Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 września 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych", ustanowionym uchwałą nr 179/2008 Rady Ministrów z dnia 16 września 2008 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych";
2)
warunki, jakie musi spełniać regionalny lub lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zwany dalej "programem";
3)
udział środków własnych niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania;
4)
podmioty dokonujące oceny programów;
5)
sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
§  2.
Projektodawcami i realizatorami programów mogą być jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm. 2 ), zwane dalej "podmiotami ubiegającymi się o dofinansowanie".
§  3.
1.
Program musi koncentrować się na przynajmniej dwóch spośród następujących celów:
1)
zwiększenie liczby zajęć edukacyjno-wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym realizowanych w innych formach wychowania przedszkolnego;
2)
wzmocnienie funkcji wychowawczej i opiekuńczej szkoły, rodziny oraz środowiska lokalnego skierowanej do dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
3)
opracowanie i wdrożenie regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych skoncentrowanych na podwyższaniu jakości funkcjonowania systemu oświaty przez wprowadzenie rozwiązań zwiększających efektywność kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem małych dzieci;
4)
wyrównywanie szans edukacyjnych, kulturowych i społecznych uczniów niepełnosprawnych.
2.
Program musi uwzględniać funkcję wychowawczą, w szczególności polegającą na:
1)
rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania;
2)
wspieraniu inicjatyw i aktywności uczniów;
3)
kształtowaniu postaw obywatelskich;
4)
współpracy nauczycieli z uczniami, rodzicami, opiekunami dzieci oraz środowiskiem lokalnym;
5)
udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i podejmowaniu wspólnych inicjatyw wychowawczych.
3.
Program określa:
1)
cel;
2)
zasięg;
3)
formę realizacji;
4)
przewidywaną skuteczność;
5)
liczbę i strukturę odbiorców;
6)
realizatorów.
§  4.
1.
Wojewoda ogłasza konkurs na programy spełniające warunki określone w § 3 oraz zgodne z założeniami Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych".
2.
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
rodzaj programów, które mogą być dofinansowane;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie programów dla danego województwa (w ramach limitu środków dla danego województwa);
4)
kryteria wyboru programów;
5)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
6)
wzór wniosku o dofinansowanie programu;
7)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o dofinansowanie programów;
8)
wzór umowy o dofinansowanie programu.
§  5.
1.
Wniosek o dofinansowanie programu, zwany dalej "wnioskiem", zawiera:
1)
pełną nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
2)
nazwę programu;
3)
numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze, w przypadku podmiotu niebędącego jednostką samorządu terytorialnego;
4)
informację o zgodności przedstawionego programu z przedmiotem działalności statutowej podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
5)
termin realizacji programu;
6)
miejsce realizacji programu;
7)
zasięg programu;
8)
formę realizacji programu;
9)
opis, cel i uzasadnienie programu;
10)
zakres podejmowanych działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
11)
informację o innych programach pomocy realizowanych na rzecz dzieci i młodzieży;
12)
informację o współrealizatorach programu;
13)
harmonogram realizacji programu;
14)
kalkulację kosztów ze wskazaniem:
a)
wysokości środków własnych,
b)
źródeł finansowania,
c)
wysokości dofinansowania, o jaką ubiega się podmiot,
d)
struktury dochodów i wydatków;
15)
w przypadku zakupu niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, informację o możliwości kontynuacji działań po zakończeniu dofinansowania;
16)
informację o zgodności programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną.
2.
Przez środki własne, o których mowa w ust. 1 pkt 14 lit. a, rozumie się wkład finansowy, wkład osobowy oraz wkład rzeczowy.
3.
Wnioskodawca do wniosku dołącza oświadczenie, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
§  6.
1.
Wojewoda powołuje zespół do oceny wniosków, zwany dalej "zespołem". W skład zespołu wchodzą co najmniej 4 osoby, w tym co najmniej po jednym przedstawicielu wojewody i kuratora oświaty. Pozostałe osoby zostaną wybrane przez wojewodę ze środowisk zapewniających obiektywną i rzetelną ocenę wniosków.
2.
Zespół opracowuje kryteria oceny wniosków, uwzględniające wymagania określone w rozporządzeniu.
3.
Wnioski ocenia się pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, uwzględniając w szczególności:
1)
spełnianie wszystkich wymogów formalnych określonych we wzorze wniosku;
2)
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg, przewidywaną skuteczność i trwałość rezultatów;
3)
zgodność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
4)
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału regionalnego lub lokalnego;
5)
zasadność zaplanowanych kosztów;
6)
wysokość kosztów obsługi;
7)
możliwość realizacji programu zgodnie z przedstawionym harmonogramem.
4.
Na podstawie oceny wniosków zespół przygotowuje listę programów, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program, uwzględniając wielkość środków przekazanych wojewodzie na dofinansowanie programów (w ramach limitu środków dla danego województwa).
5.
Wojewoda ogłasza listę realizatorów, którzy otrzymają dofinansowanie, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program.
6.
Realizatorzy programów, przed przystąpieniem do ich realizacji, potwierdzają pisemnym oświadczeniem, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
7.
Wojewoda przekazuje listę realizatorów programów do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania i marszałkowi województwa.
8.
Podmiot, któremu przyznano dofinansowanie, podaje do publicznej wiadomości zakres świadczeń edukacyjnych dla uczniów, przewidzianych w programie, oraz warunki uczestnictwa w programie.
§  7.
W przypadku niewykorzystania całości środków zaplanowanych dla województwa w trakcie konkursu wojewoda może ogłaszać ponowne konkursy na zasadach określonych w § 4.
§  8.
1.
Dofinansowanie na realizację programów przyznaje wojewoda w formie dotacji. Dotację przyznaje się w wysokości 70 % środków niezbędnych do realizacji programu, z tym że łączna kwota dotacji przyznanych przez wojewodę nie może przekraczać wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie programów, będących w dyspozycji wojewody. Pozostałe 30 % środków stanowią środki własne realizatora programu.
2.
W każdym województwie co najmniej 15 % przyznanych środków przeznacza się na programy, które obejmują uczniów niepełnosprawnych.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje wojewodzie środki na realizację Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych" w wysokości, w jakiej jest planowane udzielenie dofinansowania, uwzględniając limit środków dla województwa.
4.
Podmiot, który otrzymał dotację, sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe z realizacji programu oraz przekazuje je wojewodzie w terminie do dnia 28 grudnia 2008 r.
5.
Wojewoda, do dnia 15 lutego 2009 r., przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację merytoryczną i finansową o zrealizowanych programach, uwzględniając w szczególności:
1)
liczbę uczniów poszczególnych typów szkół, którym przyznano pomoc;
2)
formy przyznanej pomocy.
§  9.
Realizator programu może przeznaczyć nie więcej niż 5 % dotacji otrzymanej na realizację programu, na jego obsługę.
§  10.
1.
Realizator programu może przeznaczyć do 50 % otrzymanej dotacji na zakup niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, które będzie wykorzystywane w kolejnych latach do prowadzenia działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci.
2.
Ze środków otrzymanej dotacji nie mogą być finansowane zakupy środków trwałych oraz działania o charakterze inwestycyjnym.
3.
Zasady przyznawania środków oraz ich rozliczania przez realizatorów programu określa wojewoda.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 94, poz. 651.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.171.1059

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
Data aktu: 16/09/2008
Data ogłoszenia: 23/09/2008
Data wejścia w życie: 23/09/2008