UMOWA NR ....
o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"
zawarta w dniu ............ 200..... r. w ....................
między:
Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą
w Warszawie,
al. Jana Pawła II nr 70, zwaną dalej "Agencją",
reprezentowaną przez:
.............................................................,
na podstawie załączonej do umowy kopii pełnomocnictwa
okazanego przy podpisaniu umowy
a
..............................................................
..............................................................
zamieszkałym(-ą)/z siedzibą1) w
..............................................................
NIP .........................................................
PESEL2) .....................................................
legitymującym(-ą) się: ......................................
(seria i numer dokumentu tożsamości)
REGON1) ....................................................,
zwanym(-ą) dalej "Beneficjentem",
reprezentowanym(-ą) przez:1)
..............................................................
..............................................................
na podstawie załączonego do umowy pełnomocnictwa3).
§ 1
Użyte w umowie określenia oznaczają:
§ 2
Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją projektu w ramach Programu i Uzupełnienia Programu w zakresie:
§ 3
1. Agencja udzieli Beneficjentowi, na podstawie złożonego
wniosku o dofinansowanie realizacji projektu o znaku ......
i na warunkach określonych w umowie, pomocy w wysokości
..... zł (słownie złotych .............), jednak nie więcej
niż ... %4) poniesionych kosztów kwalifikowalnych projektu.
2. Pomoc będzie przekazana jednorazowo - w wysokości, o której
mowa w ust. 1 / w .... transzach:1)
1) pierwsza transza w wysokości ..... zł (słownie złotych:
...............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych
kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;
2) druga transza w wysokości ......... zł (słownie złotych:
...............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych
kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;
3) trzecia transza w wysokości ....... zł (słownie złotych:
............) i nie więcej niż ...... %4) poniesionych
kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;
4) czwarta transza w wysokości ..... zł (słownie złotych:
............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych
kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu.
3. W przypadku wystąpienia opóźnienia w otrzymaniu przez
Agencję środków finansowych na wypłatę pomocy, Agencja
dokona wypłaty bezzwłocznie po otrzymaniu tych środków.
§ 4
1. Beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektu: .......
...........................................................
..........................................................,
którego celem jest: .......................................
...........................................................
2. Projekt zostanie zrealizowany w ...........................
...........................................................
(województwo, powiat, gmina, kod pocztowy, miejscowość,
ulica, nr domu / nr lokalu / nr działki)
3. Beneficjent może rozpocząć realizację projektu z dniem
podpisania umowy. Beneficjent zrealizuje projekt w jednym
etapie / ... etapach1).
4. Realizacja projektu lub jego etapu obejmuje:
1) wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem
rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;
2) udokumentowanie wykonania robót, dostaw i usług oraz
uzyskanie zaświadczeń, opinii, pozwoleń, postanowień i
innych decyzji wymaganych na podstawie przepisów
dotyczących podjęcia i prowadzenia działalności w
zakresie objętym projektem, związanych z realizacją tego
projektu;
3) poniesienie kosztów kwalifikowalnych;
4) zamontowanie i uruchomienie maszyn i urządzeń.
