Program "PATENT PLUS - wsparcie patentowania wynalazków".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 12 sierpnia 2008 r.
w sprawie programu "PATENT PLUS - wsparcie patentowania wynalazków"

Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W ramach programu "PATENT PLUS - wsparcie patentowania wynalazków", zwanego dalej "programem", mogą być:
1)
dofinansowane lub refundowane koszty niezbędne do przygotowania zgłoszenia patentowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej oraz w procedurze międzynarodowej, procedurach regionalnych lub procedurze krajowej do urzędu patentowego państwa innego niż Rzeczpospolita Polska, w tym również czynności rzecznika patentowego;
2)
finansowane zadania związane z ułatwianiem pozyskiwania partnerów do komercjalizacji wynalazków oraz dofinansowane szkolenia i upowszechnianie wiedzy o ochronie własności przemysłowej.
2. 
Finansowanie zadań ze środków finansowych na naukę, pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.
3. 
Warunkiem ubiegania się o refundację kosztów na zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest dokonanie zgłoszenia w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2. 
1. 
Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "ministrem", przyznaje w ramach programu środki finansowe:
1)
jednostkom naukowym,
2)
uczelniom,
3)
akademickim inkubatorom przedsiębiorczości,
4)
centrom transferu technologii,
5)
centrom doskonałości,
6)
parkom technologicznym,
7)
konsorcjom naukowo-przemysłowym,
8)
podmiotom działającym na rzecz nauki,
9)
fundacjom wspierającym transfer technologii i przedsiębiorczość, posiadającym siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej

- zwanym dalej "uprawnionym podmiotem".

