Szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 22 stycznia 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne", zwanej dalej "pomocą", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanym dalej "Programem", w tym:
1)
tryb składania wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy i wnioski o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc, zwana dalej "umową".
§  2.
Pomoc jest przyznawana grupie producentów w rozumieniu art. 23 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1974/2006":
1)
która została wpisana do centralnego rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702);
2)
której został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej "numerem identyfikacyjnym";
3)
której członkowie wytwarzają lub - jeżeli grupa producentów ma formę spółdzielni w rozumieniu przepisów prawa spółdzielczego - która wytwarza lub której członkowie wytwarzają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w celu wprowadzenia na rynek, produkty:
a)
wpisane do rejestru gwarantowanych tradycyjnych specjalności, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 509/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie produktów rolnych i środków spożywczych będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami (Dz. Urz. UE L 93 z 31.03.2006, str. 1), lub
b)
których nazwy zostały wpisane do rejestru chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych, o którym mowa w art. 7 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 93 z 31.03.2006, str. 12, z późn. zm.), lub
c)
rolnictwa ekologicznego zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. WE L 198 z 22.07.1991, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 39, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 2092/91", lub
d)
integrowanej produkcji w rozumieniu przepisów o ochronie roślin.
§  3.
Pomoc jest przyznawana na operację, która:
1)
spełnia wymagania określone w art. 23 ust. 2-5 rozporządzenia nr 1974/2006 oraz w Programie, jest uzasadniona ekonomicznie oraz zapewnia osiągnięcie i zachowanie celów działania;
2)
jest realizowana przez okres nie dłuższy niż 2 lata od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do dnia 30 czerwca 2015 r.;
3)
dotyczy produktów określonych w § 2 pkt 3.
§  4.
1.
Pomoc przyznaje się w formie refundacji 70 % kosztów:
1)
określonych w załączniku do rozporządzenia,
2)
poniesionych od dnia, w którym została zawarta umowa - do dnia zakończenia realizacji operacji określonego w umowie

- zwanych dalej "kosztami kwalifikowalnymi".