§ 5
1. Beneficjent zobowiązuje się do wypełnienia zobowiązań określonych w Programie i Uzupełnieniu Programu, w tym do:1)
1) nieprzenoszenia prawa własności lub posiadania nabytych dóbr, wyremontowanych, wybudowanych lub zmodernizowanych budynków lub budowli oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem w ramach środków z pomocy przyznanej na podstawie umowy
- w okresie realizacji projektu oraz przed upływem 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);
2) wykonywania działalności, której służyła realizacja projektu lub której wykonywanie stanowiło warunek przyznania pomocy, bez zmiany miejsca wykonywania tej działalności
- w okresie realizacji projektu oraz przed upływem 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);
3) spełnienia minimalnych standardów sanitarnych, weterynaryjnych, w zakresie ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt po zakończeniu realizacji projektu;6)
4) spełnienia minimalnych standardów sanitarnych i weterynaryjnych po zakończeniu realizacji projektu;7)
5) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce pochodzące wyłącznie z państw członkowskich Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem pkt 6;
6) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce z państw trzecich, w ilości nieprzekraczającej zadeklarowanego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu udziału tych surowców w całości przetwarzanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym);8)
7) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % przetwarzanego surowca (w ujęciu wartościowym);9)
8) wykorzystywania w procesie przetwórczym przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, w co najmniej 50 % (w ujęciu wartościowym), wstępnie przetworzonych produktów rolnych, nabytych na podstawie umów zawartych na okres co najmniej roku z podmiotami, które pozyskiwały surowce do ich produkcji na podstawie umów z producentami rolnymi;10)
9) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % pozyskiwanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym);11)
10) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów zawartych na okres co najmniej roku z producentami rolnymi lub podmiotami, które pozyskiwały surowce na podstawie umów z producentami rolnymi, w wysokości co najmniej 50 % mocy przechowalniczych zakładu;12)
11) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w produkty rolne - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % nabywanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym), przeznaczonych do sprzedaży;13)
12) zaprzestania wykonywania działalności w dotychczas posiadanych obiektach i podjęcia produkcji w ramach nowej inwestycji oraz kontynuowania produkcji w tym samym przedmiocie w przypadku gdy projekt związany jest z przeniesieniem już istniejącego zakładu;
13) zamieszczenia w miejscu realizacji inwestycji tablicy informującej o jej finansowaniu ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych (Dz. Urz. UE L 130 z 31.05.2000), udostępnionej przez Agencję;14)
14) umożliwienia dokonania przez Agencję lub inne upoważnione do tego podmioty krajowe i Unii Europejskiej audytów i kontroli dokumentów lub audytów i kontroli w miejscu realizacji projektu (wizytacji terenowej) w okresie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);
15) przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją projektu w okresie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);
16) złożenia, wraz z wnioskiem o płatność końcową5), sprawozdania z realizacji projektu.
2. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez Beneficjenta zobowiązań, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, są decyzje lub opinie organów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz Inspekcji Weterynaryjnej lub Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
§ 6
1. Beneficjent, w przypadku którego udział środków publicznych w koszcie zadania realizowanego w ramach projektu przekracza równowartość w złotych kwoty 100.000 euro15), zobowiązuje się do przeprowadzenia postępowania ofertowego na realizację tego zadania poprzez zamieszczenie ogłoszenia o prowadzonym postępowaniu, w którym:
1) zaprasza podmioty zainteresowane realizacją zadania do składania ofert
albo
2) zaprasza do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, w sytuacji gdy przed złożeniem ofert zamierza prowadzić negocjacje z wykonawcami, przy czym:
a) negocjuje warunki umowy z wybranymi przez siebie wykonawcami, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu,
b) zaprasza ich do składania ofert.
2. W ramach postępowania, o którym mowa w ust. 1, Beneficjent zobowiązuje się do:
1) przekazania ogłoszenia o prowadzonym postępowaniu do Agencji w celu umieszczenia go na stronie internetowej Agencji;
2) zamieszczenia ogłoszenia, o którym mowa w pkt 1, na swojej stronie internetowej16), w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim oraz w swojej siedzibie w miejscu publicznie dostępnym, niezwłocznie po jego przekazaniu do Agencji;
3) przyjmowania i otwarcia ofert lub wniosków17) w terminie i miejscu określonym w ogłoszeniu oraz przyjmowania i otwarcia ofert w terminie i miejscu określonym w zaproszeniu do składania ofert17);
4) otwarcia ofert w sposób jawny, które następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia. Beneficjent nie może zapoznać się z zawartością ofert przed upływem terminu do ich składania (pozostają one zamknięte do czasu upływu terminu wskazanego w ogłoszeniu lub zaproszeniu do składania ofert); podczas otwarcia ofert Beneficjent poda nazwy i adresy oferentów, informacje dotyczące ceny i terminu wykonania zadania oraz umożliwi wszystkim zainteresowanym zapoznanie się ze zgłoszonymi ofertami, z zastrzeżeniem pkt 7;
5) niedyskryminowania lub niepreferowania któregokolwiek z oferentów; wszystkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z postępowaniem, Beneficjent przekazuje wykonawcom na równych zasadach; nie jest możliwe pozostawienie oferty któregokolwiek z oferentów, która wpłynęła w terminie, bez rozpoznania; nie można również stosować sposobu składania ofert, który utrudniałby równy dostęp oferentów do zadania, w szczególności nakazania składania ofert wyłącznie drogą elektroniczną;
6) stosowania oznaczenia towarów lub usług niewprowadzającego w błąd oraz określenia przedmiotu zadania lub warunków udziału w postępowaniu w sposób nieutrudniający uczciwej konkurencji, w szczególności przez niewskazywanie znaków towarowych i dopuszczenie możliwości składania ofert równoważnych;
7) nieujawniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oferenta w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli oferent, nie później niż w terminie składania ofert, zastrzegł, że nie mogą one być udostępniane;
8) powiadomienia wszystkich oferentów o wyborze oferty najkorzystniejszej;
9) zawarcia umowy z wykonawcą, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą.
3. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres zamawiającego;
2) określenie przedmiotu oraz zakresu lub wielkości zadania, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;
3) termin wykonania zamówienia;
4) miejsce i termin składania ofert lub wniosków17) o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
5) miejsce i termin otwarcia ofert lub wniosków17) o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
6) opis warunków udziału w postępowaniu;
7) kryteria oceny ofert.
4. Termin, o którym mowa w ust. 3 pkt 4:
1) w przypadku gdy oferty są składane w odpowiedzi na ogłoszenie zawierające zaproszenie do składania ofert, nie może być krótszy niż 30 dni od dnia publikacji ogłoszenia w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim;
2) w przypadku gdy przed złożeniem ofert Beneficjent zamierza prowadzić negocjacje z wykonawcami:
a) dla wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie może być krótszy niż 30 dni kalendarzowych od dnia publikacji ogłoszenia w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim,
b) dla ofert, które składane będą po negocjacjach w odpowiedzi na zaproszenie Beneficjenta, nie może być krótszy niż 15 dni od dnia przekazania zaproszenia.
5. Beneficjent zobowiązuje się do udokumentowania przeprowadzenia postępowania i czynności z nim związanych, o których mowa w ust. 1 i 2.
§ 7
1. Beneficjent zobowiązuje się złożyć osobiście wniosek o płatność wraz z dokumentami, o których mowa w załączniku nr 2 do umowy, w oddziale regionalnym - po zakończeniu realizacji projektu w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r., na formularzu, którego wzór jest określony w przepisach w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń / wnioski o płatność wraz z dokumentami, o których mowa w załączniku nr 2 do umowy, na formularzu, którego wzór jest określony w przepisach w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń, w następujących terminach:1)
1) po zakończeniu realizacji pierwszego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;
2) po zakończeniu realizacji drugiego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;
3) po zakończeniu realizacji trzeciego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;
4) po zakończeniu realizacji całości projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.
2. Postanowienia ust. 1 stosuje się również w przypadku składania wniosku o płatność przez osoby reprezentujące Beneficjenta będącego osobą prawną lub przez pełnomocnika Beneficjenta.
3. Składane wraz z wnioskiem o płatność oryginały faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej oraz oznaczone datą wyciągi bankowe lub przelewy bankowe dokumentujące operacje na rachunku, z którego dokonano płatności, lub inne dowody zapłaty po wykonaniu ich kopii zostaną zwrócone Beneficjentowi. Oryginały faktur i dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej zostaną ponadto oznaczone adnotacją "Przedstawiono do refundacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"".
§ 8
1) nie podlega wykluczeniu od możliwości otrzymania pomocy w ramach umowy stosownie do art. 30d ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.);
2) nie korzysta i nie będzie korzystał z innych środków publicznych przyznanych w związku z realizacją projektu określonego w umowie.
§ 9
1. Przy obliczaniu wysokości pomocy przysługującej Beneficjentowi poszczególne koszty kwalifikowalne projektu będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionych kosztów, jednak nie wyższej niż wykazana w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, ulegną zmianie o nie więcej niż 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy koszty te będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionej.
3. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, ulegną zmianie o więcej niż 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy uwzględniane będą koszty w wysokości faktycznie poniesionej, jeżeli Agencja na podstawie pisemnych wyjaśnień Beneficjenta uzna za zasadne przyczyny dokonania tych zmian.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, ogólna kwota pomocy określona w § 3 ust. 1 nie może zostać zwiększona.
5. Przy obliczaniu wysokości pomocy przysługującej Beneficjentowi koszty:
1) których pokrycie nie zostało wykazane w zestawieniu zrealizowanych płatności, przedstawiającym faktycznie poniesione koszty kwalifikowalne, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 5, sporządzonym na formularzu udostępnionym przez Agencję,
2) które zostały pokryte w formie płatności gotówkowej lub przy użyciu elektronicznego środka płatniczego
- nie będą uwzględniane jako koszty kwalifikowalne projektu.
§ 10
1. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w przypadku nierozpoczęcia realizacji projektu do końca terminu do złożenia wniosku o płatność / pierwszego wniosku o płatność1), o którym mowa w § 7 ust. 1, lub odstąpienia od realizacji projektu.
2. Agencja odmawia wypłaty całości albo części pomocy w przypadku stwierdzenia, na etapie rozpatrywania wniosku o płatność, niezgodności realizacji projektu z Programem, Uzupełnieniem Programu lub umową, w szczególności stwierdzenia jednej z następujących okoliczności:
1) rozpoczęcia realizacji projektu przed zawarciem umowy;
2) dokonania zmian co do zakresu zadań zrealizowanych w ramach projektu lub jego etapu, określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem § 12;
3) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania poniesionych wydatków na realizację projektu lub jego etapu;
4) niezłożenia zabezpieczenia dodatkowego na zasadach określonych w § 14;
5) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania zakresu oraz prawidłowości wykonania zrealizowanych zadań;
6) wykorzystania środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych:
a) niezgodnie z przeznaczeniem,
b) bez zachowania procedur, o których mowa w art. 30 pkt 2 tej ustawy,
c) pobrania ich w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości;
7) zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych oraz zobowiązań z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;
8) złożenia podrobionych, przerobionych, stwierdzających nieprawdę lub nierzetelnych dokumentów mających istotny wpływ na przyznanie lub wypłatę pomocy;
9) niespełnienia co najmniej jednego z zobowiązań, o których mowa w § 5 ust. 1 oraz § 6 ust. 1, 2 i 5;
10) niezgodności ze stanem faktycznym co najmniej jednego z oświadczeń, o których mowa w § 8;
11) nieosiągnięcia celu realizacji projektu;
12) niezatwierdzenia sporządzonego przez Beneficjenta sprawozdania końcowego z realizacji projektu.
3. Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu wypłaconej pomocy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia wypłacenia przez Agencję pomocy na rzecz Beneficjenta, w przypadku wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1, 4, 6, 8-12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie.
4. Beneficjent może zachować prawo do części pomocy pomimo wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1, 9, 10 i 12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) został osiągnięty i zachowany cel projektu;
2) na podstawie przedłożonej dokumentacji można stwierdzić zgodność zrealizowanej części projektu z umową.
5. Agencja niezwłocznie informuje Beneficjenta, w formie pisemnej, o odmowie wypłaty całości albo części pomocy.
§ 11
W przypadku:
- w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty, na rachunek Agencji podany w tym wezwaniu.
§ 12
1. Umowa może zostać zmieniona na wniosek każdej ze stron, z tym że zmiana ta nie może powodować zwiększenia ogólnej kwoty pomocy określonej w § 3 ust. 1 i zmiany celu projektu.
2. Zmiana umowy wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Umowa nie wymaga dokonania zmiany w przypadku zmian wysokości kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 1 i 3.
4. Zmiana umowy jest wymagana w przypadku:
1) dokonania zmian w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, związanych ze:
a) zmniejszeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych w ramach jednego z etapów i zwiększeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych lub ich zakresu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny został obniżony,
b) zwiększeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych w ramach jednego z etapów i zmniejszeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych lub ich zakresu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej na 40 dni kalendarzowych przed upływem terminu do złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny ma zostać zwiększony; w przypadku niedotrzymania tego terminu wypłata pomocy zostanie dokonana do wysokości przewidzianej w umowie dla poszczególnych transz;18)
2) dokonania zmian zakresu rzeczowego projektu w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;
3) zmniejszenia wysokości kosztów kwalifikowalnych w wyniku przeprowadzonego postępowania, o którym mowa w § 6 ust. 1.
