Kryteria i sposób oceny stanu wód podziemnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 23 lipca 2008 r.
w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu wód podziemnych2)

Na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa kryteria i sposób oceny stanu wód podziemnych, w tym:
1)
klasyfikację elementów fizykochemicznych i ilościowych stanu wód podziemnych;
2)
definicje klasyfikacji stanu ilościowego oraz stanu chemicznego wód podziemnych;
3)
sposób interpretacji wyników badań elementów, o których mowa w pkt 1;
4)
sposób prezentacji stanu wód podziemnych;
5)
częstotliwość dokonywania ocen jakości poszczególnych elementów oraz stanu wód.
§  2.
1.
Klasyfikacja elementów fizykochemicznych stanu wód podziemnych obejmuje pięć następujących klas jakości wód podziemnych:
1)
klasa I - wody bardzo dobrej jakości, w których:
a)
wartości elementów fizykochemicznych są kształtowane wyłącznie w efekcie naturalnych procesów zachodzących w wodach podziemnych i mieszczą się w zakresie wartości stężeń charakterystycznych dla badanych wód podziemnych (tła hydrogeochemicznego),
b)
wartości elementów fizykochemicznych nie wskazują na wpływ działalności człowieka;
2)
klasa II - wody dobrej jakości, w których:
a)
wartości niektórych elementów fizykochemicznych są podwyższone w wyniku naturalnych procesów zachodzących w wodach podziemnych,
b)
wartości elementów fizykochemicznych nie wskazują na wpływ działalności człowieka albo jest to wpływ bardzo słaby;
3)
klasa III - wody zadowalającej jakości, w których wartości elementów fizykochemicznych są podwyższone w wyniku naturalnych procesów zachodzących w wodach podziemnych lub słabego wpływu działalności człowieka;
4)
klasa IV - wody niezadowalającej jakości, w których wartości elementów fizykochemicznych są podwyższone w wyniku naturalnych procesów zachodzących w wodach podziemnych oraz wyraźnego wpływu działalności człowieka;
5)
klasa V - wody złej jakości, w których wartości elementów fizykochemicznych potwierdzają znaczący wpływ działalności człowieka.
2.
Klasyfikacji elementów fizykochemicznych stanu wód podziemnych, o której mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie wartości granicznych elementów fizykochemicznych stanu wód podziemnych.
3.
Wartości graniczne elementów fizykochemicznych stanu wód podziemnych, o których mowa w ust. 2, w klasach jakości wód podziemnych, są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  3.
1.
Określa się następujące definicje klasyfikacji stanu chemicznego wód podziemnych:
1)
dobry stan chemiczny wód podziemnych;
2)
słaby stan chemiczny wód podziemnych.
2.
Dobrym stanem chemicznym wód podziemnych, z zastrzeżeniem § 4 ust. 8 i 9, jest taki stan chemiczny wód podziemnych, w którym są spełnione następujące warunki:
1)
skład chemiczny wód podziemnych jest taki, że:
a)
stężenia substancji zanieczyszczających nie wykazują efektów dopływu wód słonych ani innych wód o jakości zagrażającej zanieczyszczeniem wód podziemnych,
b)
stężenia substancji zanieczyszczających nie przekraczają standardów jakości ustalonych dla wód podziemnych w przepisach odrębnych;
2)
poziom stężenia substancji zanieczyszczających nie może prowadzić do:
a)
nieosiągnięcia przez powiązane z nimi wody powierzchniowe celów środowiskowych,
b)
obniżenia jakości chemicznej lub ekologicznej tych części wód,
c)
powodowania znacznych szkód w ekosystemach lądowych bezpośrednio zależnych od wód podziemnych;
3)
zmiany w przewodności elektrolitycznej nie wskazują na dopływ wód słonych ani innych wód o jakości zagrażającej zanieczyszczeniem wód podziemnych.
3.
Słabym stanem chemicznym wód podziemnych jest taki stan chemiczny wód podziemnych, w którym nie jest spełniony co najmniej jeden z warunków, o których mowa w ust. 2.
§  4.
1.
Ocenę stanu chemicznego wód podziemnych przeprowadza się dla wód podziemnych występujących w jednolitych częściach wód podziemnych, w odniesieniu do:
1)
punktu pomiarowego;
2)
jednolitej części wód podziemnych.
2.
