Zm.: rozporządzenie w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 24 maja 2006 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006

Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 270, poz. 2682) załącznik nr 2 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
1.
Do umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
2.
Umowy, o których mowa w ust. 1, mogą być dostosowane do wzoru umowy określonego niniejszym rozporządzeniem, w przypadku gdy strony tej umowy wyrażą na to zgodę.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 220, poz. 1893).

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

Umowa nr .......

wzór

o dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006

Priorytet .......................1

Działanie ........................2

zawarta w .................. w dniu .......................

pomiędzy:

Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna

2004-2006, zwaną dalej "Instytucją", reprezentowaną przez:

................................... na podstawie załączonego

do umowy pełnomocnictwa / upoważnienia z dnia ..............

a

..........................................................3,

zwanym dalej "Beneficjentem",

reprezentowanym przez:

............................................... na podstawie

załączonego do umowy pełnomocnictwa z dnia ............... .

Działając na podstawie art. 26 ust. 5 ustawy z dnia

20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116,

poz. 1206, z późn. zm.) Strony postanawiają, co następuje:

§ 1

Ilekroć w niniejszej umowie jest mowa o:

1) Programie - należy przez to rozumieć Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2004-2006, zatwierdzony decyzją Komisji z dnia 29 czerwca 2004 r., będący częścią Podstaw Wsparcia Wspólnoty dla pomocy strukturalnej Wspólnoty w ramach Celu 1 w Rzeczypospolitej Polskiej, a następnie przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1742);

2) Uzupełnieniu Programu - należy przez to rozumieć Uzupełnienie Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006, przyjęte rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 223, poz. 2259, z późn. zm.);

3) Priorytecie - należy przez to rozumieć .................;4

4) Działaniu - należy przez to rozumieć ...................;5

5) Funduszu - należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego;

6) dofinansowaniu - należy przez to rozumieć środki pochodzące z Funduszu przekazywane przez Instytucję na rachunek bankowy Beneficjenta;

7) rachunku bankowym Beneficjenta - należy przez to rozumieć wyodrębniony rachunek bankowy nr: .....................................................,

prowadzony w banku ......................................,

którego posiadaczem jest ...............................;6

8) rachunku bankowym Instytucji - należy przez to rozumieć wyodrębniony rachunek Instytucji nr: ..........................................................,

prowadzony w Narodowym Banku Polskim, na którym są gromadzone środki Funduszu, przekazywane przez Instytucję Płatniczą na podstawie porozumienia z dnia ............... zawartego między Instytucją Płatniczą a Instytucją;

9) wydatkach kwalifikowalnych - należy przez to rozumieć wydatki uznane za kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1685/2000 z dnia 28 lipca 2000 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 193 z 29.07.2000; Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 122) oraz zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. UE L 72 z 11.03.2004; Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 2, str. 3) oraz zgodnie z Uzupełnieniem Programu;

10) rezultatach realizacji projektu - należy przez to rozumieć wskaźniki produktu i rezultatu oraz ich wartości docelowe, zawarte we wniosku o dofinansowanie;

11) wniosku o dofinansowanie - należy przez to rozumieć wniosek o dofinansowanie nr .............................;

12) wniosku o płatność - należy przez to rozumieć wniosek Beneficjenta o płatność, przygotowany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz. 2206, z późn. zm.);

13) sprzęcie ruchomym - należy przez to rozumieć sprzęt, którego zakup stanowi koszt kwalifikowalny zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006.

§ 2

1. Na podstawie rekomendacji z dnia ................, podjętej przez Komitet Sterujący powołany dla Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, Instytucja przyznaje Beneficjentowi na realizację projektu, szczegółowo określonego we wniosku o dofinansowanie, dofinansowanie w maksymalnej kwocie: .................... PLN (słownie: ......................................................................... złotych), co stanowi ............% wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu.

2. Całkowita wartość projektu wynosi: ........... PLN (słownie: ........................złotych).

3. Całkowite wydatki kwalifikowalne w ramach projektu wynoszą: .......... PLN (słownie: ..................................... złotych).

4. Beneficjent zobowiązuje się do wydatkowania na realizację projektu wkładu własnego w wysokości ............% kosztów kwalifikowalnych projektu, tj. w maksymalnej kwocie: .................... PLN (słownie: .................................. złotych).

5. Beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowalne w ramach projektu.

§ 3

1. Okres realizacji projektu ustala się następująco:

1) rozpoczęcie realizacji: ...............................;

2) zakończenie realizacji: ............................... .

2. Termin zakończenia realizacji projektu, określony w ust. 1 pkt 2, może zostać przedłużony na uzasadniony wniosek Beneficjenta, złożony zgodnie z § 13 ust. 2.

3. Wydatki poniesione poza okresem realizacji projektu określonym w ust. 1 lub wydatki poniesione poza harmonogramem rzeczowym nie podlegają dofinansowaniu, o którym mowa w § 2.

§ 4

Projekt będzie realizowany zgodnie z zakresem przedmiotowym projektu określonym we wniosku o dofinansowanie.

§ 5

Beneficjent ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją projektu, chyba że przyczyny powstania szkody leżą po stronie Instytucji.

§ 6

1. Dofinansowanie jest przekazywane Beneficjentowi przez Instytucję w formie refundacji wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez Beneficjenta na realizację projektu.

2. Refundacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest Beneficjentowi w formie płatności okresowych i płatności końcowej. Płatność końcowa dokonywana jest w wysokości co najmniej 10 % całkowitej wartości wydatków, o których mowa w § 2 ust. 3.

3. Beneficjent składa wniosek o płatność nie częściej niż raz w miesiącu i nie rzadziej niż raz na kwartał, do 15. dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału (jeżeli w danym kwartale poniósł jakiekolwiek wydatki), pisemnie i na nośniku elektronicznym.

4. Warunkiem przekazania Beneficjentowi dofinansowania jest:

1) przestrzeganie przez Benficjenta zasad dotyczących formy, sposobu przygotowywania i trybu przekazywania wniosku o płatność, określonych w szczególności w § 31-35 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 pkt 12;

2) dostępność środków na rachunku Instytucji.

5. Przekazanie płatności okresowych następuje w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia przez Beneficjenta do Instytucji poprawnie przygotowanego wniosku o płatność.

6. W przypadku stwierdzenia braków formalno-rachunkowych w złożonym wniosku o płatność Instytucja wzywa Beneficjenta do jego uzupełnienia, poprawienia lub złożenia dodatkowych wyjaśnień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni. Nie stanowi podstawy do podjęcia powyższych działań umieszczenie we wniosku o płatność danych innych niż we wniosku o dofinansowanie w odniesieniu do numeru telefonu, faksu i adresu e-mail Beneficjenta lub danych osoby do kontaktu.

7. Niezłożenie przez Beneficjenta żądanych wyjaśnień lub nieusunięcie braków formalno-rachunkowych w wyznaczonym terminie powoduje wstrzymanie dofinansowania.

8. Dofinansowanie jest przekazywane w wysokości procentowego udziału w wydatkach kwalifikowalnych, określonego w § 2 ust. 1.

§ 7

1. Beneficjent oświadcza, że w przypadku projektu nie następuje nakładanie się pomocy z funduszy pomocowych Unii Europejskiej.

2. W przypadku zakupu sprzętu ruchomego Beneficjent oświadcza, że sprzęt ten będzie użytkowany zgodnie z celem określonym we wniosku o dofinansowanie.

§ 8

1. Beneficjent jest zobowiązany do:

1) niezwłocznego informowania Instytucji o zaistniałych nieprawidłowościach lub o zamiarze zaprzestania realizacji projektu;

2) pomiaru wskaźników produktów i rezultatów osiągniętych dzięki realizacji projektu, zgodnie ze wskaźnikami monitoringowymi zamieszczonymi we wniosku o dofinansowanie;

3) sporządzania i przekazywania sprawozdań z realizacji projektu zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 1 pkt 12, oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie wzorów sprawozdań sporządzanych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 58, poz. 403);

4) przekazywania Instytucji wszystkich dokumentów i informacji związanych z realizacją projektu, których Instytucja zażąda w czasie obowiązywania niniejszej umowy.

