Obowiązki informacyjne funduszy emerytalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 kwietnia 2005 r.
w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych

.................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany nin. rozporządzenia, wprowadzone przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 marca 2011 r. (Dz.U.11.61.305) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r., nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez nin. rozporządzenie.

.................................................

Na podstawie art. 196 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667) zarządza się, co następuje:

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny, oraz wzory informacji, o których mowa w art. 191 i 192 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zwanej dalej "ustawą";
2)
sposób i termin udostępniania przez fundusz prospektu informacyjnego oraz informacji, o których mowa w art. 191-193 ustawy;
3)
zakres sprawozdań i bieżących informacji dostarczanych przez towarzystwo i fundusz do organu nadzoru oraz terminy przekazywania tych sprawozdań i informacji.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
kapitale otwartego funduszu - oznacza to kapitał utworzony zgodnie z przepisami określającymi szczególne zasady rachunkowości funduszy emerytalnych;
2)
martwym rachunku - oznacza to rachunek członka w otwartym funduszu emerytalnym, na którym nie ma żadnych środków;
3)
środkach przedpłaconych - oznacza to środki w wysokości stanowiącej różnicę między środkami przekazywanymi do otwartego funduszu emerytalnego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej "Zakładem", z tytułu składek i odsetek a wysokością środków wynikającą z informacji przekazywanej przez Zakład o kwotach środków z tytułu składek i odsetek przypadających na poszczególnych członków otwartego funduszu emerytalnego, z tym że przy ustalaniu wysokości środków przedpłaconych nie uwzględnia się prowizji od powszechnych towarzystw emerytalnych, potrąconych przez Zakład;
4)
umowie zawartej w trybie korespondencyjnym - oznacza to umowę zawartą w trybie, o którym mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1998 r. w sprawie sposobu i trybu zawarcia umowy, na podstawie której następuje uzyskanie członkostwa w otwartym funduszu emerytalnym, sposobu i terminu składania oświadczenia o małżeńskich stosunkach majątkowych członka otwartego funduszu emerytalnego oraz zawiadamiania otwartego funduszu emerytalnego o każdorazowej zmianie w stosunku do treści takiego oświadczenia, obejmującej środki zgromadzone na rachunku członka (Dz. U. Nr 84, poz. 534 oraz z 2004 r. Nr 34, poz. 295).
§  3. 
Prospekt informacyjny otwartego funduszu powinien odpowiadać następującym warunkom:
1)
na stronie tytułowej prospektu informacyjnego zamieszcza się:
a)
tytuł: "Prospekt informacyjny",
b)
nazwę otwartego funduszu,
c)
firmę i siedzibę powszechnego towarzystwa oraz adres ogólnodostępnej strony internetowej przeznaczonej do ogłoszeń otwartego funduszu,
d)
datę i miejsce sporządzenia prospektu;
2)
statut powinien być aktualny na dzień sporządzenia prospektu informacyjnego;
3)
do ostatniego rocznego sprawozdania finansowego otwartego funduszu dołącza się opinię biegłego rewidenta oraz oświadczenie depozytariusza potwierdzające zgodność danych zawartych w sprawozdaniu ze stanem faktycznym;
4)
informacje na temat wyników działalności inwestycyjnej otwartego funduszu powinny zawierać:
a)
sporządzony, w formie listu zarządu powszechnego towarzystwa skierowanego do członków otwartego funduszu, opis efektów dotychczasowej działalności otwartego funduszu, stopnia realizacji ustawowych celów jego działalności oraz planowanych krótko- i długoterminowych kierunków rozwoju działalności lokacyjnej otwartego funduszu,
b)
wartość jednostki rozrachunkowej ustalonej na dzień:
-
rozpoczęcia działalności przez otwarty fundusz,
-
ostatniej wyceny w roku obrotowym,
-
ostatniej wyceny w roku obrotowym poprzedzającym wycenę o trzy lata, pięć, dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści, trzydzieści pięć i czterdzieści lat,
c)
wysokość stopy zwrotu osiągniętą przez otwarty fundusz za okres ostatnich trzech, pięciu, dziesięciu, dwudziestu, trzydziestu, trzydziestu pięciu i czterdziestu lat kalendarzowych,
d)
wysokość ostatniej średniej ważonej stopy zwrotu wszystkich otwartych funduszy, o której mowa w art. 173 ustawy, i wysokość ostatniej stopy zwrotu otwartego funduszu, o której mowa w art. 172 ustawy, podaną do publicznej wiadomości przez organ nadzoru w roku poprzedzającym sporządzenie prospektu informacyjnego,
e)
opis ryzyka inwestycyjnego związanego z przyjętą polityką inwestycyjną otwartego funduszu, z uwzględnieniem opisu ryzyka związanego z inwestowaniem w poszczególne instrumenty finansowe.
§  4. 
1. 
Prospekt informacyjny jest sporządzany w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia przez powszechne towarzystwo rocznego sprawozdania finansowego otwartego funduszu.
2. 
Prospekt informacyjny jest ogłaszany w terminie 3 tygodni od dnia zatwierdzenia przez powszechne towarzystwo rocznego sprawozdania finansowego otwartego funduszu, na ogólnodostępnej stronie internetowej oraz w dzienniku o zasięgu krajowym przeznaczonym do ogłoszeń otwartego funduszu.
§  5. 
1. 
Powszechne towarzystwo, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez otwarty fundusz pisemnego żądania członka otwartego funduszu, przesyła przesyłką listową, niebędącą przesyłką najszybszej kategorii, aktualny prospekt informacyjny otwartego funduszu.
2. 
W przypadku gdy pisemne żądanie wpłynęło do otwartego funduszu po dniu sporządzenia przez ten otwarty fundusz półrocznego sprawozdania finansowego, otwarty fundusz przesyła także ostatnie półroczne sprawozdanie finansowe otwartego funduszu.
§  6. 
1. 
Wzór informacji, o której mowa w art. 191 ustawy, określa:
1)
w przypadku otwartego funduszu - załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
w przypadku pracowniczego funduszu - załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Informacja jest przesyłana członkom funduszu w terminie 14 dni po upływie terminu, o którym mowa w art. 191 ust. 1 ustawy.
§  7.  1
1. 
Wzór informacji, o której mowa w:
1)
art. 192 ust. 1 ustawy, określa w przypadku:
2)
otwartego funduszu - załącznik nr 3 do rozporządzenia,
3)
pracowniczego funduszu - załącznik nr 4 do rozporządzenia;
4)
art. 192 ust. 2 ustawy - określa załącznik nr 4a do rozporządzenia;
5)
art. 192 ust. 3 ustawy - określa w przypadku informacji przekazywanej do członka otwartego funduszu załącznik nr 4b do rozporządzenia.
2. 
Informacja jest przesyłana przesyłką listową, niebędącą przesyłką najszybszej kategorii, w terminie 14 dni od dnia:
1)
otrzymania pisemnego żądania członka funduszu w przypadku, o którym mowa w art. 192 ust. 1 ustawy;
2)
otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 14 ust. 1 albo art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych (Dz. U. Nr 228, poz. 1507), w przypadku, o którym mowa w art. 192 ust. 2 ustawy;
3)
wygaśnięcia prawa do okresowej emerytury kapitałowej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych, w przypadku, o którym mowa w art. 192 ust. 3 ustawy.
3. 
Informacja, o której mowa w art. 192 ust. 3 ustawy, jest przekazywana do Zakładu za pomocą środków komunikacji elektronicznej w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego Zakładu w terminie 14 dni od dnia wygaśnięcia prawa do okresowej emerytury kapitałowej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych.
