Wzór sprawozdania o wielkościach wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów, osiągniętych wielkościach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych oraz wpływach z opłat produktowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 21 listopada 2005 r.
w sprawie wzoru sprawozdania o wielkościach wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów, osiągniętych wielkościach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych oraz wpływach z opłat produktowych

Na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wzór sprawozdania o wielkościach wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów, osiągniętych wielkościach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych oraz wpływach z opłat produktowych, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie wzoru sprawozdania o wielkościach wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów, osiągniętych wielkościach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych oraz wpływach z opłat produktowych (Dz. U. Nr 232, poz. 2342).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 220, poz. 1899).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 291, Nr 175, poz. 1458 i Nr 180, poz. 1495.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR
Marszałek Województwa

.....................

Sprawozdanie OŚ-OP2

o wielkościach wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów, osiągniętych wielkościach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i

Adresat:

1) Minister Środowiska

2) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i

Gospodarki Wodnej

po użytkowych oraz wpływach z opłat produktowych

za ..... rok

Przekazać w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy

Dział 1. Masa lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów oraz osiągnięty poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych

1.1. Opakowania

Lp. Rodzaj opakowania, z którego powstał odpad Masa wprowadzonych na rynek opakowań

w kg:

Masa odpadów poddanych recyklingowi w kg: Osiągnięty poziom recyklingu w % Różnica pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem recyklingu w kg
ogółem wielomateriałowych podlegających obowiązkowi recyklingu
ogółem faktycznie poddane w roku sprawozdawczym
0 1 2 3 4 5 6 7 8
1
2

1.2. Produkty

Lp. Rodzaj produktu, z którego powstał odpad Symbol PKWiU Jednostka miary Masa lub ilość wprowadzonych na rynek produktów: Masa lub ilość odpadów poddanych: Osiągnięty poziom: Różnica pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem:
ogółem podlegających obowiązkowi odzysku podlegających obowiązkowi recyklingu odzyskowi: recyklingowi: odzysku w % recyklingu w % odzysku recyklingu
ogółem faktycznie poddane w roku sprawozdawczym ogółem faktycznie poddane w roku sprawozdawczym
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1
2

Dział 2. Wpływy z opłaty produktowej

Lp. Rodzaj opakowania lub produktu, z którego powstał odpad Symbol PKWiU Kwota wpłaconej opłaty produktowej

w zł

Kwota wpłaconej zaległej opłaty produktowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz dodatkowej opłaty produktowej, w zł
ogółem z tego dla: ogółem w tym odsetki
odzysku recyklingu
0 1 2 3 4 5 6 7
Razem:

.......................... ...................... .........................

(imię, nazwisko, telefon, (miejscowość, data) (marszałek województwa)

e-mail osoby, która

sporządziła sprawozdanie)

Objaśnienia:

W sprawozdaniu należy podawać odpowiednio z dokładnością do:

1) 1 kg - masę opakowań lub produktów;

2) 10 groszy - wpłaconą opłatę produktową;

3) 0,01 % - osiągniętą wielkość odzysku i recyklingu w %.

Dział 1

1.1. Opakowania

1. Rodzaj opakowania, z którego powstał odpad (kolumna 1) - należy podać zgodnie z rodzajami opakowań wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.). W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach wielomateriałowych, jako rodzaj opakowania, z którego powstał odpad, należy podać rodzaj materiału, którego zawartość w masie opakowania wielomateriałowego jest największa. Jako poszczególny rodzaj opakowania należy traktować rodzaje opakowań, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje opakowań, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4 do ustawy i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

2. Masa wprowadzonych na rynek opakowań ogółem (kolumna 2) - należy podać łączną masę wprowadzonych na rynek krajowy opakowań z podziałem na poszczególne ich rodzaje, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, w danym roku sprawozdawczym.

3. Masa wprowadzonych na rynek opakowań wielomateriałowych (kolumna 3) - należy podać masę opakowań wielomateriałowych wprowadzonych na rynek krajowy, uwzględnionych w masie danego rodzaju opakowania, w danym roku sprawozdawczym.

4. Masa wprowadzonych na rynek opakowań podlegających obowiązkowi recyklingu (kolumna 4) - należy podać masę opakowań z podziałem na poszczególne ich rodzaje, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych. W kolumnie tej nie uwzględnia się opakowań, których wprowadzenie na rynek nie powoduje powstania obowiązku recyklingu odpadów opakowaniowych z nich powstających, na przykład: produkty w opakowaniach wyeksportowane lub wywiezione z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy przez pośrednika; produkty w opakowaniach zaimportowane lub wprowadzone na terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia, które następnie zostały wyeksportowane lub dokonano ich wewnątrzwspólnotowej dostawy. Nie uwzględnia się w tej kolumnie opakowań mających bezpośredni kontakt z produktami leczniczymi określonymi w przepisach ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.), opakowań po środkach niebezpiecznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638, z późn. zm.) oraz palet drewnianych.

5. Masa odpadów poddanych recyklingowi ogółem (kolumna 5) - należy podać łączne masy odpadów opakowaniowych faktycznie przekazanych w danym roku sprawozdawczym do recyklingu oraz masy przekraczające wymagany poziom recyklingu, uwzględnione w danym roku sprawozdawczym, uzyskane w roku poprzednim.

6. Masa odpadów faktycznie poddanych recyklingowi w roku sprawozdawczym (kolumna 6) - należy podać masę faktycznie przekazanych, w danym roku sprawozdawczym, odpadów do recyklingu z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, z których powstał odpad.

