Ramowy program kursów nauki języka polskiego dla uchodźców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 1 lutego 2007 r.
w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla uchodźców

Na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się ramowy program kursów nauki języka polskiego dla uchodźców, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 131, poz. 907).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493 oraz z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251, poz. 1844.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY PROGRAM KURSÓW NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCHODŹCÓW

I.

Założenia programowe.

Cel: umiejętność komunikowania się w języku polskim przez uchodźców na poziomie podstawowym.

Ramowy program obejmuje słownictwo wykraczające poza treści znajdujące się zwykle w programach dla rozpoczynających naukę języka polskiego, które ma umożliwić uchodźcom rozpoznawanie miejsc oraz dokumentów, które organizują ich życie w Polsce.

W początkowym okresie należy wprowadzić naukę pisania wyrazów, których pisownia oparta jest na zasadzie fonetycznej. Przyswajane wyrazy powinny należeć do słownictwa podstawowego.

Zagadnienia gramatyczno-składniowe obejmują podstawowe problemy gramatyczne i składniowe, których opanowanie jest konieczne do porozumiewania się w języku polskim na poziomie podstawowym.

Nauczanie materiału gramatycznego powinno przebiegać bez objaśniania reguł gramatyki. Wprowadzając zdanie np. Mieszkam w Katowicach, nie należy objaśniać, że nazwa miasta jest użyta w miejscowniku.

Każdy wprowadzany systematycznie problem gramatyczny powinien pojawiać się w tekstach z wyprzedzeniem, np. wprowadzenie miejscownika powinno być poprzedzone wielokrotnym pojawianiem się miejscownika nazw miejscowych. Ćwiczenia gramatyczne powinny odwoływać się zawsze do tekstów, których znajomość jest uchodźcom przydatna w praktyce.

Zagadnienia gramatyczno-składniowe korespondują z wykazem funkcji i pojęć językowych, wykazem tematycznym, a także słownictwem.

Wykaz tematyczny zawiera 15 tematów niezbędnych w codziennej komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka. Poszczególne tematy należy skorelować z odpowiednimi funkcjami językowymi oraz regułami gramatycznymi.

Wykaz funkcji i pojęć językowych obejmuje podstawowe funkcje pojęciowe i intencje, które uchodźcy powinni umieć wyrażać w języku polskim (znajomość w mowie i piśmie). Ich znajomość i umiejętność zastosowania odpowiednio do sytuacji umożliwi nawiązanie kontaktu z rodzimymi użytkownikami języka.

II.

Bloki tematyczne.

Lp. Blok tematyczny Liczba godzin dla grupy języków słowiańskich Liczba godzin dla innych grup językowych
1 Alfabet polski i zagadnienia fonetyczne 35 40
2 Zagadnienia gramatyczno-składniowe 60 90
3 Wykaz tematyczny 45 65
4 Wykaz funkcji i pojęć językowych 40 65
5 Zagadnienia obyczajowo-kulturowe 20 40
Łącznie 200 300
1. Alfabet polski i zagadnienia fonetyczne:

1) praktyczne zapoznanie z alfabetem, pisanie liter, relacja między głoską i literą, łączenie liter w sylaby, pisanie wyrazów; struktura polskiego systemu fonologicznego (ćwiczenie słuchu fonologicznego);

2) wstępne ćwiczenia artykulacyjne; rozpoznanie problemów fonetycznych uchodźców; różnice w wymawianiu głosek fonetycznie bliskich, ale nietożsamych, w opozycji do dziąsłowych oraz zębowych; znak zmiękczający stosowany przed spółgłoską lub na końcu wyrazu; zmiękczenie oznaczone literą i:

a) przed samogłoską,

b) w przypadku roli zgłoskotwórczej,

c) w przypadku końcówki fleksyjnej;

3) spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne; charakterystyczne dla języka polskiego ubezdźwięcznianie spółgłosek na końcu wyrazu, jeżeli bezpośrednio po nim nie następuje następny wyraz; przykłady tego zjawiska; wyjątki - głoski: r, l, ł, j, m, n (oraz ich ewentualne warianty miękkie i zmiękczone);

4) głoski dźwięczne i bezdźwięczne i wiążące się z tym zjawiskiem różnice znaczeniowe;

5) głoski twarde, miękkie i zmiękczone; różnicowanie znaczenia;

6) trudności w opanowaniu przez obcokrajowców wymiany głosek, dokonującej się w wielu rzeczownikach występujących w miejscowniku; wymiany regularne:

a) w miejscowniku dla rzeczowników wszystkich rodzajów,

b) dla rzeczowników rodzaju żeńskiego;

7) rozróżnianie i wymawianie samogłoski i oraz y;

8) występowanie samogłosek nosowych w języku polskim; przykłady końcówek w wybranych przypadkach rzeczowników (np. końcówka -ę: rękę, dziewczynę, mamę), przymiotników i zaimków (np. końcówka -ą, dobrą, moją, twoją) oraz czasowników (końcówka -ę w 1 osobie liczby pojedynczej, np. robię, myślę, końcówka -ą w 3 osobie liczby mnogiej, np. czytają, mają, uczą się, tańczą); połączenie fonetyki z formami morfologicznymi; uczenie zapisywania końcówek -ą lub -om z wykorzystaniem poznawanych form;

9) nauka czytania, unikanie tzw. wymowy literowej; upraszczanie w wymowie określonych grup głosek, wymawianie samogłosek nosowych w zależności od sąsiedztwa fonetycznego, zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne;

10) wymowa samogłosek nosowych wewnątrz wyrazu:

a) przed spółgłoskami szczelinowymi,

b) przed spółgłoskami zwartymi i zwartoszczelinowymi;

11) wymowa samogłosek nosowych ę i ą na końcu wyrazu; osłabienie nosowości lub też całkowite odnosowienie samogłoski ę, np. 1 osoba liczby pojedynczej czasowników;

12) zasady akcentowania wyrazów w języku polskim; zasady akcentowania połączeń wyrazów występujących po wyrazie akcentowanym oraz wyrazów nieakcentowanych pojawiających się przed wyrazem akcentowanym;

13) fonetyczne procesy wewnątrzwyrazowe; upodobnienia i uproszczenia grup spółgłoskowych (np. otsłonić/ocsłonić, ojcofski/ojcoski); sposoby wymawiania na przykładzie liczebników;

14) upodobnienia międzywyrazowe: możliwość wymawiania udźwięczniającego lub ubezdźwięczniającego połączeń wyrazowych; sposób wymawiania połączeń przyimków z wyrazami pełnoznacznymi (najczęściej rzeczownikami i przymiotnikami); połączenia z przyimkami.

2. Zagadnienia gramatyczno-składniowe:

1) rodzaje gramatyczne - typowe końcówki rzeczowników w mianowniku liczby pojedynczej, rodzaj gramatyczny przymiotnika; mianownik liczby pojedynczej rzeczowników wprowadzany w sposób systematyczny, tj. z objaśnieniem podstawowych reguł; ćwiczenia łączliwości rzeczowników z zaimkami dzierżawczymi i wskazującymi oraz przymiotnikami;

2) odmiana czasownika być; wprowadzenie jednocześnie formy 1 osoby czasu przyszłego i przeszłego: będę, byłem / byłam;

3) narzędnik rzeczowników liczby pojedynczej wprowadzany w sposób leksykalny przy przedstawianiu się, np. Jestem Kurdem. Jestem stolarzem. Czy jest pan studentem? Ona jest lekarką.; problem ten jest rozwijany w ramach tematu: Człowiek - informacje podstawowe;

4) zaimki osobowe w obu liczbach oraz formy grzecznościowe pani, pan; wyrazy pani, pan w funkcji zaimków osobowych jako formalny odpowiednik zaimka ty, a nie 3 osoby liczby pojedynczej;

