Opłaty za przejazd po drogach krajowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 8 sierpnia 2006 r.
w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych

Na podstawie art. 42 ust. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaj oraz stawki opłaty uiszczanej za przejazd po drogach krajowych przez podmioty wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy, zwanej dalej "opłatą";
2)
tryb wnoszenia i sposób rozliczania opłaty w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego jej wniesienie za okres roczny z przyczyn niezależnych od podmiotu;
3)
wzory dokumentów potwierdzających wniesienie opłaty.
§  2.
Rodzaje oraz stawki opłat, uwzględniające czas przejazdu po drogach krajowych, rodzaj pojazdu samochodowego, dopuszczalną masę całkowitą oraz emisję spalin określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Uiszczenie opłaty następuje poprzez nabycie, przez podmiot wykonujący na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy, karty opłaty w jednostce upoważnionej do poboru opłat, zwanej dalej "jednostką".
2.
Karta opłaty składa się z dwóch części:
1) 1
winiety samoprzylepnej, zwanej dalej "winietą", umieszczonej w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego, w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu;
2)
odcinka kontrolnego przechowywanego w pojeździe samochodowym i okazywanego na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.
3. 2
Dowód uiszczenia opłaty stanowi łącznie przedziurkowany odcinek kontrolny i przedziurkowana winieta o tym samym numerze i serii umieszczona w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1.
4. 3
Nie stanowią dowodu uiszczenia opłaty:
1) 4
odcinek kontrolny nieprzedziurkowany lub winieta nieprzedziurkowana bądź winieta nieumieszczona trwale w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;
2)
uszkodzona winieta lub odcinek kontrolny w sposób uniemożliwiający odczytanie numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego lub daty ważności karty;
3)
odcinek kontrolny noszący ślady ingerencji chemicznej lub mechanicznej;
4)
odcinek kontrolny zafoliowany (zalaminowany) lub w stanie uniemożliwiającym sprawdzenie umieszczonych na dokumencie zabezpieczeń.
5. 5
Wzory kart opłat określają załączniki nr 10-12, nr 13-16, nr 17-20, nr 21-24 i nr 25-26 do rozporządzenia.
6.
Opis kart opłat wraz z opisem zabezpieczeń oraz sposób zaznaczania na karcie opłaty czasu przejazdu po drogach krajowych określa załącznik nr 26 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Kartę opłaty wypełnia podmiot wykonujący przewóz drogowy przed rozpoczęciem pierwszego przejazdu.
2.
Wypełnienie karty opłaty polega na wpisaniu numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego na jej odcinku kontrolnym.
3.
Kartą nieprawidłowo wypełnioną jest karta:
1)
wypełniona niezgodnie z ust. 2;
2)
wskazująca na ingerencję w pola podlegające wypełnieniu.
§  5.
1.
Podmiot wykonujący przewóz drogowy może wystąpić do jednostki z wnioskiem o zwrot niewykorzystanej opłaty, zwanym dalej "wnioskiem", w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego wniesienie opłaty rocznej z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności:
1)
utraty pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
2)
zmiany numerów rejestracyjnych pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
3)
zaprzestania lub zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, w zakresie której wykonywane były przewozy;
4) 6
wymiany szyby w pojeździe, na której umieszczona była winieta;
5) 7
utraty odcinka kontrolnego.
2.
We wniosku podmiot wykonujący przewóz drogowy podaje przyczyny niewykorzystania opłaty oraz dołącza do niego:
1) 8
dowód zakupu karty opłaty i odcinek kontrolny tej karty, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, dowód zakupu karty opłaty i winietę samoprzylepną;
2)
dokumenty potwierdzające przyczynę niewykorzystania opłaty.
3.
Wniosek składa się w terminie 14 dni od dnia powstania przyczyny niewykorzystania opłaty. Wniosek złożony po upływie terminu pozostaje nierozpatrzony. Przepis art. 58 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Jednostka rozpatruje wniosek w terminie 21 dni od dnia złożenia.
2.
Przy rozpatrywaniu wniosku każdy rozpoczęty miesiąc uważa się za miesiąc wykorzystany.
3. 9
(uchylony).
§  7.
1. 10
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku jednostka dokonuje zwrotu za niewykorzystaną opłatę roczną. Sumę zwrotu stanowi kwota obliczona w oparciu o wysokość opłaty obowiązującą w dniu zakupu karty opłaty oraz liczbę pełnych miesięcy pozostałych do końca okresu, za który opłata została uiszczona, począwszy od dnia złożenia wniosku, pomniejszona o koszty manipulacyjne w wysokości 20 % tej kwoty.
2.
Kwota podlegająca zwrotowi z tytułu niewykorzystanej opłaty rocznej podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.
3.
Jednostka dokonuje zwrotu niewykorzystanej opłaty w terminie do dziesiątego dnia miesiąca następującego po dniu rozpatrzenia wniosku.
4.
Zwrot niewykorzystanej opłaty dokonywany jest z uzyskanych przez jednostkę środków z tytułu opłat za przejazd po drogach krajowych.
§  8.
Jednostka odmawia zwrotu opłaty lub jej części w przypadku:
1)
złożenia wniosku po terminie, o którym mowa w § 5 ust. 3;
2)
gdy niewykorzystanie karty opłaty rocznej nastąpiło z przyczyn zależnych od podmiotu wykonującego przewóz drogowy;
3)
podejrzenia podrobienia albo przerobienia odcinka kontrolnego;
4)
złożenia odcinka kontrolnego wypełnionego niewłaściwie;
5)
złożenia odcinka kontrolnego, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 2-4;
6)
niezłożenia odcinka kontrolnego.
§  9.
Jednostka przechowuje wnioski wraz z załączonymi dokumentami przez okres 2 lat od dnia złożenia wniosku.
§  10.
Karty opłat nabyte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą być stosowane i zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż do dnia 21 października 2007 r.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 21 października 2006 r.3)
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 141, poz. 1184, Nr 155, poz. 1297, Nr 163, poz. 1362, Nr 172, poz. 1440, Nr 175, poz. 1462 i Nr 180, poz. 1494 i 1497.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie uiszczania przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 150, poz. 1684 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1577), które na podstawie art. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1497) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 WYSOKOŚCI OPŁAT UISZCZANYCH ZA PRZEJAZD PO DROGACH KRAJOWYCH