§  8. 
1. 
Informacje o strukturze aktywów otwartego funduszu, udostępniane w odstępach miesięcznych, półrocznych oraz rocznych, o których mowa w art. 193 ust. 2-4 ustawy, są publikowane na ogólnodostępnej stronie internetowej odpowiednio w terminie 3, 6 i 9 dni roboczych od dnia kończącego dany miesiąc, okres półroczny lub okres roczny.
2. 
Informacja o strukturze aktywów pracowniczego funduszu, o której mowa w art. 193 ust. 4 ustawy, jest przekazywana akcjonariuszom pracowniczego towarzystwa nie później niż do dnia 31 stycznia następnego roku.
§  9. 
1. 
Informacje o strukturze aktywów otwartego funduszu, udostępniane w odstępach miesięcznych, półrocznych oraz rocznych, powszechne towarzystwo przekazuje do organu nadzoru następnego dnia roboczego po ich publikacji na ogólnodostępnej stronie internetowej zgodnie z § 8 ust. 1.
2. 
Informacja o strukturze aktywów pracowniczego funduszu, o której mowa w art. 193 ust. 4 ustawy, jest przekazywana do organu nadzoru następnego dnia roboczego po jej przekazaniu akcjonariuszom pracowniczego towarzystwa zgodnie z § 8 ust. 2.
§  10. 
1.  2
 Okresowe sprawozdanie, dotyczące działalności funduszu, obejmuje dane w zakresie:
1)
liczby członków funduszu na koniec każdego kwartału;
2)
zmiany liczby członków funduszu w stosunku do poprzedniego kwartału oraz w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim;
3)
liczby osób, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, na koniec każdego kwartału;
4)
liczby osób, które zawiadomiły dotychczasowy otwarty fundusz o zawarciu umowy z nowym otwartym funduszem;
5)
liczby zawartych przez otwarty fundusz umów o członkostwo z osobami, które złożyły oświadczenie o dotychczasowym nieuczestniczeniu w otwartym funduszu, z wyszczególnieniem liczby umów zawartych w trybie korespondencyjnym oraz liczby umów nieobjętych zestawieniem, o którym mowa w przepisach w sprawie trybu i terminu powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez otwarty fundusz o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej;
6)
liczby zawartych przez otwarty fundusz umów o członkostwo z osobami, które złożyły oświadczenie o uczestnictwie w innym otwartym funduszu, z wyszczególnieniem liczby umów zawartych w trybie korespondencyjnym oraz liczby umów nieobjętych zestawieniem, o którym mowa w przepisach powołanych w pkt 5;
7)
liczby osób, dla których otwarty fundusz otworzył rachunek w trybie art. 128, art. 129 i art. 131 ust. 3 ustawy, oraz liczby osób wyznaczonych do otwartego funduszu w drodze losowania;
8)
liczby dokonanych zapisów na rachunku uprawnionego do otrzymania środków oraz na rachunku, z którego są przenoszone środki, w przypadkach, o których mowa w art. 126, art. 128 ust. 1, art. 129 oraz art. 131 ust. 1 ustawy, jeżeli te rachunki są prowadzone przez ten sam otwarty fundusz, oraz kwoty zapisywanych środków;
9)
liczby członków otwartego funduszu, którym Zakład ustalił prawo do okresowej emerytury kapitałowej i jej wysokość;
10)
kwot środków zgromadzonych na rachunkach członków otwartego funduszu, którym Zakład ustalił prawo do okresowej emerytury kapitałowej;
11)
kwot środków:
a)
nieprzekazanych na wypłatę okresowej emerytury kapitałowej lub przekazanych w niepełnej wysokości oraz o łącznej kwocie obciążenia z tego tytułu rachunku bankowego, o którym mowa w art. 14 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych, zwanego dalej "rachunkiem bankowym otwartego funduszu",
b)
nienależnie pobranych przez Zakład z rachunku bankowego otwartego funduszu, z wyszczególnieniem odsetek należnych z tego tytułu;
12)
liczby wypłat jednorazowych i ratalnych dokonanych z pracowniczego funduszu, dokonanych w danym roku kalendarzowym i według stanu na ostatni dzień wyceny przypadający w danym kwartale, z podziałem na wypłaty:
a)
z tytułu uzyskania uprawnień emerytalnych, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207, z 2005 r. Nr 143, poz. 1202, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2008 r. Nr 220, poz. 1432),
b)
dokonane na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika,
c)
dokonane w przypadkach, o których mowa w art. 130 ustawy;
13)
informacji dotyczących struktury aktywów pracowniczego funduszu według stanu na ostatni dzień wyceny przypadający w danym kwartale;
14)
bilansu, rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian w kapitale własnym pracowniczego funduszu, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości według stanu na ostatni dzień wyceny przypadający w danym kwartale.
2.  3
 Okresowe sprawozdanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 i pkt 12, jest sporządzane co kwartał i przekazywane do organu nadzoru w terminie 30 dni od ostatniego dnia kwartału, za który sprawozdanie jest sporządzane.
3. 
Sprawozdanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, jest przekazywane do organu nadzoru następnego dnia po dniu dokonania wypłaty transferowej, z wyszczególnieniem liczby osób zamieszczonych na imiennym wykazie do Zakładu oraz liczby osób, dla których została zrealizowana wypłata transferowa.
4.  4
 Okresowe sprawozdanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-11, jest sporządzane co miesiąc według stanu na koniec każdego miesiąca i przekazywane do organu nadzoru w terminie 15 dni od ostatniego dnia miesiąca, za który sprawozdanie jest sporządzane.
5.  5
 Okresowe sprawozdanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 13 i 14, jest sporządzane co kwartał i przekazywane do organu nadzoru w terminie 7 dni od ostatniego dnia roboczego kończącego dany kwartał
6. 
Otwarty fundusz w pierwszym dniu wyceny kolejnego miesiąca przekazuje do organu nadzoru informacje o rachunkach za poprzedni miesiąc, obejmujące liczbę:
1)
martwych rachunków;
2)
rachunków, na które wpłaty były dokonywane w okresie ostatnich 12 miesięcy;
3)
rachunków, na które wpłaty nie były dokonywane w okresie 12 ostatnich miesięcy;
4)
prowadzonych rachunków.
7. 
Okresowe sprawozdanie z działalności pracowniczego funduszu jest sporządzane raz w roku i przekazywane do organu nadzoru w terminie 2 miesięcy od ostatniego dnia roboczego kończącego dany rok.
8. 
Roczne sprawozdanie finansowe funduszu sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości jest przekazywane do organu nadzoru w terminie 15 dni po jego zatwierdzeniu przez towarzystwo w drodze uchwały walnego zgromadzenia.
9. 
Półroczne sprawozdanie finansowe funduszu sporządzone na dzień 30 czerwca jest przekazywane do organu nadzoru w terminie 90 dni od dnia, na które zostało sporządzone.
10. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 9, obejmuje swoim zakresem informacje, o których mowa w przepisach określających szczególne zasady rachunkowości funduszy emerytalnych.
§  11. 
1. 
Kwartalne sprawozdania dotyczące sytuacji finansowej:
1)
powszechnego towarzystwa przekazywane organowi nadzoru obejmują informacje określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
2)
pracowniczego towarzystwa przekazywane organowi nadzoru obejmują informacje określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
2. 
Przekazanie sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, do organu nadzoru następuje w terminie 21 dni po zakończeniu danego kwartału.
3. 
Roczne sprawozdanie finansowe towarzystwa przekazywane do organu nadzoru obejmuje roczne sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości.
4. 
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, towarzystwo dołącza:
1)
