PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 5 października 2001 r. została podpisana w Londynie Międzynarodowa konwencja w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach, 2001 r., w następującym brzmieniu:
Przekład
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA W SPRAWIE KONTROLI SZKODLIWYCH SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH NA STATKACH, 2001 R.
STRONY NINIEJSZEJ KONWENCJI,
MAJĄC NA UWADZE, że prace naukowe i przeprowadzone przez rządy i kompetentne organizacje międzynarodowe badania wykazały, że pewne systemy przeciwporostowe używane na statkach stanowią istotne zagrożenie toksyczne oraz mają inny, długoterminowy wpływ na ważne, z punktu widzenia ekologicznego i ekonomicznego organizmy morskie, a także, że zdrowie ludzkie może być zagrożone w wyniku spożycia skażonych owoców morza;
MAJĄC SZCZEGÓLNIE NA UWADZE istnienie poważnych zastrzeżeń do systemów przeciwporostowych, w których stosowane są związki substancji cyno-organicznych stanowiące biocydy i będąc przekonanym, że wprowadzanie takich substancji cyno-organicznych do środowiska naturalnego musi być wycofane;
PRZYPOMINAJĄC, że postanowienia rozdziału 17 porządku dziennego nr 21, przyjęte przez Konferencję Narodów Zjednoczonych w sprawie Środowiska i Rozwoju, która odbyła się w 1992 roku, wzywa państwa do podjęcia działań w celu zmniejszenia zanieczyszczeń spowodowanych przez związki substancji cyno-organicznych używanych w systemach przeciwporostowych;
PRZYPOMINAJĄC TAKŻE, że rezolucja A.895(21), przyjętą przez Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej dnia 25 listopada 1999 roku, zaleca Komitetowi Ochrony Środowiska Morskiego tej Organizacji (MEPC), podjęcie w trybie pilnym prac nad przygotowaniem globalnych, wiążących instrumentów prawnych odnoszących się do szkodliwego oddziaływania systemów przeciwporostowych;
MAJĄC NA WZGLĘDZIE zasadę ostrożnego podejścia zawartą w zasadzie 15 Deklaracji z Konferencji w Rio dotyczącej środowiska i zrównoważonego rozwoju, do której nawiązuje rezolucja MEPC.67(37) przyjęta przez MEPC 15 września 1995 roku;
UZNAJĄC znaczenie ochrony środowiska morskiego oraz zdrowia ludzkiego przed niekorzystnymi skutkami stosowania systemów przeciwporostowych;
UZNAJĄC TAKŻE, że stosowanie pokryć przeciwporostowych w celu zapobiegania osadzania się organizmów na powierzchni kadłuba statków ma bardzo ważne znaczenie dla efektywności handlu, żeglugi i zapobiegania rozprzestrzenianiu się niebezpiecznych dla środowiska organizmów morskich i patogenów;
UZNAJĄC NASTĘPNIE potrzebę doskonalenia systemów przeciwporostowych, które będą skuteczne i bezpieczne dla środowiska oraz potrzebę promowania zastępczych systemów, które będą mniej szkodliwe albo nieszkodliwe;
UZGODNIŁY, co następuje:
Ogólne zobowiązania
Definicje
Dla celów niniejszej Konwencji, jeżeli nie zostało to wyraźnie określone inaczej:
Zastosowanie
Kontrole systemów przeciwporostowych.
i podejmie skuteczne działania mające zapewnić, że takie statki zastosują się do tych wymagań.
Kontrole według Załącznika 1 - materiały odpadowe
Biorąc pod uwagę międzynarodowe przepisy, standardy i wymagania, Strony podejmą odpowiednie działania na swoim terytorium w celu wymuszenia aby odpady powstałe podczas nakadania albo usuwaniu pokryć przeciwporostowych skontrolowanych według Załącznika 1, były zebrane, usunięte, oczyszczone oraz składowane w bezpieczny i ekologicznie rozsądny sposób, aby chronić przed zagrożeniem zdrowie ludzkie i środowisko.
Tryb wnoszenia propozycji poprawek do kontroli systemów przeciwporostowych.
Grupy techniczne
Badania naukowe i techniczne oraz monitoring
Komunikacja i wymiana informacji
Przeglądy i świadectwa
Strona zapewni, że statki uprawnione do podnoszenia jej bandery lub eksploatowane pod jej zarządem, będą podlegać przeglądom i uzyskiwać świadectwa zgodnie z przepisami określonymi w Załączniku 4.
Inspekcje statków i wykrywanie naruszeń
Jednakże czas potrzebny dla otrzymania wyników takich próbek nie powinien uniemożliwiać statkowi poruszanie się i odpłynięcie.
