Czynności kontrolno-rozpoznawcze przeprowadzane przez Państwową Straż Pożarną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 24 października 2005 r.
w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych przez Państwową Straż Pożarną

Na podstawie art. 23 ust. 17 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób planowania i warunki przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych, zwanych dalej "czynnościami";
2)
sposób sporządzania i zakres protokołów z czynności;
3)
warunki, jakie powinni spełniać strażacy i inne osoby, które mogą być upoważnione do przeprowadzania czynności;
4)
zakres właściwości komendantów Państwowej Straży Pożarnej odnośnie upoważniania strażaków do prowadzenia czynności;
5)
sposób gromadzenia i przekazywania wyników czynności oraz wzory zestawień tych wyników.
§  2. 
1. 
Roczny plan czynności sporządza komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej do końca roku poprzedzającego rok objęty planem, na podstawie:
1)
analizy stanu bezpieczeństwa powiatu (miasta na prawach powiatu) w zakresie ochrony przeciwpożarowej, uwzględniając w szczególności następujące grupy obiektów budowlanych i terenów:
a)
budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego,
b)
terenów leśnych;
2)
wykazu zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
2. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, zawierający zakres czynności oraz termin ich przeprowadzenia z dokładnością co najmniej do kwartału, powinien określać: obiekty, tereny i urządzenia, których dotyczy przeprowadzenie czynności.
3. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien wskazywać także zamiar wykonania prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych, jeżeli próby te uważa się za niezbędny warunek właściwego przeprowadzenia czynności.
§  3. 
1. 
Warunkiem właściwego przeprowadzenia czynności jest:
1)
zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą zakresu czynności i prowadzonymi przez kontrolowanego ewidencjami;
2)
zapoznanie się ze stanem obiektów, urządzeń i innych składników majątkowych, będących przedmiotem czynności.
2. 
Szczególnym warunkiem właściwego przeprowadzenia czynności jest:
1)
wykonanie prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych, jeżeli wynika to z planu, o którym mowa w § 2 ust. 1, lub jest niezbędne do oceny stanu ochrony przeciwpożarowej obiektu;
2)
udział w czynnościach osoby spoza strażaków Państwowej Straży Pożarnej posiadającej wiedzę przydatną do przeprowadzenia czynności na terenie kontrolowanego obiektu, jeżeli wymaga tego zakres czynności.
§  4. 
Czynności prowadzone są w siedzibie kontrolowanego oraz w miejscach i czasie wykonywania jego zadań, a jeżeli powzięto informację o możliwości wystąpienia zagrożenia życia ludzi lub bezpośredniego niebezpieczeństwa powstania pożaru - również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
§  5. 
Kontrolowany wykonuje obowiązki, o których mowa w art. 23 ust. 10 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, natychmiast po zażądaniu ich wykonania przez kontrolującego, chyba że nie jest to możliwe ze względu na okoliczności przeprowadzania czynności; w takim przypadku obowiązki te kontrolowany wykonuje w terminie wyznaczonym przez kontrolującego.
§  6. 
Kontrolujący może żądać od kontrolowanego udzielenia mu ustnych lub pisemnych informacji lub wyjaśnień w sprawach objętych zakresem przeprowadzanych czynności.
§  7. 
1. 
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące spraw objętych zakresem przeprowadzanych czynności.
2. 
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia i udokumentowania oświadczenia, jeżeli ma ono związek z zakresem prowadzonych czynności.
§  8. 
1. 
Przy czynnościach może być obecny, za zgodą kontrolującego, kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona na piśmie, a także inne osoby przybrane w charakterze świadków.
2. 
Kontrolujący może odmówić zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli jej udzielenie mogłoby spowodować opóźnienie lub znaczne utrudnienie przeprowadzenia czynności.
3. 
Kontrolujący odmawia zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli jej udzielenie naruszałoby przepisy o ochronie informacji niejawnych.
§  9. 
1. 
Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie zebranych w toku czynności materiałów dowodowych.
2. 
Do materiałów dowodowych, o których mowa w ust. 1, zalicza się w szczególności:
1)
dokumenty;
2)
informacje i wyjaśnienia kontrolowanego lub jego pracowników;
3)
wyniki prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych.
§  10. 
1. 
Z ustaleń dokonanych w toku czynności kontrolujący sporządza niezwłocznie, w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty, protokół.
2. 
Protokół z czynności powinien zawierać:
1)
oznaczenie podstawy prawnej przeprowadzonych czynności;
2)
stopień, imię i nazwisko oraz stanowisko kontrolującego;
3)
miejsce i termin przeprowadzenia czynności;
4)
nazwę (nazwisko) oraz adres lub siedzibę kontrolowanego, a także imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego;
5)
informacje, kto i w jakim charakterze był obecny przy czynnościach;
6)
wykaz kontrolowanych obiektów, terenów i urządzeń;
7)
określenie zakresu czynności oraz opis stanu faktycznego, będącego przedmiotem czynności, sporządzony tak, aby uwzględniał odpowiednio:
a)
niezgodności z przepisami przeciwpożarowymi,
b)
niezgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,
c)
niezgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym - pod względem ochrony przeciwpożarowej,
d)
warunki wpływające na spełnienie wymogów bezpieczeństwa w zakładzie stwarzającym zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
e)
wyniki rozpoznawania możliwości i warunków do prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
f)
wyniki rozpoznawania innych miejscowych zagrożeń,
g)
przyczyny powstania i okoliczności rozprzestrzeniania się pożaru,
h)
przyczyny powstania, okoliczności rozprzestrzenienia się oraz skutki poważnej awarii przemysłowej, z uwzględnieniem rodzaju i ilości substancji niebezpiecznych, które przedostały się do środowiska;
8)
opis uchybień mogących powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru;
9)
opis nieprawidłowości usuniętych w toku czynności wraz ze wskazaniem skuteczności ich usunięcia.
§  11. 
1. 
Do przeprowadzania czynności można upoważnić:
1)
strażaka Państwowej Straży Pożarnej, który ma co najmniej sześciomiesięczny okres służby stałej, niezbędną wiedzę do przeprowadzania czynności oraz:
a)
wyższe wykształcenie lub