opinię oraz raport z badania sprawozdania finansowego sporządzone przez biegłego rewidenta;
2)
odpis uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy towarzystwa o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
5. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, towarzystwo przekazuje organowi nadzoru w terminie 15 dni od jego zatwierdzenia w drodze uchwały walnego zgromadzenia.
§  12. 
Bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej otwartego funduszu, z zastrzeżeniem § 13, obejmują dane w zakresie:
1)
przekroczenia przez otwarty fundusz limitów inwestycyjnych;
2)
każdej sytuacji, w której nastąpiło w sposób nieumyślny naruszenie zasad prowadzenia działalności lokacyjnej przez otwarty fundusz, w szczególności na skutek zmiany cen rynkowych stanowiących podstawę wyceny aktywów i zobowiązań funduszu, kursów walut albo powiązań organizacyjnych lub kapitałowych między podmiotami, których instrumenty finansowe są przedmiotem lokaty aktywów otwartego funduszu, lub też w następstwie innych okoliczności, na które otwarty fundusz nie ma bezpośredniego wpływu;
3)
zmiany depozytariusza;
4)
zawarcia i rozwiązania przez otwarty fundusz umowy, której przedmiotem jest powierzenie prowadzenia rejestru członków otwartego funduszu osobie trzeciej;
5)
wystąpienia niedoboru oraz jego pokrycia lub niemożności jego pokrycia z własnych środków powszechnego towarzystwa;
6)
wyboru biegłego rewidenta dokonującego badania sprawozdań finansowych otwartego funduszu;
7)
rozwiązania umowy z podmiotem, o którym mowa w art. 93 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność akwizycyjną na rzecz otwartego funduszu;
8)
powierzenia prowadzenia ksiąg rachunkowych otwartego funduszu podmiotowi uprawnionemu do świadczenia takich usług oraz miejsca prowadzenia ksiąg;
9)
liczby i łącznej wysokości składek otrzymanych przez otwarty fundusz z Zakładu oraz o następujących kwotach w związku z otrzymaną składką:
a)
łącznej kwocie składek netto przypadającej na członków otwartego funduszu,
b)
łącznej kwocie środków, o którą Zakład pomniejsza kwotę składek przekazaną w danym dniu do otwartego funduszu, ustaloną zgodnie z art. 100a ust. 3, 4, 6 lub ust. 7 ustawy,
c)
kwocie opłat pobranych przez powszechne towarzystwo,
d)
łącznej kwocie środków przedpłaconych,
e)
łącznej kwocie odsetek za zwłokę, przekazanej z Zakładu,
f)
łącznej kwocie opłaty pobranej przez Zakład z tytułu kosztów poboru przez Zakład składki na otwarty fundusz;
10)
wartości jednostki rozrachunkowej, według której otwarty fundusz dokonał przeliczenia składki otrzymanej z Zakładu, oraz liczby nowych jednostek rozrachunkowych powstałych w związku z przeliczoną składką;
11)
liczby osób, za które przekazano nienależną składkę;
12)
następujących kwot:
a)
środków przedpłaconych w związku ze składkami otrzymanymi uprzednio z Zakładu, rozliczanych w związku ze składką, której dotyczy przekazywana informacja,
b)
pomniejszenia kapitału otwartego funduszu w związku z anulowaniem umów członkowskich,
c)
korekty kapitału otwartego funduszu w związku z błędnym przeliczeniem składek otrzymanych z Zakładu,
d)
dopłaty do kapitału otwartego funduszu, dokonanej przez powszechne towarzystwo lub inne podmioty w związku z pokryciem szkody w majątku członków otwartego funduszu,
e)
wypłat, o których mowa w art. 129a i art. 132 ust. 4 ustawy,
f)
środków, które wpłynęły do otwartego funduszu w związku z anulowaniem umów o członkostwo zawartych przez otwarty fundusz z osobami, które złożyły oświadczenie o uczestnictwie w innym otwartym funduszu, dla których otwarty fundusz dokonał wypłaty transferowej;
13)
niezgodności między wysokością otrzymanych przez otwarty fundusz składek a informacją o kwotach przypadających na poszczególnych członków;
14)
kwot związanych z dokonaną ostatnią wypłatą transferową:
a)
zobowiązań otwartego funduszu wobec Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A.,
b)
należności otwartego funduszu od Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., wynikającej z rozliczenia przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. wzajemnych zobowiązań między otwartymi funduszami,
c)
sald należności i zobowiązań,
d)
kapitału otwartego funduszu umorzonego w związku z wypłatą transferową,
e)
odsetek ustawowych, którą powszechne towarzystwo zarządzające otwartym funduszem jest zobowiązane wpłacić na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., w przypadku niedokonania w terminie wpłaty wynikającej z rozliczenia zobowiązań między otwartymi funduszami;
15)
wszczęcia postępowania rejestrowego dotyczącego otwartego funduszu, wraz z kopią wniosku;
16)
dokonania ogłoszenia o zmianie statutu otwartego funduszu i jego terminie;
17) 6
 kwot środków przekazanych przez otwarty fundusz na:
a)
rachunek bankowy Zakładu, o którym mowa w art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych, na wypłatę okresowych emerytur kapitałowych wraz z podaniem liczby członków otwartego funduszu, dla których przekazano środki na wypłatę okresowej emerytury kapitałowej,
b)
fundusz emerytalny wyodrębniony w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, o którym mowa w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, wraz z podaniem liczby osób, dla których przekazano środki.
§  13. 
Otwarty fundusz dostarcza organowi nadzoru raport dzienny za poprzedni dzień wyceny do godziny 930 następnego dnia roboczego, zawierający informacje dotyczące działalności inwestycyjnej oraz sytuacji finansowej otwartego funduszu:
1)
bilans otwartego funduszu, sporządzony w formacie zgodnym z przepisami w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy emerytalnych, wraz z danymi uzupełniającymi o pozycjach bilansu;
2)
rachunek zysków i strat, sporządzony w formacie zgodnym z przepisami powołanymi w pkt 1, wraz z danymi uzupełniającymi o pozycjach rachunku zysków i strat;
3)
zestawienia aktywów, o których mowa w art. 141 ust. 1 i 3 oraz w art. 143 ust. 1 ustawy;
4)
opis zawartych transakcji;
5)
wykaz zleceń zachowujących ważność na koniec dnia roboczego;
6) 7
 kwota środków utrzymywanych na rachunku bankowym otwartego funduszu.
§  14. 
1.  8
 Informacje, o których mowa w § 10 ust. 1, § 11 ust. 1, § 12 pkt 9-12, pkt 14 i 17 oraz § 13, są przekazywane do organu nadzoru za pomocą środków komunikacji elektronicznej w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego organu nadzoru.
2. 
W przypadku zmiany formatu plików, dostosowanie formatu plików przez podmiot przekazujący informacje następuje w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji o formacie plików, chyba że organ nadzoru wskaże termin późniejszy.
§  15. 
Bieżące informacje dotyczące pracowniczego funduszu obejmują dane w zakresie:
1)
przekroczenia przez pracowniczy fundusz limitów inwestycyjnych;
2)
każdej sytuacji, w której nastąpiło naruszenie zasad prowadzenia działalności lokacyjnej przez pracowniczy fundusz;
3)
zmiany depozytariusza;
4)
zawarcia i rozwiązania przez pracowniczy fundusz umowy, której przedmiotem jest powierzenie zarządzania jego aktywami osobie trzeciej;
5)
wyboru biegłego rewidenta, dokonującego badania sprawozdań finansowych pracowniczego funduszu;
6)
zawarcia i rozwiązania przez pracowniczy fundusz umowy, której przedmiotem jest powierzenie prowadzenia rejestru członków pracowniczego funduszu osobie trzeciej;
7)
zawarcia i rozwiązania przez pracowniczy fundusz umowy, której przedmiotem jest powierzenie prowadzenia rachunków ilościowych, o których mowa w art. 101 ust. 1 ustawy, podmiotowi uprawnionemu do prowadzenia rachunków papierów wartościowych;
8)
