Zm.: ustawa o drogach publicznych oraz niektóre inne ustawy.

USTAWA
z dnia 29 lipca 2005 r.
o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw1)

Art.  1.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 pkt 25 otrzymuje brzmienie:

"25) pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach niniejszej ustawy, albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach o ruchu drogowym, z wyłączeniem autobusów w zakresie nacisków osi.";

2)
w art. 13c ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejazdu pojazdu nienormatywnego i stawki opłaty za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru tego pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia.";

3)
w art. 13g dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Karę, o której mowa w ust. 1, ustala się za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia.";

4)
w art. 40:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 4, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.

5. Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy urządzenia i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego pobieranej za każdy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, przy czym za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim przez okres krótszy niż rok opłata obliczana jest proporcjonalnie do liczby dni umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim.",

b)
ust. 10 i 11 otrzymują brzmienie:

"10. Zajęcie pasa drogowego o powierzchni mniejszej niż 1 m2 lub powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego lub urządzenia mniejszej niż 1 m2 jest traktowane jak zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

11. Opłatę, o której mowa w ust. 3, ustala, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.",

c)
ust. 13 otrzymuje brzmienie:

"13. Termin uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 3, oraz kary, o której mowa w ust. 12, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 13a.",

d)
po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:

"13a. Opłatę roczną, o której mowa w ust. 5, za pierwszy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym uiszcza się w terminie określonym w ust. 13, a za lata następne w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, z góry za dany rok.",

e)
ust. 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym. Po zlokalizowaniu awarii prowadzący roboty niezwłocznie zawiadamia o tym zarządcę drogi i w porozumieniu z nim określa termin i powierzchnię zajętego pasa drogowego.",

f)
po ust. 14 dodaje się ust. 14a i 14b w brzmieniu:

"14a. Zarządca drogi określa, w drodze decyzji administracyjnej, warunki zajęcia pasa drogowego, o którym mowa w ust. 14, oraz warunki jego przywrócenia do stanu poprzedniego, a także ustala wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4.

14b. Za wejście w pas drogowy, o którym mowa w ust. 14, bez zawiadomienia zarządcy drogi, przekroczenie ustalonego terminu i powierzchni zajęcia pasa drogowego zarządca drogi wymierza karę pieniężną zgodnie z ust. 12.";

5)
art. 40d otrzymuje brzmienie:

"Art. 40d. 1. W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3, opłat wynikających z umów zawieranych zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7 oraz kar pieniężnych określonych w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 pobiera się odsetki ustawowe.

2. Opłaty określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3 wraz z odsetkami za zwłokę, opłaty określone w art. 13f ust. 1 oraz kary pieniężne określone w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 wraz z odsetkami za zwłokę podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

3. Obowiązek uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13f ust. 1 i art. 40 ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych w art. 13g ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym opłaty lub kary powinny zostać uiszczone.";

6)
w art. 41 ust. 4-6 otrzymują brzmienie:

"4. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, mając na uwadze stan techniczny dróg oraz ochronę dróg przed zniszczeniem.

5. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, mając na uwadze potrzebę zapewnienia ruchu tranzytowego.

6. Drogi inne niż określone na podstawie ust. 4 i 5 stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.";

7)
załączniki nr 1 i 2 otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej ustawy.
Art.  2.

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 109, poz. 925 i Nr 175, poz. 1462) w art. 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, albo którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.".

Art.  3.

W ustawie z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1953, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757) uchyla się art. 6.

Art.  4.

Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień zmienionych niniejszą ustawą zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  5.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

________

1) Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i 1364, Nr 169, poz. 1420 i Nr 172, poz. 1440 i 1441.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WIELKOŚCI PARAMETRÓW ORAZ STAWKI OPŁATY, O KTÓREJ MOWA W ART. 13C UST. 1 PKT 1

Lp. Wyszczególnienie Stawka opłaty w zł za 1 km
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie 0,15
b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m 0,20
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
4 Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm
a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
5 Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
6 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 8,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,50
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 1,10
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

1,30
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 8,8 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,8 t do 9,3 t 0,50
c) powyżej 9,3 t do 9,8 t 1,10
d) powyżej 9,8 t do 10,3 t 1,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