2. 
W ramach programu, środki finansowe na realizację zadań określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 mogą być przyznane jednostkom, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, które dokonały zgłoszenia wynalazku wspólnie z innymi podmiotami.
§  3. 
1. 
Środki finansowe przyznaje się na podstawie wniosku, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Wnioski składa się w urzędzie obsługującym ministra w dwóch egzemplarzach dwa razy w roku w terminie do dnia 31 marca lub do dnia 30 września.
3. 
Wniosek o przyznanie środków finansowych składa kierownik uprawnionego podmiotu lub osoba upoważniona do jego reprezentowania.
4. 
Wniosek może dotyczyć dofinansowania kilku zadań wymienionych w § 1 ust. 1.
5. 
Wniosek jest oceniany przez zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 1 lub zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwany dalej "zespołem".
6. 
Do oceny są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. Wniosek niekompletny zwraca się wnioskodawcy wraz z zawiadomieniem o przyczynach zwrotu i o możliwościach uzupełnienia wniosku w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia jego otrzymania.
§  4. 
Przy ocenie wniosku uwzględnia się następujące kryteria:
1)
możliwość komercjalizacji wynalazku, na uzyskanie ochrony patentowej którego będzie udzielane dofinansowanie;
2)
możliwość zastosowania wynalazku przez przedsiębiorców mających siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
współmierność kosztów do zakresu zadań objętych wnioskiem, w tym cel i rodzaj planowanych zadań oraz planowana ilość osób do przeszkolenia;
4)
zaplecze techniczne i kadrowe zapewniające prawidłową organizację szkoleń;
5)
dostosowanie tematyki szkolenia do celów programu;
6)
wskaźnik liczby zgłoszeń wynalazków wnioskodawcy lub liczba udzielonych patentów, liczba wdrożeń opatentowanych wynalazków, a także historia zgłoszeń wynalazków pochodzących z jednostki wnioskującej o dofinansowanie lub refundację;
7)
możliwość uzyskania dla gospodarki dochodów z zagranicy ze sprzedaży lub opłat licencyjnych z tytułu wykorzystywania praw własności przemysłowej, objętych wnioskiem o dofinansowanie z programu;
8)
dotychczasową współpracę wnioskodawcy z przedsiębiorcami w celu komercjalizacji rozwiązań opracowywanych w jednostce naukowej.
§  5. 
1. 
Ocena wniosku zawiera propozycję przyznania środków finansowych na zadania realizowane w ramach programu i ich wysokości lub propozycję odmowy ich przyznania oraz uzasadnienie tej propozycji.
2. 
Zespół przedstawia ministrowi propozycje finansowania poszczególnych zadań.
§  6. 
1. 
Wysokość przyznanych środków finansowych nie może być wyższa od określonej we wniosku.
2. 
Wysokość przyznanych środków finansowych może wynosić do 90 % planowanych kosztów realizacji zadań w ramach programu.
3. 
Uprawniony podmiot zapewnia środki własne w wysokości co najmniej 10 % planowanych kosztów realizacji zadań w ramach programu.
4. 
W przypadku projektów realizowanych w konsorcjum naukowo-przemysłowym co najmniej 10 % planowanych kosztów realizacji zadań stanowią środki własne podmiotu wiodącego konsorcjum, wskazanego w umowie o jego utworzeniu.
§  7. 
Wnioski pozytywnie zaopiniowane przez zespół, w których proponowana wysokość dofinansowania ze środków finansowych na naukę przekracza kwotę 1 mln złotych, są kierowane do oceny właściwej komisji Rady Nauki.
§  8. 
Minister na podstawie oceny wniosków wydaje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania środków finansowych na zadania realizowane w ramach programu.
§  9. 
1. 
Środki finansowe przyznane na zadania realizowane w ramach programu są przekazywane uprawnionemu podmiotowi na podstawie umowy określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczenia wykonanych zadań, zwanej dalej "umową".
2. 
W przypadku zadań, których realizacja w ramach programu jest planowana w okresie dłuższym niż rok, dofinansowanie jest przekazywane w ratach.
3. 
Wzór umowy jest opracowywany w urzędzie obsługującym ministra i przekazywany uprawnionemu podmiotowi.
4. 
Uprawniony podmiot, w przypadku otrzymania środków finansowych na realizację zadań w ramach programu, dołącza do umowy:
1)
zaświadczenie uzyskane z banku, w którym jest prowadzony rachunek bieżący, o posiadaniu na tym rachunku środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji zadań lub o jego zdolności kredytowej w zakresie wymaganych środków własnych;
2)
zaświadczenia uzyskane z właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
3)
zaświadczenia uzyskane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
4)
w przypadku konsorcjum naukowo-przemysłowego - umowę o utworzeniu konsorcjum, która wskazuje podmioty tworzące konsorcjum oraz dokonuje opisu podziału zadań związanych z ich realizacją w ramach programu.
5. 
Umowę podpisaną przez kierownika i głównego księgowego uprawnionego podmiotu składa się w terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia otrzymania decyzji o przyznaniu środków finansowych na zadania realizowane w ramach programu. Niezachowanie tego terminu uważa się za rezygnację uprawnionego podmiotu z przyznanych środków finansowych.
6. 
Zmiana warunków określonych w umowie może być dokonana na wniosek uprawnionego podmiotu, złożony nie później niż 3 miesiące przed terminem zakończenia realizacji zadań, określonym w umowie.
§  10. 
Rozliczenie środków finansowych przekazywanych uprawnionemu podmiotowi na zadania realizowane w ramach programu jest dokonywane na podstawie raportów rocznych i raportu końcowego.
§  11. 
1. 
Uprawniony podmiot składa z realizacji zadań w ramach programu raport roczny, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia, w dwóch egzemplarzach w terminie do dnia 31 marca następnego roku, nie wcześniej jednak niż po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
2. 
Raport roczny z realizacji zadań w ramach programu podlega sprawdzeniu pod względem zgodności wykonywania zadań z kosztorysem i harmonogramem, dołączonymi do umowy.
3. 
W przypadku odstępstw od kosztorysu i harmonogramu wykonywanych zadań raport roczny jest kierowany do oceny przez zespół.
4. 
Ocena, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać propozycje dotyczące:
1)
kontynuacji finansowania;
2)
wstrzymania lub zmniejszenia dalszego finansowania;
3)
odstąpienia od umowy oraz ewentualnego zastosowania kar umownych.
§  12. 
Niezłożenie w terminie raportu rocznego lub zamieszczenie w raporcie nieprawdziwych informacji stanowi podstawę do wstrzymania przez ministra dalszego finansowania oraz może spowodować odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu wypłaconych środków finansowych.
§  13. 
1. 
Uprawniony podmiot składa z realizacji zadań w ramach programu raport końcowy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, w dwóch egzemplarzach w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji projektu.
2. 
Raport końcowy podlega ocenie zespołu. W przypadku gdy dofinansowanie ze środków finansowych na naukę przekracza kwotę 1 mln złotych, raport podlega ocenie właściwej komisji Rady Nauki.
3. 
Minister, na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji zadań w ramach programu uznaje umowę za:
1)
wykonaną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo lub zapłacenia kar umownych;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo i do zapłacenia kar umownych.
4. 
Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji zadań w ramach programu minister dokonuje rozliczenia umowy.
5. 
Minister zawiadamia uprawniony podmiot o rozliczeniu umowy.
6. 
Środki finansowe przyznane na realizację zadań w ramach programu wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami, naliczonymi w odniesieniu do środków finansowych przekazanych na podstawie umów, zgodnie z warunkami określonymi w tych umowach.
§  14. 
1. 
Uprawniony podmiot ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie środków finansowych na realizację zadań w ramach programu, zgodnie z umową.
2. 
Minister może dokonywać kontroli przebiegu realizacji zadań oraz prawidłowości wydatkowania środków finansowych przyznanych na zadania realizowane w ramach programu.
§  15. 
1. 
Należności finansowe wynikające z rozliczenia środków finansowych przyznawanych na realizację zadań w ramach programu umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3)
zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2. 
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3)
jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych zadań.
3. 
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
§  16. 
1. 
Środki finansowe przyznane w ramach programu uprawnionemu podmiotowi, będącemu przedsiębiorcą, stanowią pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379/5 z 28.12.2006).
2. 
Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielona uprawnionemu podmiotowi będącemu przedsiębiorcą, jeżeli wartość brutto tej pomocy łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej w okresie obejmującym rok kalendarzowy i poprzedzające go dwa lata kalendarzowe, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200.000 euro, a w przypadku przedsiębiorców transportu drogowego 100.000 euro.
§  17. 
Na podstawie rozporządzenia nie może być udzielona pomoc de minimis uprawnionemu podmiotowi będącemu przedsiębiorcą, który jest:
1)
w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw3), lub
2)
w trakcie restrukturyzacji przeprowadzonej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484, z 2007 r. Nr 115, poz. 795 oraz z 2008 r. Nr 116, poz. 730.