powierzenia prowadzenia ksiąg rachunkowych pracowniczego funduszu podmiotowi uprawnionemu do świadczenia takich usług oraz o miejscu prowadzenia ksiąg;
9)
wszczęcia postępowania rejestrowego dotyczącego pracowniczego funduszu, wraz z kopią wniosku.
§  16. 
1. 
Bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej powszechnego towarzystwa obejmują dane w zakresie:
1)
zmiany firmy, siedziby, adresu powszechnego towarzystwa i zmiany wysokości kapitału zakładowego;
2)
obniżenia wysokości kapitałów własnych powszechnego towarzystwa poniżej 2/3 minimalnego kapitału zakładowego określonego w art. 31 ustawy;
3)
rezygnacji lub podjęcia uchwały o odwołaniu członka zarządu lub rady nadzorczej powszechnego towarzystwa z pełnienia dotychczasowej funkcji oraz niedokonania ich wyboru na okres kolejnej kadencji;
4)
podjęcia uchwały o powołaniu na członka zarządu lub rady nadzorczej powszechnego towarzystwa osoby, która nie pełniła funkcji w tych organach w poprzedniej kadencji;
5)
ogłoszenia upadłości, otwarcia postępowania naprawczego lub otwarcia likwidacji powszechnego towarzystwa;
6)
pokrycia niedoboru lub niemożności jego pokrycia z własnych środków powszechnego towarzystwa;
7)
wyboru biegłego rewidenta, dokonującego badania sprawozdań finansowych powszechnego towarzystwa;
8)
każdego przypadku niedopełnienia obowiązków w zakresie zarządzania otwartym funduszem przez powszechne towarzystwo;
9)
naruszenia tajemnicy zawodowej w zakresie wynikającym z art. 49 ust. 2 ustawy przez osoby obowiązane do jej zachowania oraz o konsekwencjach dyscyplinarnych poniesionych przez takie osoby;
10)
niewniesienia przez powszechne towarzystwo środków na rachunek rezerwowy, rachunek premiowy, rachunek części podstawowej Funduszu Gwarancyjnego oraz rachunek części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego, w terminie przewidzianym przez odrębne przepisy;
11)
powołania lub odwołania członka zarządu albo pracownika powszechnego towarzystwa w skład organu nadzorującego albo zarządzającego spółki dopuszczonej do publicznego obrotu lub spółki, w którą otwarty fundusz lokuje swoje aktywa, wraz z informacją o przysługującym mu z tego tytułu wynagrodzeniu również w postaci niepieniężnej;
12)
przeniesienia własności akcji powszechnego towarzystwa;
13)
imion i nazwisk osób wybranych do organów nadzorczych lub zarządzających podmiotów, w przypadku gdy otwarty fundusz oddał głos za ich powołaniem na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy lub obligatariuszy, na którym dysponował co najmniej 5 % wszystkich reprezentowanych głosów;
14)
wszczęcia postępowania rejestrowego dotyczącego powszechnego towarzystwa, wraz z kopią wniosku;
15) 9
 każdorazowej zmiany w zakresie osób zatrudnionych przez powszechne towarzystwo i podejmujących decyzje o sposobie lokowania aktywów otwartego funduszu, wraz z informacją o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym osób nowo zatrudnionych, a także wskazaniem, które z tych osób są doradcami inwestycyjnymi.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powszechne towarzystwo przekazuje do organu nadzoru informacje o podejmowanych działaniach w zakresie uniknięcia dalszego obniżenia wysokości kapitałów własnych.
3. 
Powszechne towarzystwo zamieszcza najpóźniej do końca czerwca każdego roku na stronie internetowej wykaz głosowań na zgromadzeniach akcjonariuszy i obligatariuszy, w których otwarty fundusz brał udział w roku poprzedzającym, z podaniem nazwy emitenta, daty zgromadzenia, liczby głosów, którymi otwarty fundusz dysponował na walnym zgromadzeniu, informacji, czego dotyczyła uchwała, oraz informacji o sposobie głosowania otwartego funduszu. Wykaz obejmuje uchwały dotyczące organów spółki, organizacji spółki oraz jej sytuacji majątkowej, a w szczególności:
1)
rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy oraz udzielenia absolutorium członkom organów spółki z wykonania przez nich obowiązków;
2)
powzięcia uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty;
3)
wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych spółki;
4)
wyboru lub odwołania członków rad nadzorczych lub członków zarządu spółki oraz wszelkich przyznanych im wynagrodzeń;
5)
zmiany statutu spółki;
6)
podniesienia lub obniżenia kapitału zakładowego i umorzenia akcji;
7)
zbycia i wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienia na nich ograniczonego prawa rzeczowego;
8)
nabycia i zbycia nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości;
9)
dalszego istnienia spółki, powzięte w trybie art. 397 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276);
10)
rozwiązania i likwidacji spółki;
11)
łączenia się spółek;
12)
podziału spółki;
13)
zawarcia umowy między spółką dominującą a spółką zależną, przewidującej zarządzanie spółką zależną lub przekazywanie zysku przez taką spółkę, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych;
14)
emisji obligacji.
§  17. 
1. 
Bieżące informacje, dotyczące działalności i sytuacji finansowej pracowniczego towarzystwa, obejmują dane w zakresie:
1)
zmiany firmy, siedziby, adresu pracowniczego towarzystwa i wysokości kapitału zakładowego;
2)
obniżenia wysokości kapitałów własnych pracowniczego towarzystwa poniżej 2/3 kapitału zakładowego;
3)
ogłoszenia upadłości, otwarcia postępowania naprawczego lub otwarcia likwidacji pracowniczego towarzystwa;
4)
wyboru biegłego rewidenta, dokonującego badania sprawozdań finansowych pracowniczego towarzystwa;
5)
dokonania wyboru członków rady nadzorczej przez członków pracowniczego funduszu;
6)
wszczęcia postępowania rejestrowego dotyczącego pracowniczego towarzystwa, wraz z kopią wniosku;
7)
rezygnacji lub podjęcia uchwały o odwołaniu członka zarządu lub rady nadzorczej pracowniczego towarzystwa z pełnienia dotychczasowej funkcji oraz niedokonania ich wyboru na okres kolejnej kadencji;
8)
podjęcia uchwały o powołaniu na członka zarządu lub rady nadzorczej powszechnego towarzystwa osoby, która nie pełniła funkcji w tych organach w poprzedniej kadencji.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pracownicze towarzystwo przekazuje do organu nadzoru informacje o podejmowanych działaniach w zakresie uniknięcia dalszego obniżenia wysokości kapitałów własnych.
§  18. 
1.  10
 Bieżące informacje, o których mowa w § 12 pkt 1-14, pkt 16 i 17, § 15 pkt 1-8, § 16 ust. 1 pkt 1-13 oraz w § 17 ust. 1 pkt 1-5, pkt 7 i 8 oraz ust. 2, są przekazywane do organu nadzoru w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie lub powzięcia o nich informacji przez fundusz lub towarzystwo.
2. 
Informacje, o których mowa w § 12 pkt 15, § 15 pkt 9, § 16 ust. 1 pkt 14 oraz w § 17 ust. 1 pkt 6, są przekazywane do organu nadzoru w ciągu 3 dni od dnia złożenia wniosku lub powzięcia informacji o wszczęciu postępowania rejestrowego z urzędu.
3. 
Informacje, o których mowa w § 16 ust. 2, są przekazywane do organu nadzoru w terminie 7 dni od zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2.
4. 
Bieżące informacje, o których mowa w § 12 pkt 1-6 i § 16 ust. 1 pkt 1-7 i pkt 10-12, są przekazywane do agencji informacyjnej wybranej spośród agencji wskazanych przez organ nadzoru w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie lub powzięcia o nich informacji przez otwarty fundusz lub powszechne towarzystwo.
5.  11
 Informacje, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 15, są przekazywane do organu nadzoru w terminie 7 dni od zaistnienia zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie.
§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. 12