Naruszenia
Nieuzasadnione opóźnienie lub zatrzymania statków
Rozstrzyganie sporów
Wszelkie spory pomiędzy sobą związane z interpretacją i stosowaniem przepisów Konwencji Strony będą rozstrzygać w drodze negocjacji, dochodzenia, mediacji, pojednania arbitrażowego, rozstrzygnięcia sądowego, zaangażowania agencji regionalnych lub wykorzystania innych środków pojednawczych, które mają do wyboru.
Stosunek do Międzynarodowego prawa morskiego
Żadne z postanowień tej Konwencji nie będzie pomniejszać praw i obowiązków jakiegokolwiek Państwa, nabytych na podstawie międzynarodowego prawa, zawartego w Międzynarodowej konwencji o prawie morza, uchwalonej przez Organizację Narodów Zjednoczonych.
Poprawki
Podpisanie, ratyfikacja, przyjęcie, zatwierdzenie i przystąpienie
Wejście w życie
Wypowiedzenie
Depozytariusz
Języki
Niniejsza Konwencja została sporządzona w jednym egzemplarzu oryginalnym w języku, arabskim, chińskim, angielskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim, przy czym każdy tekst jest jednakowo autentyczny.
NA DOWÓD POWYŻSZEGO niżej podpisani, należycie upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą Konwencję.
SPORZĄDZONO w Londynie, dnia piątego października dwa tysiące pierwszego roku.
*) W tekście Konwencji termin "system przeciwporostowy" oznacza technologię i materiały pokryć ochronnych nakładanych na powierzchnię podwodną kadłubów statków; "system" tłumaczono jako pokrycie, gdy tekst dotyczył samego materiału ochraniającego kadłub.
** Wytyczne są przygotowywane przez Komitet Ochrony Środowiska Morskiego-IMO
KONTROLA SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH
System przeciwporostowy | Przedmiot kontroli | Zastosowanie | Data wejścia w życie |
Substancje związków organiczno-cynowych, które oddziaływują jak biocydy w zastosowanych systemach przeciwporostowych |
Statki nie będą używać w ogóle takich związków ani stosować ich powtórnie. |
Wszystkie statki | Od 1 stycznia 2003 roku |
Substancje związków organiczno-cynowych, które oddziaływują jak biocydy w zastosowanych systemach przeciwporostowych | Statki: | Wszystkie statki | Od 1 stycznia 2008 roku, |
1) albo nie będą posiadały takich związków w pokryciach swoich kadłubów lub zewnętrznych częściach ich konstrukcji i powierzchniach, |
(z wyjątkiem zamocowanych lub pływających platform, pływające magazyny lub pływające jednostki produkcyjno-magazynowe i przeładunkowe, które zostały zbudowane przed 1 stycznia 2003 roku i które nie znajdują się w dniu 1 stycznia 2003 roku lub po tej dacie w suchym doku). |
||
(2) albo będą posiadały pokrywającą warstwę, która stanowić będzie barierę dla wypłukiwania takich związków z leżącego pod nią pokrycia systemu przeciwporostowego, którego pozostawienie na kadłubie jest zabronione. | |||
Cybutryna CAS Nr. 28159-98-0 |
Statki nie będą używać systemów przeciwporostowych zawierających tę substancję ani stosować ich powtórnie | Wszystkie statki | 1 stycznia 2023 r. |
Cybutryna CAS Nr. 28159-98-0 |
Statki posiadające systemy przeciwporostowe zawierające tą substancję w pokryciach swoich kadłubów lub zewnętrznych częściach ich konstrukcji i powierzchniach, w dniu 1 stycznia 2023 r. powinny albo: (1) usunąć system przeciwporostowy; albo (2) zastosować pokrywającą warstwę, która stanowić będzie barierę dla wypłukiwania tej substancji z systemu przeciwporostowego |
Wszystkie statki z wyłączeniem: (1) stałych lub pływających platform, FSU (pływające magazyny) oraz FPSO (pływające jednostki produkcyjnomagazynowe i przeładunkowe), które zostały zbudowane przed dniem 1 stycznia 2023 r. i które nie znajdowały się w dniu 1 stycznia 2023 r. lub po tej dacie w suchym doku; (2) statków, które nie są zaangażowane w podróże międzynarodowe (3) statków o pojemności brutto mniejszej niż 400 (GT) zaangażowanych w podróże międzynarodowe, jeżeli akceptowane są przez Państwo(-a) nadbrzeżne |
Z dniem następnego zaplanowanego odnowienia systemu przeciwporostowego po dniu 1 stycznia 2023 r., lecz nie później niż 60 miesięcy od ostatniego zastosowania na statku systemu przeciwporostowego zawierającego cybutrynę |
WYMAGANE ELEMENTY W PROPOZYCJI WSTĘPNEJ
WYMAGANE ELEMENTY PEŁNEJ PROPOZYCJI ROZWIĄZANIA
Powyższe dane powinny odnosić się do jednego lub więcej typu organizmów przypadkowych, takich jak rośliny wodne, bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki i gatunki zagrożone.
