Zm.: rozporządzenie w sprawie wzoru kontraktu wojewódzkiego oraz wzoru wniosku zarządu województwa o przyznanie środków na realizację regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 21 maja 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru kontraktu wojewódzkiego oraz wzoru wniosku zarządu województwa o przyznanie środków na realizację regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 lutego 2005 r. w sprawie wzoru kontraktu wojewódzkiego oraz wzoru wniosku zarządu województwa o przyznanie środków na realizację regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. Nr 37, poz. 329) załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

KONTRAKT WOJEWÓDZKI

DLA

WOJEWÓDZTWA

........

KONTRAKT WOJEWÓDZKI

zawarty dnia ............ w .................... pomiędzy Radą

Ministrów, reprezentowaną przez ............... (ministra

właściwego do spraw rozwoju regionalnego), zwaną dalej "stroną

rządową", a Samorządem Województwa ..........................,

reprezentowanym przez Marszałka Województwa .................,

zwanym dalej "stroną samorządową".

§ 1

Kontrakt wojewódzki, zwany dalej "kontraktem", zostaje zawarty na okres od dnia ........ do dnia .......... .

§ 2

1. Strony postanawiają, że kontrakt obejmuje działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) wraz z Uzupełnieniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051, z późn. zm.1)). Wykaz działań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 objętych Kontraktem Wojewódzkim dla Województwa ....... stanowi załącznik nr 1 do kontraktu.

2. Kontraktem objęte są także:

1) realizowane na terenie województwa ....... inwestycje wieloletnie jednostek samorządu terytorialnego z zakresu ochrony zdrowia wymienione w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na rok 2000 z dnia 21 stycznia 2000 r. (Dz. U. Nr 7, poz. 85). Wykaz inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego z zakresu ochrony zdrowia realizowanych na terenie województwa .......2) wraz z kwotami dofinansowania środkami budżetu państwa w roku budżetowym ........ stanowi załącznik nr 2 do kontraktu;

2) zadania inwestycyjne wskazane w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej na rok 2007 z dnia 25 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 15, poz. 90), w części ..., poz. .... . Wykaz zadań wraz z kwotami dofinansowania środkami budżetu państwa w roku budżetowym 2007 stanowi załącznik nr 3 do kontraktu.3)

§ 3

Działania wynikające z priorytetów określonych w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego 2004-2006 podlegają procedurom realizacyjnym, monitoringu i oceny przyjętym dla tego programu operacyjnego.

§ 4

1. Strony zobowiązują się realizować kontrakt zgodnie z poszanowaniem zasad subsydiarności, partnerstwa, ochrony środowiska, zapewnienia równości szans na rynku pracy oraz efektywności wydatkowania środków publicznych.

2. Dla osiągnięcia celów związanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa ......... strony zobowiązują się ponosić na realizację działań objętych kontraktem niezbędne nakłady finansowe.

3. Strona rządowa udostępni w roku 2007 na realizację działań objętych kontraktem środki finansowe:

1) przypadające dla województwa ......... na współfinansowanie działań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 z limitu w wysokości 674.379 tys. zł4) określonego w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej na rok 2007 z dnia 25 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 15, poz. 90) jako rezerwy celowe część 83, poz. 8;

2) na współfinansowanie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego z zakresu ochrony zdrowia wymienionych w załączniku nr 2 do kontraktu w wysokości ...... zł5);

3) na współfinansowanie zadań inwestycyjnych wymienionych w załączniku nr 3 do kontraktu w wysokości ....... zł6), przy czym dostępność środków zaplanowanych w poz. 5 i 38 rezerw celowych jest ściśle uzależniona od złożenia przez samorząd województwa ................. poprawnych pod względem formalnym i merytorycznym wniosków o dofinansowanie poszczególnych projektów.

4. Kwota środków, jaką strona rządowa udostępni w kolejnych latach do czasu zamknięcia programów objętych kontraktem, tj. na współfinansowanie działań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, będzie określona na podstawie ustaw budżetowych i wprowadzona do kontraktu w formie pisemnych aneksów.

5. Strona samorządowa zobowiązuje się do udostępnienia w roku 2007 środków w wysokości ............ zł na współfinansowanie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego z zakresu ochrony zdrowia wymienionych w załączniku nr 2 do kontraktu oraz zadań inwestycyjnych wskazanych w załączniku nr 3 do kontraktu7), jak również środków w wysokości wymaganej na współfinansowanie działań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

§ 5

1. Nadzór nad prawidłowością realizacji działań wymienionych w § 2 kontraktu sprawują minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz Zarząd Województwa ....... .