7. Osiągnięty poziom recyklingu w % (kolumna 7) - należy wyliczyć na podstawie masy odpadów opakowaniowych poddanych w danym roku sprawozdawczym recyklingowi (kolumna 5) oraz masy wprowadzonych na rynek krajowy opakowań podlegających obowiązkowi recyklingu (kolumna 4) w danym roku sprawozdawczym, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, z których powstał odpad. Wielkość ta stanowi rzeczywiście osiągnięty procentowy poziom recyklingu odpadów, również w przypadku przekroczenia wymaganego poziomu recyklingu określonego w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych.

8. Różnica pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem recyklingu w kg (kolumna 8) - należy podać "dodatnią" różnicę, wyrażoną w kilogramach, pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem recyklingu, wykazaną przez przedsiębiorców lub organizacje odzysku w sprawozdaniach o wysokości należnej opłaty produktowej.

1.2. Produkty

1. Rodzaj produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU (kolumny 1 i 2) - należy podać zgodnie z rodzajami produktów wymienionymi w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.). Symbole PKWiU służą identyfikacji kategorii produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj produktu należy traktować rodzaje produktów, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje produktów, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4 do ustawy i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

2. Jednostka miary (kolumna 3) - należy podać odpowiednio: sztuki - dla ogniw i baterii galwanicznych, lamp wyładowczych, akumulatorów niklowo-kadmowych oraz kilogramy - dla olejów smarowych i opon.

3. Masa lub ilość wprowadzonych na rynek produktów ogółem (kolumna 4) - należy podać łączną masę lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy produktów z podziałem na poszczególne ich rodzaje, w danym roku sprawozdawczym.

4. Masa lub ilość wprowadzonych na rynek produktów podlegających obowiązkowi odzysku lub obowiązkowi recyklingu (kolumny 5 i 6) - należy podać masę lub ilość produktów, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego poziomu odzysku oraz poziomu recyklingu odpadów poużytkowych. W kolumnach tych nie uwzględnia się produktów, których wprowadzenie na rynek nie powoduje powstania obowiązku odzysku oraz obowiązku recyklingu odpadów poużytkowych z nich powstających, na przykład: produkty wyeksportowane lub wywiezione z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy przez pośrednika; produkty zaimportowane lub wprowadzone na terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia, które następnie zostały wyeksportowane lub dokonano ich wewnątrzwspólnotowej dostawy.

5. Masa lub ilość odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi ogółem (kolumny 7 i 9) - należy podać łączne masy lub ilości odpadów poużytkowych faktycznie przekazanych w danym roku sprawozdawczym do odzysku i recyklingu oraz masy lub ilości przekraczające wymagany poziom odzysku i recyklingu, uwzględnione w danym roku sprawozdawczym, uzyskane w roku poprzednim.

6. Masa lub ilość odpadów faktycznie poddanych odzyskowi i recyklingowi w roku sprawozdawczym (kolumny 8 i 10) - należy podać ilość lub masę faktycznie przekazanych, w danym roku sprawozdawczym, odpadów poużytkowych do odzysku i recyklingu, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad.

7. Osiągnięty poziom odzysku i recyklingu w % (kolumny 11 i 12) - należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: masy lub ilości odpadów poużytkowych poddanych w danym roku sprawozdawczym odzyskowi i recyklingowi (kolumny 7 i 9) oraz masy lub ilości wprowadzonych na rynek krajowy produktów podlegających obowiązkowi odzysku lub obowiązkowi recyklingu (kolumny 5 i 6) w danym roku sprawozdawczym, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad. Wielkość ta stanowi rzeczywiście osiągnięty procentowy poziom odzysku i recyklingu odpadów, również w przypadku przekroczenia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu określonego w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych.

8. Różnica pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku i recyklingu (kolumny 13 i 14) - należy podać "dodatnią" różnicę, wyrażoną odpowiednio w kilogramach lub sztukach, pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku i recyklingu, wykazaną przez przedsiębiorców lub organizacje odzysku w sprawozdaniach o wysokości należnej opłaty produktowej.

Dział 2

1. Rodzaj opakowania lub produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU (kolumny 1 i 2) - należy podać zgodnie z rodzajami opakowań i produktów wymienionymi w załącznikach nr 1-3 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach wielomateriałowych należy podać, jako rodzaj opakowania, z którego powstał odpad, rodzaj materiału, którego zawartość w masie opakowania wielomateriałowego jest największa. Symbole PKWiU służą identyfikacji kategorii produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj opakowania lub produktu należy traktować rodzaje opakowań i produktów, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje opakowań i produktów, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4 do ustawy i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

2. Kwota wpłaconej opłaty produktowej (kolumny 3-5) - należy podać faktycznie wpłacone wielkości opłat produktowych do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań i produktów, z których powstał odpad.

3. Kwota wpłaconej zaległej opłaty produktowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz dodatkowej opłaty produktowej (kolumny 6 i 7) - należy podać odpowiednio: faktycznie wpłacone w danym roku sprawozdawczym, wielkości zaległych opłat produktowych wraz z odsetkami za zwłokę i dodatkowych opłat produktowych oraz oddzielnie odsetki za zwłokę, z uwzględnieniem podziału na poszczególne rodzaje opakowań i produktów, z których powstał odpad.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.236.2006

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór sprawozdania o wielkościach wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów, osiągniętych wielkościach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych oraz wpływach z opłat produktowych.
Data aktu: 21/11/2005
Data ogłoszenia: 05/12/2005
Data wejścia w życie: 01/01/2006