Opłaty za przejazd po drogach krajowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 8 sierpnia 2006 r.
w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych

Na podstawie art. 42 ust. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaj oraz stawki opłaty uiszczanej za przejazd po drogach krajowych przez podmioty wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy, zwanej dalej "opłatą";
2)
tryb wnoszenia i sposób rozliczania opłaty w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego jej wniesienie za okres roczny z przyczyn niezależnych od podmiotu;
3)
wzory dokumentów potwierdzających wniesienie opłaty.
§  2.
Rodzaje oraz stawki opłat, uwzględniające czas przejazdu po drogach krajowych, rodzaj pojazdu samochodowego, dopuszczalną masę całkowitą oraz emisję spalin określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Uiszczenie opłaty następuje poprzez nabycie, przez podmiot wykonujący na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy, karty opłaty w jednostce upoważnionej do poboru opłat, zwanej dalej "jednostką".
2.
Karta opłaty składa się z dwóch części:
1) 1
winiety samoprzylepnej, zwanej dalej "winietą", umieszczonej w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego, w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu;
2)
odcinka kontrolnego przechowywanego w pojeździe samochodowym i okazywanego na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.
3. 2
Dowód uiszczenia opłaty stanowi łącznie przedziurkowany odcinek kontrolny i przedziurkowana winieta o tym samym numerze i serii umieszczona w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1.
4. 3
Nie stanowią dowodu uiszczenia opłaty:
1) 4
odcinek kontrolny nieprzedziurkowany lub winieta nieprzedziurkowana bądź winieta nieumieszczona trwale w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;
2)
uszkodzona winieta lub odcinek kontrolny w sposób uniemożliwiający odczytanie numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego lub daty ważności karty;
3)
odcinek kontrolny noszący ślady ingerencji chemicznej lub mechanicznej;
4)
odcinek kontrolny zafoliowany (zalaminowany) lub w stanie uniemożliwiającym sprawdzenie umieszczonych na dokumencie zabezpieczeń.
5. 5
Wzory kart opłat określają załączniki nr 10-12, nr 13-16, nr 17-20, nr 21-24 i nr 25-26 do rozporządzenia.
6.
Opis kart opłat wraz z opisem zabezpieczeń oraz sposób zaznaczania na karcie opłaty czasu przejazdu po drogach krajowych określa załącznik nr 26 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Kartę opłaty wypełnia podmiot wykonujący przewóz drogowy przed rozpoczęciem pierwszego przejazdu.
2.
Wypełnienie karty opłaty polega na wpisaniu numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego na jej odcinku kontrolnym.
3.
Kartą nieprawidłowo wypełnioną jest karta:
1)
wypełniona niezgodnie z ust. 2;
2)
wskazująca na ingerencję w pola podlegające wypełnieniu.
§  5.
1.
Podmiot wykonujący przewóz drogowy może wystąpić do jednostki z wnioskiem o zwrot niewykorzystanej opłaty, zwanym dalej "wnioskiem", w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego wniesienie opłaty rocznej z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności:
1)
utraty pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
2)
zmiany numerów rejestracyjnych pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
3)
zaprzestania lub zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, w zakresie której wykonywane były przewozy;
4) 6
wymiany szyby w pojeździe, na której umieszczona była winieta;
5) 7
utraty odcinka kontrolnego.
2.
We wniosku podmiot wykonujący przewóz drogowy podaje przyczyny niewykorzystania opłaty oraz dołącza do niego:
1) 8
dowód zakupu karty opłaty i odcinek kontrolny tej karty, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, dowód zakupu karty opłaty i winietę samoprzylepną;
2)
dokumenty potwierdzające przyczynę niewykorzystania opłaty.
3.
Wniosek składa się w terminie 14 dni od dnia powstania przyczyny niewykorzystania opłaty. Wniosek złożony po upływie terminu pozostaje nierozpatrzony. Przepis art. 58 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Jednostka rozpatruje wniosek w terminie 21 dni od dnia złożenia.
2.
Przy rozpatrywaniu wniosku każdy rozpoczęty miesiąc uważa się za miesiąc wykorzystany.
3. 9
(uchylony).
§  7.
1. 10
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku jednostka dokonuje zwrotu za niewykorzystaną opłatę roczną. Sumę zwrotu stanowi kwota obliczona w oparciu o wysokość opłaty obowiązującą w dniu zakupu karty opłaty oraz liczbę pełnych miesięcy pozostałych do końca okresu, za który opłata została uiszczona, począwszy od dnia złożenia wniosku, pomniejszona o koszty manipulacyjne w wysokości 20 % tej kwoty.
2.
Kwota podlegająca zwrotowi z tytułu niewykorzystanej opłaty rocznej podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.
3.
Jednostka dokonuje zwrotu niewykorzystanej opłaty w terminie do dziesiątego dnia miesiąca następującego po dniu rozpatrzenia wniosku.
4.
Zwrot niewykorzystanej opłaty dokonywany jest z uzyskanych przez jednostkę środków z tytułu opłat za przejazd po drogach krajowych.
§  8.
Jednostka odmawia zwrotu opłaty lub jej części w przypadku:
1)
złożenia wniosku po terminie, o którym mowa w § 5 ust. 3;
2)
gdy niewykorzystanie karty opłaty rocznej nastąpiło z przyczyn zależnych od podmiotu wykonującego przewóz drogowy;
3)
podejrzenia podrobienia albo przerobienia odcinka kontrolnego;
4)
złożenia odcinka kontrolnego wypełnionego niewłaściwie;
5)
złożenia odcinka kontrolnego, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 2-4;
6)
niezłożenia odcinka kontrolnego.
§  9.
Jednostka przechowuje wnioski wraz z załączonymi dokumentami przez okres 2 lat od dnia złożenia wniosku.
§  10.
Karty opłat nabyte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą być stosowane i zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż do dnia 21 października 2007 r.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 21 października 2006 r.3)
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 141, poz. 1184, Nr 155, poz. 1297, Nr 163, poz. 1362, Nr 172, poz. 1440, Nr 175, poz. 1462 i Nr 180, poz. 1494 i 1497.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie uiszczania przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 150, poz. 1684 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1577), które na podstawie art. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1497) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 WYSOKOŚCI OPŁAT UISZCZANYCH ZA PRZEJAZD PO DROGACH KRAJOWYCH

