Szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 25 czerwca 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanej dalej "pomocą", w tym:
1)
tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc, zwana dalej "umową";
4) 2
kategorie siły wyższej i wyjątkowe okoliczności, inne niż wymienione w art. 47 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1974/2006", w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy.".
§  2.
Pomoc jest przyznawana na operacje polegające na przygotowaniu lub realizacji projektów współpracy, o których mowa w art. 65 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1698/2005".
§  3.
1.
Pomoc jest przyznawana na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy, jeżeli projekt ten:
1)
jest zgodny z lokalną strategią rozwoju, zwaną dalej "LSR";
2) 3
spełnia warunki, o których mowa w rozporządzeniu nr 1698/2005 oraz w rozporządzeniu nr 1974/2006;
3) 4
nie przewiduje finansowania z udziałem innych środków publicznych.
2.
Pomoc na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy jest przyznawana, jeżeli operacja będzie realizowana w nie więcej niż dwóch etapach, a jej zakończenie i złożenie wniosku o płatność ostateczną będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, obejmującą co najmniej 25 % łącznej planowanej kwoty pomocy, nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
§  4.
1. 5
Pomoc jest przyznawana na operację polegającą na realizacji projektu współpracy, jeżeli:
1)
projekt ten spełnia warunki określone w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3;
2)
projekt ten jest zgodny ze wszystkimi LSR realizowanymi przez lokalne grupy działania, zwane dalej "LGD", które będą uczestniczyły w jego realizacji i zostały wybrane do realizacji LSR na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 659), zwane dalej "LGD krajowymi", i przyczyni się do osiągnięcia celów wszystkich LSR;
3)
projekt ten uzyskał co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów, jaką można przyznać w ramach oceny zgodności projektu współpracy z kryteriami wyboru określonymi w załączniku do rozporządzenia;
4)
w ramach tego projektu wskazano osobę koordynującą oraz nadzorującą wdrażanie, finansowanie, promocję i monitorowanie projektu współpracy, zwaną dalej "koordynatorem", a w przypadku gdy żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - również osobę koordynującą oraz nadzorującą wdrażanie, finansowanie, promocję i monitorowanie tego projektu ze strony jednej spośród LGD krajowych, zwaną dalej "koordynatorem krajowym";
5)
cele tego projektu są mierzalne, określone w czasie i możliwe do osiągnięcia w okresie jego realizacji.
2.
Pomoc na operację polegającą na realizacji projektu współpracy jest przyznawana, jeżeli operacja będzie realizowana:
1)
w nie więcej niż ośmiu etapach, przy czym w jednym roku w nie więcej niż czterech etapach;
2)
w okresie nie dłuższym niż 48 miesięcy, a jej zakończenie i złożenie wniosku o płatność ostateczną nastąpi nie później niż do dnia 30 czerwca 2015 r.
§  5.
1.
Pomoc przyznaje się w formie refundacji kosztów:
1)
przygotowania lub realizacji projektu współpracy określonych w § 6,
2)
poniesionych od dnia, w którym została zawarta umowa

- zwanych dalej "kosztami kwalifikowalnymi".

2.
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy określonych w § 6, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005.
3.
W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty przygotowania lub realizacji projektu współpracy określone w § 6 oraz koszty, o których mowa w ust. 2, poniesione przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy, lecz nie wcześniej niż w dniu, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów przygotowania projektu współpracy poniesione nie wcześniej niż rok przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
3a. 6
W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych:
1)
nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo
2)
do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego

- o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005, koszty te podlegają refundacji w wysokości pomniejszonej o 10%.