PRZEGLĄDY I ŚWIADECTWA WYMAGANE DLA SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH
Przeglądy
Prawidło 2
Międzynarodowego świadectwa systemu przeciwporostowego
Prawidło 3
Prawidło 4
Prawidło 5
______
* Wytyczne mają być opracowane
** Odnosi się do wytycznych przyjętych przez Organizację rezolucją A.739(18), która może być znowelizowana przez Organizację i specyfikacji przyjętej przez Organizację rezolucją A.789(19), która może być znowelizowana przez Organizację.
DODATEK 1 DO ZAŁĄCZNIKA 4
WZÓR FORMULARZA
MIĘDZYNARODOWEGO SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
MIĘDZYNARODOWE ŚWIADECTWO
SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
(Niniejsze świadectwo powinno być uzupełnione Protokołem systemu przeciwporostowego)
(Oficjalna pieczęć)(Państwo)
Wydane w myśl
Międzynarodowej konwencji w sprawie
kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach
z upoważnienia administracji Rządu
........................................
(nazwa państwa)
przez
........................................
(upoważniona osoba lub organizacja)
Jeżeli świadectwo było wydane wcześniej, to niniejsze
świadectwo zastępuje poświadczenie wydane wcześniej, w
dniu: .......................................................
Szczegółowe dane statku1
Nazwa statku .............. Znaki rozpoznawcze: ............
Port, w którym statek jest zarejestrowany: .................
Pojemność brutto ............ GT. Numer IMO2 ...............
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 nie
został wykonany w czasie budowy statku ani później ........;
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 był
uprzednio wykonany na statku, ale został usunięty przez
(wpisać nazwę metody):................................. dnia
(data).....................................................;
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 był
uprzednio wykonany na statku, ale został pokryty powłoką
ochronną nałożoną przez (wpisać nazwą metody): .............
.......................... dnia (data): ...................;
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 był
uprzednio wykonany na statku przed datą (data)3 ............
ale musi być usunięty lub pokryty przez powłokę uszczelniającą
przed datą (data)4 :........................................
NINIEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, ŻE:
1 statek poddany został przeglądowi zgodnie z Praw. 1
Załącznika 4 tej Konwencji, oraz że
2 przegląd wykazał, iż system przeciwporostowy zastosowany
na statku jest zgodny z odpowiednimi wymaganiami
Załącznika 1 tej Konwencji.
Wystawiono w: ..............................................
(Miejsce wystawienia świadectwa)
...................... ...........................
(Data wystawienia) (Podpis osoby upoważnionej
do wystawienia świadectwa)
Data ukończenia przeglądu, na którego podstawie
niniejsze świadectwo zostało wystawione: ..................
______
1 Alternatywnie, szczegółowe dane statku mogą być ułożone
horyzontalnie w tabelce.
2 Zgodnie z rezolucją Zgromadzenia A.600(15)
3 Data wejścia w życie środków kontroli.
4 Data upłynięcia któregokolwiek z terminów implementacji
określonych w artykule 4(2) lub Załączniku 1.
WZÓR FORMULARZA
PROTOKOŁU SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
PROTOKÓŁ SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
Niniejszy Protokół powinien być stale dołączony do Międzynarodowego świadectwa systemu przeciwporostowego
Szczegółowe dane statku
Nazwa statku: .............................................
Znaki rozpoznawcze: .......................................
Numer IMO: ................................................
Szczegóły zastosowanego przeciwporostowego systemu (-ów):
Typ użytego przeciwporostowego systemu (-ów): ..............
............................................................
Data (daty) zastosowania przeciwporostowego systemu (ów): ..
............................................................
Nazwa (-wy) przedsiębiorstwa (-rstw) i urządzenie (-nia)
służące do nałożenia farby, jaką zastosowano: ..............
...........................................................;
Nazwa (-wy) producenta (-ów) systemu przeciwporostowego: ...
...........................................................;
Nazwa (-wy) i kolor(-ry) przeciwporostowego systemu (-ów): .
...........................................................;
Aktywny składnik(-ki) i ich numer (-y) CAS (Chemical Abstract
Services Registry Number(s)) ...............................
