Konsulowie honorowi Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 7 grudnia 2006 r.
w sprawie konsulów honorowych Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1823 oraz z 2004 r. Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb powoływania i odwoływania honorowych konsulów generalnych, konsulów honorowych, wicekonsulów honorowych lub honorowych agentów konsularnych oraz zasady wykonywania przez nich funkcji, w tym zakres wykonywanych funkcji i sposób współdziałania z właściwymi konsulami zawodowymi, sposób ponoszenia kosztów sprawowania funkcji, a także przypadki, w których przestają oni wykonywać swoje funkcje.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "konsulu honorowym", należy przez to rozumieć także honorowego konsula generalnego, wicekonsula honorowego oraz honorowego agenta konsularnego.
2.
Użyte w rozporządzeniu określenie "konsul zawodowy" oznacza osobę wyznaczoną, w trybie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm. 2 ), do wykonywania funkcji konsularnych określonych w ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Na konsula honorowego może być powołana - po uzyskaniu zgody państwa przyjmującego - osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych.
2.
O zgodę państwa przyjmującego, o której mowa w ust. 1, występuje kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.
§  4.
1.
Z wnioskiem o ustanowienie urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego i powołanie konsula honorowego występuje do ministra właściwego do spraw zagranicznych kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera propozycje odnośnie do rangi urzędu, jego siedziby i okręgu konsularnego, wskazuje kandydata na konsula honorowego i określa proponowany zakres jego funkcji, a także właściwego terytorialnie konsula zawodowego, mającego sprawować bezpośredni nadzór nad działalnością konsula honorowego. Do wniosku dołącza się uzasadnienie, życiorys oraz dwa zdjęcia kandydata.
§  5.
1.
Konsula honorowego powołuje minister właściwy do spraw zagranicznych na okres 5 lat, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego po uzyskaniu pozytywnej opinii od właściwego terytorialnie konsula zawodowego i najpóźniej na miesiąc przed upływem kadencji konsula honorowego może zwrócić się z wnioskiem do ministra właściwego do spraw zagranicznych o przedłużenie pełnienia funkcji przez konsula honorowego na następne 5 lat, o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z § 6 ust. 1 pkt 1-3.
§  6.
1.
Konsul honorowy przestaje wykonywać swoje funkcje w przypadku:
1)
cofnięcia przez państwo przyjmujące zgody, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2;
2)
przyjęcia przez ministra właściwego do spraw zagranicznych pisemnej rezygnacji, złożonej przez konsula honorowego bezpośrednio lub za pośrednictwem kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego;
3)
odwołania przez ministra właściwego do spraw zagranicznych na wniosek kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego.
2.
Kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie konsulem zawodowym może wystąpić do ministra właściwego do spraw zagranicznych z wnioskiem o odwołanie konsula honorowego w przypadku negatywnej oceny jego działalności lub z innych ważnych przyczyn.
3.
O zaprzestaniu wykonywania funkcji przez konsula honorowego kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego zawiadamia państwo przyjmujące.
§  7.
Okręg konsularny urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego nie może obejmować miejscowości będącej siedzibą urzędu konsularnego kierowanego przez konsula zawodowego.
§  8.
1.
Konsul honorowy podejmuje w swoim okręgu konsularnym działania na rzecz:
1)
promowania i rozwijania przyjaznych stosunków i współpracy między Rzecząpospolitą Polską a państwem przyjmującym;
2)
ochrony praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli w państwie przyjmującym;
3)
umacniania więzi między Rzecząpospolitą Polską a zamieszkałą w kraju przyjmującym konsula honorowego Polonią;
4)
współpracy gospodarczej, kulturalnej i naukowo-technicznej między Rzecząpospolitą Polską a państwem przyjmującym.
2.
Konsul honorowy przy wykonywaniu funkcji konsularnych współdziała z właściwymi terytorialnie kierownikiem przedstawicielstwa dyplomatycznego oraz konsulem zawodowym, a w szczególności:
1)
przedstawia do uzgodnienia roczne plany pracy;
2)
informuje o ważnych, z punktu widzenia działalności konsularnej, sprawach i wydarzeniach;
3)
zawiadamia o przerwach w działalności urzędu z powodu choroby, urlopu, ważnych spraw osobistych;
4)
informuje o godzinach otwarcia urzędu i zatrudnionych w nim pracownikach.
3.
Konsul honorowy zobowiązany jest do składania kierownikowi właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego, za pośrednictwem właściwego terytorialnie konsula zawodowego, rocznych sprawozdań z działalności kierowanego przez siebie urzędu.
4.
Działalność konsula honorowego podlega corocznej ocenie dokonywanej przez kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego, po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie konsula zawodowego.
§  9.
Konsul honorowy wykonuje powierzone mu funkcje konsularne niezależnie od swojej działalności zawodowej.
§  10.
Archiwum i dokumenty konsularne urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego muszą być oddzielone od innych dokumentów, a w szczególności od prywatnej korespondencji konsula honorowego oraz dokumentów związanych z jego działalnością zawodową.
§  11.
Z tytułu wykonywania swoich funkcji konsul honorowy:
1)
nie otrzymuje wynagrodzenia;
2)
nie nabywa uprawnień przewidzianych przez polskie przepisy z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
§  12.
1.
Konsul honorowy ponosi koszty związane z wykonywaniem swoich funkcji. Dotyczy to w szczególności kosztów najmu, wyposażenia i utrzymania lokalu oraz zatrudnienia przez niego personelu, a także opłat telefonicznych, internetowych i pocztowych, podatków i innych świadczeń publicznych.
2.
Minister właściwy do spraw zagranicznych zapewnia konsulowi honorowemu dostarczenie flagi państwowej i godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz tablicy z nazwą urzędu na budynek siedziby urzędu konsularnego.
3.
Minister właściwy do spraw zagranicznych zapewnia konsulowi honorowemu dopływ materiałów informacyjnych oraz innych, które uzna za niezbędne do wykonywania przez niego funkcji konsularnych.
§  13.
1.
W odniesieniu do konsulów honorowych powołanych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych przed wejściem w życie rozporządzenia, sprawujących swój urząd dłużej niż 5 lat, kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego może wystąpić z wnioskiem o przedłużenie funkcji na okres pozostający do następnej, pełnej kadencji, z ograniczeniem wynikającym z okoliczności określonej w § 6 ust. 1 pkt 1-3.
2.
Brak wniosku, o którym mowa w ust. 1, w ciągu 3 miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia, oznacza akceptację zaprzestania wykonywania funkcji.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 131, poz. 920).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.239.1735

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Konsulowie honorowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 07/12/2006
Data ogłoszenia: 22/12/2006
Data wejścia w życie: 06/01/2007