"14) 17 - "Masa netto (w kg)" - w odniesieniu do towarów, dla których Scalona Nomenklatura (CN) nie przewiduje uzupełniającej jednostki miary;
15) 18 - "Ilość w uzupełniającej jednostce miary" - w odniesieniu do towarów, dla których Scalona Nomenklatura (CN) przewiduje uzupełniającą jednostkę miary;";
"6. Korekty zgłoszenia INTRASTAT nie dokonuje się w przypadku, gdy:
1) pierwotnie podana wartość w polu nr 19 lub 20 zgłoszenia zmieniłaby się w wyniku korekty nie więcej niż o równowartość 1.000 euro lub
2) pierwotnie podane w polu 17 lub 18 zgłoszenia dane zmieniłyby się w wyniku korekty nie więcej niż o 5 %, lub
3) dane, które miałyby podlegać korekcie w polach 10-18 zgłoszenia, dotyczą towaru, dla którego w polu 19 lub 20 zgłoszenia wskazano wartość równą albo niższą od równowartości 1.000 euro, lub
4) korekta miałaby dotyczyć pól: 1-9 lub 21 zgłoszenia INTRASTAT.";
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).
INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA FORMULARZA - DEKLARACJA INTRASTAT ORAZ DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ INTRASTAT
Uwagi ogólne
Szczególne przypadki postępowania
99 30 24 00 - towary wymienione w działach od 1 do 24 Scalonej Nomenklatury (CN),
99 30 27 00 - towary wymienione w dziale 27 Scalonej Nomenklatury (CN),
99 30 99 00 - towary wymienione w pozostałych działach Scalonej Nomenklatury (CN);
99 31 24 00 - dla towarów wymienionych w działach od 1 do 24 Scalonej Nomenklatury (CN),
99 31 27 00 - dla towarów wymienionych w dziale 27 Scalonej Nomenklatury (CN),
99 31 99 00 - dla towarów wymienionych w pozostałych działach Scalonej Nomenklatury (CN);
Wypełnianie pól formularza
POLE 1 - Okres sprawozdawczy
Pole to składa się z 4 części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.
PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca .... 12 dla grudnia.
DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.
TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w przywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA
Należy podać numer kolejny wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu "Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym".
Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym podpolu oznaczenie "1". Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer.
Liczb nie należy poprzedzać zerem.
POLE 2 - Rodzaj deklaracji
W tym polu należy zaznaczyć znakiem X umieszczonym w odpowiednim kwadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.
Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT (nawet korygowanego).
Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.
POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT
Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym Aneks "B" do Instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.
POLE 4 - Odbiorca
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.
Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 - Przedstawiciel.
POLE 5 - Przedstawiciel
Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 6 - Łączna wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 8 - Łączna liczba pozycji
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 9 - Nr pozycji
Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem, po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT.
Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.
POLE 10 - Opis towaru
Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Scalonej Nomenklatury (CN).
Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do kwalifikacji towaru według kodu CN.
POLE 11 - Kod kraju wysyłki
Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "C" do Instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym opuszczające go towary stały się przedmiotem wywozu do Polski jako kraju przeznaczenia towarów. Jeżeli państwo członkowskie wysyłki nie jest znane, należy wpisać kod kraju członkowskiego zakupu lub nabycia towarów. Krajem członkowskim, w którym dokonano zakupu lub nabycia towaru, jest kraj, w którym mieści się siedziba partnera umowy (sprzedającego lub zbywcy), z którym została zawarta umowa (z wyjątkiem typowych umów o przewóz towarów), na podstawie której realizowany jest przywóz towarów do kraju.
W przypadku przywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod "QV".
POLE 12 - Kod warunków dostawy
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "D" do Instrukcji.
Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.
POLE 13 - Kod rodzaju transakcji
Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym przywozem towarów, zgodnie z Aneksem "E" do Instrukcji.
POLE 14 - Kod towaru
Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Scalonej Nomenklaturze CN, stanowiącej załącznik nr I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 8 Instrukcji.
POLE 15 - Kod rodzaju transportu
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "F" do Instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar został wprowadzony na terytorium statystyczne kraju.
W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. "ciężarówka na statku morskim" - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku "ciągnika z naczepą" aktywnym środkiem jest ciągnik).