3)Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C z 01.10.2004, str. 2-17).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

WNIOSEK

o przyznanie środków finansowych na realizację zadań w ramach programu "PATENT PLUS - wsparcie patentowania wynalazków"

A. DANE WNIOSKODAWCY Numer rejestracyjny wniosku
1) Nazwa i adres wnioskodawcy, telefon, numer faksu, e-mail, www,
2) Imię i nazwisko kierownika uprawnionego podmiotu lub osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, Data złożenia
3) NIP, REGON,
4) Nazwa banku, nr rachunku,
5) Imię i nazwisko osoby uprawnionej do kontaktu ze strony wnioskodawcy (telefon, e-mail). (wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw nauki)

B. INFORMACJE OGÓLNE

1) Tytuł projektu: ...

2) Planowany okres realizacji zadań w ramach programu: .........

(należy wpisać termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji zadań w miesiącach i latach)

3) Planowane nakłady na realizację projektu ogółem: ..... zł

w tym:

a) środki własne ....... zł

(nie mniej niż 10 % ogólnej wartości zadań realizowanych w ramach programu)

b) środki finansowe na naukę ...... zł

c) środki pochodzące z innych źródeł ....... zł

C. INFORMACJE O WNIOSKODAWCY

1) Informacje o prowadzonej działalności,

2) Liczba osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku - ogółem ....

w tym z wykształceniem wyższym ....

3) Do wniosku dołącza się następujące dokumenty:

a) odpis Krajowego Rejestru Sądowego albo inny dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej - wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku,

b) oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu na rachunku bieżącym środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji projektu lub o jego zdolności kredytowej w zakresie wymaganego wkładu własnego,

c) kopię sprawozdania finansowego - rachunek zysków i strat oraz bilans, za okres poprzedzający złożenie wniosku (sprawozdanie kwartalne lub roczne),

d) oświadczenie wnioskodawcy o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych,

e) oświadczenie wnioskodawcy o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,

f) jednostka reprezentująca konsorcjum naukowo-przemysłowe dołącza do wniosku kopię umowy o utworzeniu konsorcjum, w której wymienia się podmioty tworzące konsorcjum oraz dokonuje opisu podziału zadań związanych z realizacją zadań w ramach programu,

g) kopie zaświadczeń o uzyskanej pomocy de minimis (jeżeli dotyczy).

