Konsulowie honorowi Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 7 grudnia 2006 r.
w sprawie konsulów honorowych Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1823 oraz z 2004 r. Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb powoływania i odwoływania honorowych konsulów generalnych, konsulów honorowych, wicekonsulów honorowych lub honorowych agentów konsularnych oraz zasady wykonywania przez nich funkcji, w tym zakres wykonywanych funkcji i sposób współdziałania z właściwymi konsulami zawodowymi, sposób ponoszenia kosztów sprawowania funkcji, a także przypadki, w których przestają oni wykonywać swoje funkcje.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "konsulu honorowym", należy przez to rozumieć także honorowego konsula generalnego, wicekonsula honorowego oraz honorowego agenta konsularnego.
2.
Użyte w rozporządzeniu określenie "konsul zawodowy" oznacza osobę wyznaczoną, w trybie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm. 2 ), do wykonywania funkcji konsularnych określonych w ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Na konsula honorowego może być powołana - po uzyskaniu zgody państwa przyjmującego - osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych.
2.
O zgodę państwa przyjmującego, o której mowa w ust. 1, występuje kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.
§  4.
1.
Z wnioskiem o ustanowienie urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego i powołanie konsula honorowego występuje do ministra właściwego do spraw zagranicznych kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera propozycje odnośnie do rangi urzędu, jego siedziby i okręgu konsularnego, wskazuje kandydata na konsula honorowego i określa proponowany zakres jego funkcji, a także właściwego terytorialnie konsula zawodowego, mającego sprawować bezpośredni nadzór nad działalnością konsula honorowego. Do wniosku dołącza się uzasadnienie, życiorys oraz dwa zdjęcia kandydata.
§  5.
1.
Konsula honorowego powołuje minister właściwy do spraw zagranicznych na okres 5 lat, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego po uzyskaniu pozytywnej opinii od właściwego terytorialnie konsula zawodowego i najpóźniej na miesiąc przed upływem kadencji konsula honorowego może zwrócić się z wnioskiem do ministra właściwego do spraw zagranicznych o przedłużenie pełnienia funkcji przez konsula honorowego na następne 5 lat, o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z § 6 ust. 1 pkt 1-3.
§  6.
1.
Konsul honorowy przestaje wykonywać swoje funkcje w przypadku:
1)
cofnięcia przez państwo przyjmujące zgody, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2;
2)
przyjęcia przez ministra właściwego do spraw zagranicznych pisemnej rezygnacji, złożonej przez konsula honorowego bezpośrednio lub za pośrednictwem kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego;
3)
odwołania przez ministra właściwego do spraw zagranicznych na wniosek kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego.
2.
Kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie konsulem zawodowym może wystąpić do ministra właściwego do spraw zagranicznych z wnioskiem o odwołanie konsula honorowego w przypadku negatywnej oceny jego działalności lub z innych ważnych przyczyn.
3.
O zaprzestaniu wykonywania funkcji przez konsula honorowego kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego zawiadamia państwo przyjmujące.
§  7.
Okręg konsularny urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego nie może obejmować miejscowości będącej siedzibą urzędu konsularnego kierowanego przez konsula zawodowego.
§  8.
1.
Konsul honorowy podejmuje w swoim okręgu konsularnym działania na rzecz:
1)
promowania i rozwijania przyjaznych stosunków i współpracy między Rzecząpospolitą Polską a państwem przyjmującym;
2)
ochrony praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli w państwie przyjmującym;
3)
umacniania więzi między Rzecząpospolitą Polską a zamieszkałą w kraju przyjmującym konsula honorowego Polonią;
4)
współpracy gospodarczej, kulturalnej i naukowo-technicznej między Rzecząpospolitą Polską a państwem przyjmującym.
2.
Konsul honorowy przy wykonywaniu funkcji konsularnych współdziała z właściwymi terytorialnie kierownikiem przedstawicielstwa dyplomatycznego oraz konsulem zawodowym, a w szczególności:
1)
przedstawia do uzgodnienia roczne plany pracy;
2)
informuje o ważnych, z punktu widzenia działalności konsularnej, sprawach i wydarzeniach;
3)
zawiadamia o przerwach w działalności urzędu z powodu choroby, urlopu, ważnych spraw osobistych;
4)
informuje o godzinach otwarcia urzędu i zatrudnionych w nim pracownikach.
3.
Konsul honorowy zobowiązany jest do składania kierownikowi właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego, za pośrednictwem właściwego terytorialnie konsula zawodowego, rocznych sprawozdań z działalności kierowanego przez siebie urzędu.
4.
Działalność konsula honorowego podlega corocznej ocenie dokonywanej przez kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego, po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie konsula zawodowego.
§  9.
Konsul honorowy wykonuje powierzone mu funkcje konsularne niezależnie od swojej działalności zawodowej.
§  10.
Archiwum i dokumenty konsularne urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego muszą być oddzielone od innych dokumentów, a w szczególności od prywatnej korespondencji konsula honorowego oraz dokumentów związanych z jego działalnością zawodową.
§  11.
Z tytułu wykonywania swoich funkcji konsul honorowy:
1)
nie otrzymuje wynagrodzenia;
2)
nie nabywa uprawnień przewidzianych przez polskie przepisy z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
§  12.
1.
Konsul honorowy ponosi koszty związane z wykonywaniem swoich funkcji. Dotyczy to w szczególności kosztów najmu, wyposażenia i utrzymania lokalu oraz zatrudnienia przez niego personelu, a także opłat telefonicznych, internetowych i pocztowych, podatków i innych świadczeń publicznych.
2.
Minister właściwy do spraw zagranicznych zapewnia konsulowi honorowemu dostarczenie flagi państwowej i godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz tablicy z nazwą urzędu na budynek siedziby urzędu konsularnego.
3.
Minister właściwy do spraw zagranicznych zapewnia konsulowi honorowemu dopływ materiałów informacyjnych oraz innych, które uzna za niezbędne do wykonywania przez niego funkcji konsularnych.
§  13.
1.
W odniesieniu do konsulów honorowych powołanych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych przed wejściem w życie rozporządzenia, sprawujących swój urząd dłużej niż 5 lat, kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego może wystąpić z wnioskiem o przedłużenie funkcji na okres pozostający do następnej, pełnej kadencji, z ograniczeniem wynikającym z okoliczności określonej w § 6 ust. 1 pkt 1-3.
2.
Brak wniosku, o którym mowa w ust. 1, w ciągu 3 miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia, oznacza akceptację zaprzestania wykonywania funkcji.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 131, poz. 920).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.239.1735

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Konsulowie honorowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 07/12/2006
Data ogłoszenia: 22/12/2006
Data wejścia w życie: 06/01/2007