Zm.: rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 25 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego

Na podstawie art. 94 ust. 8 i 9 oraz art. 104 ust. 1 w związku z art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165, poz. 1603) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) pilota wiatrakowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego liniowego, pilota sterowcowego zawodowego, skoczka spadochronowego zawodowego, radiooperatora pokładowego, operatora tankowania statków powietrznych i informatora służby informacji powietrznej - zgodne z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;";

2)
w § 5 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) szkolenia praktycznego na ziemi - dla kontrolerów ruchu lotniczego, operatorów tankowania statków powietrznych, informatorów służby informacji powietrznej, dyspozytorów lotniczych i mechaników poświadczenia obsługi,";

3)
w § 9 w ust. 2 w pkt 2 w lit. c kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) dla kandydatów ubiegających się o wydanie licencji operatora tankowania statków powietrznych i wpisywanych do niej uprawnień lotniczych.";

4)
w § 18 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Pilot szybowcowy, dyspozytor lotniczy i operator tankowania statków powietrznych mogą korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności oraz jeżeli od dnia sprawdzenia wiadomości lotniczych upłynął okres nie dłuższy niż:

1) 3 lata - w przypadku pilota szybowcowego;

2) 5 lat - w przypadku dyspozytora lotniczego i operatora tankowania statków powietrznych.";

5)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w rozdziale 1 w części 1.1 po tiret w brzmieniu "- Obsługa techniczna (statku powietrznego). Obsługa statku powietrznego i jego zespołów, której czynności, metody oraz terminy albo okoliczności wykonania określone są w instrukcji obsługi technicznej statku i jego zespołów lub w dokumentach uzupełniających. Obsługa techniczna jest wykonywana przez lub pod nadzorem uprawnionego mechanika poświadczenia obsługi i przez niego poświadczana." dodaje się dwa tiret w brzmieniu:

"- Operator tankowania statków powietrznych. Wykonuje prace związane z całym procesem tankowania statków powietrznych o masie powyżej 10 MTOW.

- PEL. Podręcznik licencjonowania.",

b)
w rozdziale 5 dodaje się pkt 5.6 w brzmieniu:

"5.6. Licencja operatora tankowania statków powietrznych i uprawnienia lotnicze do niej wpisywane

5.6.1. Wymagania dotyczące ośrodka szkolenia operatorów tankowania statków powietrznych

Szkolenie lotnicze do licencji operatora tankowania statków powietrznych może być prowadzone w:

1) certyfikowanym na dany rodzaj i zakres szkolenia ośrodku szkolenia operatorów tankowania statków powietrznych;

2) certyfikowanej organizacji obsługi technicznej statków powietrznych, która uzyskała dodatkowy certyfikat na szkolenie operatora statków powietrznych na dany rodzaj i zakres szkolenia.

5.6.2. Wiadomości.

Kandydat powinien podczas teoretycznego egzaminu państwowego wykazać, że posiada wiadomości w zakresie następujących przedmiotów na poziomie oraz w zakresie niezbędnym dla licencji:

1) prawo lotnicze: prawo lotnicze międzynarodowe i krajowe, organizacje lotnicze międzynarodowe, przepisy licencjonowania operatorów tankowania statków powietrznych, przepisy normujące działalność organizacji obsługi technicznej, agentów obsługi naziemnej, szkolenia operatorów tankowania statków powietrznych oraz dotyczące organizacji i wykonywania obsługi technicznej statku powietrznego;

2) przepisy specjalistyczne zawodowe;

3) nauki przyrodnicze i ogólna wiedza o statku powietrznym: matematyka, jednostki miar, fizyka i chemia szczególnie w zakresie niezbędnym przy pracy z paliwami lotniczymi, w obsłudze statku powietrznego, kategorie statków powietrznych, ich zasadnicze zespoły;

4) technika lotnicza: rodzaje i właściwości materiałów stosowanych w konstrukcji statku powietrznego (głównie poszycia statków powietrznych), zasady konstrukcji i funkcjonowania struktur statku powietrznego, zespoły napędowe;

5) obsługa techniczna statku powietrznego: podstawowe technologie mające zastosowanie w obsłudze;

6) człowiek - możliwości i ograniczenia: podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka, wpływie warunków pracy przy obsłudze statku powietrznego, wysiłku fizycznego i umysłowego na wydolność, wpływie zmęczenia na możliwość popełniania błędów i sposobach ich unikania, o wpływie stanów chorobowych, używania medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną, wpływie środków chemicznych, promieniowania na stan zdrowia, higiena życia i pracy, czynnik ludzki w lotnictwie;

7) bezpieczeństwo obsługi statku powietrznego:

a) przeciwdziałanie zagrożeniom dla ludzi, otoczenia oraz obsługiwanego statku powietrznego wynikającym z:

- procesu technologicznego,

- zastosowania źródeł energii i zasilania,

- zastosowania urządzeń i materiałów promieniotwórczych,

- wykorzystywania innych materiałów, w tym paliw,

b) zapobieganie pożarowi i eksplozji;

8) techniczne urządzenia nalewcze oraz ich obsługa i znajomość paliw;

9) paliwowe instalacje pokładowe samolotu.