5) zaimki pytajne: kto?, co?, czyj?, który?, jaki?;

6) zaimki dzierżawcze: mój, twój, nasz, jego, jej, ich oraz wyrazy pana, pani; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;

7) odmiana czasownika nazywać się (III koniugacja); pytanie: Jak się pani/ pan nazywa? Jak się nazywasz? Jak się nazywa to miasto?; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;

8) zdania proste, np. To jest mieszkanie. Mieszkanie jest małe. Ona ma na imię Ewa. Ona tu nie mieszka; neutralny szyk zdania prostego; zdania złożone typu: Nie wiem, gdzie jest mój klucz oraz zdania połączone spójnikami a, i, ale, albo;

9) odmiana czasowników z przyrostkiem -ować; temat wprowadzający: np. Praca i wynagrodzenie;

10) odmiana czasowników I koniugacji, np. czuć się; temat wprowadzający: np. Zdrowie, pomoc medyczna;

11) nieregularne stopniowanie przysłówków, np. dobrze, źle; temat wprowadzający: np. Zdrowie, pomoc medyczna lub Praca i wynagrodzenie;

12) biernik rzeczowników w liczbie pojedynczej wprowadzany w sposób systematyczny; temat wprowadzający: np. Rutyna dnia codziennego - posiłki (np. Proszę kurczaka. Proszę kawę. Proszę ciastko.); wykazywanie funkcjonalności biernika wynikającej z rekcji często używanych czasowników, np. pisać, znać, czytać (np. Piszę list do domu. Znam ten film. Co czytasz?); rozwinięcie problemu stanowi np. temat Rodzina, znajomi, pracodawcy (np. Mam brata. Mam siostrę.). Inne problemy gramatyczne wynikające z zastosowania biernika wprowadzane w sposób leksykalny (np. Mam pięciu braci.);

13) odmiana czasownika mieć; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;

14) dopełniacz rzeczowników w liczbie pojedynczej wprowadzany w sposób systematyczny, na prostych przykładach (np. zdania typu: Idę do domu. Nie mam czasu. Nie ma tu Urszuli.); zamiana biernika występującego w zdaniach niezaprzeczonych na dopełniacz w zdaniach zaprzeczonych;

15) podstawowe przyimki łączące się z dopełniaczem: do, od, obok, bez, dla; temat wprowadzający: np. Dom i jego otoczenie lub Ulica, komunikacja miejska;

16) pytanie o drogę; sformułowania typu: Jak dojść do...? Na prawo, na lewo;

17) odmiana w czasie teraźniejszym czasowników iść i jechać; temat wprowadzający: np. Rutyna dnia codziennego lub Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce;

18) dopełniacz rzeczowników liczby mnogiej (np. Proszę kilo jabłek. Proszę dziesięć deka cukierków.); temat wprowadzający: np. Zakupy, pieniądze;

19) opozycja znaczeniowa czasowników chodzić i iść; temat wprowadzający: np. Rutyna dnia codziennego;

20) wprowadzenie narzędnika po czasowniku jechać; temat wprowadzający: np. Ulica, komunikacja miejska lub Rutyna dnia codziennego;

21) odmiana czasowników II koniugacji w czasie teraźniejszym, trybie oznajmującym (np. mówić, lubić, robić); połączenie czasownika lubić z bezokolicznikiem opisujące np. sposób spędzania wolnego czasu; temat wprowadzający: np. Czas wolny, rozrywki;

22) wprowadzenie przysłówka typu: po polsku, po angielsku; temat wprowadzający: np. Edukacja i wykształcenie;

23) wydawanie polecenia poprzez użycie konstrukcji: proszę i bezokolicznik (np. Proszę siadać! Proszę powtórzyć! Proszę mówić wolno!);

24) czas przyszły złożony z formą bezokolicznika (np. będę czytać, będziesz pisać); temat wprowadzający: np. Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce;

