Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 23 sierpnia 2005 r.
w sprawie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego (Dz. U. Nr 83, poz. 719) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
metody obliczania funduszy własnych i wymogów z tytułu adekwatności kapitałowej oraz metody przeprowadzania rachunku adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego, które mogą być wskazane przez koordynatora do obliczania rachunku adekwatności kapitałowej;
2)
szczegółowe metody i sposoby sporządzania sprawozdań w zakresie adekwatności kapitałowej.
§  2. 
1. 
Rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego przeprowadza się poprzez zestawienie funduszy własnych konglomeratu finansowego z wymogami z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego, obliczonych za pomocą metod określonych w § 3.
2. 
Zasada proporcjonalności ryzyka oznacza ujmowanie funduszy własnych lub wymogów kapitałowych podmiotów w rachunku wymogu z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego w następujący sposób:
1)
w przypadku podmiotów, w których nie występuje niedobór funduszy własnych - w części:
a)
odpowiadającej procentowemu udziałowi podmiotu dominującego w kapitale tego podmiotu lub
b)
ustalonej przez koordynatora po zasięgnięciu opinii innych zainteresowanych organów nadzoru, w przypadku braku związków kapitałowych między podmiotem dominującym i tym podmiotem;
2)
w przypadku podmiotów, w których występuje niedobór funduszy własnych - w całości, przy czym jeżeli odpowiedzialność podmiotu dominującego jest ograniczona wyłącznie do jego udziału kapitałowego w tym podmiocie, odpowiednio stosuje się przepisy pkt 1.
3. 
Jako fundusze własne podmiotu przyjmuje się:
1)
określone w regulacjach sektorowych:
a)
fundusze własne - w przypadku podmiotów regulowanych należących do sektora bankowego,
b)
środki własne - w przypadku podmiotów regulowanych należących do sektora ubezpieczeniowego,
c)
nadzorowane kapitały stanowiące wielkość:
środków własnych domu maklerskiego w zależności od rozmiarów wykonywanej działalności - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego, zwanej dalej "ustawą",
środków własnych towarowego domu maklerskiego - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. d ustawy,
kapitałów własnych - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. g ustawy,
odpowiednika powyższych środków lub kapitałów w przepisach, na podstawie których firmy inwestycyjne określone w art. 3 pkt 3 lit. b, c, e, f i h ustawy prowadzą działalność - w przypadku tych firm;
2)
aktywa netto - w przypadku podmiotów nieregulowanych.
4. 
Za składniki funduszy własnych konglomeratu finansowego można uznać wyłącznie pozycje określone w poszczególnych regulacjach sektorowych, w kwotach zgodnych z ograniczeniami wynikającymi z tych regulacji.
5. 
Wymogi kapitałowe podmiotu należącego do danego sektora finansowego w konglomeracie finansowym oblicza się:
1)
w przypadku podmiotu regulowanego - zgodnie z regulacjami sektorowymi;
2)
w przypadku podmiotu nieregulowanego - jako teoretyczny wymóg kapitałowy, oznaczający wymóg kapitałowy, który obowiązywałby ten podmiot, gdyby był on podmiotem regulowanym, przy czym w przypadku dominującego podmiotu nieregulowanego teoretyczny wymóg kapitałowy z tytułu adekwatności kapitałowej oblicza się zgodnie z regulacjami sektorowymi obowiązującymi najistotniejszy sektor finansowy w konglomeracie finansowym.
§  3. 
1. 
Rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu oblicza się za pomocą jednej z następujących metod:
1)
metody opartej na skonsolidowanych funduszach własnych konglomeratu;
2)
metody opartej na zagregowanych funduszach własnych konglomeratu finansowego;
3)
metody opartej na funduszach własnych podmiotu wiodącego konglomeratu finansowego;
4)
metody mieszanej.
2. 
W przypadku obliczania rachunku adekwatności konglomeratu finansowego:
1)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 1:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego, jako sumę wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego;
2)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 2:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych podmiotów należących do sektora finansowego, jako sumę: funduszy własnych podmiotów regulowanych należących do tego sektora oraz funduszy własnych podmiotów nieregulowanych należących do tego sektora - pomniejszoną o sumę znacznych udziałów kapitałowych każdego podmiotu konglomeratu finansowego w innych podmiotach konglomeratu finansowego, o ile udziały te nie zostały uwzględnione jako pomniejszenia funduszy własnych poszczególnych podmiotów na podstawie regulacji sektorowych,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego, jako sumę: wymogów kapitałowych podmiotów regulowanych należących do tego sektora oraz wymogów kapitałowych podmiotów nieregulowanych należących do tego sektora;
3)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 3:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnego sprawozdania finansowego podmiotu wiodącego, jako fundusze własne podmiotu wiodącego,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się jako wymogi kapitałowe podmiotu wiodącego, przy czym w rachunku adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego uwzględnia się wyższą z kwot będących:
sumą wartości księgowej pakietów partycypacyjnych podmiotu wiodącego w innych podmiotach konglomeratu finansowego, o ile udziały te nie zostały uwzględnione jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego na podstawie regulacji sektorowych,
uwzględnionymi na zasadzie proporcjonalności wymogami kapitałowymi pozostałych podmiotów konglomeratu finansowego;
4)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 4:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się jako sumę funduszy własnych, wyznaczonych poprzez odpowiednie zastosowanie metod określonych w ust. 1 pkt 1-3,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się jako sumę wymogów kapitałowych, wyznaczonych poprzez odpowiednie zastosowanie metod określonych w ust. 1 pkt 1-3.
3. 
Dokonując obliczeń, o których mowa w ust. 2, przy metodzie opisanej w pkt 2, 3 i odpowiednio 4 uwzględnia się zasady proporcjonalności ryzyka.
§  4. 
1. 
W sprawozdaniu w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego ujmuje się fundusze własne konglomeratu finansowego, rozumiane jako różnicę funduszy bazowych i ich pomniejszenia, wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego będące sumą wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora bankowego, wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora ubezpieczeniowego oraz wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora usług inwestycyjnych, a także wskazuje się metodę, zgodnie z którą rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego został przeprowadzony.
2. 
Sprawozdanie w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego sporządza się na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Do sprawozdania w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego dołącza się listę podmiotów wchodzących w skład konglomeratu finansowego na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
Sprawozdanie w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego sporządza się w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR SPRAWOZDANIA W ZAKRESIE ADEKWATNOŚCI KAPITAŁOWEJ KONGLOMERATU FINANSOWEGO