10,3 t dodatkowo

1,30
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 0,50
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 1,20
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 2,10
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

1,80
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 0,70
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 1,70
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 2,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

2,20
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 19,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 19,5 t do 21,0 t 1,00
c) powyżej 21,0 t do 22,5 t 2,20
d) powyżej 22,5 t do 24,0 t 3,70
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

24,0 t dodatkowo

2,90
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 21,8 t włącznie 0,00
b) powyżej 21,8 t do 23,3 t 1,20
c) powyżej 23,3 t do 24,8 t 2,70
d) powyżej 24,8 t do 26,3 t 4,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

26,3 t dodatkowo

3,50
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 8,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,25
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 0,60
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1,00
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

0,75
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 0,30
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 0,65
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 1,10
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

0,90
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 0,40
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 0,85
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 1,45
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

1,20
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:

a) do 15,2 t włącznie 0,00
b) powyżej 15,2 t do 16,2 t 0,40
c) powyżej 16,2 t do 17,2 t 0,85
d) powyżej 17,2 t do 18,2 t 1,45
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

18,2 t dodatkowo

1,20
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 6,0 t do 6,5 t 0,30
c) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,60
d) powyżej 7,0 t do 7,5 t 1,00
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5

t dodatkowo

0,80
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,30
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,70
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1,20
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

1,00
7 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,40
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,90
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

0,90
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,40
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,90
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 1,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

0,90
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 0,50
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 1,00
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 1,70
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

1,10
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,60
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 1,20
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

1,60
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 0,60
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 1,60
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 2,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

1,60
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 0,90
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 1,80
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 2,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

1,80
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 10 t włącznie 0,00
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,25
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,60
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,95
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

0,65
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 0,20
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 0,45
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 0,70
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

0,40
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,25
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,60
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

0,75
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 17,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,25
c) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,60
d) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

20,0 t dodatkowo

0,75
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,30
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,60
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

0,60
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 7,3 t włącznie 0,00
b) powyżej 7,3 t do 7,8 t 0,30
c) powyżej 7,8 t do 8,3 t 0,60
d) powyżej 8,3 t do 8,8 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8

t dodatkowo

0,60
8 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,10
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,30
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

0,40
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,10
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,30
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 0,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

0,40
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,30
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,50
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

0,70
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,40
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,80
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 1,20
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

0,60
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 0,40
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 0,90
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

0,90
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 0,50
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 0,80
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 1,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

1,00
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 11,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,10
c) powyżej 12,0 t do 12,5 t 0,25
d) powyżej 12,5 t do 13,0 t 0,45
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

13,0 t dodatkowo

0,30
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,10
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,20
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,35
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

0,25
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,10
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,25
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 0,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

0,25
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 19,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,10
c) powyżej 20,0 t do 21,0 t 0,25
d) powyżej 21,0 t do 22,0 t 0,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

22,0 t dodatkowo

0,25
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 7,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,20
c) powyżej 7,5 t do 8,0 t 0,30
d) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,60
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5

t dodatkowo

0,40
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 8,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,20
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 0,30
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 0,60
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

0,40
9 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
1) przyczepy dwuosiowej:
a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 0,50
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1,20
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

1,80
2) przyczepy trzyosiowej:
a) do 24,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 24,0 t do 29,0 t 0,50
c) powyżej 29,0 t do 34,0 t 1,20
d) powyżej 34,0 t do 44,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0

t dodatkowo

1,80
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub

trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej

przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu

samochodowego i dwuosiowej przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej

40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:

a) do 44,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 44,0 t do 54,0 t 0,50
c) powyżej 54,0 t do 68,0 t 1,20
d) powyżej 68,0 t do 84,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0

t dodatkowo

3,60
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się

z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej

przyczepy:

a) do 36,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 0,50
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1,20
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

3,60
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się

z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi co

najmniej 1,3 m:

a) do 36,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 0,50
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1,20
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

3,60
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się

z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa

niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w

opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub

równoważne:

a) do 38,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 38,0 t do 48,0 t 0,50
c) powyżej 48,0 t do 62,0 t 1,20
d) powyżej 62,0 t do 78,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0

t dodatkowo

3,60
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu

silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz

pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:

a) do 42,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 42,0 t do 52,0 t 0,50
c) powyżej 52,0 t do 66,0 t 1,20
d) powyżej 66,0 t do 82,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0

t dodatkowo

3,60
12) dwuosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 0,50
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1,20
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