D. OPIS ZADAŃ I OCZEKIWANYCH EFEKTÓW ICH REALIZACJI

1) Diagnoza stanu związanego z przedmiotem zadań;

2) Cele, jakie zamierza się osiągnąć dzięki realizacji zadań w ramach programu;

3) Sposób realizacji zadań, w tym informacje o osobach lub podmiotach uczestniczących w realizacji zadań oraz o sposobie ich wyboru.

E. HARMONOGRAM WYKONYWANIA ZADAŃ

(należy wymienić zadania oraz planowane koszty, z uwzględnieniem kosztów pośrednich oraz w zaokrągleniu do pełnych zł)

Lp. Nazwa zadania Planowany termin rozpoczęcia Planowane koszty (zł)
Ogółem środki własne wnioskodawcy środki finansowe pochodzące ze środków finansowych na naukę środki finansowe pochodzące z innych źródeł
i zakończenia zadania
1 2 3 4 5 6 7
OGÓŁEM (zł)

F. KOSZTORYS (zł)

(należy wypełnić w zaokrągleniu do pełnych złotych)

Lp. Treść Plan na .... r.
Środki ogółem na realizację zadań w tym:
środki własne wnioskodawcy środki finansowe pochodzące ze środków finansowych na naukę1) środki finansowe pochodzące z innych źródeł
1 2 3 4 5 6
1 Koszty bezpośrednie ogółem w tym:

1) wynagrodzenia z pochodnymi

2) sprzęt i wyposażenie2)

3) inne

2 Koszty pośrednie3)
3 Koszty ogółem

1) Do 90 % planowanych kosztów realizacji zadań.

2) Przez sprzęt i wyposażenie rozumiany jest zakup środka trwałego, wartości niematerialnych i prawnych lub innych aktywów, dla których jest prowadzona ewidencja ilościowo-wartościowa.

3) Ogółem maksymalnie 10 % wartości zadań realizowanych w ramach programu.

UWAGA!

Kosztorys należy wypełnić dla całego okresu realizacji zadań w ramach programu oraz oddzielnie dla każdego roku kalendarzowego.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o nieubieganiu się o środki finansowe na tworzenie lub zakup baz danych, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 października 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność wspomagającą badania (Dz. U. Nr 194, poz. 1402).

Pieczęć wnioskodawcy Osoba upoważniona Główny

do reprezentowania księgowy/Kwestor

wnioskodawcy

data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

RAPORT ROCZNY

z realizacji zadań w roku ... w ramach programu "PATENT PLUS - wsparcie patentowania wynalazków"

1. DANE OGÓLNE

1 Nazwa i adres wnioskodawcy, telefon, numer faksu, e-mail, www
2 Kierownik/osoba upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy
3 Telefon, numer faksu, e-mail, www
4 NIP, REGON

2. INFORMACJE O ZADANIACH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

1 Numer umowy
2 Tytuł projektu
3 Imię i nazwisko osoby uprawnionej do kontaktów ze strony wnioskodawcy (telefon, e-mail, numer faksu)
4 Termin rozpoczęcia realizacji zadań w ramach programu
5 Termin zakończenia realizacji zadań w ramach programu

3. SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z WYKONYWANYCH ZADAŃ

(opis wykonanych zadań zgodnie z harmonogramem oraz wskazanie uzyskanych efektów z realizacji poszczególnych zadań)

4. WYKONANE ZADANIA WEDŁUG HARMONOGRAMU

Lp. Nazwa zadania Termin zakończenia planowany Środki ogółem Środki finansowe na naukę
wykonanie planowane poniesione planowane poniesione
1 2 3 4 5 6 7
1
2
3
4

5. WYKAZ ZAKUPIONEGO SPRZĘTU I WYPOSAŻENIA

Lp. Rok zakupu Nazwa Koszt (zł)
1
2
3

6. OCENA REALIZACJI ZADAŃ W RAMACH PROGRAMU

Czy zadanie jest realizowane zgodnie z harmonogramem i kosztorysem umowy?

TAK/NIE

(Jeśli zaznaczono odpowiedź NIE, należy przedstawić powstałe odstępstwa od umowy

wraz z ich uzasadnieniem)

Opis i uzasadnienie rozbieżności:

7. ZESTAWIENIE PONIESIONYCH KOSZTÓW (zł)

Lp. Specyfikacja kosztów Poniesione koszty rok ....
Koszt projektu ogółem w tym:
środki własne środki finansowe pochodzące ze środków finansowych na naukę środki finansowe pochodzące z innych źródeł
1 2 3 4 5 6
1 Koszty bezpośrednie ogółem w tym:
1) wynagrodzenia z pochodnymi
2) sprzęt i wyposażenie
3) inne
2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

8. OPIS CZĘŚCI FINANSOWEJ

1) Środki finansowe na naukę niewykorzystane wg stanu na dzień...

2) Wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności dotyczących nakładów planowanych i zrealizowanych.

3) Uzasadnienie ewentualnych rozbieżności powstałych w toku wykonywania zadań pomiędzy zakresem zadań lub harmonogramem określonym w umowie.

4) Dokumentacja potwierdzająca rozliczenie projektu znajduje się do wglądu w ...

(adres, osoba upoważniona, telefon, e-mail)

5) Osoba odpowiedzialna za przygotowanie raportu:

(imię i nazwisko, telefon, numer faksu, e-mail)

6) Raport sporządzono w dniu ...

Pieczęć wnioskodawcy Osoba upoważniona Główny

do reprezentowania księgowy/Kwestor

wnioskodawcy

data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

RAPORT KOŃCOWY

z realizacji zadań w ramach programu"PATENT PLUS - wsparcie patentowania wynalazków"

1. DANE OGÓLNE

1 Nazwa i adres wnioskodawcy, telefon, numer faksu, e-mail, www
2 Kierownik/osoba upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy
3 Telefon, numer faksu, e-mail, www
4 NIP, REGON

2. INFORMACJE O ZADANIACH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

1 Numer umowy
2 Imię i nazwisko osoby uprawnionej do kontaktów ze strony wnioskodawcy (telefon, e-mail, numer faksu)
3 Termin rozpoczęcia realizacji zadań w ramach programu
4 Termin zakończenia realizacji zadań w ramach programu

3. SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z WYKONANYCH ZADAŃ

(opis wykonanych zadań zgodnie z harmonogramem oraz wskazanie uzyskanych efektów z realizacji poszczególnych zadań)

4. WYKONANE ZADANIA WEDŁUG HARMONOGRAMU

Lp. Nazwa zadania Termin zakończenia planowany Środki ogółem Środki finansowe na naukę
wykonanie planowane poniesione planowane poniesione
1 2 3 4 5 6 7
1
2
3
4

5. WYKAZ ZAKUPIONEGO SPRZĘTU I WYPOSAŻENIA

Lp. Rok zakupu Nazwa Koszt (zł)
1
2
3

6. OCENA REALIZACJI PROJEKTU PRZEZ WNIOSKODAWCĘ

Czy projekt został zrealizowany zgodnie z harmonogramem i kosztorysem umowy?

TAK/NIE

(Jeśli zaznaczono odpowiedź NIE, należy przedstawić powstałe odstępstwa od umowy

wraz z ich uzasadnieniem)

Opis i uzasadnienie rozbieżności:

7. ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH (zł)

Lp. Specyfikacja kosztów Poniesione koszty
Koszty realizacji zadań ogółem w tym:
środki własne środki finansowe pochodzące ze środków finansowych na naukę środki finansowe pochodzące z innych źródeł
1 2 3 4 5 6
1 Koszty bezpośrednie ogółem w tym:
1) wynagrodzenia z pochodnymi
2) sprzęt i wyposażenie
3) inne
2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

8. OPIS CZĘŚCI FINANSOWEJ

1) Środki finansowe na naukę niewykorzystane wg stanu na dzień ...

2) Wyjaśnienie rozbieżności dotyczących kosztów planowanych i zrealizowanych.

3) Uzasadnienie ewentualnych rozbieżności powstałych w toku wykonywania zadań pomiędzy zakresem zadań lub harmonogramem określonym w umowie.

4) Dokumentacja potwierdzająca rozliczenie realizacji zadań w ramach programu znajduje się do wglądu w ...

(adres, osoba upoważniona, telefon, e-mail)

5) Osoba odpowiedzialna za przygotowanie raportu:

(imię i nazwisko, telefon, numer faksu, e-mail)

6) Raport sporządzono w dniu ...

Pieczęć wnioskodawcy Osoba upoważniona Główny

do reprezentowania księgowy/Kwestor

wnioskodawcy

data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.156.971

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Program "PATENT PLUS - wsparcie patentowania wynalazków".
Data aktu: 12/08/2008
Data ogłoszenia: 28/08/2008
Data wejścia w życie: 12/09/2008