Sposób przeprowadzania i dokumentowania przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, a także sposób przechowywania, przekazywania oraz niszczenia materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją tych czynności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 25 września 2006 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, a także sposobu przechowywania, przekazywania oraz niszczenia materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją tych czynności

Na podstawie art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 709) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania i dokumentowania przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, zwaną dalej "SKW", czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, zwanych dalej "czynnościami";
2)
sposób przechowywania, przekazywania oraz niszczenia materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją czynności;
3)
wzory stosowanych druków i rejestrów.
§  2.
1.
Czynności przeprowadza się i dokumentuje w sposób zapewniający ochronę danych identyfikujących funkcjonariusza SKW i osoby udzielającej pomocy SKW przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, form i metod wykonywania zadań SKW oraz zgromadzonych przez nie informacji, a także ochronę ich urządzeń, obiektów i obszarów.
2.
Dokumentację dotyczącą prowadzenia kontroli operacyjnej sporządza się i oznacza w sposób przewidziany dla materiałów zawierających informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową.
§  3.
1.
Przeprowadzanie czynności polega na monitorowaniu:
1)
przesyłek, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą zawierać przedmioty przestępstwa;
2)
nieruchomości lub przedmiotów ruchomych, w tym pojazdów, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że są wykorzystywane do wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa;
3)
osób, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą uczestniczyć w wytwarzaniu, przemieszczaniu, przechowywaniu i dokonywaniu obrotu przedmiotami przestępstwa.
2.
Podczas przeprowadzania czynności SKW może dokonywać w sposób niejawny następujących zmian w przesyłkach i innych rzeczach zawierających lub stanowiących przedmioty przestępstwa:
1)
wyłączać okresowo przesyłki i inne rzeczy z obrotu lub procesu wytwarzania, otwierać je celem sprawdzenia i oceny zawartości, oznakowania, usunięcia przedmiotów przestępstwa lub zastąpienia ich innymi przedmiotami w całości albo w części oraz celem ujawnienia i utrwalenia śladów kryminalistycznych;
2)
zamykać przesyłki i inne rzeczy po otwarciu i włączać je do obrotu lub procesu wytwarzania.
3.
Monitorowanie, o którym mowa w ust. 1, może być prowadzone przy użyciu urządzeń technicznych utrwalających dźwięk lub obraz, a także urządzeń technicznych umożliwiających monitorowanie bez utrwalania dźwięku lub obrazu, w tym przez ustalanie położenia osób lub przedmiotów.
4.
Sprawdzenia i oceny zawartości przesyłek i innych rzeczy dokonuje się przez oględziny, badanie organoleptyczne lub w razie potrzeby przez pobranie próbki do badań właściwości fizykochemicznych lub innych cech identyfikacyjnych, istotnych z uwagi na okoliczności przeprowadzania czynności, a także dla upewnienia się, że prowadzenie czynności nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego.
§  4.
1.
Czynności przeprowadza się przez okres określony w zarządzeniu Szefa SKW, chyba że wcześniej zostanie osiągnięty cel czynności, wystąpi trwały brak możliwości ich wykonywania albo Prokurator Generalny nakaże ich zaniechanie.
2.
Zaprzestanie czynności z powodu trwałego braku możliwości ich wykonywania wymaga akceptacji Szefa SKW.
3.
Funkcjonariusz SKW niezwłocznie przerywa czynności i powiadamia o tym, drogą służbową, Szefa SKW, jeżeli dalsze przeprowadzanie czynności stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego.
§  5.
1.
Szef SKW występuje z pisemnym zawiadomieniem do właściwych urzędów, instytucji, podmiotów i organów o potrzebie wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, jeżeli jest to niezbędne do skutecznego przeprowadzenia czynności.
2.
W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, Szef SKW określa zakres działań niezbędnych do podjęcia przez właściwe urzędy, instytucje, podmioty i organy.
§  6.
1.
Dokumentację czynności stanowią:
1)
zarządzenie Szefa SKW o przeprowadzeniu czynności;
2)
zawiadomienie o zarządzeniu czynności kierowane do Prokuratora Generalnego przez Szefa SKW;
3)
zawiadomienie o przebiegu i wynikach czynności kierowane do Prokuratora Generalnego przez Szefa SKW;
4)
zawiadomienie, o którym mowa w § 5;
5)
opisy wyników sprawdzeń, ocen i badań, o których mowa w § 3 ust. 4;
6)
notatka służbowa z przeprowadzonych czynności sporządzana przez funkcjonariusza SKW prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono czynności;
7)