2. Realizację zadań wynikających z nadzoru, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego powierza Wojewodzie ........, a Zarząd Województwa - Marszałkowi Województwa ....... .

3. Wojewoda ........ w związku z realizacją kontraktu pełni, w ramach kompetencji przekazanych przez Instytucję Zarządzającą, funkcję Instytucji Pośredniczącej w realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

4. Marszałek Województwa ....... w związku z realizacją kontraktu pełni dla priorytetu 2 i działania 3.4 priorytetu 3 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 funkcję Instytucji Wdrażającej, dla priorytetu 1, priorytetu 3 (z wyjątkiem działania 3.4) oraz priorytetu 4 - funkcję Instytucji Uczestniczącej we wdrażaniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

§ 6

1. Działania objęte kontraktem strony realizują poprzez wybrane projekty.

2. Wyboru projektów, o których mowa w ust. 1, dokonuje Zarząd Województwa ....... zgodnie z zasadami określonymi dla poszczególnych działań w obowiązujących podręcznikach procedur wdrażania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

3. Zarząd Województwa ....... przekazuje Wojewodzie ....... uchwały w sprawie wyboru projektów wraz z wykazem wybranych projektów z kompletną dokumentacją właściwą dla poszczególnych projektów, zgodnie z zasadami określonymi dla poszczególnych działań w obowiązujących podręcznikach procedur wdrażania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

4. Wojewoda ....... zawiera z beneficjentami, których projekty zostały wybrane do realizacji w ramach działań objętych kontraktem, umowy o dofinansowanie projektów zgodnie z zasadami określonymi dla poszczególnych działań w obowiązujących podręcznikach procedur wdrażania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

5. Umowy, o których mowa w ust. 4, nie mogą zawierać postanowień niezgodnych z postanowieniami kontraktu.

§ 7

W sprawach dotyczących sposobów płatności, wnioskowania i uruchamiania lub przesunięcia środków oraz terminów rozliczeń stosuje się przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.8)), ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.9)), ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 551), ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.10)) oraz aktów wykonawczych do tych ustaw.

§ 8

Do zakresu i trybu sprawozdawczości z realizacji działań objętych kontraktem stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 26 lutego 2007 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz. U. Nr 44, poz. 283).

§ 9

Kontrola, w tym kontrola finansowa z realizacji kontraktu, prowadzona jest przez strony kontraktu w sposób ciągły i dotyczy:

1) prawidłowości stosowanych procedur określonych w obowiązujących podręcznikach procedur wdrażania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006;

2) efektywności i skuteczności realizacji działań;

3) prawidłowości i skuteczności realizacji projektów.

§ 10

1. Ocena realizacji działań objętych kontraktem dotyczy:

1) kompleksowego oddziaływania na podnoszenie poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej województwa;

2) osiągania celów zdefiniowanych w programach objętych kontraktem;

3) skutków oddziaływania na sytuację społeczno-gospodarczą województwa.

2. Ocenę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z rozdziałem 10 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.).

§ 11

W przypadku wykrycia nieprawidłowości w realizacji lub finansowaniu działań objętych kontraktem stosuje się przepisy dotyczące finansów publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

§ 12

1. W przypadku niewywiązania się przez stronę rządową z jej zobowiązań wynikających z kontraktu roszczenia strony samorządowej wobec strony rządowej ograniczone są do wysokości poniesionych strat.

2. W przypadku zagrożenia realizacji ustawy budżetowej i podjęcia przez Radę Ministrów decyzji o blokowaniu na czas oznaczony planowanych wydatków z budżetu państwa strona rządowa odpowiada wobec beneficjentów przez cały okres blokowania wyłącznie za koszty, które zostały poniesione przez nich w celu minimalizowania strat własnych i na poniesienie których beneficjenci uzyskali pisemną zgodę wojewody.

§ 13

1. Zmiana lub rozwiązanie kontraktu mogą być dokonane wyłącznie w trybie przewidzianym w art. 36 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.).

2. Zmiany w finansowaniu programów określonych w § 2 ust. 1 jako całości lub ich poszczególnych działań (realokacje) przeprowadzane są zgodnie z procedurami przyjętymi dla tych programów i nie wymagają zmiany kontraktu.

§ 14

Postanowienia kontraktu nie powodują zmian w zakresie procedur przyjętych i stosowanych w procesie wdrażania programów określonych w § 2 ust. 1.

