Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 września 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych", ustanowionym uchwałą nr 179/2008 Rady Ministrów z dnia 16 września 2008 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych";
2)
warunki, jakie musi spełniać regionalny lub lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zwany dalej "programem";
3)
udział środków własnych niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania;
4)
podmioty dokonujące oceny programów;
5)
sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
§  2.
Projektodawcami i realizatorami programów mogą być jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm. 2 ), zwane dalej "podmiotami ubiegającymi się o dofinansowanie".
§  3.
1.
Program musi koncentrować się na przynajmniej dwóch spośród następujących celów:
1)
zwiększenie liczby zajęć edukacyjno-wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym realizowanych w innych formach wychowania przedszkolnego;
2)
wzmocnienie funkcji wychowawczej i opiekuńczej szkoły, rodziny oraz środowiska lokalnego skierowanej do dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
3)
opracowanie i wdrożenie regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych skoncentrowanych na podwyższaniu jakości funkcjonowania systemu oświaty przez wprowadzenie rozwiązań zwiększających efektywność kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem małych dzieci;
4)
wyrównywanie szans edukacyjnych, kulturowych i społecznych uczniów niepełnosprawnych.
2.
Program musi uwzględniać funkcję wychowawczą, w szczególności polegającą na:
1)
rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania;
2)
wspieraniu inicjatyw i aktywności uczniów;
3)
kształtowaniu postaw obywatelskich;
4)
współpracy nauczycieli z uczniami, rodzicami, opiekunami dzieci oraz środowiskiem lokalnym;
5)
udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i podejmowaniu wspólnych inicjatyw wychowawczych.
3.
Program określa:
1)
cel;
2)
zasięg;
3)
formę realizacji;
4)
przewidywaną skuteczność;
5)
liczbę i strukturę odbiorców;
6)
realizatorów.
§  4.
1.
Wojewoda ogłasza konkurs na programy spełniające warunki określone w § 3 oraz zgodne z założeniami Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych".
2.
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
rodzaj programów, które mogą być dofinansowane;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie programów dla danego województwa (w ramach limitu środków dla danego województwa);
4)
kryteria wyboru programów;
5)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
6)
wzór wniosku o dofinansowanie programu;
7)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o dofinansowanie programów;
8)
wzór umowy o dofinansowanie programu.
§  5.
1.
Wniosek o dofinansowanie programu, zwany dalej "wnioskiem", zawiera:
1)
pełną nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
2)
nazwę programu;
3)
numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze, w przypadku podmiotu niebędącego jednostką samorządu terytorialnego;
4)
informację o zgodności przedstawionego programu z przedmiotem działalności statutowej podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
5)
termin realizacji programu;
6)
miejsce realizacji programu;
7)
zasięg programu;
8)
formę realizacji programu;
9)
opis, cel i uzasadnienie programu;
10)
zakres podejmowanych działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
11)
informację o innych programach pomocy realizowanych na rzecz dzieci i młodzieży;
12)
informację o współrealizatorach programu;
13)
harmonogram realizacji programu;
14)
kalkulację kosztów ze wskazaniem:
a)
wysokości środków własnych,
b)
źródeł finansowania,
c)
wysokości dofinansowania, o jaką ubiega się podmiot,
d)
struktury dochodów i wydatków;
15)
w przypadku zakupu niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, informację o możliwości kontynuacji działań po zakończeniu dofinansowania;
16)
informację o zgodności programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną.
2.
Przez środki własne, o których mowa w ust. 1 pkt 14 lit. a, rozumie się wkład finansowy, wkład osobowy oraz wkład rzeczowy.
3.
Wnioskodawca do wniosku dołącza oświadczenie, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
§  6.
1.
Wojewoda powołuje zespół do oceny wniosków, zwany dalej "zespołem". W skład zespołu wchodzą co najmniej 4 osoby, w tym co najmniej po jednym przedstawicielu wojewody i kuratora oświaty. Pozostałe osoby zostaną wybrane przez wojewodę ze środowisk zapewniających obiektywną i rzetelną ocenę wniosków.
2.
Zespół opracowuje kryteria oceny wniosków, uwzględniające wymagania określone w rozporządzeniu.
3.
Wnioski ocenia się pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, uwzględniając w szczególności:
1)
spełnianie wszystkich wymogów formalnych określonych we wzorze wniosku;
2)
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg, przewidywaną skuteczność i trwałość rezultatów;
3)
zgodność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
4)
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału regionalnego lub lokalnego;
5)
zasadność zaplanowanych kosztów;
6)
wysokość kosztów obsługi;
7)
możliwość realizacji programu zgodnie z przedstawionym harmonogramem.
4.
Na podstawie oceny wniosków zespół przygotowuje listę programów, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program, uwzględniając wielkość środków przekazanych wojewodzie na dofinansowanie programów (w ramach limitu środków dla danego województwa).
5.
Wojewoda ogłasza listę realizatorów, którzy otrzymają dofinansowanie, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program.
6.
Realizatorzy programów, przed przystąpieniem do ich realizacji, potwierdzają pisemnym oświadczeniem, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
7.
Wojewoda przekazuje listę realizatorów programów do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania i marszałkowi województwa.
8.
Podmiot, któremu przyznano dofinansowanie, podaje do publicznej wiadomości zakres świadczeń edukacyjnych dla uczniów, przewidzianych w programie, oraz warunki uczestnictwa w programie.
§  7.
W przypadku niewykorzystania całości środków zaplanowanych dla województwa w trakcie konkursu wojewoda może ogłaszać ponowne konkursy na zasadach określonych w § 4.
§  8.
1.
Dofinansowanie na realizację programów przyznaje wojewoda w formie dotacji. Dotację przyznaje się w wysokości 70 % środków niezbędnych do realizacji programu, z tym że łączna kwota dotacji przyznanych przez wojewodę nie może przekraczać wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie programów, będących w dyspozycji wojewody. Pozostałe 30 % środków stanowią środki własne realizatora programu.
2.
W każdym województwie co najmniej 15 % przyznanych środków przeznacza się na programy, które obejmują uczniów niepełnosprawnych.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje wojewodzie środki na realizację Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych" w wysokości, w jakiej jest planowane udzielenie dofinansowania, uwzględniając limit środków dla województwa.
4.
Podmiot, który otrzymał dotację, sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe z realizacji programu oraz przekazuje je wojewodzie w terminie do dnia 28 grudnia 2008 r.
5.
Wojewoda, do dnia 15 lutego 2009 r., przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację merytoryczną i finansową o zrealizowanych programach, uwzględniając w szczególności:
1)
liczbę uczniów poszczególnych typów szkół, którym przyznano pomoc;
2)
formy przyznanej pomocy.
§  9.
Realizator programu może przeznaczyć nie więcej niż 5 % dotacji otrzymanej na realizację programu, na jego obsługę.
§  10.
1.
Realizator programu może przeznaczyć do 50 % otrzymanej dotacji na zakup niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, które będzie wykorzystywane w kolejnych latach do prowadzenia działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci.
2.
Ze środków otrzymanej dotacji nie mogą być finansowane zakupy środków trwałych oraz działania o charakterze inwestycyjnym.
3.
Zasady przyznawania środków oraz ich rozliczania przez realizatorów programu określa wojewoda.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 94, poz. 651.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.171.1059

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
Data aktu: 16/09/2008
Data ogłoszenia: 23/09/2008
Data wejścia w życie: 23/09/2008