Rodzaj pojazdu samochodowego Stawka opłaty w zł
dobowa siedmiodniowa miesięczna roczna
Klasy pojazdów EURO w zależności od limitów emisji spalin *
EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o dmc** co najmniej 12 t 38 38 130 110 400 360 3.150 2.600
Autobusy o dmc** co najmniej 12 t 16 14 59 52 156 140 1.040 910
______

* Zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z późn. zm.).

** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  13 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  14 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4a

  15 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  16 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  17 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  18 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  19 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  8a

  20 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  9

  21 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  10

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  11

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  12

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  12a

  22 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  13

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  14

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  15

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  16

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  16a

  23 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  17

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  18

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  19

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  20

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  20a

  24 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  21

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  22

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  23

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  24

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  24a

  25 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  25

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  26

  26 OPIS KART OPŁAT WRAZ Z OPISEM ICH ZABEZPIECZEŃ ORAZ SPOSOBU ZAZNACZANIA NA KARCIE POJAZDU CZASU PRZEJAZDU PO DROGACH KRAJOWYCH

1. Format: 54 x 85 mm (format rysunku), 91 x 60 mm (format użytku).

2. Odcinek kontrolny:

Podłoże:

1) papier ze znakiem wodnym;

2) włókna zabezpieczające, widoczne w świetle UV i VIS;

3) zabezpieczenie chemiczne.

Druk:

1) tło giloszowe;

2) mikrodruk;

3) farba specjalna zabezpieczająca;

4) element wykonany techniką stalorytniczą.

Rewers:

Odcinek kontrolny przechowywany jest w pojeździe samochodowym i okazywany na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.

Counter-foil is kept inside a vehicle and shown on demand of a person entitled to control charge card.

3. Winieta:

Podłoże:

1) folia samoprzylepna.

Druk:

1) tło giloszowe;

2) mikrodruk;

3) farby specjalne zabezpieczające.

Rewers:

Winieta samoprzylepna umieszczana jest w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.

Self-adhesive vignette is durably affixed at a lower right corner of a windscreen inside a vehicle.

4. Kolorystyka zależy od rodzaju karty:

1) dobowa - różowo-żółta;

2) siedmiodniowa - zielono-żółta;

3) miesięczna - fioletowa;

4) roczna - brązowo-żółta.

5. Napisy w kolorze granatowym - awers, a w kolorze czarnym - rewers.

6. Seria - dwie litery, numeracja - siedem cyfr.

7. Zaznaczenie czasu przejazdu po drogach krajowych następuje poprzez przedziurkowanie określonych pól w następujący sposób:

1) dobowa karta opłaty ważna jest wyłącznie w dniu określonym przez przedziurkowanie;

2) siedmiodniowa karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania oraz przez kolejne sześć dni po dniu przedziurkowania;

3) miesięczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym miesiącu, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca;

4) roczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym roku, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym roku nie było - w ostatnim dniu danego miesiąca.

8. Średnica otworu powstałego w wyniku przedziurkowania karty opłaty powinna wynosić nie więcej niż 5 mm i nie mniej niż 3 mm.

1 § 3 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
2 § 3 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

3 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2007 r.
4 § 3 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
5 § 3 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
6 § 5 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
7 § 5 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
8 § 5 ust. 2 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

9 § 6 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
10 § 7 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

11 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

12 Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
13 Załącznik nr 3 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
14 Załącznik nr 4 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
15 Załącznik nr 4a uchylonyprzez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
16 Załącznik nr 5 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
17 Załącznik nr 6 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
18 Załącznik nr 7 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
19 Załącznik nr 8 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
20 Załącznik nr 8a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
21 Załącznik nr 9 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
22 Załącznik nr 12a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
23 Załącznik nr 16a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
24 Załącznik nr 20a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
25 Załącznik nr 24a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
26 Załącznik nr 26:

-zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.151.1089

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty za przejazd po drogach krajowych.
Data aktu: 08/08/2006
Data ogłoszenia: 28/08/2006
Data wejścia w życie: 21/10/2006