POLE 16 - Kod kraju pochodzenia
Należy wpisać dwuliterowy kod kraju, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "G" do Instrukcji, w którym towar został całkowicie uzyskany lub wyprodukowany. Towar, w produkcję którego zaangażowany jest więcej niż jeden kraj, jest uznawany za pochodzący z kraju, w którym został poddany ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej, obróbce lub przetworzeniu, które spowodowało wytworzenie nowego produktu lub stanowiło istotny etap wytwarzania w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu.
Jeżeli kraj pochodzenia nie jest znany, należy podać kod kraju członkowskiego Unii Europejskiej będącego krajem wysyłki towarów.
POLE 17 - Masa netto (w kg)
Od dnia 1 kwietnia 2006 r. - pole należy wypełnić, jeżeli dla danego kodu towarowego obowiązująca wersja Scalonej Nomenklatury (CN) nie przewiduje dodatkowej (uzupełniającej) jednostki miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (Opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.
W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać "0". Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać "1". Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.
Do 31 marca 2006 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane dla kodów towarowych określonych w Aneksie "H" do Instrukcji.
POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary
Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Scalonej Nomenklatury (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać "0". Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać "1".
POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).
Wartość fakturowa jest to kwota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu "Wartość fakturowa w PLN" należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.
W przypadku towarów przywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów przywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.
W przypadku towarów, które po ich przywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość przywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.
W odniesieniu do towarów otrzymywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.
W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich wywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy wywozie tych towarów.
Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.
Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, kwotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.
POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar przywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Wartością statystyczną w przywozie (wartość CIF) jest wartość towarów w miejscu i czasie wprowadzenia na polski obszar statystyczny.
Wartość tę oblicza się:
- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie kwoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).
Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się poza polskim obszarem statystycznym. Należy więc włączyć poniesione poza polskim obszarem statystycznym:
- koszty opakowania,
- opłaty transportowe,
- opłaty za dokowanie,
- opłaty za załadunek i magazynowanie,
- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).
Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione na polskim obszarze statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.
Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.
W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.
W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i video, CD-ROM) przywożonych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.
W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy wywozie towaru.
Jeżeli wartość fakturową ustalono na bazie dostawy CPT, CIP, DDU lub DDP, a miejsce przeznaczenia zlokalizowane jest na polskim obszarze statystycznym, wartość tę uważa się za wartość ustaloną na bazie CIF, o ile koszty frachtu i ubezpieczenia ponoszone na polskim obszarze statystycznym przez dostawcę zagranicznego nie zostały wyodrębnione na fakturze.
Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.
POLE 21 - Wypełniający
Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.
Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.
Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.
Wypełnianie pól formularza
POLE 1 - Okres sprawozdawczy
Pole to składa się z 4 części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.
PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca ....12 dla grudnia.
DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.
TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w wywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA
Należy podać numer kolejny wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu "Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym".
Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym polu oznaczenie "1". Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer.
Liczb nie należy poprzedzać zerem.
POLE 2 - Rodzaj deklaracji
W tym polu należy zaznaczyć znakiem X umieszczonym w odpowiednim kwadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.
Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT.
Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.
POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT
Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym Aneks "B" do Instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.
POLE 4 - Nadawca
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.
Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 - Przedstawiciel.
POLE 5 - Przedstawiciel
Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".
Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 6 - Łączna wartość faktur w PLN
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 z wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 z wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 8 - Łączna liczba pozycji
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 9 - Nr pozycji
Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT.
Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.
POLE 10 - Opis towaru
Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Scalonej Nomenklatury (CN).
Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do kwalifikacji towaru według kodu CN.
POLE 11 - Kod kraju przeznaczenia
Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "C" do Instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym towary wywożone z Polski zostaną dopuszczone do konsumpcji, zużyte, poddane obróbce lub przetworzeniu. Jeśli kraj przeznaczenia nie jest znany, uważa się, że krajem przeznaczenia jest ostatni znany w momencie wywozu kraj członkowski, na którego terytorium towary zostały fizycznie wprowadzone.
W przypadku wywozu towarów przeznaczonych na zaopatrzenie statków wodnych lub powietrznych można wpisać kod "QR".
W przypadku wywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod "QV".
POLE 12 - Kod warunków dostawy
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "D" do Instrukcji.
Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.
