Pomoc publiczna udzielana w procesach prywatyzacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 października 2005 r.
w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji1)

Na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 2, art. 48 ust. 7 pkt 2 i art. 54 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej w procesach prywatyzacji, w formie:
1)
rozłożenia na raty należności Skarbu Państwa z zastosowaniem stawki oprocentowania korzystniejszej od oferowanej na rynku, w przypadkach, o których mowa w art. 35 ust. 1 i 2, art. 48 ust. 5 i 6 oraz art. 52 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, zwanej dalej "ustawą";
2)
zwolnienia z części opłat dodatkowych przypadających do zapłaty na podstawie umowy, o której mowa w art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć małego lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), zmienionego rozporządzeniem nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz. Urz. WE L 063 z 28.02.2004);
2)
nowej inwestycji - należy przez to rozumieć inwestycję związaną z rozbudową prywatyzowanego przedsiębiorstwa, w tym przedsiębiorstwa spółki, której akcje są zbywane w trybie określonym w art. 33 ustawy, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego bądź wyrobu; za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa w trybie określonym w art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy, jeżeli przedsiębiorstwo to, z przyczyn ekonomicznych, zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte;
3)
przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, gdy:
a)
wielkość niepokrytej straty z lat ubiegłych łącznie z wynikiem finansowym roku bieżącego przewyższa 50 % wartości kapitału zakładowego i wielkość straty w ostatnim roku obrotowym przewyższa 25 % wartości kapitału zakładowego lub
b)
są spełnione kryteria kwalifikujące przedsiębiorcę do objęcia postępowaniem upadłościowym;
4)
przejmującym - należy przez to rozumieć spółkę, o której mowa w art. 51 ust. 1 i 2 ustawy, albo osobę fizyczną lub prawną, która na podstawie umowy przejęła przedsiębiorstwo do odpłatnego korzystania;
5)
stopie referencyjnej - należy przez to rozumieć stawkę oprocentowania, okresowo ustalaną przez Komisję Europejską dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowaną w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, obowiązującą w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym przypada termin spłaty raty należności;
6)
ustawie o pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).
§  3.
1.
Rozłożenie na raty należności Skarbu Państwa, o którym mowa w § 1 pkt 1, stanowi pomoc publiczną, jeżeli należność ta jest oprocentowana poniżej stopy referencyjnej.
2.
Zwolnienie z obowiązku zapłaty opłat dodatkowych, o którym mowa w § 1 pkt 2, może nastąpić do wysokości 2/3 opłat przypadających do zapłaty w okresie pierwszych ośmiu kwartałów obowiązywania umowy.
§  4.
Pomoc, o której mowa w § 1 pkt 1 i 2, stanowi pomoc regionalną przeznaczoną na realizację nowej inwestycji i może być udzielona, jeżeli:
1)
udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z daną inwestycją wynosi co najmniej 25 %, przy czym przez udział własny należy rozumieć wyłącznie środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku z udzieloną mu pomocą publiczną;
2)
przedsiębiorca zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej w przedsiębiorstwie będącym przedmiotem nowej inwestycji przez co najmniej 5 lat od dnia jej zakończenia.
§  5.
Umowa, na podstawie której jest udzielana pomoc, o której mowa w § 1 pkt 1 i 2, powinna określać w szczególności wartość, harmonogram realizacji oraz przedmiot nowej inwestycji, do której realizacji zobowiązał się przedsiębiorca, jak również zobowiązanie przedsiębiorcy do zwrotu uzyskanej pomocy w przypadku stwierdzenia, że została ona wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem.
§  6.
1.
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą udzielaną na realizację nowej inwestycji zalicza się następujące koszty:
1)
cenę nabycia gruntów;
2)
cenę nabycia albo koszt wytworzenia nowych środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego dla prac biurowych,
e)
infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją, przy czym przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych;
3)
cenę nabycia używanych środków trwałych, jeżeli wcześniej nie były przedmiotem pomocy publicznej;
4)
