Procedury urzędowe kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeprowadzane przez organy Inspekcji Weterynaryjnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 17 lipca 2008 r.
w sprawie procedur urzędowych kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeprowadzanych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej

Na podstawie art. 74 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
procedury urzędowych kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeprowadzanych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej, zwanych dalej "urzędowymi kontrolami", w tym szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania tych kontroli w produkcji i w obrocie, z uwzględnieniem zakresu czynności kontrolnych, obejmujących kontrolę:
a)
dokumentacji,
b)
obowiązujących w zakładzie wewnętrznych systemów kontroli jakości zdrowotnej produktów pochodzenia zwierzęcego i przestrzegania zasad higieny, w tym systemu HACCP,
c)
higieny personelu;
2)
procedury pobierania i analizy próbek;
3)
wzór świadectwa potwierdzającego wyniki badanych próbek.
2.
Wzór świadectwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  2.
Kontrola dokumentacji polega na sprawdzeniu:
1)
czy zakład posiada decyzję powiatowego lekarza weterynarii o wpisie do rejestru zakładów albo zatwierdzeniu zakładu;
2)
dokumentacji dotyczącej aktualnego zakresu i rodzaju działalności prowadzonej w zakładzie;
3)
dokumentacji dla materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
4)
dokumentów potwierdzających spełnianie przez zakład wymagań określonych w art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd Do Spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), w tym świadectw zdrowia i innych dokumentów towarzyszących surowcom i produktom pochodzenia zwierzęcego;
5)
dokumentacji dotyczącej okresowego sprawdzania urządzeń, aparatów, sprzętu, narzędzi w zakładzie pod względem właściwego ich funkcjonowania, sporządzonej przez upoważnione do tego organy na podstawie pomiarów własną aparaturą;
6)
dokumentacji zawierającej, związane z zapewnieniem bezpieczeństwa żywności, dane z wydruków urządzeń automatycznie rejestrujących parametry procesów technologicznych;
7)
dokumentacji pokontrolnej z przeprowadzonych kontroli;
8)
dokumentacji dotyczącej wykonania zaleceń pokontrolnych;
9)
dokumentacji dotyczącej szkoleń pracowników;
10)
dokumentów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127 i Nr 171, poz. 1225 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 429);
11)
innych dokumentów związanych z przedmiotem kontroli.
§  3.
Kontrola obowiązujących w zakładzie wewnętrznych systemów kontroli bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego i przestrzegania zasad higieny polega na sprawdzeniu stanu faktycznego oraz dokumentacji w zakresie:
1)
badania wody;
2)
czyszczenia, mycia i dezynfekcji urządzeń i sprzętu;
3)
stanu zdrowia pracowników;
4)
danych dotyczących temperatury przechowywania produktów pochodzenia zwierzęcego;
5)
skuteczności zabezpieczenia zakładu przed dostępem owadów i gryzoni;
6)
sposobu zabezpieczenia produktów pochodzenia zwierzęcego przed zanieczyszczeniem;
7)
stanu sanitarno-higienicznego budynków, linii produkcyjnych i otoczenia zakładu.
§  4.
W przypadku stosowania przez zakład systemu HACCP urzędowa kontrola polega na sprawdzeniu:
1)
planu systemu HACCP w zakładzie;
2)
określenia krytycznych punktów kontroli w celu wyeliminowania lub zminimalizowania wystąpienia zagrożeń jakości zdrowotnej produktów pochodzenia zwierzęcego;
3)
systemu monitorowania krytycznych punktów kontroli oraz sprawdzenia stwierdzonych podczas monitorowania zagrożeń jakości zdrowotnej produktów pochodzenia zwierzęcego;
4)
działań naprawczych podejmowanych w przypadku, gdy krytyczny punkt kontroli nie spełnia wymagań.
§  5.
Kontrola higieny personelu polega na sprawdzeniu, czy osoby biorące udział w procesie produkcji i obrocie produktami pochodzenia zwierzęcego przestrzegają zasad higieny oraz czy są odpowiednio przeszkolone w zakresie ich przestrzegania.
§  6.
1.
W ramach urzędowych kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego pobiera się próbki:
1)
produktów pochodzenia zwierzęcego lub
2)
z miejsc produkcji lub z materiałów stosowanych w procesie produkcji.
2.
Próbki pobiera się:
1)
zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie sposobu postępowania z substancjami niedozwolonymi, pozostałościami chemicznymi, biologicznymi, produktami leczniczymi i skażeniami promieniotwórczymi u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. Nr 147, poz. 1067 i Nr 155, poz. 1113);