POLE 13 - Kod rodzaju transakcji
Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym wywozem towarów, zgodnie z Aneksem "E" do Instrukcji.
POLE 14 - Kod towaru
Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Scalonej Nomenklaturze CN, stanowiącej załącznik nr I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 7 i 8 Instrukcji.
POLE 15 - Kod rodzaju transportu
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "F" do Instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar opuścił terytorium statystyczne kraju.
W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. "ciężarówka na statku morskim" - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku "ciągnika z naczepą" aktywnym środkiem jest ciągnik).
POLE 16 - Kod kraju pochodzenia
Pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 17 - Masa netto (w kg)
Od dnia 1 kwietnia 2006 r. - pole należy wypełnić, jeżeli dla danego kodu towarowego obowiązująca wersja Scalonej Nomenklatury (CN) nie przewiduje dodatkowej (uzupełniającej) jednostki miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.
W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać "0". Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać "1". Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.
Do 31 marca 2006 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane dla kodów towarowych określonych w Aneksie "H" do Instrukcji.
POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary
Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Scalonej Nomenklatury (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać "0". Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać "1".
POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).
Wartość fakturowa jest to kwota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu "Wartość fakturowa w PLN" należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.
W przypadku towarów wywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów wywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.
W przypadku towarów, które po ich wywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość wywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.
W odniesieniu do towarów przekazywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.
W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie tych towarów.
Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.
Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, kwotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.
POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar wywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Wartością statystyczną w wywozie (wartość FOB) jest wartość towarów w miejscu i czasie, w którym towary opuszczają polski obszar statystyczny.
Wartość tę oblicza się:
- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie kwoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).
Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się na polskim obszarze statystycznym. Należy więc włączyć:
- koszty opakowania,
- krajowe opłaty transportowe,
- opłaty za dokowanie,
- opłaty za załadunek i magazynowanie,
- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).
Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione poza polskim obszarem statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.
Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w wywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.
W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.
W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i video, CD-ROM) wysyłanych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.
W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy przywozie towaru.
Przypadki ustalenia wartości fakturowej na bazie warunków dostaw: EXW, FCA i FAS z podaną miejscowością polską uważa się za równoważne z zastosowaniem warunków FOB.
Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.
POLE 21 - Wypełniający
Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.
Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku, osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.
Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.
Aneks "A" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz towarów, których przywóz lub wywóz nie jest objęty obowiązkiem sprawozdawczości w ramach systemu INTRASTAT
Aneks "B" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz kodów izb celnych, do których mogą być adresowane deklaracje INTRASTAT
Nazwa izby celnej | Kod identyfikacyjny |
Izba Celna w Białej Podlaskiej | 300000 |
Izba Celna w Białymstoku | 310000 |
Izba Celna w Gdyni | 320000 |
Izba Celna w Katowicach | 330000 |
Izba Celna w Kielcach | 340000 |
Izba Celna w Krakowie | 350000 |
Izba Celna w Łodzi | 360000 |
Izba Celna w Olsztynie | 370000 |
Izba Celna w Opolu | 380000 |
Izba Celna w Poznaniu | 390000 |