5.6.3. Umiejętności.

Kandydat powinien wykazać podczas praktycznego egzaminu państwowego, że posiada odpowiednie do licencji lub uprawnienia następujące umiejętności:

1) wykorzystania instrukcji obsługi oraz narzędzi i sprzętu kontrolno-pomiarowego odpowiednich dla urządzenia tankującego;

2) posługiwania się odpowiednimi narzędziami i urządzeniami kontrolno-pomiarowymi oraz obrotu technologicznego, innymi narzędziami, materiałami, w sposób wykluczający możliwość pozostawiania obcych przedmiotów na obsługiwanym statku powietrznym lub zespole tego statku powietrznego;

3) skutecznego utrzymywania właściwego poziomu porządku na stanowisku pracy oraz zachowania czystości;

4) zachowania odpowiednich środków ostrożności chroniących podzespoły i materiały podczas posługiwania się nimi;

5) zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego;

6) dokumentowania operacji tankowania.

5.6.4. Praktyka.

5.6.4.1. Kandydat powinien wykazać, że w ośrodku szkolenia odbył, pod nadzorem instruktora, szkolenie lotnicze obejmujące 100 tankowań statków powietrznych.

5.6.4.2. Prezes Urzędu może zmniejszyć o 50 % wymaganą ilość tankowań statków powietrznych, określoną w 5.6.4.1., kandydatom, którzy posiadają wyższe wykształcenie techniczne.

5.6.5. Uprawnienia lotnicze, które mogą być wpisane do licencji

5.6.5.1. Do licencji operatora tankowania statków powietrznych może być wpisane uprawnienie instruktora - operatora tankowania statków powietrznych operatorowi tankowania statków powietrznych, który:

1) posiada ważną licencję operatora tankowania statków powietrznych i dokumenty potwierdzające wykonywanie czynności wynikających z posiadanej licencji, przez okres co najmniej 3 lat;

2) w ciągu ostatnich 12 miesięcy, poprzedzających złożenie wniosku o wydanie uprawnienia instruktora - operatora tankowania statków powietrznych, wykonał co najmniej 100 tankowań;

3) ukończył kurs szkoleniowy do uprawnień instruktora - operatora tankowania statków powietrznych, obejmujący:

a) szkolenie teoretyczne w zakresie przedmiotów:

- prawo lotnicze,

- człowiek - możliwości i ograniczenia,

- metodyka i organizacja szkolenia operatorów tankowania statków powietrznych,

- zasady wykonywania czynności lotniczych operatora tankowania statków powietrznych,

b) szkolenie praktyczne kandydata ubiegającego się o uzyskanie uprawnień instruktora - operatora tankowania statków powietrznych w zakresie umiejętności nauczania kandydatów na operatorów tankowania statków powietrznych;

4) zdał państwowy egzamin teoretyczny i praktyczny na uzyskanie uprawnienia instruktora - oparatora tankowania statków powietrznych.

5.6.5.2. Uprawnienie instruktora - operatora tankowania statków powietrznych jest ważne przez okres 3 lat i jego ważność może być przedłużona, jeżeli w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wygaśnięcie terminu ważności jego posiadacz przeprowadził szkolenia co najmniej dwóch kandydatów na operatora tankowania statków powietrznych.

5.6.5.3. Uprawnienie instruktora - operatora tankowania statków powietrznych może być wznowione po szkoleniu wznawiającym wiadomości i umiejętności obejmującym program szkolenia lotniczego do uprawnień instruktora - operatora tankowania statków powietrznych i zdaniu państwowego egzaminu teoretycznego.

5.6.6. Prezes Urzędu:

1) ogłasza w PEL wytyczne i instrukcje techniczne, dotyczące:

- zasad prowadzenia szkolenia lotniczego, o którym mowa w 5.6.1. i 5.6.4.,

- trybu potwierdzania szkolenia oraz przedłużania i przywracania ważności uprawnienia, a także rejestracji tych czynności;

2) zatwierdza programy szkolenia lotniczego.

5.6.7. Uprawnienia posiadacza licencji.

5.6.7.1. Posiadacz licencji operatora tankowania statków powietrznych jest uprawniony do obsługi urządzeń tankujących na wszystkich etapach ich eksploatacji w lotnictwie.".

§  2.
Osoby wykonujące w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zadania określone dla operatora tankowania statków powietrznych mogą je wykonywać na dotychczasowych warunkach, nie dłużej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2005 r.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.70.632

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.
Data aktu: 25/04/2005
Data ogłoszenia: 27/04/2005
Data wejścia w życie: 01/05/2005