu: 18/02/2008
Data ogłoszenia: 20/02/2008
Data wejścia w życie: 06/03/2008