Izba Celna w Przemyślu | 400000 |
Izba Celna w Rzepinie | 410000 |
Izba Celna w Szczecinie | 420000 |
Izba Celna w Toruniu | 430000 |
Izba Celna w Warszawie | 440000 |
Izba Celna we Wrocławiu | 450000 |
Aneks "C" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz kodów stosowanych w polu nr 11 deklaracji INTRASTAT
Kod | Nazwa |
AT | Austria |
BE | Belgia |
CY | Cypr |
CZ | Republika Czeska |
DK | Dania |
EE | Estonia |
FI | Finlandia |
FR | Francja |
GR | Grecja |
ES | Hiszpania |
IE | Irlandia |
LT | Litwa |
LU | Luksemburg |
LV | Łotwa |
MT | Malta |
NL | Niderlandy |
DE | Niemcy |
PT | Portugalia |
SK | Słowacja |
SI | Słowenia |
SE | Szwecja |
HU | Węgry |
GB | Wielka Brytania |
IT | Włochy |
QR | Zapasy i zaopatrzenie statków w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego |
QV | Kraje i terytoria niewyszczególnione w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego |
Aneks "D" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Symbole warunków dostaw według INCOTERMS 2000
Kod Incoterms | Znaczenie Incoterms 2000 |
EXW | z zakładu ... (oznaczone miejsce) |
FCA | franco przewoźnik ... (oznaczone miejsce) |
FAS | franco wzdłuż burty statku ... (oznaczony port załadunku) |
FPB | franco statek ... (oznaczony port załadunku) |
CFR | koszt i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia) |
CIF | koszt, ubezpieczenie i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia) |
CPT | przewoźne opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
CIP | przewoźne i ubezpieczenie opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
DAF | dostarczone na granicę ... (oznaczone miejsce) |
DES | dostarczone statek ... (oznaczony port przeznaczenia) |
DEQ | dostarczone nabrzeże ... (oznaczony port przeznaczenia) |
DDU | dostarczone (cło nieopłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
DDP | dostarczone (cło opłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
Aneks "E" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Kody rodzajów transakcji
Kolumna A | Kod transakcji | Kolumna B |
1. Transakcje z przeniesieniem prawa własności (rzeczywistym lub zamierzonym) w zamian za płatność lub inne świadczenie (finansowe, w naturze lub inne), z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodami 2, 7, 8 kolumny A, z uwzględnieniem uwag (1) (2) (3) |
11 | 1. Kupno/sprzedaż za zapłatą(2) |
12 |
2. Dostawy z zamiarem sprzedaży po akceptacji, obejrzeniu lub wypróbowaniu oraz transakcje komisowe |
|
13 |
3. Transakcje powodujące zapłatę w naturze (w tym handel barterowy) |
|
15 | 5. Leasing finansowy(3) | |
2. Zwroty towarów zarejestrowanych uprzednio pod kodem 1 kolumny A(4), dostawy rekompensacyjne nieodpłatne(4) |
21 | 1. Zwrot towarów |
22 |
2. Rekompensata za zwrócone towary |
|
23 |
3. Rekompensata za towary, które nie podlegają zwrotowi (np. w ramach gwarancji) |
|
3. Dostawy bezpłatne, nie na czas oznaczony, z przeniesieniem prawa własności |
31 |
1. Dostawy towarów w ramach programów pomocy (całkowicie lub częściowo prowadzonych bądź finansowanych przez Wspólnotę Europejską) |
32 |
2. Inne dostawy towarów w ramach pomocy rządowej |
|
33 |
3. Inne dostawy towarów w ramach pomocy (od osób fizycznych lub organizacji pozarządowych) |
|
34 |
4. Inne transakcje dotyczące dostaw bezpłatnych |
|
4. Dostawy towarów w celu uszlachetniania w ramach kontraktu,(5) z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodem 7 kolumny A |
41 | |
5. Dostawy towarów po uszlachetnieniu w ramach kontraktu,(5) z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodem 7 kolumny A |
51 | |
7. Wysyłki towarów w ramach wspólnych programów obronnych lub innych międzyrządowych programów produkcyjnych (np. Airbus) |
70 | |
8. Dostawy materiałów budowlanych, wyposażenia i sprzętu w ramach realizacji umowy budowlanej lub inżynieryjnej, stanowiącej część umowy generalnej(6) |
80 | |
9. Inne rodzaje transakcji(7) | 90 |
Uwagi:
(1) Ujmowana jest tu większość przywozów i wywozów, tj. transakcji, w przypadku których:
- następuje przeniesienie prawa własności pomiędzy osobami zamieszkałymi na stałe na danym terytorium (rezydentami) a osobami niezamieszkałymi na stałe na danym terytorium (nierezydentami) oraz
- następuje lub nastąpi zapłata lub inne świadczenie (zapłata w naturze).
Dotyczy to również dostaw towarów przesyłanych pomiędzy powiązanymi ze sobą przedsiębiorstwami oraz towarów przesyłanych z/do centrów dystrybucyjnych, nawet jeśli nie towarzyszy temu natychmiastowa zapłata.
(2) Zawiera dostawy części zamiennych lub towarów rekompensacyjnych w formie odpłatnej.
(3) Leasing finansowy: płatności leasingowe są obliczane w taki sposób, aby pokrywały one całkowitą lub prawie całkowitą wartość towaru. Korzyści i ryzyka wynikające z prawa własności towarów przechodzą na leasingobiorcę. Po zakończeniu umowy leasingobiorca staje się prawowitym właścicielem towaru.