2.
Koszty kwalifikowalne nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT).
§  5.
1.
Prezes Agencji Rynku Rolnego, zwanej dalej "Agencją", podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej Agencji, informację o możliwości składania w danym roku wniosków o przyznanie pomocy.
2.
Wniosek o przyznanie pomocy składa się do Prezesa Agencji po upływie 14 dni od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1.
3.
Prezes Agencji podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej Agencji, nie rzadziej niż co 14 dni, informacje o zapotrzebowaniu na środki finansowe wynikające z wniosków o przyznanie pomocy, złożonych w okresie realizacji Programu.
4.
Termin składania wniosków o przyznanie pomocy upływa z końcem dnia roboczego następującego po dniu podania do publicznej wiadomości informacji, że zapotrzebowanie, o którym mowa w ust. 3, osiągnęło co najmniej 110 % dostępnych w ramach Programu środków finansowych.
§  6.
1.
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera:
1)
numer rejestracyjny w centralnym rejestrze przedsiębiorców;
2)
numer identyfikacyjny;
3)
opis planowanej operacji, uwzględniający w szczególności informacje dotyczące:
a)
produktów, których ma dotyczyć operacja,
b)
rodzaju i harmonogramu zadań realizowanych w ramach operacji,
c)
planu finansowego operacji,
d)
planowanego miejsca realizacji operacji;
4)
informacje o dołączonych do wniosku załącznikach.
2.
Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się:
1)
kopię:
a)
certyfikatu zgodności, wydanego przez upoważnioną i podaną we wniosku o rejestrację w rozumieniu przepisów o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych jednostkę certyfikującą, albo świadectwa jakości handlowej, wydanego przez Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy, potwierdzających zgodność procesu produkcji produktów posiadających chronioną nazwę pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne lub gwarantowaną tradycyjną specjalność ze specyfikacją - w przypadku produktów, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a i b,
b)
certyfikatu zgodności potwierdzającego, że płody rolne nieprzetworzone oraz produkty z nich powstałe, w tym także zwierzęta oraz produkty i przetwory pochodzenia zwierzęcego, zostały wyprodukowane lub przetworzone zgodnie z rozporządzeniem nr 2092/91 - w przypadku produktów, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c,
c)
certyfikatu potwierdzającego stosowanie integrowanej produkcji - w przypadku produktów, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. d;
2)
informację o szacowanej wielkości produkcji produktów, których ma dotyczyć operacja, wytwarzanych przez grupę producentów lub jej członków;
3)
kopię umowy, statutu lub regulaminu organizacyjnego, określających strukturę, cel, zasady działania oraz sposób prowadzenia gospodarki finansowej grupy producentów;
4)
oświadczenie:
a)
że:
grupa producentów w zakresie realizowanej operacji nie otrzymuje pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008 z dnia 17 grudnia 2007 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich (Dz. Urz. UE L 3 z 05.01.2008, str. 1),
koszty kwalifikowalne poniesione na realizację operacji, która dotyczy owoców lub warzyw, nie będą finansowane ze środków funduszu operacyjnego, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw (Dz. Urz. WE L 297 z 21.11.1996, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 20, str. 55, z późn. zm.),
grupa producentów nie otrzymuje dofinansowania, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr 93, poz. 898 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 541 i Nr 147, poz. 1033), na zadania objęte operacją, która dotyczy produktów określonych w § 2 pkt 3 lit. c,
b)
o spełnianiu warunków wprowadzania na rynek produktów, których ma dotyczyć operacja.
§  7.
1.
Pomoc jest przyznawana według kolejności złożenia wniosków o przyznanie pomocy.
2.
Dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy jest dzień wpływu tego wniosku do Agencji.
3.
Wniosek o przyznanie pomocy rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego złożenia.
4.
Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy niezbędne jest uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy, termin określony w ust. 3 przedłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień, opinii lub wyjaśnienia okoliczności budzących wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy, nie dłużej jednak niż o 30 dni.
5.
Agencja informuje na piśmie wnioskodawcę o przedłużeniu terminu określonego w ust. 3.
§  8.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy, Agencja informuje niezwłocznie wnioskodawcę, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy, który nie może być dłuższy niż 75 dni od dnia wystania tej informacji.
§  9.
1.
Umowę zawiera się na formularzu opracowanym przez Agencję i zamieszczonym na jej stronie internetowej.
2.
Poza postanowieniami określonymi w art. 23 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich umowa powinna zawierać zobowiązanie grupy producentów do:
1)
przedkładania projektów materiałów informacyjnych, promocyjnych i reklamowych;
2)
udostępniania danych niezbędnych do monitorowania i oceny realizowanej operacji;
3)
złożenia, w terminie określonym w umowie, ankiety monitorującej w formie określonej przez Agencję;
4)
złożenia sprawozdania końcowego z realizacji operacji;
5)
informowania Agencji o każdej zmianie danych zawartych w złożonych dokumentach;
6)
przechowywania dokumentów poświadczających spełnienie warunków przyznania pomocy i wypłaty płatności z jej tytułu przez okres 5 lat, licząc od dnia otrzymania ostatniej wypłaty płatności.
§  10.
1.
Pomoc jest wypłacana na wniosek o płatność po zakończeniu realizacji operacji albo części operacji, jeżeli operacja jest realizowana w etapach.
2.
Wniosek o płatność składa się do Prezesa Agencji, w terminie określonym w umowie. Przepisy § 7 ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
3.
Wniosek o płatność zawiera:
1)
informacje, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2;
2)
opis zrealizowanej operacji, uwzględniający w szczególności informacje dotyczące:
a)
produktów, których dotyczyła operacja,
b)
rodzaju i harmonogramu zadań zrealizowanych w ramach operacji,
c)
planu finansowego operacji,
d)
miejsca realizacji operacji.
4.
Do wniosku o płatność dołącza się:
1)
kopie dowodów księgowych oraz innych dokumentów potwierdzających koszty poniesione na realizację operacji albo części operacji;
2)
sprawozdanie z realizacji operacji albo części operacji.
5.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, Agencja przekazuje niezwłocznie polecenie wypłaty pomocy do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
6.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonuje wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy na rachunek bankowy wskazany przez grupę producentów, w terminie 30 dni od dnia otrzymania polecenia wypłaty pomocy, o którym mowa w ust. 5.
§  11.
W przypadku działania "Działania informacyjne i promocyjne" objętego Programem, ze względu na istotę tego działania:
1)
następca prawny wnioskodawcy albo nabywca przedsiębiorstwa lub jego części nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce wnioskodawcy;
2)
nie przyznaje się pomocy następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

KOSZTY KWALIFIKOWALNE PODLEGAJĄCE REFUNDACJI

1. Koszty związane bezpośrednio z realizacją operacji, obejmujące koszty:

1) reklamy w telewizji, radio, prasie lub innych mediach;

2) promocji w punktach sprzedaży;

3) przygotowania stoisk i materiałów reklamowych;

4) udziału w pokazach, wystawach i targach;

5) organizacji szkoleń i konferencji;

6) prowadzenia serwisu internetowego;

7) najmu powierzchni reklamowej;

8) publikacji broszur, ulotek, plakatów, zaproszeń i innych materiałów reklamowych.

2. Niezbędne do realizacji operacji koszty:

1) zakupu rzeczowych aktywów obrotowych;

2) najmu środków trwałych albo amortyzacji zakupionych środków trwałych, w przypadku gdy zakup jest bardziej opłacalny lub najem jest niemożliwy.

3. Koszty wynagrodzenia podmiotu, któremu powierzono, na podstawie umowy, realizację części operacji.

4. W przypadku realizacji operacji poza siedzibą grupy producentów lub podmiotu, któremu powierzono, na podstawie umowy, realizację części operacji - koszty:

1) podróży samolotem w klasie ekonomicznej, koleją lub innym publicznym środkiem transportu w I lub II klasie;

2) podróży samochodem, przy czym koszt podróży za 1 kilometr ustala się do wysokości stawki określonej w przepisach w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy;

3) zakwaterowania - do wysokości 480 zł na dzień;

4) pobytu w miejscu realizacji operacji, w tym wyżywienia, przejazdów, połączeń telefonicznych - do wysokości:

a) diety nie wyższej niż określona zgodnie z przepisami w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - jeżeli operacja jest realizowana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b) 160 zł na dzień - jeżeli operacja jest realizowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.20.118

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 22/01/2008
Data ogłoszenia: 07/02/2008
Data wejścia w życie: 22/02/2008