Sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 5 września 2007 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę

Na podstawie art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego, zwanego dalej "audytem", wydatkowania środków finansowych na naukę, o których mowa w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.
§  2.
Obowiązkowemu audytowi podlegają:
1)
projekty, w których całkowita wartość dofinansowania przekracza 2 mln zł (audyt projektu);
2)
jednostki naukowe, zwane dalej "jednostkami", które otrzymują środki na działalność statutową (audyt jednostki).
§  3.
1.
Audyt przeprowadza podmiot niezależny od audytowanej jednostki, posiadający odpowiednie kwalifikacje i wiedzę z zakresu audytu, zwany dalej "audytorem".
2.
Audyt mogą przeprowadzać:
1)
osoby spełniające warunki określone w art. 58 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm. 3 );
2)
osoby, o których mowa w art. 23 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832);
3)
osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zatrudniające przy przeprowadzaniu audytu osoby wymienione w pkt 1 i 2.
3.
Audytora wybiera jednostka na swój koszt, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
§  4.
Celem przeprowadzenia audytu jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1)
wiarygodności danych, zarówno liczbowych, jak i opisowych, zawartych w dokumentach związanych z realizowanym projektem lub prowadzoną przez jednostkę działalnością naukową;
2)
realizacji wydatków i uzyskania założonych efektów zgodnie z wymaganiami zawartymi we wniosku, decyzji i umowie o dofinansowanie;
3)
poprawnego sposobu udokumentowania i ewidencyjnego wyodrębnienia rzeczywistych operacji gospodarczych.
§  5.
Kierownik jednostki zapewnia warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia audytu, a w szczególności udostępnia obiekty, urządzenia i dokumenty oraz umożliwia bezzwłoczne udzielanie wyjaśnień.
§  6.
Audytor ma prawo wglądu do związanych z przeprowadzanym audytem informacji, danych i innych dokumentów, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, oraz do wykonywania z nich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
§  7.
1.
Pracownicy jednostki są obowiązani, na żądanie audytora, udzielać informacji i wyjaśnień oraz potwierdzać "za zgodność z oryginałem" kopie dokumentów i ich odpisy, wyciągi, zestawienia oraz wydruki.
2.
Udzielone ustnie informacje i złożone ustnie wyjaśnienia powinny zostać zaprotokołowane oraz podpisane przez audytora i przez osobę, która ich udzieliła lub je złożyła.
§  8.
Audyt projektu obejmuje w szczególności sprawdzenie:
1)
zgodności realizacji projektu z umową;
2)
poprawności polityki rachunkowości;
3)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
4)
poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu, zasadności wydatków, sposobu ich udokumentowania i ich wyodrębnienia w ewidencji księgowej;
5)
terminowości rozliczania otrzymanych środków finansowych;
6)
przepływów na rachunku bankowym związanych z projektem;
7)
wiarygodności sprawozdań z realizacji projektu;
8)
sposobu monitorowania realizacji celów projektu;
9)
przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości;
10)
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
11)
sposobu archiwizacji dokumentacji dotyczącej projektu;
12)
wykonania zaleceń wcześniejszych kontroli i audytów.
§  9.
Audyt projektu powinien zostać rozpoczęty po zrealizowaniu co najmniej 80 % planowanych wydatków związanych z projektem i zakończony przed złożeniem końcowego sprawozdania z realizacji projektu.
§  10.
Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie jednego roku, z okresu 3 lat poprzedzających rok przeprowadzania audytu, wybranego na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka, w tym:
1)
podstaw prawnych działalności jednostki;
2)
poprawności polityki rachunkowości i funkcjonowania procedur kontroli finansowej;
3)
realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu jednostki;
4)
wniosku o dotację statutową;
5)
ankiety jednostki naukowej;
6)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
7)
sposobu udokumentowania i zatwierdzania wyników działalności badawczej;
8)
przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości;
9)
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
10)
realizacji wniosków z wcześniejszych kontroli i audytów;
11)
poprawności ewidencji księgowej;
12)
wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji;
13)
celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji statutowej.
§  11.
1.
W przypadkach wymagających specjalnej wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji audytor może powołać na swój koszt rzeczoznawcę.
2.
Opinia sporządzona przez rzeczoznawcę nie jest wiążąca dla audytora.
§  12.
1.
Na podstawie zebranych dokumentów i dowodów audytor sporządza pisemnie sprawozdanie z audytu, zwane dalej "sprawozdaniem".
2.
Sprawozdanie określa, czy otrzymane środki finansowe zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem i przepisami prawa oraz czy księgi rachunkowe są prowadzone prawidłowo.
3.
Sprawozdanie powinno w sposób bezstronny, kompletny, zrozumiały, jednoznaczny i zgodny ze stanem faktycznym przedstawiać wyniki audytu.
4.
Audytor jest obowiązany zachować poufność i nie naruszać tajemnic handlowych jednostki. Nie może to jednak wpływać na merytoryczną treść sprawozdania.
§  13.
Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie sprawozdania;
2)
datę jego sporządzenia;
3)
nazwę i adres oraz dane jednostki;
4)
nazwę i numer projektu;
5)
oświadczenie audytora oraz osób wykonujących czynności audytu o niezależności od badanej jednostki;
6)
imiona, nazwiska, adresy i numery uprawnień audytorów wykonujących czynności audytu;
7)
cele audytu;
8)
podmiotowy i przedmiotowy zakres audytu;
9)
termin, w którym przeprowadzono audyt;
10)
zwięzły opis działań jednostki w obszarze objętym audytem;
11)
zwięzłą ocenę sytuacji ekonomicznej w przypadku wykonania audytu jednostki;
12)
ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności jednostki objętej audytem;
13)
informację o metodzie doboru i wielkości próby do badania;
14)
zaprezentowanie wyników badania, w tym obszarów, w których stwierdzono nieprawidłowości;
15)
określenie nieprawidłowości oraz analizę ich przyczyn i skutków;
16)
zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień;
17)
podpisy audytorów uczestniczących w audycie;
18)
podpisy reprezentantów audytora, jeśli audytorem jest osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
§  14.
Wszystkie strony sprawozdania powinny być ponumerowane i parafowane.
§  15.
Wnioski i opinie zawarte w sprawozdaniu powinny wynikać z dokumentacji audytu.
§  16.
1.
Dokumentacja audytu, łącznie ze sprawozdaniem, jest przekazywana jednostce w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu.
2.
Dokumentacja audytu podlega przechowaniu przez jednostkę przez okres 2 lat od dnia jej otrzymania.
3.
Sprawozdanie z audytu podlega przechowaniu przez okres 5 lat.
§  17.
Jednostka jest obowiązana przekazać ministrowi właściwemu do spraw nauki egzemplarz sprawozdania oraz ewentualne stanowisko do ustaleń zawartych w sprawozdaniu w terminie 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
§  18.
Audytor jest obowiązany do udzielania wyjaśnień w zakresie objętym audytem ministrowi właściwemu do spraw nauki oraz osobom przez niego upoważnionym.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.170.1197

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę.
Data aktu: 05/09/2007
Data ogłoszenia: 19/09/2007
Data wejścia w życie: 04/10/2007