(4) Wysyłki zwrotne i dostawy rekompensacyjne towarów, które uprzednio zarejestrowano pod kodami od 3 do 9 kolumny A, należy rejestrować pod tymi samymi kodami.
(5) Obrót uszlachetniający obejmuje działania (przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację), których celem jest stworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Pod tym kodem nie należy ujmować uszlachetniania dokonywanego przez uszlachetniającego na rachunek własny, które należy ująć pod kodem 1 kolumny A.
Towary przeznaczone do uszlachetniania muszą być rejestrowane jako przywozy i wywozy.
Naprawa nie powinna być rejestrowana pod tym kodem. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie używalności; może to oznaczać pewną przebudowę lub udoskonalenie, ale nie zmienia charakteru towaru.
Towary do i po naprawie są wyłączone ze statystyki obrotu towarowego między państwami członkowskimi.
(6) Pod kodem 8 kolumny A należy ujmować jedynie takie transakcje, w przypadku których faktura nie jest wystawiana na poszczególne dostawy, lecz jedna faktura obejmuje łączną wartość prac. Jeżeli tak nie jest, należy transakcje te ująć pod kodem 1.
(7) Ujmowany jest tu również przywóz lub wywóz towarów przekazywanych w ramach leasingu operacyjnego lub dzierżawy, których przewidywany okres użytkowania jest dłuższy niż 24 miesiące od momentu przywozu/wywozu albo jeżeli po tym okresie towary te nie zostają przywiezione/wywiezione.
Aneks "F" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Kody rodzajów transportu
Kod | Oznaczenie |
1 | Transport morski |
2 | Transport kolejowy |
3 | Transport drogowy |
4 | Transport lotniczy |
5 | Przesyłki pocztowe |
7 | Stałe instalacje przesyłowe (np. gazociągi, wodociągi, ropociągi, koleje linowe itp.) |
8 | Żegluga śródlądowa |
9 | Własny napęd (towarem jest np. statek czy samolot poruszający się o własnym napędzie) |
Aneks "G" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz kodów krajów
KOD NAZWA
AF Afganistan
AL Albania
DZ Algieria
AD Andora
AO Angola
AI Anguilla
AQ Antarktyda
AG Antigua i Barbuda
AN Antyle Niderlandzkie
SA Arabia Saudyjska
AR Argentyna
AM Armenia
AW Aruba
AU Australia
AT Austria
AZ Azerbejdżan
BS Bahamy
BH Bahrajn
BD Bangladesz
BB Barbados
BE Belgia
BZ Belize
BJ Benin
BM Bermudy
BT Bhutan
BY Białoruś
BO Boliwia
BA Bośnia i Hercegowina
BW Botswana
BR Brazylia
BN Brunei Darussalam
IO Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego
BG Bułgaria
BF Burkina Faso
BI Burundi
XC Ceuta
HR Chorwacja
CL Chile
CN Chiny
CY Cypr
TD Czad
XM Czarnogóra
DK Dania
DM Dominika
DO Dominikana
DJ Dżibuti
EG Egipt
EC Ekwador
ER Erytrea
EE Estonia
ET Etiopia
FK Falklandy
FJ Fidżi Republika
PH Filipiny
FI Finlandia
FR Francja (włącznie z Monaco (MC) i francuskimi departamentami zamorskimi [Gujana Francuska (GF), Gwadelupa (GP), Martynika (MQ) i Reunion (RE)]