§ 15

W zakresie nieuregulowanym postanowieniami kontraktu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

§ 16

Kontrakt został sporządzony w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz przeznaczony jest dla strony samorządowej, a dwa egzemplarze dla strony rządowej.

§ 17

Integralną część kontraktu stanowią załączniki:

1) załącznik nr 1 do kontraktu: Wykaz działań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 objętych Kontraktem Wojewódzkim dla Województwa ......;

2) załącznik nr 2 do kontraktu: Wykaz inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego z zakresu ochrony zdrowia realizowanych na terenie województwa ......;

3) załącznik nr 3 do kontraktu: Wykaz zadań inwestycyjnych wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej na rok 2007 realizowanych na terenie województwa ..... .

STRONA RZĄDOWA STRONA SAMORZĄDOWA

(minister właściwy (Marszałek Województwa)

do spraw rozwoju regionalnego)

.............................. ........................

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2402, z 2005 r. Nr 87, poz. 745, Nr 113, poz. 958 i Nr 198, poz. 1644 oraz 2006 r. Nr 58, poz. 404, Nr 165, poz. 1176 i Nr 209, poz. 1549.

2) Dotyczy wyłącznie kontraktów dla województw, na których terenie takie inwestycje są kontynuowane.

3) Dotyczy wyłącznie kontraktów dla województw, na których terenie takie zadania inwestycyjne są realizowane.

4) Prognoza przyjęta przez Radę Ministrów dnia 29 stycznia 2007 r. zakłada osiągnięcie do końca roku budżetowego 2007 poziomu 82 % wartości ZPORR 2004-2006.

5) Dotyczy wyłącznie kontraktów dla województw, na których terenie takie inwestycje są kontynuowane.

6) Dotyczy wyłącznie kontraktów dla województw, na których terenie takie zadania inwestycyjne są realizowane. Kwota przedstawiona w tej pozycji stanowi sumę kwot na poszczególne inwestycje wymienione w załączniku nr 3 do kontraktu realizowane na terenie danego województwa.

7) Dotyczy wyłącznie kontraktów dla województw, na których terenie takie inwestycje i/lub zadania inwestycyjne są realizowane.

8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.

9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560 i Nr 88, poz. 587.

10) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 141, poz. 1011, Nr 225, poz. 1635 i Nr 249, poz. 1828.

Załącznik Nr  1 

WYKAZ DZIAŁAŃ ZINTEGROWANEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWOJU REGIONALNEGO 2004-2006

OBJĘTYCH KONTRAKTEM WOJEWÓDZKIM DLA WOJEWÓDZTWA ......
Lp. Numer działania Nazwa działania
1 1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego
2 1.2. Infrastruktura ochrony środowiska
3 1.3. Regionalna infrastruktura społeczna
4 1.4. Rozwój turystyki i kultury
5 1.5. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
6 1.6. Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach
7 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie
8 2.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne
9 2.3. Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa
10 2.4. Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi
11 2.5. Promocja przedsiębiorczości
12 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy
13 3.1. Obszary wiejskie
14 3.2. Obszary podlegające restrukturyzacji
15 3.3. Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe
16 3.4. Mikroprzedsiębiorstwa
17 3.5. Lokalna infrastruktura społeczna
18 4.1. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane
19 4.2. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki nielimitowane
20 4.3. Działania informacyjne i promocyjne

Załącznik Nr  2 

WYKAZ INWESTYCJI WIELOLETNICH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Z ZAKRESU OCHRONY ZDROWIA

REALIZOWANYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ......

Lp. Nazwa inwestycji Kwota dofinansowania środkami budżetu państwa w roku budżetowym ..........
1
2
itd.

Załącznik Nr  3 

WYKAZ ZADAŃ INWESTYCYJNYCH WSKAZANYCH W ZAŁĄCZNIKU NR 2 DO USTAWY BUDŻETOWEJ NA ROK 2007

REALIZOWANYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ......

Część budżetu państwa Nazwa zadania inwestycyjnego/programu Kwota dofinansowania środkami budżetu państwa w roku budżetowym 2007 (w zł)
cz.

poz.

cz.

poz.

cz.

poz.

1 Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 131, poz. 916).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.99.672

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie wzoru kontraktu wojewódzkiego oraz wzoru wniosku zarządu województwa o przyznanie środków na realizację regionalnych programów operacyjnych.
Data aktu: 21/05/2007
Data ogłoszenia: 05/06/2007
Data wejścia w życie: 05/06/2007