Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 16 maja 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 235, poz. 2350), w załączniku "Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli "Słownik terminów":

część tabeli w brzmieniu:

Beneficjent

Final beneficiary

Instytucje oraz firmy publiczne i prywatne odpowiedzialne za zlecanie ®operacji. W przypadku programów pomocy (stosownie do art. 87 Traktatu i w przypadku pomocy przyznanej przez instytucje wyznaczone przez państwa członkowskie) beneficjentami są instytucje, które przyznają pomoc. Występują dwa rodzaje beneficjentów ®instytucje wdrażające i ®ostateczni odbiorcy pomocy.

otrzymuje brzmienie:

Beneficjent końcowy

Final beneficiary

Instytucje oraz przedsiębiorstwa publiczne i prywatne odpowiedzialne za zlecanie operacji. W przypadku programów pomocy (stosownie do art. 87 Traktatu i w przypadku pomocy przyznanej przez instytucje wyznaczone przez państwa członkowskie) beneficjentami końcowymi są instytucje, które przyznają pomoc. Występuje jeden rodzaj beneficjentów końcowych - ostateczni odbiorcy pomocy.
2)
w rozdziale 1 "Ocena priorytetów i działań SPOT", w podrozdziale 1.1. "Ocena ex ante działań SPOT" część "Oddziaływanie transportu na środowisko (koszty zewnętrzne)" otrzymuje brzmienie:

"Ocena oddziaływania transportu na środowisko jest dokonywana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jednym z elementów określenia oddziaływania transportu na środowisko są tzw. koszty zewnętrzne transportu. Koszty te pozwalają na ocenę intensywności szkodliwego oddziaływania poszczególnych gałęzi transportu na środowisko. W Polsce nie ma jeszcze stałego monitoringu oddziaływania transportu na środowisko wyrażonego za pomocą kosztów zewnętrznych. Można jedynie dokonywać szacunku tego oddziaływania. Szacunki te ograniczono do dwóch gałęzi transportu: kolejowego i drogowego. Posłużono się w tym celu wskaźnikami kosztów zewnętrznych na jednostkę pracy transportu (1 tkm i 1 paskm) oraz odniesiono je do 1 km sieci infrastruktury transportu.

Zmiany kosztów zewnętrznych transportu w Polsce dla lat 1990 i 2001 oraz prognozę zmian do 2006 r., zarówno dla transportu kolejowego jak i drogowego, określono w tabeli 3.";

3)
w rozdziale 2 "Cele i priorytety SPOT", w wykresie 1 "Priorytety, działania, poddziałania i duże projekty SPOT na lata 2004-2006":
a)
w polu Poddziałanie 1.1.1. "Przebudowa linii kolejowych" wartości liczbowe otrzymują brzmienie:

grafika

b)
w polu Poddziałanie 1.1.2 "Zakup i modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego oraz lokomotyw interoperacyjnych" wartości liczbowe otrzymują brzmienie:

grafika

4)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.1 Działanie 1.1. "Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach", tabela "Budżet działania" otrzymuje brzmienie:

w mln euro (w cenach 2004 r.)

Działanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach 376,8 282,6 94,2 10,5
5)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.1 Działanie 1.1. "Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach", w poddziałaniu 1.1.1 "Przebudowa linii kolejowych":
a)
tabela "Zbiorcza tabela poddziałania" otrzymuje brzmienie:
Nazwa Programu Operacyjnego Sektorowy Program Operacyjny Transport
Nazwa priorytetu Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu
Nazwa działania Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach
Nazwa poddziałania Przebudowa linii kolejowych
Kategoria interwencji Funduszy Strukturalnych 311 - kolej
Numer poddziałania 1.1.1.
Czas trwania poddziałania w latach 2004-2008
Instytucja Zarządzająca Minister Infrastruktury
Beneficjenci końcowi 1. Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe

S.A.,

2. Polskie Koleje Państwowe Warszawska Kolej

Dojazdowa Sp. z o.o.