2. W przypadku stwierdzenia braków formalnych lub nieprawidłowości w przekazanych Instytucji sprawozdaniach, Beneficjent jest zobowiązany do przesłania uzupełnionych sprawozdań w terminie wyznaczonym przez Instytucję, nie krótszym niż 7 dni.

§ 9

1. Beneficjent jest zobowiązany poddać się kontroli w zakresie prawidłowości realizacji projektu dokonywanej przez Instytucję oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia.

2. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie Beneficjenta lub w miejscu realizacji Projektu.

3. Beneficjent jest zobowiązany do przeprowadzenia audytu zewnętrznego projektu w przypadku, gdy całkowita wartość projektu, określona w § 2 ust. 2, przekracza równowartość w złotych 6.000.000 euro7. Koszt przeprowadzenia audytu zewnętrznego jest kosztem kwalifikowalnym.

§ 10

1. Beneficjent jest zobowiązany do przechowywania kompletnej dokumentacji związanej z realizacją projektu do dnia 31 grudnia 2013 r.

2. Instytucja może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 1, informując o tym Beneficjenta na piśmie przed upływem tego terminu.

§ 11

1. Beneficjent jest zobowiązany do:

1) przekazywania Instytucji informacji o wszczynanych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego8, treści ogłoszenia o zamówieniu publicznym, a także, na pisemne żądanie Instytucji, specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przypadku zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym jest ona sporządzana;

2) udostępniania na żądanie Instytucji lub innych upoważnionych organów dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz regulaminu komisji przetargowej;

3) udostępniania na żądanie Instytucji lub innych upoważnionych organów projektu umowy i projektów aneksów do umowy zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą;

4) przekazywania Instytucji informacji o wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przed zawarciem umowy z wykonawcą8;

5) stosowania się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji dotyczącej zgodności dokumentów, o których mowa w pkt 1, z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku o dofinansowanie;

6) stosowania się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji dotyczącej zgodności umowy zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą oraz zgodności aneksów do umowy, ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia w przypadku zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym jest ona sporządzana;

7) stosowania się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji dotyczącej zgodności umowy zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą oraz zgodności aneksów do umowy, z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku o dofinansowanie w przypadku zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie jest sporządzana.

2. Beneficjent ma obowiązek dostarczyć Instytucji dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, w terminach umożliwiających sporządzenie opinii i zastosowanie się do zaleceń zawartych w opinii.

3. W przypadku gdy wartość zamówienia na roboty budowlane przekracza równowartość w złotych 10.000.000 euro7 lub gdy wartość zamówienia na dostawy lub usługi przekracza równowartość w złotych 5.000.000 euro7, Beneficjent jest zobowiązany do przekazania Instytucji informacji o wynikach kontroli oraz zaleceniach pokontrolnych Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

4. Instytucja jest uprawniona do opiniowania:

1) dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie zgodności podmiotowej i przedmiotowej z wnioskiem o dofinansowanie, w terminie umożliwiającym wniesienie zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia9;

2) projektu umowy, przed jej podpisaniem, zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą8;

3) aneksów do umowy, o której mowa w pkt 2.

5. W przypadku negatywnej opinii, o której mowa w ust. 4, Instytucja wstrzymuje dofinansowanie do czasu usunięcia przez Beneficjenta stwierdzonych niezgodności.

§ 12

Beneficjent jest zobowiązany do:

1) zapewnienia informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską, zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 130 z 30.05.2000; Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 115), oraz z wytycznymi Instytucji;

2) zamieszczenia we wszystkich umowach, które zawiera w związku z realizacją projektu, informacji o udziale Funduszu we współfinansowaniu projektu, flagi Unii Europejskiej oraz logo Programu.

§ 13

1. Zmiany w umowie wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności, z zastrzeżeniem ust. 5.

2. Beneficjent może zgłosić Instytucji zmiany dotyczące realizacji projektu przed ich wprowadzeniem, wyłącznie przed planowanym zakończeniem realizacji projektu i tylko wtedy, gdy nie zachodzą jakiekolwiek nieusunięte braki lub opóźnienia odnośnie do wymaganej sprawozdawczości, z zastrzeżeniem ust. 5.