3b. 7
Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych.
4.
Pomoc przyznaje się i wypłaca się do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem", dla jednej LGD stanowi iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r., ustalonej na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami w sprawie trybu i form ogłaszania, udostępniania i rozpowszechniania wynikowych informacji statystycznych, i kwoty 3 zł, przy czym na przygotowanie projektu współpracy pomoc nie może przekroczyć iloczynu liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały na obszarze objętym LSR i kwoty 1 zł.
5. 8
Przy ustalaniu limitu, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej w ramach operacji zrealizowanych i kwot pomocy przyznanej w ramach operacji, których realizacja nie została jeszcze zakończona.
§  6.
1.
Do kosztów kwalifikowalnych operacji polegającej na przygotowaniu projektu współpracy zalicza się, niezbędne do realizacji tej operacji, koszty:
1)
organizacji i przeprowadzenia spotkań podmiotów, które mają realizować projekt współpracy, zwanych dalej "partnerami projektu współpracy", w tym koszty:
a) 9
podróży lub pobytu osób zaangażowanych w przygotowanie projektu współpracy ze strony LGD ubiegającej się o przyznanie pomocy na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy oraz innych LGD będących partnerami projektu współpracy,
b)
najmu sprzętu lub pomieszczeń,
c)
tłumaczeń,
d)
opracowania, druku lub powielenia materiałów;
2) 10
badań, analiz, opracowań, studiów lub planów wykonalności, planów rozwoju gospodarczego lub planów rozwoju przedsiębiorczości oraz przygotowania dokumentacji technicznej;
3)
wynagrodzenia za świadczenie usług prawniczych.
2.
Do kosztów kwalifikowalnych operacji polegającej na realizacji projektu współpracy zalicza się, niezbędne do realizacji tej operacji, koszty:
1)
organizacji wyjazdów związanych z realizacją projektu współpracy, w tym koszty:
a) 11
podróży osób zaangażowanych ze strony LGD krajowych w realizację projektu współpracy,
b)
tłumaczeń,
c) 12
pobytu osób zaangażowanych ze strony partnerów projektu współpracy będących LGD, w tym również innych niż LGD krajowe;
2)
najmu sal lub innych powierzchni lub dzierżawy gruntu;
3)
przygotowania dokumentacji technicznej, badań lub analiz;
4)
zakupu, najmu lub dzierżawy oraz montażu maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia, sprzętu lub oprogramowania, z wyłączeniem środków transportu, przy czym koszt zakupu zalicza się do kosztów kwalifikowalnych jedynie w przypadku, gdy koszt najmu albo dzierżawy przekraczałby koszt zakupu;
5)
zakupu materiałów lub przedmiotów;
6)
zakupu materiału siewnego lub nasadzeniowego roślin wieloletnich;
7)
robót budowlanych;
8)
nadzoru autorskiego lub inwestorskiego;
9)
organizacji i przeprowadzenia wydarzeń promocyjnych, kulturalnych, rekreacyjnych lub sportowych;
10) 13
zakupu, opracowania, przygotowania, druku lub powielenia oraz dystrybucji materiałów promocyjnych i informacyjnych, w tym audiowizualnych, dotyczących projektu współpracy, zakupu lub wynajęcia powierzchni reklamowych, zakupu czasu antenowego oraz zamieszczenia materiałów prasowych w prasie;
11)
wytyczenia lub oznakowania szlaków turystycznych, ścieżek dydaktycznych lub przyrodniczych, w tym pomników przyrody, obiektów historycznych, przyrodniczych, kulturalnych lub sakralnych, wykraczających poza obszar LSR;
12)
utworzenia lub aktualizacji baz danych, w tym bazy informacji turystycznej;
13) 14
przygotowania projektów stron internetowych dotyczących projektu współpracy oraz prowadzenia i aktualizacji tych stron;
14) 15
wynagrodzenia za wykonanie umowy o dzieło, umowy zlecenia lub za świadczenie usług, w celu zapewnienia sprawnej realizacji projektu współpracy, oraz inne koszty ponoszone przez LGD krajowe na podstawie odrębnych przepisów w związku z zawarciem takich umów;
15)
opłat sądowych i opłat za licencje lub patenty;
16) 16
wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy, związanych z pracą osób, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, a także inne koszty ponoszone przez LGD krajowe na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych osób.
3.
Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 2, nie zalicza się rat zapłaconych z tytułu umowy leasingu oraz zakupu rzeczy używanych, z wyłączeniem rzeczy związanych z lokalną kulturą lub dziedzictwem historycznym.
4. 17
Koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 16, z wyłączeniem kosztów podróży służbowych, przekraczające w przeliczeniu na pełen etat dwuipółkrotnie kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, nie są kosztami kwalifikowalnymi.
§  7.
1.
Postępowanie w sprawie przyznania pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa.
2.
Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania pomocy, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 17 ust. 1, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "samorządową jednostką".
3.
W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.
§  7a. 18
 