Instytucja Płatnicza Minister Finansów
Rodzaj pomocy - dotacje inwestycyjne dla współfinansowania

wydatków związanych z realizacją zamówień na

projektowanie i budowę oraz zamówień na usługi

polegające na pomocy technicznej w zakresie

zarządzania i nadzoru nad realizacją kontraktów w

oparciu o warunki FIDIC,

- dotacje na zakupy taboru dla kolejowych przewozów

pasażerskich oraz zamówień na usługi pomocy

technicznej w zakresie zarządzania i nadzoru nad

realizacją kontraktów,

- dotacje na pokrycie kosztów przygotowania

projektów

Max. wysokość pomocy w % kwalifikujących się kosztów 100 %
Wsparcie finansowe publiczne ogółem dla poddziałania 266,7 mln euro (w cenach 2004 r.)
Wsparcie finansowe Unii Europejskiej 200 mln euro
Wsparcie finansowe publiczne krajowe 66,7 mln euro
Wsparcie finansowe prywatne -
Wkład środków publicznych (%) 100 %
Wkład Unii Europejskiej w środkach publicznych (%) Do 75 %
Wkład Unii Europejskiej w całości środków kwalifikowanych (%) Do 75 %
Wkład krajowy w środkach publicznych (%) Od 25 %
Wkład krajowy w całości środków kwalifikowanych (%) Od 25 %
Wkład prywatny w całości środków kwalifikowanych (%) -
b)
tabela "Budżet poddziałania " otrzymuje brzmienie:

w mln euro (w cenach 2004 r.)

Poddziałanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Przebudowa linii kolejowych 266,7 200 66,7
6)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.1 Działanie 1.1. "Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach", w poddziałaniu 1.1.2. "Zakup i modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego oraz lokomotyw interoperacyjnych":
a)
tabela "Zbiorcza tabela poddziałania" otrzymuje brzmienie:
Nazwa Programu Operacyjnego Sektorowy Program Operacyjny Transport
1 2
Nazwa priorytetu Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu
Nazwa działania Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach
Nazwa poddziałania Zakup i modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego oraz lokomotyw interoperacyjnych
Kategoria interwencji Funduszy Strukturalnych 311 - kolej
Numer poddziałania 1.1.2.
Czas trwania poddziałania w latach 2004-2008
Instytucja Zarządzająca Minister Infrastruktury
Beneficjenci końcowi 1. Polskie Koleje Państwowe Przewozy Regionalne Sp.

z o.o.,

2. Polskie Koleje Państwowe Warszawska Kolej

Dojazdowa Sp. z o.o.,

3. Polskie Koleje Państwowe S.A.,

4. Przedsiębiorstwa kolejowe przewozów

pasażerskich,

5. Przedsiębiorstwa i inne instytucje zajmujące się

udostępnieniem taboru kolejowego

Instytucja Płatnicza Minister Finansów
Rodzaj pomocy - dotacje inwestycyjne dla współfinansowania

wydatków związanych z realizacją zamówień na

projektowanie i budowę oraz zamówień na usługi

polegające na pomocy technicznej w zakresie

zarządzania i nadzoru nad realizacją kontraktów w

oparciu o warunki FIDIC,

- dotacje na zakupy taboru dla kolejowych przewozów

pasażerskich oraz zamówień na usługi pomocy

technicznej w zakresie zarządzania i nadzoru nad

realizacją kontraktów,

- dotacja na pokrycie kosztów przygotowania

projektów

Max. wysokość pomocy w % kwalifikujących się kosztów Zgodnie z przepisami o pomocy publicznej
Wsparcie finansowe publiczne ogółem dla poddziałania 110,1 mln euro (w cenach 2004 r.)
Wsparcie finansowe Unii Europejskiej 82,6 mln euro
Wsparcie finansowe publiczne krajowe 27,5 mln euro
Wsparcie finansowe prywatne Zgodnie z przepisami o pomocy publicznej
Wkład środków publicznych (%) Zgodnie z przepisami o pomocy publicznej
Wkład Unii Europejskiej w środkach publicznych (%) Zgodnie z przepisami o pomocy publicznej
Wkład Unii Europejskiej w całości środków kwalifikowanych (%) Do 75 %
Wkład krajowy w środkach publicznych (%) Od 25 %
Wkład krajowy w całości środków kwalifikowanych (%) Zgodnie z przepisami o pomocy publicznej
Wkład prywatny w całości środków kwalifikowanych (%) Zgodnie z przepisami o pomocy publicznej
b)
tabela "Budżet poddziałania" otrzymuje brzmienie:

w mln euro (w cenach 2004 r.)

