Szczegółowe zasady nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych

Na podstawie art. 87 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce opiekuńczo-wychowawczej, zwanej dalej "placówką", o której mowa w art. 71 i 80 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej "ustawą", polega na badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
1)
przestrzegania standardów usług opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w przepisach dotyczących placówek;
2)
przestrzegania zasady zatrudniania wyłącznie osób o kwalifikacjach określonych w przepisach dotyczących placówek i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, zwanych dalej "ośrodkami".
2. 1
 Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce, o której mowa w art. 80 ustawy, polega również na:
1)
badaniu i ocenie realizacji jej zadań w zakresie:
a)
zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,
b)
działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami,
c)
przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie;
2)
zasięganiu opinii dziecka odnośnie do zaspokajania jego potrzeb i respektowania jego praw.
3.
W ramach nadzoru sprawdzeniu podlegają:
1)
regulamin placówki;
2)
karty pobytu wychowanków;
3)
indywidualne plany pracy z wychowankami;
4)
okresowe oceny dokonywane przez stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka;
5)
pisemne wnioski dotyczące zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce;
6)
pozostała dokumentacja dotycząca funkcjonowania placówki.
§  2.
1.
Nadzór nad działalnością ośrodka obejmuje badanie i ocenę realizacji jego zadań w zakresie sposobu:
1)
gromadzenia informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione lub umieszczone w rodzinie zastępczej;
2)
przeprowadzania badań pedagogicznych i psychologicznych oraz rodzinnych wywiadów środowiskowych, dotyczących osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej albo kandydatów do prowadzenia placówki rodzinnej;
3)
wydawania zaświadczeń kwalifikacyjnych stwierdzających ukończenie szkolenia dla rodzin zastępczych;
4)
wydawania kandydatom do prowadzenia placówek rodzinnych opinii o posiadaniu odpowiedniego przygotowania;
5)
doboru rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka;
6)
prowadzenia pomocy psychologicznej, poradnictwa pedagogicznego i prawnego dla rodziców dzieci umieszczonych w placówkach rodzinnych;
7)
współpracy z sądem opiekuńczym;
8)
udzielania pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie lub ustanowienie rodziny zastępczej;
9)
prowadzenia działalności edukacyjnej i upowszechniającej tworzenie rodzin przysposabiających, zastępczych oraz placówek rodzinnych;
10)
wspierania dyrektora placówki rodzinnej w sporządzaniu indywidualnego planu pracy z dzieckiem oraz dokonywania oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce rodzinnej;
11)
współpracy z dyrektorem placówki rodzinnej w sporządzaniu okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego w danej placówce;
12)
realizowania innych zadań przewidzianych w przepisach dotyczących opieki nad dzieckiem i rodziną.
2.
W ramach nadzoru nad działalnością ośrodków badaniu i ocenie podlega w szczególności aktualizowanie danych przekazywanych do banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie i kandydatach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz o rodzinach zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, a także przestrzeganie zasady poufności w sprawach rodzinnych prowadzonych przez ośrodek.
§  3.
1.
Nadzór nad działalnością placówki lub ośrodka jest prowadzony w oparciu o roczny plan działania, w którym określa się priorytety nadzoru, program i organizację działań w ramach nadzoru oraz harmonogram spotkań z placówkami i ośrodkami.
2.
Plan działań jest przygotowywany do końca listopada każdego roku poprzedzającego rok, w którym działania będą podejmowane, i przedstawiany jednostkom nadzorowanym do końca grudnia każdego roku.
§  4.
Na podstawie informacji uzyskanych w wyniku działań prowadzonych w ramach nadzoru jest sporządzany roczny raport o przestrzeganiu standardu opieki i wychowania w placówkach oraz działalności ośrodków w województwie, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
_________

1) Minister Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 265, poz. 2643).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493.

3) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862), zachowane w mocy na podstawie art. 159 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493).

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. (Dz.U.07.201.1459) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2007 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.214.1812

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady nadzoru nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Data aktu: 19/10/2005
Data ogłoszenia: 28/10/2005
Data wejścia w życie: 12/11/2005