Dokumenty, materiały oraz informacje konieczne do oceny zachowania przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 sierpnia 2007 r.
w sprawie dokumentów, materiałów oraz informacji koniecznych do oceny zachowania przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres przekazywanych przez przedsiębiorcę publicznego:
a)
dokumentów i materiałów dotyczących przysporzeń ze środków publicznych i ich wykorzystania oraz powiązań organizacyjnych i finansowych z organami publicznymi,
b)
informacji zawierającej szczegółowe dane dotyczące przedsiębiorcy publicznego, opis powiązań organizacyjnych i finansowych z organami publicznymi, zestawienie oraz opis przysporzeń ze środków publicznych i sposobu ich wykorzystania, zwanej dalej "informacją";
2)
wzór formularza informacji.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o grupie kapitałowej, należy przez to rozumieć grupę kapitałową określoną w art. 3 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.1)).
§  2.
1.
Przedsiębiorca publiczny przekazuje właściwemu organowi nadzorującemu następujące dokumenty i materiały, uwzględniające aktualny stan faktyczny:
1)
akt założycielski przedsiębiorcy publicznego, wraz z jego zmianami;
2)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
3)
sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
4)
opinię biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego, o ile podlega ono badaniu zgodnie z odrębnymi przepisami;
5)
skonsolidowane sprawozdanie finansowe, jeżeli obowiązek jego sporządzenia wynika z odrębnych przepisów;
6)
opinię biegłego rewidenta z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego, o ile podlega ono badaniu zgodnie z odrębnymi przepisami;
7)
sprawozdanie z działalności jednostki, jeżeli obowiązek jego sporządzenia wynika z odrębnych przepisów;
8)
dokumentację, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, w części dotyczącej określenia sposobu wypełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców, zwanej dalej "ustawą";
9)
umowy, decyzje lub inne akty, na podstawie których zostało dokonane przysporzenie ze środków publicznych;
10)
dokumenty potwierdzające rzeczywiste wykorzystanie uzyskanego przysporzenia ze środków publicznych.
2.
Do dokumentów i materiałów, o których mowa w ust. 1, dołącza się informację zawierającą następujące dane:
1)
firmę, siedzibę i adres przedsiębiorcy publicznego;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3)
numer identyfikacyjny REGON;
4)
klasę rodzaju działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD);
5)
formę prawną przedsiębiorcy publicznego;
6)
wielkość przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów przedsiębiorcy publicznego w każdym z kolejnych dwóch lat obrotowych poprzedzających ostatni rok obrotowy;
7)
wielkość przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca publiczny, z wyłączeniem wzajemnych transakcji pomiędzy przedsiębiorcami grupy, w każdym z kolejnych dwóch lat obrotowych poprzedzających ostatni rok obrotowy;
8)
wielkość przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów przedsiębiorcy publicznego z działalności w zakresie przetwórstwa przemysłowego, oznaczonej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) jako sekcja D, w ostatnim roku obrotowym;
9)
wielkość przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca publiczny, z wyłączeniem wzajemnych transakcji pomiędzy przedsiębiorcami grupy, z działalności w zakresie przetwórstwa przemysłowego, oznaczonej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) jako sekcja D, w ostatnim roku obrotowym;
10)
strukturę sprzedaży według rynków oraz według poszczególnych grup wyrobów i usług w ostatnim roku obrotowym;
11)
strukturę własności przedsiębiorcy publicznego, przy czym w przypadku spółek kapitałowych z wyszczególnieniem udziałów lub akcji, którymi bezpośrednio lub pośrednio dysponują organy publiczne;
12)
strukturę podmiotową grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca publiczny;
13)
opis powiązań kapitałowych, osobowych i funkcjonalnych pomiędzy przedsiębiorcami w ramach grupy kapitałowej;
14)
dane dotyczące zaległości przedsiębiorcy publicznego we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych;
15)
dane dotyczące przysporzeń ze środków publicznych uzyskanych w danym roku obrotowym, ze wskazaniem:
a)
nazwy, siedziby i adresu podmiotu, który dokonał przysporzenia ze środków publicznych,
b)
podstawy prawnej dokonania przysporzenia ze środków publicznych,
c)
wartości i formy przysporzenia ze środków publicznych oraz okresu, na jaki to przysporzenie zostało dokonane,
d)
przeznaczenia przysporzenia ze środków publicznych;
16)
opis rzeczywistego sposobu wykorzystania przysporzeń ze środków publicznych;
17)
opis bezpośrednich i pośrednich powiązań organizacyjnych i finansowych pomiędzy przedsiębiorcą publicznym a organem publicznym, który dokonał na rzecz przedsiębiorcy publicznego przysporzenia ze środków publicznych.
§  3.
Przedsiębiorca publiczny, który w ostatnim roku obrotowym nie uzyskał przysporzenia ze środków publicznych i nie wykorzystywał przysporzeń ze środków publicznych uzyskanych w latach poprzednich, przekazuje właściwemu organowi nadzorującemu dokumenty i materiały, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-7, dołączając informację, z wyłączeniem danych wskazanych w § 2 ust. 2 pkt 15-17.
§  4.
Przedsiębiorca publiczny działający w sektorze przetwórstwa przemysłowego, o którym mowa w art. 17 ustawy, przekazuje właściwemu organowi nadzorującemu dokumenty i materiały, o których mowa w § 2 ust. 1, dołączając informację oraz dodatkowo następujące dokumenty i materiały:
1)
uchwały lub decyzje organów przedsiębiorcy w zakresie dotyczącym uzyskanych przez niego przysporzeń ze środków publicznych;
2)
sprawozdania finansowe poszczególnych przedsiębiorców publicznych wchodzących w skład grupy kapitałowej;
3)
umowy zawarte pomiędzy przedsiębiorcami grupy kapitałowej, związane z przysporzeniami ze środków publicznych i ich wykorzystaniem.
§  5.
1.
Dokumenty i materiały przekazuje się w oryginale lub poświadczone za zgodność z oryginałem.
2.
Przedsiębiorca publiczny nie przekazuje dokumentów i materiałów, w przypadku gdy zostały one przekazane właściwemu organowi nadzorującemu w poprzednim roku lub roku bieżącym i uwzględniają aktualny stan faktyczny na dzień, w którym następuje przekazanie dokumentów i materiałów w roku bieżącym, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy.
3.
Informację przekazuje się na formularzu, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR FORMULARZA INFORMACJI KONIECZNEJ DO OCENY ZACHOWANIA PRZEJRZYSTOŚCI STOSUNKÓW FINANSOWYCH POMIĘDZY PRZEDSIĘBIORCAMI PUBLICZNYMI A ORGANAMI PUBLICZNYMI