5. Wniosek o dokonanie zmian dotyczących terminów złożenia wniosków o płatność Beneficjent zgłasza najpóźniej na 40 dni kalendarzowych przed upływem terminu określonego w § 7 ust. 1.
6. W przypadku niewykonania co najmniej jednego z zobowiązań wymienionych w § 5 ust. 1 i 3 oraz § 6 ust. 1, 2 i 5 z powodu zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej, określonych w załączniku nr 9 do Uzupełnienia Programu, Beneficjent może zostać całkowicie lub częściowo zwolniony przez Agencję z wykonania tego zobowiązania lub za zgodą Agencji może ulec zmianie termin jego wykonania.
7. Zwolnienie z wykonania co najmniej jednego z zobowiązań lub zmiana terminu wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 6, może nastąpić na pisemny wniosek Beneficjenta złożony w oddziale regionalnym w terminie 30 dni roboczych od dnia zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej lub od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku.
§ 13
1. Zabezpieczeniem należytego wykonania przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu przekazanym przez Agencję wraz z projektem umowy.
2. Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, są składane przez Beneficjenta w oddziale regionalnym w dniu zawarcia umowy i podpisywane w obecności upoważnionego pracownika Agencji.
3. W przypadku wypełnienia przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie Agencja zwraca Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, po upływie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej5) przez Agencję.
4. Agencja zwraca niezwłocznie Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, w przypadku:
1) rozwiązania umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;
2) odmowy wypłaty całości pomocy;
3) zwrotu przez Beneficjenta całości otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.
§ 14
1. W przypadku realizacji projektu w więcej niż jednym etapie Beneficjent zobowiązuje się do ustanowienia, oprócz zabezpieczenia, o którym mowa w § 13 ust. 1, dodatkowego zabezpieczenia wykonania umowy, w formie:
1) gwarancji bankowej albo
2) gwarancji ubezpieczeniowej.
2. Dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia składany jest przez Beneficjenta w oddziale regionalnym:
1) w dniu złożenia pierwszego wniosku o płatność albo
2) w dniu złożenia każdego z wniosków o płatność, z wyłączeniem ostatniego wniosku o płatność.
3. Dodatkowe zabezpieczenie powinno w szczególności:
1) zawierać termin obowiązywania obejmujący okres od dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność do dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5),19) albo zawierać termin obowiązywania obejmujący okres od dnia złożenia wniosku o płatność dla danego etapu realizacji projektu do dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5),20);
2) być ustanowione w kwocie przyznanej pomocy określonej w § 3 ust. 119) albo być ustanowione w kwocie będącej sumą kwot dotychczas wypłaconej pomocy oraz wnioskowanej do refundacji danym wnioskiem o płatność20);
3) być zobowiązaniem bezwarunkowym, nieodwołalnym i płatnym na pierwsze żądanie Agencji21).
4. Agencja zwróci niezwłocznie Beneficjentowi dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia w przypadku:
1) rozwiązania umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;
2) odmowy wypłaty całości pomocy;
3) upływu terminu, na który dodatkowe zabezpieczenie zostało ustanowione.
§ 15
1) Beneficjenta na adres: ................................;
2) Agencję na adres: .......................................
4. W przypadku niepowiadomienia przez Beneficjenta oddziału regionalnego o zmianie swoich danych zawartych w umowie wszelką korespondencję wysyłaną przez Agencję zgodnie z posiadanymi przez nią danymi strony uznają za doręczoną.
§ 16
W sprawach nieuregulowanych umową mają w szczególności zastosowanie przepisy:
§ 17
Umowa została sporządzona w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Beneficjent, dwa otrzymuje Agencja.
.............. ..................
AGENCJA BENEFICJENT
______
1) Niepotrzebne skreślić.
2) Wypełnia się w przypadku osoby, której nadano numer PESEL.
3) Jeżeli dotyczy.