cenę nabycia albo koszt wytworzenia wartości niematerialnych i prawnych polegających na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji lub nieopatentowanego know-how, do wysokości 25 % sumy wydatków, o których mowa w pkt 1-3, kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jeżeli wartości te łącznie spełniają następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę, który otrzymał pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
d)
będą stanowić majątek przedsiębiorstwa, które uzyskało pomoc, i pozostaną w nim co najmniej przez pięć lat;
5)
koszt instalacji i uruchomienia środków trwałych;
6)
cenę nabycia materiałów lub robót budowlanych, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu objętego wsparciem.
2.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  7.
1.
Wielkość pomocy udzielanej na realizację nowej inwestycji, liczona jako stosunek wartości pomocy wyrażonej za pomocą ekwiwalentu dotacji netto do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, nie może przekraczać:
1)
30 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42;
2)
40 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30;
3)
50 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach kraju.
2.
Podregiony, o których mowa w ust. 1, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm.3)).
3.
W przypadku udzielania wsparcia finansowego przedsiębiorcom w sektorze motoryzacyjnym4) maksymalna intensywność pomocy wynosi 30 % intensywności określonej dla danego obszaru, jeżeli kwota planowanej pomocy wyrażona jako ekwiwalent dotacji brutto przekracza równowartość 5.000.000 euro.
4.
W przypadku pomocy publicznej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.
5.
W przypadku przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych wydatki na zakup środków transportu nie są kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą.
§  8.
1.
Pomoc na realizację nowej inwestycji, o której mowa w § 1 pkt 1 i 2, podlega sumowaniu z inną pomocą przeznaczoną na realizację tej samej inwestycji lub na tworzenie miejsc pracy w związku z tą samą inwestycją bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
2.
Łącznie wielkość tych pomocy nie może przekroczyć maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 7, przy czym, przy ustalaniu wielkości pomocy, bierze się pod uwagę wyższe kwoty kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą: nowej inwestycji albo kosztów zatrudnienia w związku z tą inwestycją.
§  9.
W ramach pomocy na realizację nowej inwestycji nie udziela się:
1)
pomocy przedsiębiorcy będącemu w trudnej sytuacji ekonomicznej;
2)
pomocy operacyjnej, eksportowej, na działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem lub obrotem produktami, o których mowa w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w rybołówstwie oraz w sektorach: żeglugi morskiej, budownictwa okrętowego, hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla i włókien syntetycznych;
3)
pomocy, w której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50.000.000 euro, przy czym:
a)
koszty nowej inwestycji są wydatkami na środki trwałe, dokonanymi w okresie trzech lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących tę inwestycję, oraz
b)
środki trwałe są powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą do realizacji ściśle określonego celu, w szczególności wytworzenia konkretnego produktu lub różnych produktów, jeżeli są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich samych surowców.
§  10.
W przypadku umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia udzielenie pomocy publicznej jest dopuszczalne, gdy:
1)
pomoc ta jest udzielana małemu lub średniemu przedsiębiorcy zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw albo jako pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) albo
2)
spełnione zostaną warunki, o których mowa w przepisach § 4-9.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
_________

1) Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz. 101, z 2002 r. Nr 34, poz. 311, Nr 177, poz. 1458 i Nr 191, poz. 1594, z 2003 r. Nr 208, poz. 2021, z 2004 r. Nr 98, poz. 998 i Nr 254, poz. 2534 oraz z 2005 r. Nr 206, poz. 1705.

4) W rozumieniu załącznika C do komunikatu Komisji - Wielosektorowe zasady ramowe dotyczące pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych (Dz. Urz. WE C 70 z 19.03.2002, str. 8-20, zmienionego komunikatem Komisji Dz. Urz. WE C 263 z 01.11.2003, str. 3-4).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.214.1792

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pomoc publiczna udzielana w procesach prywatyzacji.
Data aktu: 25/10/2005
Data ogłoszenia: 28/10/2005
Data wejścia w życie: 28/10/2005