Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 września 2006 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru

Na podstawie art. 37 ust. 7 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady i tryb prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego, zwaną dalej "organem nadzoru", rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej "rejestrem";
2)
zasady współpracy organu nadzoru i Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwanej dalej "Izbą", w zakresie dotyczącym udzielania informacji określonych w art. 37 ust. 5 pkt 6 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zwanej dalej "ustawą";
3)
sposób udostępniania informacji z rejestru.
§  2.
Wpis do rejestru jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z następujących działów:
1)
dział pierwszy - rejestr agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną;
2)
dział drugi - rejestr brokerów ubezpieczeniowych:
a)
rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi wykonujący działalność brokerską,
b)
rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni wykonujący działalność brokerską w zakresie reasekuracji.
§  3.
1.
W dziale pierwszym wpisuje się:
1)
w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy;
2)
w odniesieniu do przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi dane, o których mowa w art. 40 ust. 2 ustawy;
3)
informacje, o których mowa w art. 40 ust. 3 ustawy;
4)
w przypadku agenta ubezpieczeniowego, do którego stosuje się szczególne zasady w zakresie spełniania warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy, rodzaj działalności podstawowej oraz wykaz rodzajów umów ubezpieczenia zawieranych za jego pośrednictwem, jeżeli agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność ubezpieczeniową jako uzupełniającą w stosunku do działalności podstawowej, albo informację, że agent ubezpieczeniowy jest bankiem lub spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową.
2.
W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się:
1)
w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1-3 oraz pkt 5-8 ustawy;
2)
w odniesieniu do osób prawnych dane, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz pkt 4-7 ustawy.
§  4.
1.
Wpisując do rejestru przedsiębiorcę jako pośrednika ubezpieczeniowego, organ nadzoru nadaje mu jeden, niepowtarzalny numer wpisu w rejestrze.
2.
Osobie wykonującej czynności agencyjne oraz osobom, o których mowa w art. 9 ust. 1a ustawy, organ nadzoru nadaje niepowtarzalne numery wpisu w rejestrze.
3.
Agent ubezpieczeniowy może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od liczby zakładów ubezpieczeń, z którymi ma podpisaną umowę agencyjną.
4.
Osoba wykonująca czynności agencyjne może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od 1iczby agentów ubezpieczeniowych, z którymi współpracuje.
5.
Do osób, o których mowa w art. 9 ust. 1a ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu pośrednika z rejestru.
2.
W dziale drugim, odpowiednio w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim, zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej.
§  6.
1.
Organ nadzoru, po dokonaniu wpisu, zmiany danych objętych wpisem lub wykreślenia z rejestru agentów ubezpieczeniowych, niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni, informuje zakład ubezpieczeń o dokonaniu wpisu, zmiany lub wykreślenia.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w formie elektronicznej.
§  7.
1.
Po dokonaniu wpisu do rejestru informacji o rozwiązaniu z przedsiębiorcą umowy agencyjnej z przyczyn określonych w art. 42 ust. 3 ustawy, odnotowaniu w rejestrze okoliczności, o której mowa w art. 42 ust. 3a ustawy, lub wykreśleniu z rejestru informacji zgodnie z art. 42 ust. 3b ustawy, organ nadzoru drogą elektroniczną przekaże Izbie niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni, informacje obejmujące:
1)
nazwę, pod którą agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność gospodarczą, albo nazwę podmiotu lub firmę, numer wpisu w rejestrze, numer Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego, nazwę zakładu ubezpieczeń składającego wniosek o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru, datę wpływu wniosku o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru oraz podaną przez zakład ubezpieczeń przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej (wykonywanie działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów);
2)
informacje, o których mowa w art. 42 ust. 3a ustawy;
3)
informacje, o których mowa w art. 42 ust. 3b ustawy, dotyczące wykreślenia informacji, o których mowa w art. 42 ust. 3 lub ust. 3a ustawy.
2.
Organ nadzoru może zapewnić Izbie pozyskiwanie danych, o których mowa w ust. 1, bezpośrednio z systemu informatycznego, w którym jest prowadzony rejestr, w drodze teletransmisji danych.
3.
W ramach zestawienia danych, o którym mowa w ust. 1, organ nadzoru przekazuje do Izby dane dla każdego indywidualnego wniosku zakładu ubezpieczeń o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru.
§  8.
1.
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 37 ust. 5 pkt 1-5 i ust. 6 ustawy, kierowany jest do organu nadzoru i może być składany ustnie lub pisemnie, w szczególności w formie elektronicznej lub telefonicznie.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji, w szczególności umożliwiające jednoznaczną identyfikację podmiotu.
3.
W godzinach pracy urzędu obsługującego organ nadzoru wnioskodawcy mogą osobiście uzyskać dostęp do informacji na wydzielonym stanowisku komputerowym.
4.
Organ nadzoru może zapewnić dostęp do informacji poprzez swoje oficjalne strony internetowe.
§  9.
1.
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 37 ust. 5 pkt 6 ustawy, kierowany jest do Izby i może być składany przez:
1)
zakład ubezpieczeń - pisemnie, w formie elektronicznej lub telefonicznie po uprzednim uzgodnieniu z Izbą dodatkowych mechanizmów uwierzytelniania;
2)
przedsiębiorcę, którego informacja dotyczy - pisemnie.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji, w szczególności umożliwiające jednoznaczną identyfikację podmiotu.
3.
Udzielenie przez Izbę informacji:
1)
zakładowi ubezpieczeń, którego informacja dotyczy, następuje:
a)
pisemnie w siedzibie Izby, w godzinach pracy Izby,
b)
przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru,
c)
w formie elektronicznej,
d)
telefonicznie po uprzednim uzgodnieniu z Izbą dodatkowych mechanizmów uwierzytelnienia;
2)
podmiotowi, którego informacja dotyczy, następuje:
a)
pisemnie w siedzibie Izby, w godzinach pracy Izby,
b)
przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru.
4.
Izba, udzielając informacji, przekazuje dane, o których mowa w § 7 ust. 1.
§  10.
1.
W przypadku udzielenia przez Izbę zakładowi ubezpieczeń informacji z rejestru, o których mowa w art. 37 ust. 5 pkt 6 ustawy, drogą elektroniczną, informacje te są szyfrowane, a tożsamość wnioskującego o ich udzielenie zakładu ubezpieczeń jest uwierzytelniana za pomocą podpisu elektronicznego kwalifikowanego w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.3)).
2.
Izba może zapewnić zakładom ubezpieczeń dostęp do informacji poprzez swoją oficjalną stronę internetową, z zachowaniem środków bezpieczeństwa określonych w ust. 1.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 48, poz. 447, Nr 167, poz. 1396 i Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 145, poz. 1050.

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2003 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. Nr 211, poz. 2068 oraz z 2005 r. Nr 58, poz. 507).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.178.1316

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.
Data aktu: 18/09/2006
Data ogłoszenia: 03/10/2006
Data wejścia w życie: 18/10/2006