1.
Przyznanie pomocy na operację polegającą na realizacji jednego projektu współpracy może być przedmiotem wyłącznie jednego postępowania, niezależnie od liczby LGD krajowych uczestniczących w jego realizacji.
2.
Postępowanie w sprawie przyznania pomocy na operację polegającą na realizacji projektu współpracy wszczyna się na wniosek o jej przyznanie złożony przez LGD krajową uczestniczącą w jego realizacji, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD krajowych uczestniczących w jego realizacji w toku postępowania w sprawie przyznania tej pomocy.
3.
Do działania w imieniu pozostałych LGD krajowych uczestniczących w realizacji projektu współpracy w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy na operację polegającą na realizacji takiego projektu jest umocowana LGD krajowa:
1)
będąca koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, albo
2)
której pozostałe LGD krajowe uczestniczące w realizacji projektu współpracy udzieliły pełnomocnictwa w tym zakresie, zwana dalej "krajową koordynującą LGD" - w przypadku gdy żadna z nich nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006.
§  8.
1.
Wnioski o przyznanie pomocy na operacje polegające na:
1)
przygotowaniu projektu współpracy można składać w terminie do dnia 30 czerwca 2013 r.,
2)
realizacji projektu współpracy można składać w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r.

- przy czym pierwszy wniosek o przyznanie pomocy można złożyć nie wcześniej niż w dniu, w którym został dokonany wybór LGD do realizacji LSR, zgodnie z przepisami w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

2. 19
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba LGD. Wniosek składa się osobiście albo przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora publicznego.
3. 20
Złożenie wniosku o przyznanie pomocy osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce potwierdza się na jego kopii. Potwierdzenie zawiera datę złożenia wniosku oraz jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.
§  9. 21
 
1.
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:
1)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany LGD, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy - nadany każdej LGD krajowej uczestniczącej w realizacji projektu współpracy;
2)
nazwę, siedzibę i adres LGD, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy - wszystkich LGD krajowych uczestniczących w realizacji projektu współpracy;
3)
tytuł operacji;
4)
planowane cele operacji;
5)
terminy realizacji operacji;
6)
wskazanie partnerów projektu współpracy;
7)
wskazanie:
a)
imienia i nazwiska koordynatora, a w przypadku gdy żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - również imienia i nazwiska koordynatora krajowego,
b)
kwalifikacji i doświadczenia koordynatora, a w przypadku gdy żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - kwalifikacji i doświadczenia koordynatora krajowego

- w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy;

8)
plan finansowy operacji zawierający:
a)
planowane terminy zakończenia realizacji poszczególnych etapów operacji,
b)
wysokość kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w ramach poszczególnych etapów operacji,
c)
wysokość kwot pomocy planowanych do uzyskania za realizację poszczególnych etapów operacji;
9)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji zawierające w szczególności wskazanie zadań planowanych do realizacji i wysokość kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w związku z realizacją poszczególnych zadań;
10)
szczegółowy opis zadań planowanych do realizacji w pierwszych dwóch etapach operacji, zawierający w szczególności określenie miejsc, terminów i zakresu ich realizacji oraz wysokość poszczególnych kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w związku z realizacją poszczególnych zadań;
11)
oświadczenia lub zobowiązania LGD dotyczące pomocy;
12)
informacje o dołączanych do wniosku załącznikach.
2.
Szczegółowy opis zadań planowanych do realizacji począwszy od trzeciego etapu operacji, jest przedstawiany samorządowi województwa i akceptowany przez ten samorząd na warunkach określonych w umowie.
§  10.
1. 22
Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do przyznania pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, w tym umowę o wspólnej realizacji projektu współpracy zawartą ze wszystkimi partnerami projektu współpracy, zwaną dalej "umową partnerską" - w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy.
2. 23
(uchylony).
3. 24
Umowa partnerska zawiera w szczególności:
1)
dane identyfikujące partnerów projektu współpracy;
2)
opis celów i przewidywanych rezultatów projektu współpracy oraz głównych zadań objętych tym projektem;
3)
określenie grupy podmiotów, do których projekt współpracy jest skierowany lub których udział założono w jego realizacji;
4)
określenie roli każdego z partnerów projektu współpracy w realizacji zadań objętych tym projektem;
5)
wskazanie koordynującej LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, a jeżeli żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - również krajowej koordynującej LGD;
6)
wskazanie koordynatora, a jeżeli żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, również koordynatora krajowego;
7)
okres realizacji projektu współpracy;
8)
harmonogram realizacji projektu współpracy;
9)
wskazanie obszaru realizacji projektu współpracy oraz miejsc realizacji poszczególnych zadań objętych tym projektem;
10)
tytuł projektu współpracy;
11)
akronim tytułu projektu współpracy;
12)
budżet projektu współpracy uwzględniający wkład finansowy poszczególnych partnerów, a w przypadku międzynarodowego projektu współpracy - dodatkowo budżet indykatywny tego projektu w euro;
13)
postanowienia dotyczące trybu zmiany lub rozwiązania umowy, w tym określające, w jakich przypadkach i w jakim zakresie można dokonać zmiany lub rozwiązania umowy;
14)
zobowiązania partnerów projektu współpracy dotyczące w szczególności:
a)
aktywnego uczestnictwa i współpracy w realizacji projektu współpracy,
b)
wspólnego opracowania wskaźników monitorowania, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu współpracy,
c)
terminowego wywiązywania się z realizacji zadań, za które partnerzy projektu współpracy są odpowiedzialni,
d)
informowania pozostałych partnerów projektu współpracy o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o ryzyku przekroczenia ustalonego terminu na realizację zadania,
e)
stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między partnerami projektu współpracy,
f)
gromadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu współpracy.
4.
LGD informuje, w formie pisemnej, właściwy organ samorządu województwa o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o przyznanie pomocy niezwłocznie po zaistnieniu tych zmian.
§  11. 25
 