TF Francuskie Terytoria Południowe
GA Gabon
GM Gambia
GH Ghana
GI Gibraltar
GR Grecja
GD Grenada
GL Grenlandia
GE Gruzja
GU Guam
GY Gujana
GT Gwatemala
GN Gwinea
GW Gwinea-Bissau
GQ Gwinea Równikowa
HT Haiti
ES Hiszpania
HN Honduras
HK Hongkong
IN Indie
ID Indonezja
IQ Irak
IR Iran
IE Irlandia
IS Islandia
IL Izrael
JM Jamajka
JP Japonia
YE Jemen
JO Jordania
KY Kajmany
KH Kambodża
CM Kamerun
CA Kanada
QA Katar
KZ Kazachstan
KE Kenia
KG Kirgistan
KI Kiribati
CO Kolumbia
KM Komory
CG Kongo
CD Kongo (d. Zair)
KP Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna
XK Kosowo
CR Kostaryka
CU Kuba
KW Kuwejt
LA Laos
LS Lesotho
LB Liban
LR Liberia
LY Libia
LI Liechtenstein
LT Litwa
LU Luksemburg
LV Łotwa
MK Macedonia
MG Madagaskar
YT Majotta
MO Makau
MW Malawi
MV Malediwy
MY Malezja
ML Mali
MT Malta
MA Maroko [włącznie z Saharą Zachodnią (EH)]
MR Mauretania
MU Mauritius
MP Mariany Północne
MX Meksyk
XL Melilla
FM Mikronezja
UM Minor (Powiernicze Wyspy Pacyfiku Stanów Zjednoczonych)
MD Mołdowa
MN Mongolia
MS Montserrat
MZ Mozambik
MM Myanmar (Burma)
NA Namibia
NR Nauru
NP Nepal
NL Niderlandy
DE Niemcy
NE Niger
NG Nigeria
NI Nikaragua
NU Niue
NF Norfolk
NO Norwegia [włącznie z Svalbard i Jan Meyen (SJ)]
NC Nowa Kaledonia
NZ Nowa Zelandia
OM Oman
PS Okupowane Terytorium Palestyny
PK Pakistan
PW Palau
PA Panama
PG Papua Nowa Gwinea
PY Paragwaj
PE Peru
PN Pitcairn
PF Polinezja Francuska
PL Polska
GS Południowa Georgia i Południowe Wyspy Sandwich
PT Portugalia
CZ Republika Czeska
KR Republika Korei
ZA Republika Południowej Afryki
CF Republika Środkowoafrykańska
RU Rosja
RO Rumunia
RW Ruanda
KN St. Kitts i Nevis
LC St. Lucia
PM St. Pierre i Miquelon
VC St. Vincent i Grenadyny
SV Salwador
AS Samoa Amerykańskie
WS Samoa
SM San Marino
SN Senegal
XS Serbia
SC Seszele
SL Sierra Leone
SG Singapur
SK Słowacja
SI Słowenia
SO Somalia
LK Sri Lanka
US Stany Zjednoczone Ameryki [włącznie z Portoryko (PR)]
SD Sudan
SR Surinam
SZ Suazi
SY Syria
SE Szwecja
CH Szwajcaria
SH Święta Helena
TJ Tadżykistan
TH Tajlandia
TW Tajwan
TZ Tanzania
TG Togo
TK Tokelau
TO Tonga
TT Trynidad i Tobago
TN Tunezja
TR Turcja
TM Turkmenistan
TC Turks i Caicos
TV Tuvalu
UG Uganda
UA Ukraina
UY Urugwaj
UZ Uzbekistan
VU Vanuatu
WF Wallis i Futuna
VA Watykan
VE Wenezuela
HU Węgry
GB Wielka Brytania
VN Wietnam
IT Włochy
TL Wschodni Timor
CI Wybrzeże Kości Słoniowej
BV Wyspa Bouveta
CX Wyspa Bożego Narodzenia
CK Wyspy Cooka
VI Wyspy Dziewicze - USA
VG Wyspy Dziewicze - Wielka Brytania
HM Wyspy Heard i McDonald
CC Wyspy Kokosowe (Keelinga)
MH Wyspy Marshalla
FO Wyspy Owcze
ST Wyspy Św. Tomasza i Książęca
ZM Zambia
CV Zielony Przylądek
ZW Zimbabwe
AE Zjednoczone Emiraty Arabskie
Aneks "H" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Lista kodów towarów wg Scalonej Nomenklatury CN, dla których do 31 marca 2006 r.