INFORMACJA

KONIECZNA DO OCENY ZACHOWANIA PRZEJRZYSTOŚCI STOSUNKÓW FINANSOWYCH POMIĘDZY PRZEDSIĘBIORCAMI PUBLICZNYMI A ORGANAMI PUBLICZNYMI (podstawa prawna: art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411, z późn. zm.))

A.

INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDSIĘBIORCY PUBLICZNEGO

1. Firma przedsiębiorcy publicznego: 2. Siedziba przedsiębiorcy publicznego:
3. Adres przedsiębiorcy publicznego:
województwo: powiat:
gmina: miejscowość:
ulica i nr domu:
4. Numer identyfikacji podatkowej (NIP): 5. Numer identyfikacyjny REGON:
6. Klasa rodzaju działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 7. Forma prawna przedsiębiorcy publicznego:
8. Wielkość przychodów netto1) ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów przedsiębiorcy publicznego w każdym z kolejnych dwóch lat obrotowych, poprzedzających ostatni rok obrotowy:
rok dane w złotych dane w euro2)
9. Wielkość przychodów netto1) ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca publiczny, w każdym z kolejnych dwóch lat obrotowych, poprzedzających ostatni rok obrotowy:
rok dane w złotych dane w euro2)
str. 1/11
10. Wielkość przychodów netto1) ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów przedsiębiorcy publicznego z działalności w zakresie przetwórstwa przemysłowego, oznaczonej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) jako sekcja D, w ostatnim roku obrotowym:
rok dane w złotych dane w euro2)
11. Wielkość przychodów netto1) ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca publiczny, z działalności w zakresie przetwórstwa przemysłowego, oznaczonej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) jako sekcja D, w ostatnim roku obrotowym:
rok dane w złotych dane w euro2)
12. Struktura sprzedaży w ujęciu wartościowym (w tys. PLN) w ostatnim roku obrotowym3):
Lp. Nazwa grupy wyrobów lub usług Symbol wg PKWiU4) Rynek krajowy Rynek Unii Europejskiej Rynek Europejskiego Obszaru Gospodarczego5) Rynek państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego5)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

str. 2/11

13. Struktura własności przedsiębiorcy publicznego6):
Lp. Firma lub imię i nazwisko podmiotu posiadającego udział w kapitale Siedziba i adres Udziały lub akcje podmiotu posiadającego udział w kapitale przedsiębiorcy publicznego, którymi bezpośrednio lub pośrednio dysponują organy publiczne (w ujęciu procentowym)7) Udział w kapitale przedsiębiorcy publicznego (w ujęciu procentowym)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