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  13

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o środkach

znajdujących się na rachunku członka ....................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku w dniu ......, tj. dniu sporządzenia informacji:

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

Informujemy, że ostatnia stopa zwrotu podana przez organ

nadzoru do publicznej wiadomości, osiągnięta przez nasz

otwarty fundusz emerytalny za okres 36 miesięcy (od ........

do .........) wyniosła ....... %, podczas gdy średnia ważona

stopa zwrotu wszystkich otwartych funduszy emerytalnych w tym

okresie wyniosła ............ %.

Informujemy, że nasz otwarty fundusz emerytalny osiągnął

następującą stopę zwrotu za okres:

- 12 miesięcy (od ..... do .....) ........... %

- 60 miesięcy (od ..... do .....) ........... %.

Wyniki zostały obliczone w ostatnim dniu roboczym kwartału

poprzedzającego kwartał, w którym informacja została

sporządzona.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o środkach

znajdujących się na rachunku zawiera błędne dane, należy

skontaktować się z naszym otwartym funduszem emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

Poniższa tabela zawiera wykaz operacji na rachunku, które

odbyły się pomiędzy dniem sporządzenia poprzedniej informacji

a dniem sporządzenia informacji obecnej:

Lp. Data operacji Opis operacji Kwota operacji

(w zł)

Odsetki od ZUS z tytułu nieprzekazania w terminie składki do OFE

(w zł)

Kwota opłaty potrąconej od środków przekazanych przez ZUS

(w zł)

Kwota inwestowanych środków

(w zł)

Wartość jednostki rozrachunkowej ustalona dla operacji

(w zł)

Liczba nabytych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych
poz. 1 poz. 2 poz. 3 poz. 4 poz. 5 poz. 6 (poz. 3 + poz. 4 - poz. 5) poz. 7 poz. 8 (poz. 6 / poz. 7)
1 Liczba jednostek rozrachunkowych na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego
2
3
4
n-1 Razem: w okresie sprawozdawczym X
n Łączna liczba jednostek rozrachunkowych zgromadzona na rachunku członkowskim

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR
LOGO, nazwa i adres pracowniczego funduszu emerytalnego Imię, nazwisko i adres do korespondencji*

Informacja o środkach

znajdujących się na rachunku członka ..........................