podanie masy netto jest fakultatywne
0105 11 11
0105 11 19
0105 11 91
0105 11 99
0105 12 00
0105 19 20
0105 19 90
0407 00 11
2202 10 00
2202 90 10
2202 90 91
2202 90 95
2202 90 99
2203 00 01
2203 00 09
2203 00 10
2204 10 11
2204 10 19
2204 10 91
2204 10 99
2204 21 10
2204 21 11
2204 21 12
2204 21 13
2204 21 17
2204 21 18
2204 21 19
2204 21 22
2204 21 23
2204 21 24
2204 21 26
2204 21 27
2204 21 28
2204 21 32
2204 21 34
2204 21 36
2204 21 37
2204 21 38
2204 21 42
2204 21 43
2204 21 44
2204 21 46
2204 21 47
2204 21 48
2204 21 62
2204 21 66
2204 21 67
2204 21 68
2204 21 69
2204 21 71
2204 21 74
2204 21 76
2204 21 77
2204 21 78
2204 21 79
2204 21 80
2204 21 81
2204 21 82
2204 21 83
2204 21 84
2204 21 85
2204 21 87
2204 21 88
2204 21 89
2204 21 91
2204 21 92
2204 21 94
2204 21 95
2204 21 96
2204 21 98
2204 21 99
2204 29 10
2204 29 11
2204 29 12
2204 29 13
2204 29 17
2204 29 18
2204 29 42
2204 29 43
2204 29 44
2204 29 46
2204 29 47
2204 29 48
2204 29 58
2204 29 62
2204 29 64
2204 29 65
2204 29 71
2204 29 72
2204 29 75
2204 29 77
2204 29 78
2204 29 82
2204 29 83
2204 29 84
2204 29 87
2204 29 88
2204 29 89
2204 29 91
2204 29 92
2204 29 94
2204 29 95
2204 29 96
2204 29 98
2204 29 99
2205 10 10
2205 10 90
2205 90 10
2205 90 90
2206 00 10
2206 00 31
2206 00 39
2206 00 51
2206 00 59
2206 00 81
2207 10 00
2207 20 00
2209 00 99
2716 00 00
3702 51 00
3702 53 00
3702 54 10
3702 54 90
5701 10 10
5701 10 90
5701 90 10
5701 90 90
5702 20 00
5702 31 10
5702 31 80
5702 32 10
5702 32 90
5702 39 00
5702 41 00
5702 42 00
5702 49 00
5702 51 00
5702 52 10
5702 52 90
5702 59 00
5702 91 00
5702 92 10
5702 92 90
5702 99 00
5703 10 00
5703 20 11
5703 20 19
5703 20 91
5703 20 99
5703 30 11
5703 30 19
5703 30 81
5703 30 89
5703 90 10
5703 90 90
5704 10 00
5704 90 00
5705 00 10
5705 00 30
5705 00 90
6101 10 10
6101 10 90
6101 20 10
6101 20 90
6101 30 10
6101 30 90
6101 90 10
6101 90 90
6102 10 10
6102 10 90
6102 20 10
6102 20 90
6102 30 10
6102 30 90
6102 90 10
6102 90 90
6103 11 00
6103 12 00
6103 19 00
6103 21 00
6103 22 00
6103 23 00
6103 29 00
6103 31 00
6103 32 00
6103 33 00
6103 39 00
6103 41 00
6103 42 00
6103 43 00
6103 49 00
6104 11 00
6104 12 00
6104 13 00
6104 19 00
6104 21 00
6104 22 00
6104 23 00
6104 29 00
6104 31 00
6104 32 00
6104 33 00
6104 39 00
6104 41 00
6104 42 00
6104 43 00
6104 44 00
6104 49 00
6104 51 00
6104 52 00
6104 53 00
6104 59 00
6104 61 00
6104 62 00
6104 63 00
6104 69 00
6105 10 00
6105 20 10
6105 20 90
6105 90 10
6105 90 90
6106 10 00
6106 20 00
6106 90 10
6106 90 30
6106 90 50
6106 90 90
6107 11 00
6107 12 00
6107 19 00
6107 21 00
6107 22 00
6107 29 00
6107 91 00
6107 92 00
6107 99 00
6108 11 00
6108 19 00
6108 21 00
6108 22 00
6108 29 00
6108 31 00
6108 32 00
6108 39 00
6108 91 00
6108 92 00
6108 99 00
6109 10 00
6109 90 10
6109 90 30
6109 90 90
6110 11 10
6110 11 30
6110 11 90
6110 12 10
6110 12 90
6110 19 10
6110 19 90
6110 20 10
6110 20 91
6110 20 99
6110 30 10
6110 30 91
6110 30 99
6110 90 10
6110 90 90
6112 11 00
6112 12 00
6112 19 00
6112 31 10
6112 31 90