3. Jeżeli wartość projektu ulegnie zmniejszeniu w stosunku do całkowitej wartości projektu, określonej w § 2 ust. 2, wysokość dofinansowania ulega odpowiedniemu zmniejszeniu z zachowaniem udziału procentowego dofinansowania w wydatkach kwalifikowalnych, określonego w § 2 ust. 1.

4. Jeżeli całkowita wartość projektu ulegnie zwiększeniu w stosunku do całkowitej wartości projektu określonej w § 2 ust. 2, wysokość dofinansowania określona w § 2 ust. 1 nie ulega zmianie.

5. Zmiany zakładanych rezultatów realizacji projektu lub przesunięcia dotyczące kategorii wydatków, dokonywane jeden lub więcej razy w trakcie realizacji projektu, które odnośnie do danego rezultatu lub kategorii wydatku łącznie nie przekroczą 10 % wartości danego rezultatu realizacji projektu lub kategorii wydatku ustalonej we wniosku o dofinansowanie, mogą być dokonane bez zgody Instytucji.

6. Zmiany zakładanych rezultatów realizacji projektu lub przesunięcia dotyczące kategorii wydatków, które przekraczają łącznie 10 %, a nie przekraczają 25 % wartości ustalonej we wniosku o dofinansowanie, wymagają uprzedniej pisemnej zgody Instytucji.

7. Zmiany zakładanych rezultatów realizacji projektu lub przesunięcia dotyczące kategorii wydatków przekraczające 25 % wartości ustalonej we wniosku o dofinansowanie mogą być dokonane po uzyskaniu ponownej rekomendacji projektu przez Komitet Sterujący.

8. W przypadku wystąpienia niezależnych od Beneficjenta okoliczności powodujących konieczność wprowadzenia zmian do projektu, wymagających modyfikacji zapisów niniejszej umowy, strony uzgadniają w umowie zakres zmian, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowej realizacji projektu.

9. Beneficjent jest zobowiązany zwrócić dofinansowanie zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Instytucję (wraz z odsetkami naliczonymi jak dla zaległości podatkowych) w przypadku, gdy w okresie pięciu lat od dnia podpisania umowy projekt ulegnie znaczącej modyfikacji, o której mowa w art. 30 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 21.06.1999; Polskie wydanie specjalne, t. 14, rozdz. 1, str. 31), zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Instytucję.

§ 14

1. Niniejsza umowa może zostać rozwiązana w wyniku zgodnej woli Stron.

2. Umowa może zostać rozwiązana na wniosek Beneficjenta, jeżeli zwróci on otrzymane dofinansowanie wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia przekazania dofinansowania, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o rozwiązanie umowy. Do zwrotu dofinansowania stosuje się przepisy o finansach publicznych dotyczące zwrotu dotacji.

3. W przypadku gdy wykonanie przez Beneficjenta obowiązków wynikających z umowy jest niemożliwe w wyniku powstania okoliczności, za które Beneficjent nie ponosi odpowiedzialności, umowa niniejsza ulega rozwiązaniu z dniem zaistnienia powyższych okoliczności, chyba że strony dokonały zmian, o których mowa w § 13 ust. 8. W razie wystąpienia powyższych okoliczności powodujących rozwiązanie umowy Beneficjent jest zobowiązany do bezzwłocznego poinformowania o nich Instytucji na piśmie oraz do ich udokumentowania. Rozwiązanie umowy nie zwalnia Beneficjenta z obowiązku zwrotu kwoty otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych, jeżeli środki te zostały wydatkowane przez niego niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur lub też pobrane w sposób nienależyty albo w nadmiernej wysokości, jak również w innych przypadkach wskazanych w umowie.