Działanie Łącznie Wspólnota Europejska Budżet Państwa Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Inne publiczne Prywatne
Zakup pasażerskiego taboru kolejowego oraz lokomotyw interoperacyjnych 110,1 82,6 17,1 10,5
7)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.2. Działanie 1.2. "Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich" w:
a)
działaniu 1.2. "Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich", w tabeli "Zbiorcza tabela działania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Departament Transportu Morskiego
b)
poddziałaniu 1.2.1.: "Poprawa dostępu do portów od strony morza", w tabeli "Zbiorcza tabela poddziałania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Departament Transportu Morskiego
c)
poddziałaniu 1.2.2.: "Poprawa infrastruktury w portach morskich", w tabeli "Zbiorcza tabela poddziałania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Departament Transportu Morskiego
d)
poddziałaniu 1.2.3.: "Poprawa dostępu do portów morskich od strony lądu", w tabeli "Zbiorcza tabela poddziałania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Departament Transportu Morskiego
8)
w rozdziale 3 "Opis działań SPOT", w podrozdziale 3.4 Działanie 2.1. "Budowa i przebudowa dróg krajowych" w:
a)
działaniu 2.1. "Budowa i przebudowa dróg krajowych", w tabeli "Zbiorcza tabela działania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
b)
poddziałaniu 2.1.1.: "Budowa autostrad", w tabeli "Zbiorcza tabela poddziałania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
c)
poddziałaniu 2.1.2.: "Budowa dróg ekspresowych", w tabeli "Zbiorcza tabela poddziałania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
d)
poddziałaniu 2.1.3.: "Przebudowa dróg krajowych", w tabeli "Zbiorcza tabela poddziałania", skreśla się część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
9)
w rozdziale 4 "Opis podsumowujący sposób wdrażania działań SPOT", w części "Zarządzanie finansowe projektami":
a)
tabela 6 "Podział zadań w ramach Ministerstwa Infrastruktury w zakresie wdrażania działań SPOT" otrzymuje brzmienie:
Jednostka/ ciało Zadania
1 2
Zespoły Robocze * udzielanie pozytywnej lub negatywnej rekomendacji

odnośnie do współfinansowania dla każdego wniosku

złożonego o współfinansowanie ze środków funduszy

strukturalnych w ramach SPOT,

* przygotowywanie dla beneficjenta ewentualnych zaleceń w

sprawie uzupełnienia wniosku lub aplikacji złożonych

dla projektów proponowanych do współfinansowania z

funduszy strukturalnych w ramach SPOT,

* przedstawianie opinii w sprawie sprawozdań z realizacji

projektów oraz działania w ramach SPOT,

* zgłaszanie wniosków dotyczących realizacji

poszczególnych projektów realizowanych w ramach SPOT,

* opracowywanie propozycji przesunięć środków funduszy

strukturalnych pomiędzy poszczególne działania lub

priorytety w ramach SPOT, które zostają następnie

zgłoszone Przewodniczącemu Komitetu Monitorującego do

spraw SPOT

Jednostka Zarządzająca * udział w procesie weryfikacji wniosków dla projektów

zgłoszonych przez Instytucje Wdrażające lub

beneficjenta,

Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich * przeprowadzenie oceny finansowej wniosku, w tym