zarządzenie Szefa SKW w sprawie powołania komisji do zniszczenia materiałów operacyjnych zgromadzonych w trakcie realizacji czynności, które nie stanowią informacji potwierdzających zaistnienie przestępstwa;
8)
protokół komisyjnego zniszczenia materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją czynności.
2.
Wzory druków dokumentów, o których mowa w ust. 1, określają:
1)
załącznik nr 1 do rozporządzenia - wzór druku zawierającego dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2)
załącznik nr 2 do rozporządzenia - wzór druku zawierającego dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;
3)
załącznik nr 3 do rozporządzenia - wzór druku zawierającego dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 3;
4)
załącznik nr 4 do rozporządzenia - wzór druku zawierającego dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 4;
5)
załącznik nr 5 do rozporządzenia - wzór druku zawierającego dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;
6)
załącznik nr 6 do rozporządzenia - wzór druku zawierającego dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 7;
7)
załącznik nr 7 do rozporządzenia - wzór druku zawierającego dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 8.
3.
Dokumentację czynności stanowią także:
1)
nośniki, na których utrwalone zostały informacje i dowody uzyskane w wyniku przeprowadzenia czynności;
2)
kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1;
3)
dokumenty sporządzone na podstawie przetwarzania informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w pkt 1.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest przechowywany przez Szefa SKW, a drugi przez Prokuratora Generalnego.
5.
Pozostałą dokumentację dotyczącą planowanych i zrealizowanych czynności przechowuje się w jednostce (komórce) organizacyjnej SKW prowadzącej sprawę operacyjną, w ramach której stosowano czynności.
§  7.
1.
Szef SKW prowadzi rejestry zarządzeń i zawiadomień dotyczących czynności.
2.
Rejestry, o których mowa w ust. 1, są prowadzone w postaci ksiąg albo w systemie informatycznym, według wzoru określonego w załączniku nr 8 do rozporządzenia.
§  8.
1.
Dokumentację dotyczącą czynności, w tym materiały i dokumenty uzyskane lub wytworzone w związku z realizacją czynności zawierające dowody popełnienia przestępstwa, Szef SKW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu za pośrednictwem upoważnionego pisemnie funkcjonariusza SKW.
2.
Materiały i dokumenty uzyskane lub wytworzone w związku z realizacją czynności, niezawierające dowodów popełnienia przestępstwa, podlegają niezwłocznemu, protokolarnemu, komisyjnemu zniszczeniu, zarządzanemu przez Szefa SKW.
3.
Zniszczenie materiałów i dokumentów, o których mowa w ust. 2, przeprowadza się przez:
1)
usunięcie zapisów informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w § 6 ust. 3 pkt 1 i 2, w sposób uniemożliwiający odtworzenie treści tych zapisów, a w szczególności danych osobowych. W przypadku gdy usunięcie z nośników utrwalonych na nich zapisów nie jest możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich fizycznego zniszczenia;
2)
fizyczne zniszczenie dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 3 pkt 3.
§  9.
Do przechowywania, przekazywania oraz niszczenia materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związków z realizacją czynności, w sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu, stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2006 r. 1

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

SŁUŻBA KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

SŁUŻBA KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

SŁUŻBA KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

SŁUŻBA KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

NOTATKA SŁUŻBOWA

dotycząca przeprowadzonych czynności operacyjno-rozpoznawczych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

SŁUŻBA KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

SŁUŻBA KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

REJESTR

ZGÓD I ZARZĄDZEŃ DOTYCZĄCYCH CZYNNOŚCI OPERACYJNO-ROZPOZNAWCZYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 34 UST. 1 USTAWY O SŁUŻBIE KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO ORAZ SŁUŻBIE WYWIADU WOJSKOWEGO

wzór

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez Wojskowe Służby Informacyjne czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa, a także sposobu przechowywania, przekazywania oraz niszczenia materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją tych czynności (Dz. U. Nr 135, poz. 1450), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.175.1288

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania i dokumentowania przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, a także sposób przechowywania, przekazywania oraz niszczenia materiałów i dokumentów uzyskanych lub wytworzonych w związku z realizacją tych czynności.
Data aktu: 25/09/2006
Data ogłoszenia: 29/09/2006
Data wejścia w życie: 01/10/2006