............................. ...........

(nazwa podmiotu wiodącego) (data)

Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego

Obliczenia na dzień............. Metoda1) ......

Lp. Opis Wartość

(w tys. zł)

1 Fundusze bazowe2)
2 Pomniejszenie funduszy bazowych3)
3 Fundusze własne konglomeratu finansowego [1]-[2]
4 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora bankowego [5]+[6], w tym:
5 Podmioty regulowane
6 Podmioty nieregulowane
7 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora ubezpieczeniowego [8]+[9], w tym:
8 Podmioty regulowane
9 Podmioty nieregulowane
10 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora usług inwestycyjnych [11]+[12], w tym:
11 Podmioty regulowane
12 Podmioty nieregulowane
13 Wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego [4]+[7]+[10]
14 Nadwyżka (+) / niedobór (-) funduszy własnych konglomeratu finansowego [3]-[13]

Sporządził: ............ Zatwierdził: ..........

Objaśnienia:

1) Wpisać 1, 2, 3 lub 4 zgodnie z następującym opisem:

1 - metoda oparta na skonsolidowanych funduszach własnych konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia),

2 - metoda oparta na zagregowanych funduszach własnych finansowego sektora konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia),

3 - metoda oparta na funduszach własnych podmiotu wiodącego konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia),

4 - metoda mieszana (§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia).

2) W zależności od stosowanej metody (1, 2, 3 lub 4) "fundusze bazowe" oznaczają:

metoda 1 - fundusze własne konglomeratu finansowego, obliczone na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia);

metoda 2 - fundusze własne podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego z uwzględnieniem zasady proporcjonalności ryzyka (§ 3 ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia);

metoda 3 - fundusze własne podmiotu wiodącego (§ 3 ust. 2 pkt 3 lit. a rozporządzenia),

metoda 4 - fundusze własne konglomeratu finansowego, obliczone na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego, albo fundusze własne podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego, albo fundusze własne podmiotu wiodącego w zależności od stosowanej metody 1-3 (§ 3 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia).

W kolumnie "wartość" należy wpisać kwotę funduszy bazowych, obliczonych wskazaną metodą zgodnie z powyższym opisem.

3) W zależności od stosowanej metody (1, 2, 3 lub 4) "pomniejszenie funduszy bazowych" oznacza:

metoda 1 - brak pomniejszenia funduszy bazowych - 0 (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia),

metoda 2 - sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotów konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia ich funduszy własnych (§ 3 ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia),

metoda 3 - sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotu wiodącego w pozostałych podmiotach konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego albo brak pomniejszeń (§ 3 ust. 2 pkt 3 lit. a rozporządzenia),

metoda 4 - brak pomniejszenia funduszy bazowych albo

- sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotów konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia ich funduszy własnych, albo

- sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotu wiodącego w pozostałych podmiotach konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego albo brak pomniejszeń 1-3 (§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia).

W kolumnie "wartość" należy wpisać kwotę pomniejszeń funduszy bazowych obliczonych wskazaną metodą.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR LISTY PODMIOTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD KONGLOMERATU FINANSOWEGO

............................... ..........

(nazwa podmiotu wiodącego) (data)

Lista podmiotów wchodzących w skład konglomeratu finansowego

Lp. Nazwa podmiotu Klasa PKD
1
2
3
4
5
6
7
8
...

Sporządził: ............. Zatwierdził: ............

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.174.1449

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego.
Data aktu: 23/08/2005
Data ogłoszenia: 09/09/2005
Data wejścia w życie: 24/09/2005