1.
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje LGD, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
2.
Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu LGD i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
3.
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
4.
Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
5.
Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o przyznanie pomocy w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów.
6.
Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
7.
Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez LGD w zakresie planu finansowego operacji, zestawienia rzeczowo-finansowego operacji lub szczegółowego opisu zadań, z wyłączeniem:
1)
zmian wynikających z wezwań właściwego organu samorządu województwa;
2)
jednej zmiany, dokonanej za zgodą właściwego organu samorządu województwa, w zakresie planu finansowego operacji, zestawienia rzeczowo-finansowego operacji lub szczegółowego opisu zadań, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy.
§  12.
1.
Wniosek o przyznanie pomocy na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy rozpatruje się w terminie miesiąca od dnia jego złożenia, a wniosek o przyznanie pomocy na operację polegającą na realizacji projektu współpracy - w terminie 2 miesięcy od dnia jego złożenia.
2.
W przypadku nierozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy w terminie właściwy organ samorządu województwa zawiadamia LGD o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy jednak niż 14 dni.
§  13.
1.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy właściwy organ samorządu województwa wyznacza niezwłocznie LGD, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2.
W przypadku gdy osoba reprezentująca LGD nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca LGD zawarła umowę w innym terminie:
1)
uzgodnionym z właściwym organem samorządu województwa przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2)
wyznaczonym przez właściwy organ samorządu województwa, nie dłuższym niż 21 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3.
W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2 właściwy organ samorządu województwa informuje o tym LGD, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
§  14.
Właściwy organ samorządu województwa lub samorządowa jednostka, na uzasadnioną prośbę LGD, może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez LGD określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, jednak nie dłużej niż o 6 miesięcy, przy czym przedłużenie terminu o więcej niż miesiąc wymaga udokumentowania przez LGD przyczyny uzasadniającej jej prośbę.
§  15.
1.
W razie uchybienia terminu wykonania przez LGD określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy właściwy organ samorządu województwa, na prośbę LGD, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli LGD:
1) 26
wniosła prośbę w terminie 45 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;
2)
jednocześnie z wniesieniem prośby dopełniła czynności, dla której był określony termin;
3) 27
uprawdopodobniła, że uchybienie nastąpiło bez jej winy, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy - także bez winy LGD krajowych uczestniczących w jego realizacji.
2.
Przywrócenie terminu do złożenia prośby, o której mowa w ust. 1, jest niedopuszczalne.
§  16.
1.
Wezwanie LGD do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez LGD tych czynności.
1a. 28
Dokonanie przez LGD zmiany, o której mowa w § 11 ust. 7 pkt 2, wydłuża o miesiąc termin rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy.
2. 29
Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy niezbędne jest uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy, termin rozpatrywania wniosku o jej przyznanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub opinii, także w związku z zajściem nowych okoliczności, jednak nie dłuższy niż 2 miesiące, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje na piśmie LGD.
§  17.
1.
Umowę zawiera się na formularzu opracowanym przez samorząd województwa, zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i udostępnionym na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
2. 30
Poza postanowieniami określonymi w art. 23 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej "ustawą", umowa zawiera w szczególności zobowiązania LGD dotyczące:
1)
osiągnięcia celów operacji, a w przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach operacji - również ich zachowanie przez okres 5 lat od dnia przyznania pomocy;
2)
niefinansowania realizacji operacji z udziałem innych środków publicznych;
3)
ograniczeń lub warunków w zakresie:
a)
przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystywania,
b)
sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą

- do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia przyznania pomocy;

4)
umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia jej przyznania;
5)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia dokonania płatności ostatecznej;
6)
informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
2a. 31
Zobowiązania, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, LGD krajowe uczestniczące w realizacji projektu współpracy podejmują solidarnie.
3. 32
Umowa zawiera również postanowienia dotyczące:
1)
warunków i sposobu pozyskiwania przez właściwy organ samorządu województwa od LGD danych, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy;
2)
sposobu realizacji zadań określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.
4. 33
Zmiana umowy w zakresie zobowiązań beneficjenta, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, jest nieważna.
5. 34
Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji stanowi załącznik do umowy.
§  18.
1.
Zabezpieczeniem należytego wykonania przez LGD zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez właściwy organ samorządu województwa.
2.
Weksel wraz z deklaracją wekslową osoba reprezentująca LGD podpisuje w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego lub samorządowej jednostki.
3.
Weksel wraz z deklaracją wekslową składa się w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce w dniu zawarcia umowy.
§  19.
1.
Środki finansowe z tytułu pomocy wypłaca się na warunkach określonych w umowie, z tym że środki te mogą być wypłacone, jeżeli LGD:
1) 35
zrealizowała operację lub jej etap, w tym poniosła związane z tym koszty, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy - także z warunkami określonymi w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją;
2)
zrealizowała lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
3)
udokumentowała zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowanych z tym związanych.
2.
W przypadku gdy LGD nie spełniła któregokolwiek z warunków, o których mowa w ust. 1, środki finansowe z tytułu pomocy mogą być wypłacone w części, która dotyczy operacji albo jej etapu zrealizowanych zgodnie z tymi warunkami, oraz jeżeli cele operacji zostały osiągnięte lub mogą zostać osiągnięte do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną.
§  20.
1.
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane w trybie określonym w umowie, z tym że są one wypłacane po złożeniu wniosku o płatność.
2. 36
Wniosek o płatność składa się w miejscu wskazanym przez właściwy organ samorządu województwa. Wniosek składa się osobiście albo przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej operatora publicznego.
3.
Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
4.
Informację o miejscu składania wniosków o płatność właściwy organ samorządu województwa podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
5.
Do wniosku o płatność stosuje się odpowiednio przepis § 8 ust. 3.
§  21. 37
 
1.
Jeżeli wniosek o płatność jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
2.
Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
3.
Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 2, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów.
4.
W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność właściwy organ samorządu województwa może wzywać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  22.
1.
Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, lecz nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia tego wniosku.
2.
Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność stosuje się odpowiednio przepisy § 14-16.
§  23.
1.
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy i wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2.
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożono w polskim urzędzie konsularnym.
§  23a. 38
 
1.
Innymi, niż wymienione w art. 47 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, kategoriami siły wyższej lub wyjątkowymi okolicznościami, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot całości lub części pomocy, są:
1)
wywłaszczenie części nieruchomości związanej z operacją, jeżeli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy;
2)
katastrofa naturalna powodująca trwałe uszkodzenie nieruchomości lub obiektów będących przedmiotem operacji;
3)
wypadek lub awaria skutkujące zniszczeniem budynków, budowli lub innego mienia w stopniu uniemożliwiającym ich dalsze używanie zgodnie z założonym celem operacji;
4)
kradzież mienia będącego przedmiotem operacji, z wyjątkiem kradzieży, która nastąpiła na skutek niezachowania należytej staranności przez LGD.
2.
Sposób postępowania LGD i samorządu województwa w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, określa umowa.
§  24. 39
Poza okolicznościami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, o których mowa w art. 47 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 oraz § 23a ust. 1, LGD nie jest zobowiązana do zwrotu pomocy w części dotyczącej operacji, która została zrealizowana zgodnie z warunkami, o których mowa w § 19 ust. 1, jeżeli cel operacji został osiągnięty i zachowany.
§  25.
W przypadku działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem, ze względu na istotę tego działania:
1)
następca prawny LGD nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce LGD;
2)
nie przyznaje się pomocy następcy prawnemu LGD będącej beneficjentem.
§  26.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  40

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW WSPÓŁPRACY

1. W realizację projektu współpracy zaangażowanych jest więcej niż dwóch partnerów:

1) tak - 4 pkt;

2) nie - 0 pkt.