6112 39 10
6112 39 90
6112 41 10
6112 41 90
6112 49 10
6112 49 90
6115 11 00
6115 12 00
6115 19 00
6210 20 00
6210 30 00
6211 11 00
6211 12 00
6211 20 00
6211 32 31
6211 32 41
6211 32 42
6211 33 31
6211 33 41
6211 33 42
6211 42 31
6211 42 41
6211 42 42
6211 43 31
6211 43 41
6211 43 42
6212 10 10
6212 10 90
6212 20 00
6212 30 00
6401 10 10
6401 10 90
6401 91 00
6401 92 10
6401 92 90
6401 99 00
6402 12 10
6402 12 90
6402 19 00
6402 20 00
6402 30 00
6402 91 00
6402 99 10
6402 99 31
6402 99 39
6402 99 50
6402 99 91
6402 99 93
6402 99 96
6402 99 98
6403 12 00
6403 19 00
6403 20 00
6403 30 00
6403 40 00
6403 51 11
6403 51 15
6403 51 19
6403 51 91
6403 51 95
6403 51 99
6403 59 11
6403 59 31
6403 59 35
6403 59 39
6403 59 50
6403 59 91
6403 59 95
6403 59 99
6403 91 11
6403 91 13
6403 91 16
6403 91 18
6403 91 91
6403 91 93
6403 91 96
6403 91 98
6403 99 11
6403 99 31
6403 99 33
6403 99 36
6403 99 38
6403 99 50
6403 99 91
6403 99 93
6403 99 96
6403 99 98
6404 11 00
6404 19 10
6404 19 90
6404 20 10
6404 20 90
6405 10 00
6405 20 10
6405 20 91
6405 20 99
6405 90 10
6405 90 90
7101 10 00
7101 21 00
7101 22 00
7103 91 00
7103 99 00
7104 10 00
7104 20 00
7104 90 00
7105 10 00
7105 90 00
7106 10 00
7106 91 10
7106 91 90
7106 92 20
7106 92 80
7108 11 00
7108 12 00
7108 13 10
7108 13 80
7108 20 00
7110 11 00
7110 19 10
7110 19 80
7110 21 00
7110 29 00
7110 31 00
7110 39 00
7110 41 00
7110 49 00
7116 10 00
7116 20 11
7116 20 19
7116 20 90
8504 10 80
8504 10 20
8504 10 80
8504 21 00
8504 22 10
8504 22 90
8504 23 00
8504 31 80
8504 31 21
8504 31 29
8504 31 80
8504 32 80
8504 32 20
8504 32 80
8504 33 00
8504 34 00
8504 40 30
8504 40 40
8504 40 55
8518 21 00
8518 22 00
8518 29 30
8518 29 95
8539 10 00
8539 21 30
8539 21 92
8539 21 98
8539 22 10
8539 29 30
8539 29 92
8539 29 98
8539 31 10
8539 31 90
8539 32 10
8539 32 50
8539 32 90
8539 39 00
8539 41 00
8539 49 10
8539 49 30
8540 11 11
8540 11 13
8540 11 15
8540 11 19
8540 11 91
8540 11 99
8540 12 00
8540 20 10
8540 20 80
8540 40 00
8540 50 00
8540 71 00
8540 72 00
8540 79 00
8540 81 00
8540 89 00
8542 21 01
8542 21 05
8542 21 11
8542 21 13
8542 21 15
8542 21 17
8542 21 20
8542 21 25
8542 21 31
8542 21 33
8542 21 35
8542 21 37
8542 21 39
8542 21 45
8542 21 50
8542 21 69
8542 21 71
8542 21 73
8542 21 81
8542 21 83
8542 21 85
8542 21 99
8542 29 10
8542 29 20
8542 29 90
8903 91 10
8903 91 92
8903 91 99
8903 92 10
8903 92 91
8903 92 99
8903 99 10
8903 99 91
8903 99 99
9001 30 00
9001 40 20
9001 40 41
9001 40 49
9001 40 80
9001 50 20
9001 50 41
9001 50 49
9001 50 80
9003 11 00
9003 19 10
9003 19 30
9003 19 90
9006 53 10
9006 53 90
9202 10 10
9202 10 90
9202 90 30
9202 90 80
9204 10 00
9204 20 00
9205 10 00
9207 90 10
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.2005.257.2154 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zm.: rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. |
Data aktu: | 20/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 28/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2006, 01/04/2006 |