Ocenę stanu chemicznego wód podziemnych w punkcie pomiarowym przeprowadza się, ustalając klasę jakości wód podziemnych przez porównanie wartości badanych elementów fizykochemicznych z wartościami granicznymi elementów fizykochemicznych określonymi w załączniku do rozporządzenia.
3.
Przy określaniu klasy jakości wód podziemnych w punkcie pomiarowym dopuszcza się przekroczenie wartości granicznych elementów fizykochemicznych, gdy jest ono spowodowane przez naturalne procesy, z zastrzeżeniem, że to przekroczenie nie dotyczy elementów fizykochemicznych oznaczonych w załączniku do rozporządzenia symbolem "H" i mieści się w granicach przyjętych dla kolejnej niższej klasy jakości wody.
4.
W przypadku większej liczby badań monitoringowych w ciągu roku do porównań, o których mowa w ust. 2, przyjmuje się wartość średniej arytmetycznej stężeń badanych elementów fizykochemicznych uzyskanych z rocznych wyników badań monitoringowych w punkcie pomiarowym.
5.
Klasy jakości wód podziemnych I, II, III oznaczają dobry stan chemiczny, a klasy jakości wód podziemnych IV, V oznaczają słaby stan chemiczny.
6.
Wartościami progowymi elementów fizykochemicznych dla dobrego stanu chemicznego są wartości graniczne elementów fizykochemicznych określone dla III klasy jakości wód podziemnych w załączniku do rozporządzenia.
7.
Oceny stanu chemicznego wód podziemnych w jednolitej części wód podziemnych dokonuje się przez porównanie wartości średnich arytmetycznych stężeń badanych elementów fizykochemicznych z punktów pomiarowych, które są reprezentatywne dla jednolitej części wód podziemnych, z wartościami granicznymi elementów fizykochemicznych określonymi w załączniku do rozporządzenia.
8.
Jeżeli wartości średnich arytmetycznych stężeń badanych elementów fizykochemicznych nie przekraczają wartości progowych dla dobrego stanu chemicznego, o których mowa w ust. 6, stan chemiczny wód podziemnych w jednolitej części wód podziemnych uznaje się za dobry.
9.
Stan chemiczny wód podziemnych w jednolitej części wód podziemnych uznaje się za dobry także w przypadku, gdy w obszarze jednolitej części wód podziemnych występują przekroczenia wartości progowych dla dobrego stanu chemicznego w punktach pomiarowych, ale na podstawie badań ustalono przyczynę tych przekroczeń i oceniono, że te przekroczenia są spowodowane przez zachodzące naturalne procesy lub nie stanowią ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych, a w przypadku wody przeznaczonej do spożycia - nieosiągnięcia odpowiedniej jakości tej wody przez uzdatnianie.
§  5.
Jeżeli interpretacja wyników badań elementów fizykochemicznych wskazuje na występowanie wyraźnej tendencji do pogarszania się stanu chemicznego jednolitej części wód podziemnych, określa się tę tendencję, bazując na metodach statystycznych stosowanych do serii pomiarowych w punktach pomiarowych, oraz wyznacza się punkt początkowy do jej odwrócenia, za który uznaje się osiągnięcie przez poszczególne elementy fizykochemiczne 75 % wartości progowych określonych dla dobrego stanu chemicznego.
§  6.
1.
Stan chemiczny jednolitych części wód podziemnych prezentuje się na mapie stanu chemicznego wód podziemnych w następujący sposób:
1)
stan dobry - kolor zielony;
2)
stan słaby - kolor czerwony.
2.
Na mapie, o której mowa w ust. 1, prezentuje się także, w postaci punktów w kolorze czarnym, te obszary jednolitych części wód podziemnych, w których określono wyraźne tendencje do pogarszania się jakości wody wynikające z działalności człowieka.
3.
Tendencje do polepszania się jakości wody prezentuje się na mapie, o której mowa w ust. 1, w postaci punktów w kolorze niebieskim.
§  7.
Oceny jakości elementów fizykochemicznych stanu wód podziemnych oraz oceny stanu chemicznego wód podziemnych dokonuje się dla każdego okresu, do którego stosuje się plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, o którym mowa w art. 113 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne.
§  8.
1.
Ocenę stanu ilościowego wód podziemnych przeprowadza się dla wód podziemnych występujących w jednolitych częściach wód podziemnych.
2.
Oceny stanu ilościowego wód podziemnych dokonuje się dla danej jednolitej części wód podziemnych.
3.