2. W projekcie współpracy została określona i opisana grupa podmiotów, do których ten projekt jest skierowany lub których udział założono w realizacji projektu:

1) tak - 4 pkt;

2) nie - 0 pkt.

3. Cele projektu współpracy są zgodne z więcej niż jednym celem szczegółowym LSR przynajmniej jednej LGD krajowej uczestniczącej w realizacji danego projektu współpracy:

1) tak - 3 pkt;

2) nie - 0 pkt.

4. Projekt współpracy ma innowacyjny charakter dla danego obszaru:

1) tak - 3 pkt;

2) nie - 0 pkt.

5. Projekt współpracy opiera się na lokalnych zasobach:

1) tak - 3 pkt;

2) nie - 0 pkt.

6. Zadania objęte projektem współpracy wykraczają poza wymianę doświadczeń między partnerami:

1) tak - 8 pkt;

2) nie - 0 pkt.

7. Realizacja projektu współpracy pozwoli na pobudzenie lub utrzymanie aktywności środowisk lokalnych w trakcie lub po zakończeniu realizacji projektu:

1) tak - 6 pkt;

2) nie - 0 pkt.

8. Zarządzanie projektem współpracy - kwalifikacje i doświadczenie koordynatora istotne z punktu widzenia realizacji projektu współpracy, a jeżeli żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - kwalifikacje i doświadczenie koordynatora krajowego:

1) w przypadku międzynarodowych projektów współpracy - udokumentowana znajomość co najmniej jednego języka roboczego Unii Europejskiej (angielski, niemiecki lub francuski) lub języka kraju, z którego pochodzi partner projektu współpracy:

a) tak - 5 pkt,

b) nie - 0 pkt;

2) udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu projektami o zakresie podobnym do zakresu ocenianego projektu współpracy:

a) powyżej 2 projektów - 4 pkt,

b) 1 lub 2 projekty - 2 pkt,

c) brak doświadczenia - 0 pkt.

9. Budżet projektu współpracy zakłada proporcjonalny podział wydatków między partnerów:

1) tak- 2 pkt;

2) nie - 0 pkt.

10. Budżet projektu współpracy odpowiada planowanym zadaniom:

1) tak - 4 pkt;

2) nie - 0 pkt.

11. Projekt współpracy jest projektem:

1) zintegrowanym, w którym co najmniej jedno zadanie aktywnie realizowane przez każdego z partnerów projektu współpracy jest odmienne w swym zakresie od zadań realizowanych przez pozostałych partnerów projektu współpracy - 4 pkt;

2) symetrycznym, w którym takie same lub podobne w swym zakresie zadania są realizowane przez partnerów projektu współpracy - 2 pkt;

3) żadnym z wymienionych w pkt 1 lub 2 - 0 pkt.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2 § 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
4 § 3 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
5 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
6 § 5 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
7 § 5 ust. 3b dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
8 § 5 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 listopada 2011 r. (Dz.U.11.261.1562) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 grudnia 2011 r.
9 § 6 ust. 1 pkt 1 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 5 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
10 § 6 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
11 § 6 ust. 2 pkt 1 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
12 § 6 ust. 2 pkt 1 lit. c) dodana przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
13 § 6 ust. 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret drugie rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
14 § 6 ust. 2 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret trzecie rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
15 § 6 ust. 2 pkt 14 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret trzecie rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
16 § 6 ust. 2 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret czwarte rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
17 § 6 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
18 § 7a dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
19 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
20 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
21 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
22 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
23 § 10 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
24 § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
25 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
26 § 15 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
27 § 15 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
28 § 16 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 12 lit. a) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
29 § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. b) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
30 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
31 § 17 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 13 lit. b) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
32 § 17 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
33 § 17 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
34 § 17 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 13 lit. d) rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
35 § 19 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 listopada 2011 r. (Dz.U.11.261.1562) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 grudnia 2011 r.
36 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 17 listopada 2011 r. (Dz.U.11.261.1562) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 grudnia 2011 r.
37 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
38 § 23a dodany przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
39 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.
40 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.11.64.336) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 17 listopada 2011 r. (Dz.U.11.261.1562) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 grudnia 2011 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.128.822

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 25/06/2008
Data ogłoszenia: 18/07/2008
Data wejścia w życie: 02/08/2008