(nazwa pracowniczego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..................

Data urodzenia: ......................................

Numer PESEL: .........................................

Numer NIP: ...........................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: .......

Adres miejsca zamieszkania: ..........................

Numer rachunku członka funduszu: .....................

Stan rachunku w dniu ...... , tj. dniu sporządzenia informacji:

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: .....

- wartość jednostki rozrachunkowej: ..........

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku:

..............

- liczba akcji złożonych na rachunku ilościowym: ......

- wartość akcji złożonych na rachunku ilościowym: .....

Informujemy, że nasz pracowniczy fundusz emerytalny osiągnął

następującą stopę zwrotu za okres:

- 12 miesięcy (od ...... do ...... ) ....... %

- 60 miesięcy (od ...... do ...... ) ....... %.

Wyniki zostały obliczone w ostatnim dniu roboczym kwartału

poprzedzającego kwartał, w którym informacja została

sporządzona.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o środkach

znajdujących się na rachunku zawiera błędne dane, należy

skontaktować się z naszym pracowniczym funduszem emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: ......................... lub

- faksem pod numerem: .........................., lub

- przez internet pod adresem: .................., lub

- telefonicznie pod numerem: ........................

Poniższa tabela zawiera wykaz operacji na rachunku, które

odbyły się pomiędzy dniem sporządzenia poprzedniej informacji a

dniem sporządzenia informacji obecnej:

Data operacji Opis operacji Kwota wpłaty składki podstawowej

(w zł)

Kwota wpłaty składki dodatkowej (w zł) Kwota wypłaty transferowej (w zł) Kwota inwestowanych środków

(w zł)

Wartość jednostki rozrachunkowej ustalona w dniu operacji (w zł) Liczba nabytych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych
poz. 1 poz. 2 poz. 3 poz. 4 poz. 5 poz. 6

(poz. 3 + poz. 4

+ poz. 5)

poz. 7 poz. 8

(poz. 6 / poz. 7)

Razem: X

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  3  14

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o wartości środków pieniężnych

zgromadzonych na rachunku członka ........................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku w dniu ......, tj. dniu sporządzenia informacji:

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o wartości

środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku zawiera błędne

dane, należy skontaktować się z naszym otwartym funduszem

emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

Treść nieobligatoryjna:

Poniższa tabela zawiera wykaz operacji dokonanych na rachunku

nr .....................,

w okresie od dnia ............ do dnia .............:

Lp. Data operacji Opis operacji Kwota operacji (w zł) Odsetki od ZUS z tytułu nieprzekazania w terminie składki do OFE

(w zł)

Kwota opłaty potrąconej od środków przekazanych przez ZUS

(w zł)

Kwota inwestowanych środków

(w zł)

Wartość jednostki rozrachunkowej ustalona dla operacji

(w zł)

Liczba nabytych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych
poz. 1 poz. 2 poz. 3 poz. 4 poz. 5 poz. 6 (poz. 3 + poz. 4 - poz. 5) poz. 7 poz. 8 (poz. 6 / poz. 7)
Razem: X

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR
LOGO, nazwa i adres pracowniczego funduszu emerytalnego Imię, nazwisko i adres do korespondencji*

Informacja o wartości środków pieniężnych

zgromadzonych na rachunku członka ..........................

(nazwa pracowniczego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..................

Data urodzenia: ......................................

Numer PESEL: .........................................

Numer NIP: ...........................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: .......

Adres miejsca zamieszkania: ..........................

Numer rachunku członka funduszu: .....................

Stan rachunku w dniu ...... , tj. dniu sporządzenia informacji:

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: .....

- wartość jednostki rozrachunkowej: ..........

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku:

..............

- liczba akcji złożonych na rachunku ilościowym: ......

- wartość akcji złożonych na rachunku ilościowym: .....

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o wartości środków

pieniężnych zgromadzonych na rachunku zawiera błędne dane,

należy skontaktować się z naszym pracowniczym funduszem

emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: ......................... lub

- faksem pod numerem: .........................., lub

- przez internet pod adresem: .................., lub

- telefonicznie pod numerem: ........................

Treść nieobligatoryjna:

Poniższa tabela zawiera wykaz operacji

dokonanych na rachunku nr ...............,

w okresie od dnia ...... do dnia ..... :

Data operacji Opis operacji Kwota wpłaty składki podstawowej (w zł) Kwota wpłaty składki dodatkowej

(w zł)

Kwota wypłaty transferowej (w zł) Kwota inwestowanych środków

(w zł)

Wartość jednostki rozrachunkowej ustalona w dniu operacji

(w zł)

Liczba nabytych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych
poz. 1 poz. 2 poz. 3 poz. 4 poz. 5 poz. 6

(poz. 3 + poz. 4

+ poz. 5)

poz. 7 poz. 8

(poz. 6 / poz. 7)

Razem: X

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  4a  15

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o wartości środków pieniężnych

zgromadzonych na rachunku członka ........................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku na dzień .......................................

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o wartości

środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku zawiera błędne

dane, należy skontaktować się z naszym otwartym funduszem

emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  4b  16

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o wartości środków pieniężnych

zgromadzonych na rachunku członka ........................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku w dniu .......... po dokonaniu ostatniej wypłaty

(dzień, miesiąc, rok)

okresowej emerytury kapitałowej:

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o wartości

środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku zawiera błędne

dane, należy skontaktować się z naszym otwartym funduszem

emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  5  17

WZÓR

Zakres informacji objętych kwartalnym sprawozdaniem dotyczącym sytuacji finansowej powszechnego towarzystwa

I. Wprowadzenie do kwartalnej informacji obejmuje w szczególności:

1) nazwę (firmę) powszechnego towarzystwa;

2) wskazanie okresu, za który sporządzana jest informacja;

3) wyjaśnienia dotyczące istotnych pozycji bilansu i rachunku wyników;

4) informacje o pozycjach pozabilansowych, w szczególności należnościach i zobowiązaniach warunkowych, zabezpieczeniach ustanowionych na majątku powszechnego towarzystwa.