1,80
13) trzyosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 25,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 25,0 t do 30,0 t 0,50
c) powyżej 30,0 t do 35,0 t 1,20
d) powyżej 35,0 t do 45,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0

t dodatkowo

1,80
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej

wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi

napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a

maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza

9,5 t:

a) do 26,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 26,0 t do 31,0 t 0,50
c) powyżej 31,0 t do 36,0 t 1,20
d) powyżej 36,0 t do 46,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0

dodatkowo

1,80
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami

kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony

bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne

albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w

opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi

nie przekracza 9,5 t:

a) do 32,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 32,0 t do 37,0 t 0,50
c) powyżej 37,0 t do 42,0 t 1,20
d) powyżej 42,0 t do 52,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0

dodatkowo

1,80
16) trzyosiowego autobusu przegubowego:
a) do 28,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 28,0 t do 33,0 t 0,50
c) powyżej 33,0 t do 38,0 t 1,20
d) powyżej 38,0 t do 48,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0

dodatkowo

1,80
*) Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WIELKOŚCI PARAMETRÓW ORAZ KAR PIENIĘŻNYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 13G UST. 1

Lp. Wyszczególnienie Wysokość kary w zł
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 120
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie 120
b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m 160
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

160
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
4 Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm:
a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

160
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
5 Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

160
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
6 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 8,0 t włącznie 0
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 600
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 1.320
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 2.160
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

1.560
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 8,8 t włącznie 0
b) powyżej 8,8 t do 9,3 t 600
c) powyżej 9,3 t do 9,8 t 1.320
d) powyżej 9,8 t do 10,3 t 2.160
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

10,3 t dodatkowo

1.560
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 600
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 1.440
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 2.520
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

2.160
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 840
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 2.040
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 3.360
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

2.640
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 19,5 t włącznie 0
b) powyżej 19,5 t do 21,0 t 2.000
c) powyżej 21,0 t do 22,5 t 4.400
d) powyżej 22,5 t do 24,0 t 7.400
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

24,0 t dodatkowo

5.800
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 21,8 t włącznie 0
b) powyżej 21,8 t do 23,3 t 2.400
c) powyżej 23,3 t do 24,8 t 5.400
d) powyżej 24,8 t do 26,3 t 9.000
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

26,3 t dodatkowo

7.000
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 8,0 t włącznie 0
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 300
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 720
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1.200
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

900
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 360
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 780
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 1.320
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

1.080
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 480
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 1.020
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 1.740
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

1.440
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:

a) do 15,2 t włącznie 0
b) powyżej 15,2 t do 16,2 t 480
c) powyżej 16,2 t do 17,2 t 1.020
d) powyżej 17,2 t do 18,2 t 1.740
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

18,2 t dodatkowo

1.440
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,0 t włącznie 0
b) powyżej 6,0 t do 6,5 t 360
c) powyżej 6,5 t do 7,0 t 720
d) powyżej 7,0 t do 7,5 t 1.200
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5

t dodatkowo

960
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 360
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 840
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1.440
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

1.200
7 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 480
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 1.080
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1.680
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

1.080
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 480
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 1.080
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 1.680
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

1.080
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 600
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 1.200
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 2.040
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

1.320
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 720
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 1.440
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 2.280
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

1.920
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 1.200
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 3.200
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 5.000
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

3.200
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1.800
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 3.600
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 5.600
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

3.600
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 10 t włącznie 0
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 300
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 720
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1.140
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

780
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 240
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 540
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 840
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

480
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 300
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 720
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

900
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 17,0 t włącznie 0
b) powyżej 17,0 t do 18,0 t 300
c) powyżej 18,0 t do 19,0 t 720
d) powyżej 19,0 t do 20,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

20,0 t dodatkowo

900
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 360
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 720
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

720
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 7,3 t włącznie 0
b) powyżej 7,3 t do 7,8 t 360
c) powyżej 7,8 t do 8,3 t 720
d) powyżej 8,3 t do 8,8 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8

t dodatkowo

720
8 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 120
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 360
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 600
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