4. Instytucja może rozwiązać niniejszą umowę z zachowaniem jednomiesięcznego terminu wypowiedzenia, jeżeli Beneficjent:

1) nie rozpoczął realizacji projektu w terminie 3 miesięcy od ustalonego w § 3 ust. 1 pkt 1 dnia rozpoczęcia realizacji projektu, z przyczyn przez siebie zawinionych;

2) zaprzestał realizacji projektu lub realizuje go w sposób niezgodny z niniejszą umową;

3) odmówił poddania się kontroli lub audytowi uprawnionych instytucji lub też uniemożliwił bądź utrudniał ich przeprowadzenie;

4) przedstawił sprawozdania, które nie odpowiadają stanowi faktycznemu;

5) w związku z realizacją niniejszej umowy naruszył przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.) w przypadku, gdy stosowanie tych przepisów jest obowiązkowe;

6) dopuścił się nieprawidłowości finansowych oraz nie usunął ich przyczyn i skutków;

7) w celu uzyskania dofinansowania przedstawił fałszywe lub niepełne oświadczenia lub dokumenty;

8) nie poinformował Instytucji o zaistnieniu okoliczności, o których Instytucja ta powinna być informowana przez Beneficjenta zgodnie z treścią umowy.

5. Instytucja może rozwiązać niniejszą umowę bez wypowiedzenia, jeżeli Beneficjent:

1) w terminie określonym przez Instytucję nie usunął stwierdzonych nieprawidłowości;

2) nie dopełnił co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1 i 4, ust. 2 i § 11 ust. 1 i 2;

3) nie dopełnił, pomimo pisemnego wezwania przez Instytucję, obowiązku, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3;

4) nie usunął, po powtórnym wezwaniu Instytucji, niezgodności, które były przyczyną negatywnej opinii Instytucji, o której mowa w § 11 ust. 5.

6. W przypadku rozwiązania umowy z przyczyn, o których mowa w ust. 4 i 5, Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania dofinansowania do dnia jego zwrotu w terminie wyznaczonym przez Instytucję na rachunek przez nią wskazany.

7. Niezależnie od przyczyny rozwiązania umowy Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia sprawozdania końcowego z realizacji projektu oraz do archiwizowania dokumentacji związanej z jego realizacją, zgodnie z § 10.

§ 15

1. W celu rozstrzygnięcia sporów strony powołują Komisję Arbitrażową.

2. Komisja Arbitrażowa składa się z trzech członków. Każda ze stron umowy wyznacza po jednym członku, a następnie wybrani członkowie Komisji Arbitrażowej wybierają wspólnie trzeciego arbitra, który przewodniczy Komisji.

3. Komisja Arbitrażowa podejmuje postanowienia w drodze uchwały większością głosów w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia jej powołania.

4. Strony zobowiązują się przestrzegać postanowień Komisji Arbitrażowej.

§ 16

Wszelka korespondencja pomiędzy Stronami powinna być przesyłana na poniższe adresy:

Instytucja:

..............................................................

Beneficjent:

..............................................................

§ 17

Niniejsza umowa została sporządzona w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Beneficjent, a dwa Instytucja.

§ 18

Załącznikami do umowy są:

1) wniosek o dofinansowanie;

2) potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia upoważnienia/pełnomocnictwa do reprezentowania Instytucji;

3) potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia upoważnienia/pełnomocnictwa do reprezentowania Beneficjenta.

Instytucja Beneficjent

......................... .......................

(podpis osoby (podpis osoby

reprezentującej, data) reprezentującej, data)

______

1 Należy wpisać numer i nazwę Priorytetu.

2 Należy wpisać numer i nazwę Działania.

3 Należy wpisać nazwę Beneficjenta.

4 Należy wpisać nazwę i numer Priorytetu.

5 Należy wpisać nazwę i numer Działania.

6 W pkt 7 można wpisać więcej niż jeden rachunek bankowy; w takim przypadku dane dotyczące poszczególnych rachunków wpisuje się po myślnikach, łączy się słowem "lub", a na koniec punktu dodaje się sformułowanie: "- w zależności od tego, które z nich zostaną wskazane we wniosku Beneficjenta o płatność jako rachunki właściwe do dokonania refundacji;".

7 Do przeliczenia tej kwoty stosuje się kurs NBP z dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

8 Nie dotyczy przypadku, gdy postępowanie zostało rozstrzygnięte przed datą podpisania niniejszej umowy.

9 Nie dotyczy przypadku, gdy termin składania ofert upłynął przed datą podpisania niniejszej umowy.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.98.685

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006.
Data aktu: 24/05/2006
Data ogłoszenia: 09/06/2006
Data wejścia w życie: 24/06/2006