Tryb sporządzania oraz wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 czerwca 2006 r.
w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego

Na podstawie art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni, zwanego dalej "sprawozdaniem", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Jeżeli audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadzorującej lub nadrzędnej prowadzi audyt wewnętrzny również w jednostkach nadzorowanych lub podległych, sporządza jedno sprawozdanie.
2. 
Kopie sprawozdania audytor wewnętrzny przekazuje kierownikom wszystkich jednostek, o których mowa w ust. 1.
§  3. 
W przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego, o której mowa w art. 52 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, sprawozdanie podpisuje audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r.

ZAŁĄCZNIK  1

WZÓR

.............................

(nazwa i adres jednostki

sektora finansów publicznych)

SPRAWOZDANIE

Z WYKONANIA PLANU AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

ZA ROK ....

1. Podstawowe informacje

a) Informacje o jednostce sektora finansów publicznych

1. Wykaz jednostek sektora finansów publicznych, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny w roku sprawozdawczym
2. a) Liczba osób zatrudnionych w jednostce, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny (jednostce zatrudniającej) a)
b) Łączna liczba osób zatrudnionych w pozostałych jednostkach, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny

(według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

b)
3.*) a) Łączna liczba jednostek podległych jednostce zatrudniającej a)
b) Łączna liczba jednostek nadzorowanych przez jednostkę zatrudniającą

(według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

b)
4.*) Liczba jednostek podległych lub nadzorowanych, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny
5.*) Kwota wszystkich gromadzonych środków publicznych w roku sprawozdawczym w mln zł ogółem

(dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)

6.*) Kwota środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708), zwanej dalej "ustawą", w mln zł (dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)
7.*) Kwota wydatków i rozchodów środków publicznych w roku sprawozdawczym ogółem w mln zł

(dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)

b) Informacje o komórce audytu wewnętrznego

1. Nazwa komórki audytu wewnętrznego
2.*) Adres pocztowy/numer telefonu/adres e-mail koordynatora komórki audytu wewnętrznego
3.*) Liczba etatów przyznanych komórce audytu wewnętrznego

(wg stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

4. Liczba osób faktycznie zatrudnionych w komórce audytu wewnętrznego

(wg stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

5.*) Nazwa stanowiska/wymiar czasu pracy/zatrudnienie na czas nieokreślony (lub określony, jaki)/zdany egzamin na audytora wewnętrznego poszczególnych pracowników komórki audytu wewnętrznego Lp. Nazwa stanowiska Wymiar czasu pracy (w etatach) Zatrudnienie na czas nieokreślony Zatrudnienie na czas określony (jaki?) Zdany egzamin na audytora wewnętrznego
TAK/NIE**) TAK/NIE**)
6.*) Czy koordynator komórki audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki (dyrektorowi generalnemu)? TAK/NIE**)

Jeśli Nie, jak jest usytuowany w strukturze organizacyjnej jednostki?

7. Czy komórka audytu wewnętrznego posiada zatwierdzony przez kierownika jednostki (dyrektora generalnego) dokument określający jej cele, zadania i uprawnienia?

(np. karta audytu wewnętrznego, regulamin organizacyjny)

TAK/NIE**)

Nazwa dokumentu:

8. Czy istnieją pisemne procedury audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)

Nazwa dokumentu:

9. Czy dokonywana była zewnętrzna ocena pracy komórki audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)

Jeśli Tak, kto dokonał oceny:

10. Czy dokonano udokumentowanej samooceny pracy komórki audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)
11. Czy opracowano wieloletni/strategiczny plan audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)
12. Czy prace komórki audytu wewnętrznego są wspomagane przez odpowiednie systemy informatyczne (jakie)? TAK/NIE**)

Jeśli Tak, wymienić:

2. Zakres tematyczny i organizacja zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania audytowego Rodzaj audytu

F - finansowy

Z - zgodności

D - działalności

IT - systemów informatycznych

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Termin przeprowadzenia zadania audytowego Obszar ryzyka Wykorzystane zasoby ludzkie (liczba osobodni) Opinie rzeczoznawcy
Planowany Zrealizowany Czy uzyskano opinie rzeczoznawcy? Jeśli tak, zakres pracy, czas poświęcony zadaniu
TAK/NIE**) TAK/NIE**)

3. Wydane zalecenia w ramach zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania audytowego Rodzaj audytu

(jak w tab. 2)