II. Bilans powszechnego towarzystwa

Aktywa Dzień bilansowy Pasywa Dzień bilansowy
1 2 3 4
A. Aktywa trwałe A. Kapitał własny
I. Wartości niematerialne i prawne I. Kapitał podstawowy
II. Rzeczowe aktywa trwałe II. Udziały (akcje) własne
III. Należności długoterminowe III. Kapitał zapasowy
1. Od jednostek powiązanych IV. Kapitał z aktualizacji wyceny
2. Od pozostałych jednostek V. Pozostałe kapitały rezerwowe
IV. Inwestycje długoterminowe VI. Zysk (strata) z lat ubiegłych
1. Nieruchomości VII. Zysk (strata) netto
2. Wartości niematerialne i prawne VIII. Odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego
3. Długoterminowe aktywa finansowe B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
I. Rezerwy na zobowiązania
II. Zobowiązania długoterminowe
4. Inne inwestycje długoterminowe 1. Wobec jednostek powiązanych
V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe 2. Wobec pozostałych jednostek
B. Aktywa obrotowe
I. Zapasy III. Zobowiązania krótkoterminowe
II. Należności krótkoterminowe
1. Z tytułu dostaw i usług, w tym: 1. Z tytułu dostaw i usług, w tym:
a) z tytułu zarządzania funduszem, w tym: a) z tytułu zarządzania funduszem, w tym:
i) należności od OFE, w tym: i) zobowiązania wobec OFE, w tym:
- tytułem opłat od składek, za zarządzanie - tytułem pokrycia niedoboru
- tytułem refinansowania kosztów ponoszonych przez fundusz - tytułem refinansowania kosztów ponoszonych przez fundusz
- tytułem wypłaty z aktywów funduszu - tytułem wpłat na rachunek premiowy
- tytułem zwrotów z rachunku rezerwowego - tytułem wpłat na rachunek rezerwowy
- tytułem wpłat na rachunek części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego
ii) należności od ZUS - tytułem wpłat na rachunek części podstawowej Funduszu Gwarancyjnego
iii) należności od KDPW ii) zobowiązania wobec Depozytariusza
iv) należności od Depozytariusza iii) pozostałe
v) pozostałe b) z tytułu akwizycji na rzecz OFE
b) z tytułu akwizycji na rzecz OFE c) z tytułu wypłat transferowych, w tym:
i) zobowiązania wobec ZUS
ii) zobowiązania wobec KDPW
d) zobowiązania z tytułu wypłat okresowych emerytur kapitałowych
2. Tytułem podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych świadczeń 2. Tytułem podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń
3. Tytułem wynagrodzeń
3. Należności dochodzone na drodze sądowej
4. Pozostałe należności 4. Tytułem zaciągniętych kredytów, pożyczek, emisji dłużnych papierów wartościowych i innych zobowiązań finansowych
III. Inwestycje krótkoterminowe
1. Krótkoterminowe aktywa finansowe 5. Pozostałe zobowiązania
2. Środki pieniężne i inne aktywa pieniężne 6. Fundusze specjalne
3. Inne inwestycje krótkoterminowe IV. Rozliczenia międzyokresowe
IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe
Aktywa razem Pasywa razem

III. Rachunek zysków i strat powszechnego towarzystwa

Koszty i straty za okres

........

Przychody i zyski za okres

.......

B. Koszty związane z zarządzaniem OFE A. Przychody wynikające z zarządzania OFE
I. Obowiązkowe obciążenia z tytułu zarządzania OFE I. Przychody z tytułu kwot pobieranych przez OFE od wpłacanych składek
1. Koszty z tytułu opłat agenta transferowego/rejestru członków funduszu II. Wynagrodzenie za zarządzanie OFE
2. Koszty z tytułu opłat na funkcjonowanie organu nadzoru/rzecznika ubezpieczonych III. Przychody z tytułu opłat na rzecz PTE uiszczanych przez członków OFE i związanych z wypłatami transferowymi
3. Koszty z tytułu tworzenia w OFE rachunku premiowego IV. Przychody od OFE przeznaczone na tworzenie rachunku premiowego
4. Koszty z tytułu wpłat na rachunek części podstawowej Funduszu Gwarancyjnego V. Przychody z tytułu wykorzystania rachunku rezerwowego OFE
5. Koszty z tytułu wpłat na rachunek części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego VI. Przychody z wykorzystania części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego
6. Koszty pokrycia niedoboru w OFE VII. Pozostałe przychody
7. Koszty z tytułu opłat transakcji nabycia/zbycia aktywów OFE
8. Koszty z tytułu prowizji dla ZUS od składek członków OFE
9. Koszty z tytułu transferów - prowizja dla ZUS
10. Koszty z tytułu transferów - opłata dla KDPW
11. Koszty odsetek dla ZUS z tytułu nieprzekazania środków na wypłatę okresowej emerytury kapitałowej lub przekazania ich w niepełnej wysokości
12. Koszty z tytułu pozostałych obowiązkowych obciążeń i opłat operacyjnych
II. Pozostałe obciążenia
1. Koszty usług akwizycyjnych
2. Koszty marketingu i promocji
3. Koszty ogólne zarządzania PTE:
a) zużycie materiałów i energii,
b) amortyzacja,
c) wynagrodzenia,
d) ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,
e) usługi obce,
f) podatki i opłaty, w tym:
- wpłaty na rzecz organu nadzoru, - wpłaty na rzecznika ubezpieczonych,
g) pozostałe koszty rodzajowe
C. Zysk / strata techniczna powszechnego towarzystwa na zarządzaniu OFE
E. Pozostałe koszty operacyjne D. Pozostałe przychody operacyjne
1. Strata ze zbycia aktywów niefinansowych 1. Zysk ze zbycia aktywów niefinansowych
2. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych 2. Inne przychody według tytułów
3. Inne koszty według tytułów
F. Zysk/ strata operacyjna
H. Koszty finansowe G. Przychody finansowe
1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach powiązanych 1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach powiązanych
2. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach pozostałych 2. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach pozostałych
3. Inne koszty finansowe związane z jednostkami powiązanymi według tytułów 3. Inne przychody finansowe związane z jednostkami powiązanymi według tytułów
4. Inne koszty finansowe związane z jednostkami pozostałymi według tytułów 4. Inne przychody finansowe związane z jednostkami pozostałymi według tytułów
I. Zysk / strata na działalności gospodarczej
K. Nadzwyczajne straty według tytułów J. Nadzwyczajne zyski według tytułów
L. Zysk / strata brutto
1. Podatek dochodowy
2. Korekta aktywów lub pasywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
M. Zysk / strata netto

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Zakres informacji objętych kwartalnym sprawozdaniem dotyczącym sytuacji finansowej pracowniczego towarzystwa

I.