25) czas przeszły czasowników regularnych; końcówki czasownikowe i brak konieczności użycia zaimka osobowego (np. Urodziłam się w Albanii. Przyjechałem do Polski 2 miesiące temu. Pracowałem jako nauczyciel.); temat wprowadzający: np. Człowiek - informacje podstawowe; czasownik iść i pójść w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym w połączeniu z odpowiednimi przyimkami, np. na, do, po; temat wprowadzający: np. Czas wolny, rozrywki;

26) czasowniki modalne: chcieć, móc, musieć; temat wprowadzający: np. Zakupy, pieniądze;

27) okoliczniki czasu: jutro, wczoraj, kiedyś, pojutrze, za dwa dni, za rok, rok temu, dwa dni temu; temat wprowadzający: np. Człowiek - informacje podstawowe lub Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce;

28) zdanie złożone współrzędnie połączone spójnikami i, a, ale, albo;

29) zdanie podrzędne dopełnieniowe, wprowadzające mowę zależną; temat wprowadzający: np. Praca i wynagrodzenie;

30) przyimki przestrzenne łączące się z narzędnikiem: nad, za, przed; temat wprowadzający: np. Czas wolny, rozrywki;

31) liczebniki porządkowe; określanie czasu;

32) celownik zaimków osobowych w konstrukcjach typu: Jest mi zimno. Jest mi gorąco. Nie podoba mi się tu.; temat wprowadzający: np. Podstawowe informacje o Polsce;

33) miejscownik rzeczowników liczby pojedynczej; wprowadzenie w sposób systematyczny w połączeniu z przyimkami na, w i po; temat wprowadzający: np. Człowiek - informacje podstawowe lub Rutyna dnia codziennego;

34) regularne stopniowanie przymiotników; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;

35) nieregularne stopniowanie przymiotników (np. dobry, mały, duży); temat wprowadzający: np. Dom i jego otoczenie;

36) czasowniki bezosobowe: można, trzeba, (nie) wolno; temat wprowadzający: np. Zakupy, pieniądze;

37) czasownik wolno w połączeniu z zaimkiem osobowym w celowniku; temat wprowadzający: np. Zdrowie, pomoc medyczna;

38) spójnik jeśli wprowadzający zdanie warunkowe; temat wprowadzający: np. Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce.

3. Wykaz tematyczny:

1) człowiek - informacje podstawowe:

a) imię, nazwisko, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia,

b) kraj pochodzenia, język,

c) rodzina, dzieci,

d) zawód, wykształcenie;

2) dom i jego otoczenie:

a) rodzaje pomieszczeń,

b) wyposażenie pokoju, łazienki, kuchni, mieszkania,

c) miejsce pobytu, miejscowość,

d) współmieszkańcy, sąsiedzi, personel ośrodka dla uchodźców;

3) rutyna dnia codziennego:

a) toaleta i zabiegi higieniczne,

b) środki czystości dla dorosłych i dla dzieci,

c) przedmioty codziennego użytku,

d) posiłki,

e) artykuły spożywcze,

f) napoje,

g) potrawy,

h) organizacja dnia,

i) określenia czasu, zegar,

j) obowiązki i czas wolny;

4) rodzina, znajomi, pracodawcy:

a) relacje rodzinne, stopnie pokrewieństwa,

b) relacje towarzyskie,

c) kontakty oficjalne i nieoficjalne;

5) zakupy, pieniądze:

a) sklepy i zakupy,

b) ceny, pieniądze,

c) miary i ilości;

6) ulica, komunikacja miejska:

a) orientacja w przestrzeni,

b) pytanie o drogę, informacja,

c) środki transportu,

d) dworzec kolejowy,

e) rodzaje biletów;

7) praca i wynagrodzenie:

a) umiejętności i kwalifikacje, zawody,

b) umowa o pracę, czas pracy, urlop,

c) wynagrodzenie i podatki;