480
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 120
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 360
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 600
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

480
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 360
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 600
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

840
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 480
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 960
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 1.440
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

720
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 480
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 1.080
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1.800
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

1.080
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 600
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 960
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 1.680
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

1.200
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 11,5 t włącznie 0
b) powyżej 11,5 t do 12,0 t 120
c) powyżej 12,0 t do 12,5 t 300
d) powyżej 12,5 t do 13,0 t 540
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

13,0 t dodatkowo

360
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 120
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 240
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 420
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t

powyżej 19,0 t dodatkowo

300
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 120
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 300
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 480
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

300
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 19,0 t włącznie 0
b) powyżej 19,0 t do 20,0 t 120
c) powyżej 20,0 t do 21,0 t 300
d) powyżej 21,0 t do 22,0 t 480
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

22,0 t dodatkowo

300
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 7,0 t włącznie 0
b) powyżej 7,0 t do 7,5 t 240
c) powyżej 7,5 t do 8,0 t 360
d) powyżej 8,0 t do 8,5 t 720
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5

t dodatkowo

480
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 8,0 t włącznie 0
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 240
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 360
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 720
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

480
9 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
1) przyczepy dwuosiowej:
a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 600
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1.440
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

2.160
2) przyczepy trzyosiowej:
a) do 24,0 t włącznie 0
b) powyżej 24,0 t do 29,0 t 600
c) powyżej 29,0 t do 34,0 t 1.440
d) powyżej 34,0 t do 44,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0

t dodatkowo

2.160
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub

trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej

przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu

samochodowego i dwuosiowej przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej

40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:

a) do 44,0 t włącznie 0
b) powyżej 44,0 t do 54,0 t 600
c) powyżej 54,0 t do 68,0 t 1.440
d) powyżej 68,0 t do 84,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0

t dodatkowo

4.320
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z

dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej

przyczepy:

a) do 36,0 t włącznie 0
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 600
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1.440
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

4.320
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z

dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi

co najmniej 1,3 m:

a) do 36,0 t włącznie 0
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 600
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1.440
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

4.320
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z

dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa

niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w

opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub

równoważne:

a) do 38,0 t włącznie 0
b) powyżej 38,0 t do 48,0 t 600
c) powyżej 48,0 t do 62,0 t 1.440
d) powyżej 62,0 t do 78,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0

t dodatkowo

4.320
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu

silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz

pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:

a) do 42,0 t włącznie 0
b) powyżej 42,0 t do 52,0 t 600
c) powyżej 52,0 t do 66,0 t 1.440
d) powyżej 66,0 t do 82,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0

t dodatkowo

4.320
12) dwuosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 600
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1.440
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

2.160
13) trzyosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 25,0 t włącznie 0
b) powyżej 25,0 t do 30,0 t 600
c) powyżej 30,0 t do 35,0 t 1.440
d) powyżej 35,0 t do 45,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0

t dodatkowo

2.160
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej

wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi

napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a

maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza

9,5 t:

a) do 26,0 t włącznie 0
b) powyżej 26,0 t do 31,0 t 600
c) powyżej 31,0 t do 36,0 t 1.440
d) powyżej 36,0 t do 46,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0

dodatkowo

2.160
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami

kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony

bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne

albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w

opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi

nie przekracza 9,5 t:

a) do 32,0 t włącznie 0
b) powyżej 32,0 t do 37,0 t 600
c) powyżej 37,0 t do 42,0 t 1.440
d) powyżej 42,0 t do 52,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0

dodatkowo

2.160
16) trzyosiowego autobusu przegubowego:
a) do 28,0 t włącznie 0
b) powyżej 28,0 t do 33,0 t 600
c) powyżej 33,0 t do 38,0 t 1.440
d) powyżej 38,0 t do 48,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0

dodatkowo

2.160
Za niedotrzymanie któregokolwiek z pozostałych warunków przejazdu podanych w zezwoleniu 1.000
*) Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.179.1486

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zm.: ustawa o drogach publicznych oraz niektóre inne ustawy.
Data aktu: 29/07/2005
Data ogłoszenia: 19/09/2005
Data wejścia w życie: 04/10/2005