Zakres, warunki i tryb przekazywania Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu informacji przez organy, służby i instytucje państwowe.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 września 2006 r.
w sprawie zakresu, warunków i trybu przekazywania Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu informacji przez organy, służby i instytucje państwowe

.................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany nin. rozporządzenia, wprowadzone przez pkt 13 wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.880), nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest taka sama jak data utraty mocy przez nin. rozporządzenie.

.................................................

Na podstawie art. 22 ust. 9 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708 i Nr 158, poz. 1122) zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Podmioty, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, zwanej dalej "ustawą", przekazują Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, zwanemu dalej "CBA", wszelkie gromadzone i przetwarzane przez siebie, na podstawie przepisów odrębnych, informacje w celu umożliwienia CBA identyfikacji osób oraz realizacji zadań określonych w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy.
2.
Podmioty, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, przekazują CBA wszelkie uzasadnione charakterem jego działań informacje uzyskane w trakcie wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, niezwłocznie, na wniosek CBA lub z urzędu, jeżeli ich treść jednoznacznie wskazuje, że dotyczą one właściwości CBA.
§  2.
Zakres przekazywanych informacji obejmuje w szczególności:
1)
dane o osobie, w tym dane personalne i adresowe, oraz inne dane indentyfikacyjne pozwalające na określenie tożsamości osoby, a w szczególności zdjęcia i opisy wizerunku, cechy i znaki szczególne, pseudonimy, a także dane określające stosunki rodzinne i majątkowe, wykształcenie, zawód i źródła dochodu;
2)
datę, miejsce i rodzaj zdarzenia, w związku z którym nastąpiła rejestracja danych o osobie.
§  3.
Podmioty, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, udostępniają za pomocą systemu teleinformatycznego zbiory, dane lub informacje jednostkom organizacyjnym CBA uprawnionym do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych lub ewidencyjnych lub archiwalnych w sposób określony w zawartych z CBA odrębnych porozumieniach.
§  4.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej CBA uprawnionej do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych lub ewidencyjnych lub archiwalnych albo osoba przez niego upoważniona występuje do kierownika właściwej jednostki lub komórki organizacyjnej podmiotów, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, o przekazanie danych, z wnioskiem pisemnym lub przesyłanym przez urządzenia i systemy informatyczne.
2.
Dane przekazuje CBA kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej podmiotu albo osoba przez niego upoważniona na podstawie imiennego upoważnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 5 ustawy.
§  5.
We wniosku o przekazanie informacji zamieszcza się dane o osobach, zdarzeniach lub zagadnieniach, umożliwiające wyszukanie informacji w aktach spraw operacyjno-rozpoznawczych, zbiorach ewidencyjnych lub archiwalnych, a także określa się zakres potrzebnych informacji.
§  6.
1.
Podmioty, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, mogą, w drodze decyzji lub na mocy odrębnych porozumień, wyrazić zgodę na udostępnianie jednostkom organizacyjnym CBA zgromadzonych zbiorów, danych lub informacji za pomocą urządzeń i systemów informatycznych, bez konieczności każdorazowego składania pisemnych wniosków.
2.
Przekazanie CBA zbioru, danych lub informacji dokonuje się w sposób właściwy dla podmiotu obowiązanego, o którym mowa w § 1 ust. 1, zgodnie z obowiązującymi go w tym zakresie zasadami i trybem postępowania.
3.
Do przekazywania informacji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych oraz przepisy o ochronie danych osobowych.
§  7.
Podmioty, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, mogą odmówić przekazania CBA informacji lub ograniczyć ich zakres, jeżeli mogłoby to uniemożliwić wykonywanie ich ustawowych zadań lub spowodować ujawnienie danych o osobie udzielającej tym podmiotom pomocy.
§  8.
Przekazanie informacji dokumentuje się:
1)
w aktach spraw - notatką służbową zawierającą w szczególności dane dotyczące:
a)
daty i miejsca wystąpienia o udzielenie informacji,
b)
osoby występującej o udzielenie informacji,
c)
czasu i miejsca przekazania informacji,
d)
udzielonych informacji,
e)
sposobu przekazania informacji,
f)
w przypadku odmowy przekazania informacji lub ograniczenia zakresu przekazywanych informacji - powodów odmowy lub ograniczenia,
g)
osób odpowiedzialnych za przekazanie, odmowę lub ograniczenie zakresu przekazywanych informacji;
2)
w zbiorach ewidencyjnych i archiwalnych:
a)
w teczkach materiałów archiwalnych - notatką służbową zawierającą dane, o których mowa w pkt 1,
b)
w kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach i innych zbiorach ewidencyjnych - dostosowaną do metodycznych wymagań tych zbiorów adnotacją zawierającą dane, o których mowa w pkt 1.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.177.1310

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres, warunki i tryb przekazywania Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu informacji przez organy, służby i instytucje państwowe.
Data aktu: 27/09/2006
Data ogłoszenia: 29/09/2006
Data wejścia w życie: 29/09/2006