8) edukacja i wykształcenie:

a) typy szkół, system edukacyjny,

b) szkolenia, kursy zawodowe,

c) stowarzyszenia, organizacje;

9) zdrowie, pomoc medyczna:

a) samopoczucie, choroba, części ciała,

b) opieka zdrowotna,

c) pierwsza pomoc, wypadek,

d) apteka;

10) urzędy i instytucje:

a) poczta,

b) bank,

c) policja,

d) kościół;

11) życie publiczne, prawa i obowiązki uchodźcy:

a) podstawowe nakazy i zakazy,

b) dokumenty i zaświadczenia,

c) rodzaje pomocy,

d) urzędy administracji publicznej;

12) podstawowe informacje o Polsce:

a) podział administracyjny, ważniejsze miasta,

b) klimat i pogoda, pory roku,

c) święta państwowe i religijne, dni wolne od pracy,

d) święta rodzinne;

13) poziom życia w Polsce:

a) koszty utrzymania,

b) ubezpieczenia, opieka zdrowotna, zapomoga, wynagrodzenie za pracę;

14) czas wolny, rozrywki:

a) sport,

b) hobby, zainteresowania,

c) prasa, radio, telewizja, Internet;

15) cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce:

a) wyjazd za granicę,

b) powrót do kraju,

c) emigracja,

d) pobyt legalny,

e) praca zarobkowa,

f) nauka, studia.

4. Wykaz funkcji i pojęć językowych:

1) kontakty międzyludzkie:

a) nawiązywanie kontaktu i reakcja drugiej osoby,

b) przedstawianie się lub przedstawianie kogoś i reakcja drugiej osoby,

c) powitanie oraz pytanie o samopoczucie i reakcja drugiej osoby,

d) pożegnanie i reakcja drugiej osoby,

e) składanie życzeń i reakcja drugiej osoby,

f) podziękowanie i reakcja drugiej osoby,

g) przepraszanie i reakcja drugiej osoby,

h) komplementy i reakcja drugiej osoby,

i) zapraszanie i reakcja drugiej osoby;

2) informowanie:

a) informowanie o faktach,

b) uzasadnianie (dlaczego?),

c) określanie celu czynności (po co?),

d) relacjonowanie wypowiedzi,

e) obiecywanie;

3) elementy rozmowy:

a) rozpoczynanie rozmowy,

b) kontrolowanie przebiegu rozmowy,

c) kończenie rozmowy,

d) akceptowanie czyjejś wypowiedzi,

e) nieakceptowanie czyjejś wypowiedzi;

4) wyrażanie opinii:

a) myślę, że ...,

b) według mnie ...,

c) wydaje mi się, że ...,

d) nie jestem pewien/pewna, czy ...;

5) wyrażanie uczuć:

a) sympatia i antypatia, upodobania,

b) nadzieja i obawa,

c) chęci,

d) radość i żal, zadowolenie i niezadowolenie,

e) obojętność,

f) rozczarowanie;

6) próba wywołania reakcji:

a) w mówieniu,

b) w działaniu,

c) prośby, nakazy i zakazy,

d) doradzanie i odradzanie;

7) wypowiedzi ogólne:

a) cechy, stany (jaki?, jaka?, jakie?, jak?),

b) posiadanie (czyj?, czyja?, czyje?),

c) relacje przestrzenne,

d) relacje czasowe,

e) sposób (jak?),

f) możliwość i konieczność,

g) porównywanie.

5. Zagadnienia obyczajowo-kulturowe:

1) obyczaje i kultura kraju pochodzenia uchodźcy; przykładowe zwroty i słownictwo;

2) obyczaje i kultura Polski; przykładowe zwroty i słownictwo;

3) różnice kulturowe;

4) rodzina języków słowiańskich - historia języka polskiego w zarysie.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.35.221

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowy program kursów nauki języka polskiego dla uchodźców.
Data aktu: 01/02/2007
Data ogłoszenia: 27/02/2007
Data wejścia w życie: 14/03/2007