Zm.: rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 5 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. Nr 107, poz. 904) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 95 ust. 2 pkt 5 modele latające o masie dopuszczalnej do lotu nieprzekraczającej 30 kg.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 209 statki powietrzne, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 138 z 30.04.2004, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 785/2004".",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Osoby eksploatujące lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony ubezpieczają się na warunkach określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

4b. Osoby eksploatujące motolotnie oraz paralotnie nieprzeznaczone do startu pieszego ubezpieczają się na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 785/2004.",

d)
uchyla się ust. 5;
2)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia w pkt 8.5 uchyla się ppkt 3;
3)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 8.5 uchyla się ppkt 3;
4)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
w pkt 8.2 ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) świadectwo spełnienia wymagań technicznych, deklarację zgodności wydaną przez zatwierdzonego producenta, certyfikat typu lub inny dokument dopuszczający ten typ do użytkowania, a dla motolotni, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia, metrykę motolotni z wpisem dopuszczającym do eksploatacji przed dniem 2 lipca 2005 r.;",

b)
w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
5)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
6)
w załączniku nr 5 do rozporządzenia w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
7)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia:
a)
pkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Niniejsze przepisy określają wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących: lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony, zwanych dalej "osobami eksploatującymi" - za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych statków, zwanego dalej "ubezpieczeniem OC", a w szczególności zakres ubezpieczenia OC, termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.",

b)
po pkt 1.2 dodaje się pkt 1.3 w brzmieniu:

"1.3. Ubezpieczenie OC może być zawierane także przez ośrodek szkolenia lotniczego lub inny podmiot organizujący loty, skoki spadochronowe lub zrzuty, jako ubezpieczenie zbiorowe i bezimienne, bez konieczności indywidualnego zawierania tego ubezpieczenia przez każdego uczestnika szkolenia, lotów, skoków lub zrzutów.",

c)
w pkt 2 uchyla się ppkt 1 i 2,
d)
po pkt 3.1 dodaje się pkt 3.1.1 w brzmieniu:

"3.1.1. Ubezpieczenie OC może być zawarte także jako rozszerzenie warunków innego rodzaju ubezpieczenia, w tym nieobowiązkowego.",

e)
pkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2. Osoby eksploatujące statki powietrzne, użytkownicy oraz przewoźnicy lotniczy mogą ubezpieczyć się łącznie w ramach wspólnej sumy ubezpieczenia, jeżeli:

1) wykonują ten sam rodzaj działalności lotniczej oraz są zagrożeni tym samym rodzajem ryzyka;

2) wysokość sum ubezpieczenia odpowiada wysokościom limitów zawartych w niniejszych przepisach lub przepisach rozporządzenia nr 785/2004.",

f)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Ubezpieczeniem OC osób eksploatujących statki powietrzne jest objęta odpowiedzialność cywilna tych osób w rozumieniu art. 207 ustawy - za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z ruchem statków powietrznych, a także spowodowane przez jakąkolwiek osobę, zwierzę lub rzecz z nich wypadającą oraz użycie spadochronu w celach ratowniczych.",

g)
pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"8. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC osób eksploatujących statki powietrzne, o którym mowa w pkt 6.1, w zakresie szkód wyrządzonych osobom trzecim w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.

9. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC osób eksploatujących prototyp statku powietrznego lub statek powietrzny, o którym mowa w pkt 1.1, dla którego nie wydano jeszcze dokumentów zdatności do lotu, skoku lub użycia, dopuszczony do lotu lub skoku w oparciu o przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy lub na podstawie zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o której mowa w art. 49 ust. 1 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR, a w odniesieniu do każdej osoby biorącej udział w locie lub skoku, niebędącej członkiem załogi, z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 20.000 SDR.",

h)
uchyla się pkt 11-16,
i)
uchyla się tabele nr 1-3.
§  2.
Aeroklub Polski jest obowiązany, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przekazać Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego listę ośrodków i osób, które z jego upoważnienia wydawały dokumenty dopuszczające motolotnie do wykonywania lotów lub dokonywały w nich wpisów, w celu udostępnienia jej zainteresowanym podmiotom wydającym i przedłużającym pozwolenia na wykonywanie lotów motolotni.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.197.1436

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.
Data aktu: 05/10/2007
Data ogłoszenia: 25/10/2007
Data wejścia w życie: 09/11/2007