b)
stopień aspirancki bez wyższego wykształcenia;
2)
inną osobę z wyższym wykształceniem, posiadającą wiedzę przydatną do przeprowadzenia czynności na terenie kontrolowanego obiektu.
2. 
Strażak Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, oraz osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być upoważnieni do przeprowadzania czynności wyłącznie pod kierownictwem strażaka Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a.
§  12. 
1. 
Do przeprowadzania czynności upoważnia:
1) 1
 Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej - strażaków pełniących służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Akademii Pożarniczej i pozostałych szkołach Państwowej Straży Pożarnej oraz w instytutach badawczych Państwowej Straży Pożarnej;
2)
komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej - strażaków pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz osoby, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2;
3)
komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej - strażaków pełniących służbę w komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Strażak Państwowej Straży Pożarnej może być upoważniony do przeprowadzania czynności poza terenem działania komendy Państwowej Straży Pożarnej, w której pełni służbę, przez:
1)
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej - na terenie kraju;
2)
komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - na terenie województwa.
§  13. 
1. 
Wyniki czynności przeprowadzonych na terenie powiatu (miasta na prawach powiatu) gromadzi właściwy miejscowo komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej w postaci:
1)
wyników kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
2)
wyników kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
3)
katalogu zagrożeń.
2. 
Wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych przedstawia się w postaci zestawień, obejmujących:
1)
nieprawidłowości stwierdzone w poszczególnych grupach obiektów według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
postępowanie pokontrolne według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Wyniki kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym przedstawia się w postaci zestawień, obejmujących:
1)
nieprawidłowości stwierdzone w poszczególnych zakładach w zakresie wymaganych częstotliwości analiz, ocen i ćwiczeń oraz wprowadzania zmian w programach zapobiegania awariom, systemach bezpieczeństwa, raportach o bezpieczeństwie oraz wewnętrznych planach operacyjno-ratowniczych;
2)
postępowanie pokontrolne według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Katalog zagrożeń obejmuje informacje istotne dla analizy zagrożeń rozpatrywanego terenu, w szczególności:
1)
wykaz zakładów, zawierających substancje niebezpieczne w ilościach mogących spowodować wystąpienie zagrożenia dla ludzi lub środowiska, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia, z podziałem na:
a)
zakłady o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
b)
zakłady o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
c)
inne zakłady stwarzające zagrożenie poza swoim terenem;
2)
wykaz budowli szczególnie zagrożonych katastrofami, zawierający:
a)
nazwy budowli wraz z adresami,
b)
określenie charakteru zagrożeń;
3)
wykaz tras kolejowych, po których przewożone są towary niebezpieczne, zawierający:
a)
przebieg tras,
b)
rodzaje towarów niebezpiecznych i ich roczne ilości w tonach lub m3;
4)
wykaz tras drogowych, po których przewożone są towary niebezpieczne, zawierający:
a)
przebieg tras,
b)
rodzaje towarów niebezpiecznych i ich roczne ilości w tonach lub m3;
5)
wykaz parkingów dla transportu drogowego towarów niebezpiecznych, zawierający:
a)
szczegółowe miejsca lokalizacji,
b)
ilości miejsc parkingowych;
6)
wykaz obiektów wyposażonych w system sygnalizacji pożarowej, w stałe urządzenia gaśnicze, dźwiękowy system ostrzegawczy oraz obiektów, w których są one wymagane, zawierający:
a)
nazwy i przeznaczenie obiektów wraz z adresami,
b)
informacje o urządzeniach przeciwpożarowych: rodzaj urządzenia (system sygnalizacji pożarowej, dźwiękowy system ostrzegawczy, stałe urządzenia gaśnicze - rodzaj), zakres ochrony, podstawy obowiązku wyposażenia - kryterium (lub wskazanie braku obowiązku),
c)
informacje o stanie systemu sygnalizacji pożarowej - funkcjonujący (F), w trakcie realizacji (R), brak systemu (B), włączony do sieci monitoringu pożarowego (P), spełniający warunki umożliwiające dokonanie podłączenia (W);
7)
charakterystykę zagrożenia powodziowego terenu według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, uzupełnioną dodatkowo o:
a)
ogólną charakterystykę terenu województwa, powiatu (miasta na prawach powiatu),
b)
ocenę zaistniałych zdarzeń powodziowych,
c)
ocenę miejscowych zagrożeń powodziowych,
d)
mapę zagrożenia powodziowego w skali nie mniejszej niż 1:100.000.
§  14. 
1. 
Zestawienia, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3, dla terenu powiatu (miasta na prawach powiatu) sporządza komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej i przekazuje właściwemu miejscowo komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej w następujących terminach:
1)
za I półrocze - do dnia 20 lipca;
2)
za II półrocze - do dnia 20 stycznia.
2. 
Zestawienia, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3, dla terenu województwa sporządza komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej i przekazuje Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej w następujących terminach:
1)
za I półrocze - do dnia 10 sierpnia;
2)
za II półrocze - do dnia 10 lutego.
3. 
Katalog zagrożeń, o którym mowa w § 13 ust. 4, jest sporządzany i przekazywany odpowiednio przez komendantów powiatowych (miejskich) oraz komendantów wojewódzkich w terminach wskazanych w ust. 1 i 2.
4. 
Dopuszcza się przekazywanie wykazów i informacji zawartych w katalogu zagrożeń, o którym mowa w § 13 ust. 4, w postaci informacji o zmianach w stosunku do stanu z poprzedniego półrocza.
§  15. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 1998 r. w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osób uprawnionych do ich przeprowadzania (Dz. U. Nr 15, poz. 69 oraz z 1999 r. Nr 13, poz. 121).
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 11 ust. 2, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 59, poz. 516 i Nr 166, poz. 1609, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 100, poz. 836 i Nr 164, poz. 1365.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie ...... za okres ......... r.