ocenianie, czy właściwie zostały przedstawione koszty

kwalifikowane projektu,

* przeprowadzanie oceny ekonomiczno-technicznej wniosków

złożonych w ramach Priorytetu 3,

* przeprowadzanie oceny wniosków w zakresie zgodności ze

strategiami oraz oceny ekonomiczno-technicznej w ramach

działania 1.3,

* weryfikacja wniosków projektów zgłaszanych przez

beneficjentów: dokonywanie formalnej oceny składanych

wniosków (czy spełniają warunki Programu),

* przygotowywanie listy zaopiniowanych i rekomendowanych

wniosków do zatwierdzenia przez Ministra

Infrastruktury,

* koordynacja całości działań związanych z wyborem

projektów,

* współpraca z Departamentem Programowania i Strategii

przy przygotowaniu decyzji w sprawie realokacji środków

w ramach programu, przedkładanie ich do zatwierdzenia

Komitetowi Monitorującemu, a następnie Komisji

Europejskiej,

* przygotowanie umowy o dofinansowanie projektu z

beneficjentami projektów zaakceptowanych przez Ministra

Infrastruktury,

* udział w pracach komisji przetargowych,
* przeprowadzanie kontroli ex ante zamówień publicznych,
* prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji programu,
* prowadzenie sekretariatu Komitetu Monitorującego,
* koordynacja spraw związanych z Komitetem Sterującym, w

tym prowadzenie Sekretariatu Komitetu Sterującego,

* przygotowywanie rocznych sprawozdań i przekazywanie ich

Ministerstwu Gospodarki i Pracy, po zatwierdzeniu przez

Komitet Monitorujący,

* przygotowanie i wdrożenie systemu monitorowania,
* przygotowywanie okresowych sprawozdań z wdrażania

programu na podstawie informacji przekazywanych przez

beneficjentów,

* przeprowadzanie bieżącej kontroli projektów na

podstawie otrzymanych sprawozdań monitoringowych

(dotyczących przestrzegania procedur monitoringu itp.);

dokonywanie okresowej analizy ryzyka powodzenia

programu,

* przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji,

* opracowywanie wieloletnich i rocznych prognoz wydatków

w ramach programu,

* przygotowywanie wniosków dla Departamentu Budżetu i

Analiz Ekonomicznych o wypłatę środków beneficjentom na

podstawie zweryfikowanych faktur,

* obsługa systemu SIMIK,
* archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu,

* obsługa Zespołu Roboczego SPOT do spraw Priorytetu

3-Pomoc Techniczna,

* prowadzenie rejestru kontraktów,
* współpraca z beneficjentami przy wdrażaniu projektu,
* upowszechnianie informacji/kampanie informacyjne na

temat działań SPOT i dostępności środków,

rozpowszechnianie informacji na temat interwencji i

osiągnięć funduszy strukturalnych - SPO, promocja

programu, organizacja seminariów i szkoleń dla

uczestników procesu zarządzania (Instytucje

Wdrażające), jak też dla odbiorców pomocy, promocja

partnerstwa,

* udział w pracach zespołów roboczych,
* udział w pracach Komitetu Sterującego,
* udział w pracach Komitetu Monitorującego
Departament * przygotowanie dokumentów programowych,
Programowania i Strategii * przygotowywanie Uzupełnień Programów wraz z ewaluacją

ex ante,

* współpraca z Krajową Jednostką Ewaluacji w procesie

ewaluacji końcowej projektu,

* aktualizowanie bazy danych na temat potencjalnych

projektów (Ministra Gospodarki i Pracy),

* przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji,

* archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań departamentu
Departamenty merytoryczne * współpraca z Departamentem Finansowania Infrastruktury

i Funduszy Europejskich w zakresie przygotowania i

oceny potencjalnych projektów,

* obsługa systemu SIMIK,
* udział w pracach komisji przetargowych,
* archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu,

* opiniowanie dokumentacji przetargowej i kontraktowej

przekazywanej przez Departament Finansowania

Infrastruktury i Funduszy Europejskich,

* udział w pracach zespołów roboczych,
* obsługa zespołów roboczych SPOT,
* dokonywanie oceny ekonomiczno-technicznej projektów,
* przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

Departament Budżetu i Analiz Ekonomicznych * nadzór nad zachowaniem przez instytucje biorące udział

we wdrażaniu pomocy oddzielnego systemu rachunkowości

dla środków Wspólnotowych oraz odpowiedniego kodu

księgowego,

* obsługa systemu SIMIK,
* obsługa rachunków bankowych związanych z realizacją

SPOT na poziomie Ministerstwa Infrastruktury,

* archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu,

* weryfikacja pod względem księgowym złożonych przez

beneficjentów wniosków o refundację, które zostały

wcześniej potwierdzone przez Departament Finansowania

Infrastruktury i Funduszy Europejskich,

* dokonywanie przelewów na rachunki beneficjentów,

* przygotowywanie okresowych zestawień płatności,
* przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