...........................................................;
Typ (-y) powłoki ochronnej, jeżeli jest zastosowana: .......
...........................................................;
Nazwa (-y) i kolor (-ry) powłoki ochronnej, jeżeli jest
zastosowana: ...............................................
Data nałożenia powłoki ochronnej: ..........................
NINIEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że protokół jest poprawny we
wszystkich aspektach.
Wystawiono w ...............................................
(Miejsce wystawienia protokołu)
...................... ............................
(Data wystawienia) (Podpis osoby upoważnionej
do wystawienia protokołu)
Potwierdzenie ważności Protokołów5
NINIEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że przegląd wymagany zgodnie z
Prawidłem 1 (1) (b) Załącznika 4 tej Konwencji wykazał, iż
statek wypełnia postanowienia tej Konwencji:
Szczegóły zastosowanego przeciwporostowego systemu (-ów):
Typ zastosowanego systemu (-ów) przeciwporostowego: ........
............................................................
Data (-ty) zastosowania przeciwporostowego systemu (-ów):
............................................................
Nazwa przedsiębiorstwa (-rstw) i urządzenie (nia) służące do
nałożenia farby, które zastosowano: ........................
............................................................
Nazwa (-wy) producenta (-ów) przeciwporostowego systemu (-ów):
............................................................
Nazwa (-wy) i kolor (-y) przeciwporostowego systemu (-ów) ..
............................................................
Aktywny składnik(-ki) i ich numer (-y) CAS (Chemical Abstract
Services Registry Number(s)): ..............................
............................................................
Typ (-y) powłoki ochronnej, jeżeli jest zastosowana: .......
............................................................
Nazwa (-y) i kolor (-y) powłoki ochronnej, jeżeli jest
zastosowana: ...............................................
Data zastosowania powłoki ochronnej: .......................
Podpisał: .................................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: ..............................
Data6: ................................
(Pieczęć lub stempel urzędu)
______
5 Ta strona Protokołu będzie powielona i dodana do Protokołu
jeżeli uznane to zostanie za konieczne przez Administrację
6 Data ukończenia przeglądu, na podstawie którego niniejsze
przedłużenie jest sporządzone.
DODATEK 2 DO ZAŁĄCZNIKA 4
WZÓR FORMULARZA DEKLARACJI SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
DEKLARACJA SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
Wydany w myśl
Międzynarodowej konwencji w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach
Nazwa statku ............. Znaki rozpoznawcze: .............
Port, w którym statek jest zarejestrowany: .................
Długość: ................. Pojemność brutto ............ GT.
Numer IMO (jeżeli ma zastosowanie): ........................
Niniejszym deklaruję, że system przeciwporostowy użyty na
tym statku spełnia wymagania załącznika 1 tej konwencji.
............. ..........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Potwierdzenie zastosowanego systemu (-ów) przeciwporostowego:
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ..........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ...........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ..........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ...........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
wzór formularza Międzynarodowego Świadectwa Systemu Przeciwporostowego (uzupełnienie 1) wymieniająca opcje zgodności dla kontrolowanych systemów przeciwporostowych na statku
Nie był stosowany w trakcie lub po zbudowaniu tego statku | Był zastosowany na statku wcześniej, ale został usunięty przez | Był zastosowany na tym statku wcześniej, ale został pokryty warstwą uszczelniającą nałożoną przez | Był zastosowany na tym statku wcześniej, ale nie znajduje się w warstwie powłoki zewnętrznej kadłuba lub zewnętrznych częściach Jego konstrukcji lub na powierzchniach | Był zastosowany na tym statku przed | |
Substancje związków organicznocynowych, które oddziaływają jak biocydy | |
............................... (wstaw nazwę obiektu) w |
.................................... (wstaw nazwę obiektu) w |
Nie dotyczy | Nie dotyczy |
................................. (dd/mm/rrrr) □ |
............................. (dd/mm/rrrr) □ |
||||
Cybutryna | |
................................ (wstaw nazwę obiektu) w |
................................ (wstaw nazwę obiektu) w |
1 stycznia 2023 r. |
1 stycznia 2023 r., ale musi być usunięty lub pokryty warstwą uszczelniającą przed |
................................ (dd/mm/rrrr) |
.............................. (dd/mm/rrrr) |
.................................. (dd/mm/rrrr) |
|||
" |
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
- jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
- będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 24 czerwca 2004 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2008.134.851 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Międzynarodowa konwencja w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach. Londyn.2001.10.05. |
Data aktu: | 05/10/2001 |
Data ogłoszenia: | 28/07/2008 |
Data wejścia w życie: | 17/09/2008 |