Rodzaj pojazdu samochodowego Stawka opłaty w zł
dobowa siedmiodniowa miesięczna roczna
Klasy pojazdów EURO w zależności od limitów emisji spalin *
EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej EURO 0 lub 1 EURO 2 i wyżej
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o dmc** co najmniej 12 t 38 38 130 110 400 360 3.150 2.600
Autobusy o dmc** co najmniej 12 t 16 14 59 52 156 140 1.040 910
______

* Zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z późn. zm.).

** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  13 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  14 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4a

  15 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  16 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  17 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  18 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  19 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  8a

  20 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  9

  21 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  10

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  11

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  12

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  12a

  22 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  13

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  14

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  15

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  16

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  16a

  23 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  17

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  18

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  19

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  20

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  20a

  24 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  21

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1

ZAŁĄCZNIK Nr  22

 WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  23

 WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  24

 WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  24a

  25 (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  25

 WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2

ZAŁĄCZNIK Nr  26

  26 OPIS KART OPŁAT WRAZ Z OPISEM ICH ZABEZPIECZEŃ ORAZ SPOSOBU ZAZNACZANIA NA KARCIE POJAZDU CZASU PRZEJAZDU PO DROGACH KRAJOWYCH

1. Format: 54 x 85 mm (format rysunku), 91 x 60 mm (format użytku).

2. Odcinek kontrolny:

Podłoże:

1) papier ze znakiem wodnym;

2) włókna zabezpieczające, widoczne w świetle UV i VIS;

3) zabezpieczenie chemiczne.

Druk:

1) tło giloszowe;

2) mikrodruk;

3) farba specjalna zabezpieczająca;

4) element wykonany techniką stalorytniczą.

Rewers:

Odcinek kontrolny przechowywany jest w pojeździe samochodowym i okazywany na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.

Counter-foil is kept inside a vehicle and shown on demand of a person entitled to control charge card.

3. Winieta:

Podłoże:

1) folia samoprzylepna.

Druk:

1) tło giloszowe;

2) mikrodruk;

3) farby specjalne zabezpieczające.

Rewers:

Winieta samoprzylepna umieszczana jest w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.

Self-adhesive vignette is durably affixed at a lower right corner of a windscreen inside a vehicle.

4. Kolorystyka zależy od rodzaju karty:

1) dobowa - różowo-żółta;

2) siedmiodniowa - zielono-żółta;

3) miesięczna - fioletowa;

4) roczna - brązowo-żółta.

5. Napisy w kolorze granatowym - awers, a w kolorze czarnym - rewers.

6. Seria - dwie litery, numeracja - siedem cyfr.

7. Zaznaczenie czasu przejazdu po drogach krajowych następuje poprzez przedziurkowanie określonych pól w następujący sposób:

1) dobowa karta opłaty ważna jest wyłącznie w dniu określonym przez przedziurkowanie;

2) siedmiodniowa karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania oraz przez kolejne sześć dni po dniu przedziurkowania;

3) miesięczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym miesiącu, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca;

4) roczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym roku, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym roku nie było - w ostatnim dniu danego miesiąca.

8. Średnica otworu powstałego w wyniku przedziurkowania karty opłaty powinna wynosić nie więcej niż 5 mm i nie mniej niż 3 mm.

1 § 3 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
2 § 3 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

3 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2007 r.
4 § 3 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
5 § 3 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
6 § 5 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
7 § 5 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
8 § 5 ust. 2 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

9 § 6 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.
10 § 7 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

11 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

12 Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
13 Załącznik nr 3 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
14 Załącznik nr 4 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
15 Załącznik nr 4a uchylonyprzez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
16 Załącznik nr 5 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
17 Załącznik nr 6 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
18 Załącznik nr 7 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
19 Załącznik nr 8 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
20 Załącznik nr 8a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
21 Załącznik nr 9 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
22 Załącznik nr 12a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
23 Załącznik nr 16a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
24 Załącznik nr 20a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
25 Załącznik nr 24a uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
26 Załącznik nr 26:

-zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 15 października 2007 r. (Dz.U.07.195.1412) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.235.1598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.151.1089

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty za przejazd po drogach krajowych.
Data aktu: 08/08/2006
Data ogłoszenia: 28/08/2006
Data wejścia w życie: 21/10/2006