Departament Kontroli * koordynacja działań kontrolnych podejmowanych z

ramienia Ministerstwa Infrastruktury, związanych z

realizacją projektów współfinansowania z funduszy

strukturalnych Unii Europejskiej w zakresie planowania,

programowania, analiz i sprawozdawczości,

* organizowanie i prowadzenie kontroli zgodnie z planem,

a także - w miarę potrzeb - kontroli doraźnych,

* obsługa systemu SIMIK,
* opracowanie rocznych planów kontroli w ww. zakresie,
* przeprowadzanie kontroli zgodnie z planem, a także - w

miarę potrzeb - kontroli doraźnych,

* przygotowywanie raportów z przeprowadzonych kontroli,
* opracowywanie i przedkładanie Ministrowi okresowych

sprawozdań z działalności kontrolnej,

* współpraca z Biurem Audytu Wewnętrznego w zakresie

działań związanych z kontrolą funduszy strukturalnych,

* archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu,

* przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

Biuro Audytu * przygotowanie i wdrożenie systemu audytu,
Wewnętrznego * opracowanie rocznych planów audytu,
* przeprowadzanie audytu systemu i procedur,
* archiwizacja dokumentacji w zakresie zadań

departamentu,

* przygotowanie raportów o nieprawidłowościach

stwierdzonych w trakcie realizacji

b)
wykres 2 "Schemat struktury zarządzania i finansowania SPOT" otrzymuje brzmienie:

grafika

10)
w rozdziale 5 "Plan finansowy SPOT" tabela 7 "Szacunkowa tabela finansowa dla SPO Transport w euro w cenach 2004 r. wg priorytetów i działań w latach 2004-2006" otrzymuje brzmienie:
Priorytety / działania /poddziałania / duże projekty programu operacyjnego Kategoria interwencji Koszty ogółem Publiczne
Wkład wspólnotowy Krajowy wkład publiczny
Ogółem EFRR Europejski Fundusz Społeczny (EFS) Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) Finansowy Instrument Sterowania Rybołówstwem (FISR) Ogółem Budżet Państwa Budżety jednostek samorządu terytorialnego Inny* (podać jaki) ............ Prywatne*
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Priorytet 1. Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu 568.250.000 568.250.000 42.610.000 142.150.000 115.450.000 26.700.000 11.901.887
Działanie 1.1. Modernizacja linii kolejowych w relacjach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach 311 376.816.067 376.816.067 28.260.000 94.216.067 83.716.067 10.500.000
Poddziałania:

1.1.1 Przebudowa linii kolejowych

311 266.676.567 266.676.567 20.000.000 66.676.567 66.676.567
1.1.2 Zakup i modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego

oraz lokomotyw interoperacyjnych

110.139.500 110.139.500 8.260.000 27.539.500 17.039.500 10.500.000
Działanie 1.2. Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich 315, 312, 316, 318 159.833.383 159.833.383 11.980.000 40.033.383 23.833.383 16.200.000
Poddziałania:

1.2.1. Poprawa dostępu do portów od strony morza

316 48.356.696 48.356.696 3.620.000 12.156.696 12.156.696
1.2.2. Poprawa infrastruktury w portach morskich 315 46.676.687 46.676.687 3.500.000 11.676.687 11.676.687
1.2.3. Poprawa dostępu do portów morskich od strony lądu 312 64.800.000 64.800.000 4.860.000 16.200.000 16.200.000
Działanie 1.3. Rozwój systemów intermodalnych 318 31.600.550 31.600.550 2.370.000 7.900.550 7.900.550 11.901.887
Poddziałania: 1.3.1. Budowa centrów logistycznych 318 17.333.363 17.333.363 1.300.000 4.333.363 4.333.363 6.500.000
1.3.2. Budowa terminali kontenerowych 318 14.267.187 14.267.187 1.070.000 3.567.187 3.567.187 5.401.887
Priorytet 2. Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa 971.295.967 971.295.967 72.828.446 243.011.502 138.095.072 104.916.430
Działanie 2.1. Budowa i przebudowa dróg krajowych 3121, 312, 313 529.712.670 529.712.670 39.728.446 132.428.205 132.428.205
Poddziałania: 2.1.1. Budowa autostrad 313 200.000.020 200.000.020 15.000.000 50.000.020 50.000.020
2.1.2. Budowa dróg ekspresowych 312 115.733.353 115.733.353 8.680.000 28.933.353 28.933.353
2.1.3. Przebudowa dróg krajowych 3121 213.979.297 213.979.297 16.048.446 53.494.832 53.494.832
Działanie 2.2. Usprawnienie przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu 3121 418.916.430 418.916.430 31.400.000 104.916.430 104.916.430
Działanie 2.3. Wdrażanie i monitoring środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 319 22.666.867 22.666.867 1.700.000 5.666.867 5.666.867
Poddziałania: 2.3.1. Poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych 319 14.933.353 14.933.353 1.120.000 3.733.353 3.733.353
2.3.2. Monitoring bezpieczeństwa ruchu drogowego 319 7.733.514 7.733.514 580.000 1.933.514 1.933.514
Priorytet 3. Pomoc techniczna dla SPOT 41 12.000.050 12.000.050 900.000 3.000.050 3.000.050
Działanie 3.1. Wsparcie efektywnego zarządzania SPOT 41 9.333.353 9.333.353 700.000 2.333.353 2.333.353
Działanie 3.2. Informacja i promocja operacji SPOT 41 2.666.697 2.666.697 200.000 666.697 666.697
Ogółem SPO Transport 1.551.546.017 1.551.546.017 116.338.446 388.161.552 256.545.122 131.616.430 11.901.887
Całkowite związane z EFRR 1.551.546.017 1.551.546.017 116.338.446 388.161.552 256.545.122 131.616.430 11.901.887
Całkowite związane z EFS
Całkowite związane z EFOiGR
Całkowite związane z FISR

* Podane kwoty środków prywatnych nie stanowią elementu planu finansowego, są to szacunkowe wielkości udziału prywatnego w projektach uzyskujących pomoc publiczną.

11)
rozdział 6 "Opis rozwiązań dotyczących zapewnienia współfinansowania SPOT" otrzymuje brzmienie:

"Podstawową zasadą przyznawania pomocy w ramach funduszy strukturalnych jest zasada współfinansowania. Poszczególne działania w ramach SPOT mogą być współfinansowane ze źródeł publicznych lub prywatnych. Źródłami publicznymi będą głównie: budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

W ramach projektów przewidzianych do realizacji przewiduje się współfinansowanie ich głównie ze środków państwowych jednostek budżetowych, Krajowego Funduszu Drogowego, opłat portowych oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Ze względu na charakter działań głównym źródłem współfinansowania krajowego będzie budżet państwa. Dotyczy to współfinansowania projektów, służących przebudowie linii kolejowych, poprawy dostępu do portów morskich od strony morza, przebudowy dróg krajowych oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.";

12)
w załączniku nr 1 "Zasady wyboru projektów w obszarze infrastruktury transportu" schemat przedstawiający procedurę przedkładania wniosków otrzymuje brzmienie:

grafika

13)
w załączniku nr 2 "Zasady kwalifikacji wydatków w ramach SPOT" część określająca podstawy prawne kwalifikowalności projektów i wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymuje brzmienie:

"Podstawy prawne zagadnienia kwalifikowalności projektów i wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią w szczególności następujące wspólnotowe akty prawne:

* rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzające ogólne przepisy dotyczące Funduszy Strukturalnych,

* rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1783/1999 z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w zakresie kwalifikowalności wydatków ponoszonych na operacje współfinansowane z Funduszy Strukturalnych.

W polskim systemie prawnym podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie korzystania ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej jest ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju.";

14)
użyty w różnej liczbie i przypadku wyraz "Beneficjent" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "beneficjent końcowy";
15)
użyte w tabelach, w różnej liczbie i przypadku, wyrazy "Departament Programowania i Strategii" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich", z wyłączeniem tabeli 6 "Podział zadań w ramach Ministerstwa Infrastruktury w zakresie wdrażania działań SPOT".
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.95.800

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006.
Data aktu: 16/05/2005
Data ogłoszenia: 31/05/2005
Data wejścia w życie: 31/05/2005