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Liczba zaleceń zawartych w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego***) Liczba dodatkowych wyjaśnień i umotywowanych zastrzeżeń złożonych audytorowi****) Liczba podjętych dodatkowych czynności wyjaśniających
uwzględnione w całości uwzględnione w części odrzucone
TAK/NIE**)

4. Czynności sprawdzające

(należy podać dane dotyczące czynności sprawdzających podjętych przez audytora wewnętrznego w odniesieniu do zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym oraz w latach poprzedzających rok sprawozdawczy)

Lp. Rok realizacji zadania audytowego Temat zadania audytowego Liczba podjętych czynności sprawdzających Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Uwagi
TAK/NIE**)

5. Ocena efektów zrealizowanych zadań audytowych

Lp. Temat zadania audytowego Podstawowe zalecenia***) Ocena wykorzystania zgłoszonych zaleceń, ich wpływ na funkcjonowanie i efektywność zarządzania jednostką
Należy umieścić krótki opis efektów (wartości dodanej), jakie przyniosło wdrożenie zaleceń wynikających z danego zadania audytowego. Takim efektem może być w szczególności:

- uzyskanie oszczędności środków

publicznych w tys. zł (także w

sytuacji, gdy zaoszczędzone środki w

jednym obszarze przeznaczono na

wydatki w innym),

- przedstawienie zapewnienia, że dany

obszar działa prawidłowo,

- poprawa efektywności/skuteczności

mechanizmów kontroli wewnętrznej

(finansowej),

- usprawnienie danego procesu (np.

planowania, udzielania zamówień

publicznych, sprawozdawczości,

wydawania decyzji administracyjnych

itd.),

- wprowadzenie procedur w danym

procesie,

- wprowadzenie systemu monitorowania

realizacji zadań jednostki,

- poprawa efektywności systemu

komunikacji wewnętrznej,

- zapewnienie prawidłowego obiegu i

kontroli dokumentów finansowych,

- uregulowanie zasad korzystania przez

pracowników z zasobów jednostki,

- poprawa efektywności wykorzystania

zasobów,

- ulepszenie systemu ochrony zasobów, - wykrycie lub zapobieżenie nadużyciu

finansowemu (oszacować w tys. zł).

6. Niezrealizowane zadania audytowe

Lp. Temat zadania audytowego Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Przyczyna niezrealizowania zadania
TAK/NIE**)

7. Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego

Lp. Zadania audytora wewnętrznego/komórki audytu wewnętrznego Zasoby ludzkie

(liczba osobodni)

Uwagi (przyczyny rozbieżności między planem i wykonaniem)
plan wykonanie
1. Przeprowadzanie zadań audytowych
2. Opracowanie technik przeprowadzania zadania audytowego
3. Przeprowadzanie czynności sprawdzających
4. Współpraca z innymi służbami kontrolnymi
5. Czynności organizacyjne, w tym planowanie i sprawozdawczość
6. Szkolenia i rozwój zawodowy
7. Urlopy/ czas dostępny
8. Inne działania, w tym rezerwa czasowa

8. Zadania dodatkowe nieujęte w planie audytu

Lp. Temat zadania Rodzaj audytu

(jak w tab. 2)

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Wykorzystane zasoby (liczba osobodni) Uwagi
TAK/NIE**)

9. Inne uwagi

(w tym w szczególności: informacja o przypadkach niepodjęcia przez kierownika jednostki, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzonego audytu wewnętrznego, działań mających na celu usunięcie uchybień zgodnie z art. 56 ust. 3 ustawy; inne ewentualne zauważone trudności lub wnioski zmierzające do usprawnienia pracy audytora wewnętrznego)

................. ....................................

(data) (podpis i pieczątka audytora

wewnętrznego/koordynatora komórki

audytu wewnętrznego)

*) W przypadku jednostek podsektora samorządowego wypełnienie nie jest obowiązkowe.

**) Niepotrzebne skreślić. W przypadku wersji elektronicznej sprawozdania, przy odpowiedzi "tak" zaznaczyć pole, przy odpowiedzi "nie" pozostawić pole bez zaznaczenia.

***) Dotyczy zaleceń, o których mowa w § 21 ust. 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 112, poz. 765).

****) Dotyczy dodatkowych wyjaśnień i umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w § 22 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 112, poz. 765).

1 Załącznik zmieniony przez pkt 1 i 2 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 października 2006 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.06.198.1462).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.112.764

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb sporządzania oraz wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego.
Data aktu: 24/06/2006
Data ogłoszenia: 29/06/2006
Data wejścia w życie: 01/07/2006