4) 50 % kosztów kwalifikowalnych projektu, a w przypadku zakładu prowadzącego działalność w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw, w którym przetwarzane są surowce z państw trzecich - 50 % kosztów kwalifikowalnych pomniejszonych o zadeklarowany udział surowców pochodzących z państw trzecich w całości przetwarzanych produktów rolnych.
5) Jest to ostatnia płatność w ramach projektu.
6) Dotyczy nowo utworzonych zakładów (w tym jeżeli projekt jest związany z przeniesieniem istniejącego zakładu).
7) Dotyczy zakładów przetwórstwa mleka i mięsa, które zostały objęte okresami przejściowymi.
8) Dotyczy zakładów, które wykonują działalność w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw oraz produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich i ryb, zaopatrujących się w surowce pochodzące z państw trzecich.
9) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest przetwórstwo produktów rolnych, z wyłączeniem podmiotów zajmujących się przetwórstwem miodu i organizacji spółdzielni mleczarskich.
10) Dotyczy zakładów zajmujących się przetwórstwem wstępnie przetworzonych produktów rolnych.
11) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest pakowanie jaj.
12) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest usługowe zamrażanie i przechowywanie produktów rolnych.
13) Dotyczy zakładów zajmujących się handlem hurtowym produktami rolnymi.
14) W przypadku projektów, dla których całkowity koszt realizacji wynosi co najmniej 3.000.000 euro, przeliczanych na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego za miesiąc poprzedzający miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".
15) Równowartość liczona według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".
16) Dotyczy Beneficjentów posiadających stronę internetową.
17) W przypadku gdy Beneficjent przed złożeniem ofert negocjuje z wybranymi przez siebie wykonawcami, spełniającymi warunki udziału w postępowaniu, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
18) Dotyczy projektów, dla których pomoc będzie przekazywana w transzach.
19) W przypadku złożenia dodatkowego zabezpieczenia w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 1.
20) W przypadku złożenia dodatkowego zabezpieczenia w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 2.
21) Dotyczy jedynie zobowiązania, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 1.
Załączniki do umowy nr ...... o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"
Załącznik nr 1
Zestawienie rzeczowo-finansowe projektu
Lp. | Wyszczególnienie zakresu rzeczowego | Mierniki rzeczowe | Koszty kwalifikowalne projektu | |||||
jednostka miary | ilość, liczba | ogółem | w tym: | |||||
I etap | II etap | III etap | IV etap | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
I | Koszty inwestycyjne (Ki): | |||||||
A* | ||||||||
1** | ||||||||
2 | ||||||||
... | ||||||||
Suma A | ||||||||
B* | ||||||||
1** | ||||||||
2 | ||||||||
... | ||||||||
Suma B | ||||||||
...* | ||||||||
1** | ||||||||
2 | ||||||||
... | ||||||||
Suma ... | ||||||||
Suma kosztów inwestycyjnych (Ki) | ||||||||
II | Koszty ogólne (Ko) | |||||||
Limit Ko dla projektu | ||||||||
1 | ||||||||
2 | ||||||||
... | ||||||||
Suma kosztów ogólnych (Ko) | ||||||||
III | Suma kosztów kwalifikowalnych projektu (Ki + Ko) |
* Zadanie lub grupa zadań realizowanych w ramach projektu.
** Zadanie lub dostawa/robota/usługa realizowana w ramach zadania.
Załącznik nr 2
DOKUMENTY, KTÓRE NALEŻY DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU O PŁATNOŚĆ:
- kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub pracownika Agencji;
______
1) Jeżeli dotyczy.
2) Dotyczy osób prawnych.
3) Dotyczy Beneficjentów zajmujących się przetwórstwem wstępnie przetworzonych artykułów rolnych, nabywanych od podmiotów, które pozyskiwały surowiec do ich produkcji na podstawie umów z producentami rolnymi.
4) W przypadku gdy udział środków publicznych w koszcie zadania realizowanego w ramach projektu przekracza równowartość w zł kwoty 100.000 euro przeliczanych na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.2005.250.2108 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zm.: rozporządzenie w sprawie wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych". |
Data aktu: | 30/11/2005 |
Data ogłoszenia: | 21/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 21/12/2005 |