Ocenę stanu ilościowego wód podziemnych przeprowadza się przez ustalenie wielkości rezerw zasobów wód podziemnych jednolitej części wód podziemnych i interpretację wyników badań położenia zwierciadła wód podziemnych.
4.
Ustalenia wielkości rezerw zasobów wód podziemnych dokonuje się przez porównanie średniego wieloletniego poboru rzeczywistego z ujęć wód podziemnych, wyrażonego w m3/dobę, z wielkością dostępnych do zagospodarowania zasobów wód podziemnych, wyrażonych w m3/dobę, wyznaczonych na podstawie zasobów dyspozycyjnych ustalonych dla obszaru bilansowego, obejmującego daną jednolitą część wód podziemnych; jeżeli dana jednolita część wód podziemnych nie została w całości objęta obszarem bilansowym, dla którego zostały ustalone zasoby dyspozycyjne, dopuszcza się, do czasu ustalenia dla niej zasobów dyspozycyjnych, dokonanie porównania opartego na obliczeniach z wykorzystaniem zasobów perspektywicznych wód podziemnych.
5.
Interpretacja wyników badań położenia zwierciadła wód podziemnych polega na ustaleniu wystąpienia następujących skutków:
1)
zmian położenia zwierciadła wód podziemnych, wynikających z działalności człowieka, które mogą spowodować:
a)
niespełnienie celów środowiskowych określonych dla wód powierzchniowych związanych z jednolitą częścią wód podziemnych, zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, o którym mowa w art. 113 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne,
b)
wystąpienie znacznych szkód w ekosystemach lądowych bezpośrednio zależnych od wód podziemnych,
c)
wystąpienie znacznego obniżenia zwierciadła wód podziemnych;
2)
krótkotrwałych lub ciągłych zmian kierunku przepływu wód podziemnych, wynikających ze zmian położenia zwierciadła wód podziemnych, występujących w ograniczonym obszarze, które mogą powodować dopływ wód słonych lub innych wód o jakości zagrażającej zanieczyszczeniem wód podziemnych oraz mogą wskazywać na trwałą i wynikającą z działalności człowieka tendencję do zmian kierunku przepływu wód podziemnych, które mógłby spowodować taki dopływ.
§  9.
1.
Klasyfikacji elementów ilościowych stanu wód podziemnych dokonuje się, porównując wielkość dostępnych do zagospodarowania zasobów wód podziemnych ze średnim wieloletnim poborem rzeczywistym z ujęć wód podziemnych w danej jednolitej części wód podziemnych.
2.
Określa się następujące definicje klasyfikacji stanu ilościowego wód podziemnych:
1)
dobry stan ilościowy wód podziemnych;
2)
słaby stan ilościowy wód podziemnych.
3.
Dobrym stanem ilościowym wód podziemnych jest taki stan wód podziemnych, w którym w jednolitej części wód podziemnych:
1)
zasoby dostępne do zagospodarowania są wyższe od średniego wieloletniego rzeczywistego poboru z ujęć wód podziemnych;
2)
zwierciadło wód podziemnych nie podlega zmianom wynikającym z działalności człowieka, powodującym skutki, o których mowa w § 8 ust. 5.
4.
Słabym stanem ilościowym wód podziemnych jest taki stan wód podziemnych, w którym w jednolitej części wód podziemnych:
1)
średni wieloletni pobór rzeczywisty z ujęć wód podziemnych jest równy lub wyższy od dostępnych do zagospodarowania zasobów wód podziemnych;
2)
zwierciadło wód podziemnych podlega takim zmianom wynikającym z działalności człowieka, że wystąpił co najmniej jeden ze skutków określonych w § 8 ust. 5.
§  10.
Stan ilościowy wód podziemnych prezentuje się na mapie stanu ilościowego wód podziemnych w następujący sposób:
1)
stan dobry - kolor zielony;
2)
stan słaby - kolor czerwony.
§  11.
Oceny elementów ilościowych stanu wód podziemnych oraz oceny stanu ilościowego wód podziemnych dokonuje się dla każdego okresu, do którego stosuje się plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, o którym mowa w art. 113 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Środowiska kieruje działami administracji rządowej - gospodarka wodna oraz środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2000/60/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. L 327 z 22.12.2000) oraz dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz. L 372/19 z 27.12.2006).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704.