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Postępowanie pokontrolne

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Wyniki kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym na terenie ......... za okres ........ r.

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Zakłady, w których występują substancje niebezpieczne
Lp. Nazwa obiektu, adres Powiat Rodzaj substancji niebezpiecznych Max. ilość [T] Sposób składowania Uwagi
1 2 3 4 5 6 7

UWAGA:

Zestawienie należy wykonać osobno dla każdej z poniższych grup zakładów:

1)
o dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej,
2)
o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej,
3)
innych stwarzających zagrożenie poza swoim terenem.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Cześć I

Parametry głównych rzek w województwie:

Lp. Rzeka Powierzchnia zlewni (w km) Długość (km)
Ogółem W woj.
1 2 3 4 5

Cześć II

Parametry głównych zbiorników retencyjnych:

Max.
dopływ odpływ
1 2 3 4 5 6 7 8

CZĘŚĆ  III

ZAGROŻENIE POWODZIOWE MIEJSCOWOŚCI:

Lp. Rzeka, zbiornik Powierzchnia zalewowa Zagrożone miejscowości Ilość osób do ewakuacji
1 2 3 4 5

CZĘŚĆ  IV

MIEJSCOWOŚCI PRZEWIDZIANE DO EWAKUACJI (CAŁKOWICIE LUB CZĘŚCIOWO):

Lp. Ewakuowana miejscowość Ilość gospodarstw Ilość osób do ewakuacji Ilość zwierząt
Dorośli Dzieci Razem
1 2 3 4 5 6 7

CZĘŚĆ  V

MOSTY ZAGROŻONE PODCZAS POWODZI:

Lp. Nazwa mostu i rzeki Lokalizacja

(km rzeki)

Światło w m
1 2 3 4

CZĘŚĆ  VI

WAŁY PRZECIWPOWODZIOWE NAJBARDZIEJ ZAGROŻONE:

Lp. Rzeka Odcinek wałów w km Stan alarmowy Wysokość wałów Brzeg rzeki

(L - lewy, P - prawy)

1 2 3 4 5 6
1 § 12 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.225.1934

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Czynności kontrolno-rozpoznawcze przeprowadzane przez Państwową Straż Pożarną.
Data aktu: 24/10/2005
Data ogłoszenia: 16/11/2005
Data wejścia w życie: 01/12/2005, 17/05/2006