Wprowadzenie do kwartalnej informacji obejmuje w szczególności:

1) nazwę (firmę) pracowniczego towarzystwa;

2) wskazanie okresu, za który sporządzana jest informacja;

3) wyjaśnienia dotyczące istotnych pozycji bilansu i rachunku zysków i strat;

4) informacje o pozycjach pozabilansowych, w szczególności należnościach i zobowiązaniach warunkowych, zabezpieczeniach ustanowionych na majątku pracowniczego towarzystwa.

II.

Bilans pracowniczego towarzystwa

Aktywa Dzień bilansowy Pasywa Dzień bilansowy
1 2 3 4
A. Aktywa trwałe A. Kapitał własny
I. Wartości niematerialne i prawne I. Kapitał podstawowy
II. Rzeczowe aktywa trwałe II. Udziały (akcje) własne
III. Należności długoterminowe III. Kapitał zapasowy
1. Od jednostek powiązanych IV. Kapitał z aktualizacji wyceny
2. Od pozostałych jednostek V. Pozostałe kapitały rezerwowe
IV. Inwestycje długoterminowe VI. Zysk (strata) z lat ubiegłych
1. Nieruchomości VII. Zysk (strata) netto
2. Wartości niematerialne i prawne VIII. Odpisy z zysku netto w ciągu roku

obrotowego

3. Długoterminowe aktywa finansowe B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
4. Inne inwestycje długoterminowe I. Rezerwy na zobowiązania
V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe II. Zobowiązania długoterminowe
B. Aktywa obrotowe 1. Wobec jednostek powiązanych
I. Zapasy 2. Wobec pozostałych jednostek
II. Należności krótkoterminowe III. Zobowiązania krótkoterminowe
1. Z tytułu dostaw i usług, w tym: 1. Z tytułu dostaw i usług, w tym:
a) z tytułu zarządzania funduszem, w tym: a) z tytułu zarządzania funduszem, w tym:
i) należności od PFE, w tym: i) zobowiązania wobec PFE, w tym:
- opłaty za zarządzanie - tytułem refinansowania kosztów

ponoszonych przez fundusz

- tytułem refinansowania kosztów

ponoszonych przez fundusz

ii) zobowiązania wobec Depozytariusza
- tytułem wypłaty z aktywów funduszu iii) pozostałe
ii) należności od Depozytariusza b) z tytułu wypłat transferowych
iii) pozostałe 2. Tytułem podatków, ceł, ubezpieczeń i

innych świadczeń

2. Tytułem podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń

społecznych i zdrowotnych oraz innych

świadczeń

3. Tytułem wynagrodzeń
3. Należności dochodzone na drodze sądowej 4. Tytułem zaciągniętych kredytów, pożyczek,

emisji dłużnych papierów wartościowych i

4. Pozostałe należności innych zobowiązań finansowych
III. Inwestycje krótkoterminowe 5. Pozostałe zobowiązania
1. Krótkoterminowe aktywa finansowe
2. Środki pieniężne i inne aktywa pieniężne 6. Fundusze specjalne
3. Inne inwestycje krótkoterminowe
IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe IV. Rozliczenia międzyokresowe
Aktywa razem Pasywa razem

III.

Rachunek zysków i strat pracowniczego towarzystwa

Koszty i straty za okres

......

Przychody i zyski za okres

.....

1 2 3 4
B. Koszty związane z zarządzaniem PFE A. Przychody wynikające z zarządzania PFE
I. Obciążenia z tytułu zarządzania PFE I. Wynagrodzenie za zarządzanie PFE
1. Koszty z tytułu opłat agenta

transferowego/rejestru członków funduszu

II. Pozostałe przychody
2. Koszty z tytułu opłat transakcji

nabycia/zbycia aktywów PFE

3. Koszty z tytułu powierzenia zarządzania

aktywami funduszu

4. Koszty z tytułu powierzenia prowadzenia

ksiąg rachunkowych funduszu

5. Koszty z tytułu pozostałych obciążeń i

opłat operacyjnych

II. Pozostałe obciążenia
1. Koszty marketingu i promocji
2. Koszty ogólne zarządzania PrTE:
a) zużycie materiałów i energii,
b) amortyzacja,
c) wynagrodzenia,
d) ubezpieczenia społeczne i inne

świadczenia,

e) usługi obce,
f) podatki i opłaty,
g) pozostałe koszty rodzajowe
C. Zysk / strata techniczna pracowniczego towarzystwa na zarządzaniu PFE
E. Pozostałe koszty operacyjne D. Pozostałe przychody operacyjne
1. Strata ze zbycia aktywów niefinansowych 1. Przychody z tytułu refinansowania kosztów

pracowniczego towarzystwa przez

akcjonariuszy

2. Aktualizacja wartości aktywów

niefinansowych

2. Zysk ze zbycia aktywów niefinansowych
3. Inne koszty 3. Inne przychody
F. Zysk / strata operacyjna
H. Koszty finansowe G. Przychody finansowe
1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w

jednostkach powiązanych

1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych

w jednostkach powiązanych

2. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w

jednostkach pozostałych

2. Aktualizacja wartości aktywów finansowych

w jednostkach pozostałych

3. Inne koszty finansowe związane z

jednostkami powiązanymi

3. Inne przychody finansowe związane z

jednostkami powiązanymi

4. Inne koszty finansowe związane z

jednostkami pozostałymi

4. Inne przychody finansowe związane z

jednostkami pozostałymi

I. Zysk / strata na działalności gospodarczej
K. Nadzwyczajne straty J. Nadzwyczajne zyski
L. Zysk / strata brutto
1. Podatek dochodowy
2. Korekta aktywów lub pasywów z tytułu

odroczonego podatku dochodowego

M. Zysk / strata netto
1 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
2 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
3 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
4 § 10 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
5 § 10 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
6 § 12 pkt 17 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
7 § 13 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
8 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
9 § 16 ust. 1 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
10 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
11 § 18 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
12 Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 95, poz. 950).
13 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
14 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
15 Załącznik nr 4a dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
16 Załącznik nr 4b dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.
17 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 3 marca 2009 r. (Dz.U.09.44.354) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2009 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.70.627

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązki informacyjne funduszy emerytalnych.
Data aktu: 05/04/2005
Data ogłoszenia: 27/04/2005
Data wejścia w życie: 28/07/2005