str. 3/11

14. Struktura podmiotowa grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca publiczny, wraz z opisem lub przedstawiającym ją obrazowo diagramem8):
Lp. Firma Siedziba i adres
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

str. 4/11

str. 5/11

15. Opis powiązań pomiędzy przedsiębiorcami w ramach grupy kapitałowej:
Lp. Rodzaj powiązań Opis powiązań
1 kapitałowe
2 osobowe
3 funkcjonalne

str. 6/11

16. Dane dotyczące zaległości przedsiębiorcy publicznego we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych:
Lp. Podmiot, na rzecz którego jest należne świadczenie Rodzaj zaległości Kwota zaległości
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

str. 7/11

B.

INFORMACJE DOTYCZĄCE UZYSKANYCH PRZYSPORZEŃ ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH

(Przedsiębiorca publiczny, który w ostatnim roku obrotowym nie uzyskał przysporzenia ze środków publicznych i nie wykorzystywał przysporzeń ze środków publicznych uzyskanych w latach poprzednich, wypełnia tylko część B1. Pozostali przedsiębiorcy wypełniają część B2.)

B1.

 OŚWIADCZENIE PRZEDSIĘBIORCY, KTÓRY W OSTATNIM ROKU OBROTOWYM NIE UZYSKAŁ PRZYSPORZENIA ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH I NIE WYKORZYSTYWAŁ PRZYSPORZEŃ ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH UZYSKANYCH W LATACH POPRZEDNICH

17. Oświadczenie przedsiębiorcy, że w ostatnim roku obrotowym nie uzyskał przysporzenia ze środków publicznych i nie wykorzystywał przysporzeń ze środków publicznych uzyskanych w latach poprzednich:
..........., dnia .......... r.

Niniejszym oświadczam, że w roku obrotowym ...... nie uzyskałem/am żadnych przysporzeń ze środków publicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411, z późn. zm.) i nie wykorzystywałem/am takich przysporzeń uzyskanych w latach poprzednich.

.....................................

(podpis i pieczątka osoby uprawnionej)

str. 8/11

B2.

 INFORMACJE DOTYCZĄCE UZYSKANYCH PRZYSPORZEŃ ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH I SPOSOBU WYKORZYSTANIA TYCH PRZYSPORZEŃ

18. Dane dotyczące przysporzeń ze środków publicznych uzyskanych w ostatnim roku obrotowym:
Lp. Nazwa, siedziba i adres podmiotu, który dokonał przysporzenia ze środków publicznych Podstawa prawna Wartość Forma Okres, na jaki przysporzenie ze środków publicznych zostało dokonane Przeznaczenie
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
str. 9/11
19. Opis rzeczywistego sposobu wykorzystania przysporzeń ze środków publicznych:
Lp. Rodzaj przysporzenia ze środków publicznych Rzeczywisty sposób wykorzystania Dokument potwierdzający rzeczywisty sposób wykorzystania
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

str. 10/11

20. Opis bezpośrednich i pośrednich powiązań organizacyjnych i finansowych pomiędzy przedsiębiorcą publicznym a organem publicznym, który dokonał na jego rzecz przysporzenia ze środków publicznych:

str. 11/11

1) Bez podatków pośrednich.

2) Kwotę podaną w złotych należy przeliczyć na euro według średniego kursu ogłaszanego przez NBP na dzień bilansowy kończący dany rok obrotowy.

3) Należy podać grupy wyrobów lub usług, których udział w wartości sprzedaży ogółem przedsiębiorcy publicznego przekracza 5%.

4) Agregacja na poziomie grupy PKWiU (3 znaki).

5) Europejski Obszar Gospodarczy: kraje Unii Europejskiej, Norwegia, Islandia, Liechtenstein.

6) Należy wskazać firmę lub imię i nazwisko podmiotów, których udział w kapitale przedsiębiorcy publicznego przekracza 1%.

7) Dotyczy spółek kapitałowych.

8) W opisie lub diagramie należy wskazać jednostkę dominującą oraz jednostki zależne oraz niebędące spółkami handlowymi jednostki współzależne, zgodnie z definicja grupy kapitałowej zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.162.1146

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty, materiały oraz informacje konieczne do oceny zachowania przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi.
Data aktu: 21/08/2007
Data ogłoszenia: 08/09/2007
Data wejścia w życie: 23/09/2007