2)
zgodnie z wieloletnim krajowym planem kontroli, o którym mowa w art. 41 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200);
3)
w każdym przypadku podejrzenia lub powzięcia wiadomości o nieprzestrzeganiu wymagań zdrowotnych produktów pochodzenia zwierzęcego lub wymagań higienicznych produkcji lub obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego.
§  7.
Próbki pobiera się:
1)
w sposób zapewniający uzyskanie reprezentatywności dla całej partii towaru w zakresie cech organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych;
2)
w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie lub zmianę cech partii towaru, z której próbki są pobierane;
3)
przy zastosowaniu sprzętu niepowodującego zmian organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych pobieranych próbek.
§  8.
1.
Próbki zaopatruje się w informację zawierającą następujące dane:
1)
nazwę produktu lub rodzaj próbki;
2)
dane identyfikacyjne oraz wielkość partii, z której pobrano próbki;
3)
datę i miejsce pobrania próbek;
4)
imię i nazwisko osoby pobierającej próbki;
5)
numer protokołu pobrania próbek.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się na opakowaniu próbki w sposób zabezpieczający przed zmianą jej treści lub zniszczeniem.
3.
Pobrane i zabezpieczone próbki transportuje się i przechowuje w sposób zapewniający ich ochronę przed wpływem czynników powodujących zmianę stanu próbki.
§  9.
1.
Pobrane próbki przesyła się do laboratorium urzędowego w rozumieniu przepisów o Inspekcji Weterynaryjnej w celu przeprowadzenia analizy.
2.
W przypadku zastrzeżeń co do wiarygodności otrzymanego wyniku analizy próbkę, w miarę możliwości, pobiera się ponownie w celu przeprowadzenia powtórnej analizy.
§  10.
1.
Po pobraniu próbek sporządza się, w trzech egzemplarzach, protokół ich pobrania.
2.
W protokole, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, oraz:
1)
datę i pieczęć właściwego inspektoratu weterynarii;
2)
imię i nazwisko oraz podpis przedstawiciela podmiotu kontrolowanego;
3)
informacje dotyczące liczby i masy pobranych próbek.
3.
Jeden egzemplarz protokołu doręcza się podmiotowi kontrolowanemu lub osobie upoważnionej przez ten podmiot, obecnej przy pobraniu próbek, drugi egzemplarz wraz z próbkami przekazuje się do laboratorium badającego, trzeci egzemplarz pozostawia się w komórce organu urzędowej kontroli, która pobrała próbki.
4.
Przekazanie próbek wraz z protokołem ich pobrania do laboratorium potwierdza się na piśmie na egzemplarzu protokołu pobrania próbek, który pozostaje w komórce organu urzędowej kontroli.
§  11.
1.
Każdorazowo na wniosek podmiotu kontrolowanego lub osoby upoważnionej przez ten podmiot, obecnej przy pobieraniu próbek, równolegle z próbką do badań laboratoryjnych pobiera się drugą próbkę, zwaną dalej "kontrpróbką".
2.
Do oznakowania kontrpróbki stosuje się przepisy § 8 ust. 1 i 2.
3.
Kontrpróbką powinna być przechowywana przez podmiot kontrolowany w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie, zniszczenie lub zmianę jej właściwości.
4.
W przypadku pobrania kontrpróbki informację o tym umieszcza się w protokole, o którym mowa w § 10.
§  12.
Organ Inspekcji Weterynaryjnej po otrzymaniu z laboratorium wyników badań potwierdzających wystąpienie niezgodności powiadamia o wynikach badania podmiot kontrolowany.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

Świadectwo potwierdzające wyniki badanych próbek nr ...

Nazwa i adres jednostki prowadzącej badanie Data wystawienia świadectwa
Strona/stron
Imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwa, siedziba i adres zleceniodawcy lub nazwa i adres zakładu, z którego pobrano próbki
Rodzaj próbki
Nr protokołu pobrania próbki
Nr próbki/próbek
Próbka pobrana przez
Opis próbki
Data przyjęcia próbki
Data rozpoczęcia/zakończenia badań
Wyniki badań
Lp. Rodzaj oznaczenia Metodyka Wynik

Osoba odpowiedzialna za badania

Zatwierdził

..................

(pieczęć i podpis)

Otrzymują:

1. ................

2. ................

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.143.895

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Procedury urzędowe kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeprowadzane przez organy Inspekcji Weterynaryjnej.
Data aktu: 17/07/2008
Data ogłoszenia: 06/08/2008
Data wejścia w życie: 21/08/2008