ZAŁĄCZNIK 

WARTOŚCI GRANICZNE ELEMENTÓW FIZYKOCHEMICZNYCH STANU WÓD PODZIEMNYCH W KLASACH JAKOŚCI WÓD PODZIEMNYCH

Lp. Numer CAS dla substancji chemicznych Element fizykochemiczny Jednostka Tło hydrogeochemiczne1)

(zakres wartości stężeń charakterystycznych)

Wartości graniczne2) w klasach I-V
I II III IV V
Elementy ogólne:
1 Brak Odczyn pH 6,5-8,5 6,5-9,5 <6,5 lub >9,5
2 Brak Ogólny węgiel organiczny mgC/l 1-10 5 10*) 10*) 20 >20
3 Brak Przewodność elektrolityczna w 20 °C µS/cm 200-700 700 2.500*) 2.500*) 3.000 >3.000
4 Brak Temperatura °C 4-20 <10 12 16 25 >25
5 80937-33-3 Tlen rozpuszczony mg/l 0-5 >1 0,5-1 <0,5*) <0,5*) <0,5*)
Elementy nieorganiczne:
6 8007-57-6 Amonowy jon mgNH4/l 0-1 0,5 1,0 1,5 3 >3
7 35734-21-5 Antymon H mgSb/l 0-0,001 0,005*) 0,005*) 0,005*) 0,1 >0,1
8 7440-38-2 Arsen H mgAs/l 0,00005-0,020 0,01*) 0,01*) 0,02 0,2 >0,2
9 84145-82-4 Azotany H mgNO3/l 0-5 10 25 50 100 >100
10 14797-65-0 Azotyny H mgNO2/l 0-0,03 0,03 0,15 0,5 1 >1
11 7440-39-3 Bar mgBa/l 0,01-0,3 0,3 0,5 0,7 3 >3
12 1932-52-9 Beryl mgBe/l 0-0,0005 0,0005 0,05 0,1 0,2 >0,2
13 7440-42-8 Bor H mgB/l 0,01-0,50 0,5 1*) 1*) 2 >2
14 Brak Chlorki mgCl/l 2-60 60 150 250 500 >500
15 7440-47-3 Chrom H mgCr/l 0,0001-0,010 0,01 0,05*) 0,05*) 0,1 >0,1
16 57-12-5 Cyjanki wolne H mgCN/l - 0,01 0,05*) 0,05*) 0,1 >0,1
17 Brak Cyna mgSn/l 0-0,02 0,02 0,1 0,2 2 >2
18 7440-66-6 Cynk mgZn/l 0,005-0,050 0,05 0,5 1 2 >2
19 Brak Fluorki H mgF/l 0,05-0,5 0,5 1 1,5 2 >2
20 264888-19-9 Fosforany mgPO4/l 0,01-1,0 0,5*) 0,5*) 1 5 >5
21 7429-90-5 Glin H mgAl/l 0,05-0,1 0,1 0,2*) 0,2*) 1 >1
22 7440-43-9 Kadm H mgCd/l 0,0001-0,0005 0,001 0,003 0,005 0,01 >0,01
23 7440-48-4 Kobalt mgCo/l 0-0,001 0,02 0,05 0,2 1 >1
24 7439-95-4 Magnez mgMg/l 0,5-30 30 50 100 150 >150
25 7439-96-5 Mangan mgMn/l 0,01-0,4 0,05 0,4 1*) 1*) >1
26 7440-50-8 Miedź mgCu/l 0,001-0,020 0,01 0,05 0,2 0,5 >0,5
27 7439-98-7 Molibden mgMo/l 0-0,003 0,003 0,02*) 0,02*) 0,03 >0,03
28 7440-02-0 Nikiel H mgNi/l 0,001-0,005 0,005 0,01 0,02 0,1 >0,1
29 7439-92-1 Ołów H mgPb/l 0,001-0,010 0,01 0,025 0,1*) 0,1*) >0,1
30 Brak Potas mgK/l 0,5-10 10*) 10*) 15 20 >20
31 7439-97-6 Rtęć H mgHg/l 0,00005-0,001 0,001*) 0,001*) 0,001*) 0,005 >0,005
32 7782-49-2 Selen H mgSe/l 0,00001-0,005 0,005 0,01*) 0,01*) 0,05 >0,05
33 14808-79-8 Siarczany mgSO4/l 5-60 60 250*) 250*) 500 >500
34 7440-23-5 Sód mgNa/l 1-60 60 200*) 200*) 300 >300
35 7440-22-4 Srebro H mgAg/l 0-0,001 0,001 0,05 0,1*) 0,1*) >0,1
36 15035-09-3 Tal mgTl/l 0-0,00001 0,001 0,01 0,02 0,1 >0,1
37 7440-32-6 Tytan mgTi/l 0-0,01 0,01 0,05 0,1 0,5 >0,5
38 15117-96-1 Uran mgU/l 0,000003-0,0003 0,009 0,009 0,03 0,1 >0,1
39 14867-38-0 Wanad mgV/l 0,000006-0,004 0,004 0,02 0,05 0,5 >0,5
40 14127-61-8 Wapń mgCa/l 2-200 50 100 200 300 >300
41 71-52-3 Wodorowęglany mgHCO3/l 60-360 200 350 500 800 >800
42 7439-89-6 Żelazo mgFe/l 0,02-5 0,2 1 5 10 >10
Elementy organiczne:
43 Brak AOX H - adsorbowane związki chloroorganiczne mgCl/l 0-0,0001 0,01 0,02 0,06 0,3 >0,3
44 50-32-8 Benzo(a)piren H mg/l 0,000001-0,00001 0,00001 0,00002 0,00003 0,00005 >0,00005
45 71-43-2 Benzen H mg/l 0 0,001 0,005 0,01 0,1 >0,1
46 Brak BTX H - lotne węglowodory aromatyczne mg/l 0 0,005 0,03 0,1*) 0,1*) >0,1
47 Brak Fenole (indeks fenolowy) mg/l 0-0,001 0,001 0,005 0,01 0,05 >0,05
48 Brak Substancje ropopochodne H mg/l 0 0,01 0,1 0,3 5 >5
49 Brak Pestycydy3)H mg/l 0 0,0001*) 0,0001*) 0,0001*) 0,005 >0,005
50 Brak Suma pestycydów4)H mg/l 0 0,0005*) 0,0005*) 0,0005*) 0,0025 >0,0025
51 Brak Substancje powierzchniowo czynne anionowe mg/l 0 0,1 0,2 0,5 1 >1
52 Brak Substancje powierzchniowo czynne anionowe i niejonowe mg/l 0 0,1 0,2 0,5 1 >1
53 127-18-4 Tetrachloroeten H mg/l 0-0,0005 0,001 0,01 0,05 0,1 >0,1
54 79-01-6 Trichloroeten H mg/l 0-0,003 0,001 0,01 0,05 0,1 >0,1
55 Brak WWA H - wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne mg/l 0,000001-0,0001 0,0001 0,0002 0,0003 0,0005 >0,0005
Objaśnienia:

1) Tło hydrogeochemiczne wg Katalogu wybranych fizycznych i chemicznych wskaźników zanieczyszczeń wód podziemnych i metod ich oznaczania - S. Witczak, A. F. Adamczyk, 1995 (zmodyfikowane).

2) W przypadku metali podane wartości graniczne odnoszą się do ich formy rozpuszczonej.

3) Termin "pestycydy" obejmuje organiczne: insektycydy, herbicydy, fungicydy, nematocydy, akarycydy, algicydy, rodentycydy, slimicydy, a także produkty pochodne oraz ich pochodne metabolity, a także produkty ich rozkładu i reakcji; oznacza się jedynie te pestycydy, których występowania w wodzie można oczekiwać; określone dla pestycydów wartości graniczne stosuje się do każdego poszczególnego pestycydu.

4) Suma pestycydów oznacza sumaryczną zawartość poszczególnych pestycydów wykrytych i oznaczonych ilościowo w ramach badań monitoringowych.

H Element fizykochemiczny, dla którego nie dopuszcza się przekroczenia wartości granicznej przy określaniu klasy jakości wód podziemnych w punkcie pomiarowym.

*) Brak dostatecznych podstaw do zróżnicowania wartości granicznych w niektórych klasach jakości; przy klasyfikacji do oceny przyjmuje się klasę o najwyższej jakości spośród klas posiadających tę samą wartość graniczną.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.143.896

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kryteria i sposób oceny stanu wód podziemnych.
Data aktu: 23/07/2008
Data ogłoszenia: 06/08/2008
Data wejścia w życie: 21/08/2008