Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 23 sierpnia 2005 r.
w sprawie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego (Dz. U. Nr 83, poz. 719) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
metody obliczania funduszy własnych i wymogów z tytułu adekwatności kapitałowej oraz metody przeprowadzania rachunku adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego, które mogą być wskazane przez koordynatora do obliczania rachunku adekwatności kapitałowej;
2)
szczegółowe metody i sposoby sporządzania sprawozdań w zakresie adekwatności kapitałowej.
§  2. 
1. 
Rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego przeprowadza się poprzez zestawienie funduszy własnych konglomeratu finansowego z wymogami z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego, obliczonych za pomocą metod określonych w § 3.
2. 
Zasada proporcjonalności ryzyka oznacza ujmowanie funduszy własnych lub wymogów kapitałowych podmiotów w rachunku wymogu z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego w następujący sposób:
1)
w przypadku podmiotów, w których nie występuje niedobór funduszy własnych - w części:
a)
odpowiadającej procentowemu udziałowi podmiotu dominującego w kapitale tego podmiotu lub
b)
ustalonej przez koordynatora po zasięgnięciu opinii innych zainteresowanych organów nadzoru, w przypadku braku związków kapitałowych między podmiotem dominującym i tym podmiotem;
2)
w przypadku podmiotów, w których występuje niedobór funduszy własnych - w całości, przy czym jeżeli odpowiedzialność podmiotu dominującego jest ograniczona wyłącznie do jego udziału kapitałowego w tym podmiocie, odpowiednio stosuje się przepisy pkt 1.
3. 
Jako fundusze własne podmiotu przyjmuje się:
1)
określone w regulacjach sektorowych:
a)
fundusze własne - w przypadku podmiotów regulowanych należących do sektora bankowego,
b)
środki własne - w przypadku podmiotów regulowanych należących do sektora ubezpieczeniowego,
c)
nadzorowane kapitały stanowiące wielkość:
środków własnych domu maklerskiego w zależności od rozmiarów wykonywanej działalności - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego, zwanej dalej "ustawą",
środków własnych towarowego domu maklerskiego - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. d ustawy,
kapitałów własnych - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. g ustawy,
odpowiednika powyższych środków lub kapitałów w przepisach, na podstawie których firmy inwestycyjne określone w art. 3 pkt 3 lit. b, c, e, f i h ustawy prowadzą działalność - w przypadku tych firm;
2)
aktywa netto - w przypadku podmiotów nieregulowanych.
4. 
Za składniki funduszy własnych konglomeratu finansowego można uznać wyłącznie pozycje określone w poszczególnych regulacjach sektorowych, w kwotach zgodnych z ograniczeniami wynikającymi z tych regulacji.
5. 
Wymogi kapitałowe podmiotu należącego do danego sektora finansowego w konglomeracie finansowym oblicza się:
1)
w przypadku podmiotu regulowanego - zgodnie z regulacjami sektorowymi;
2)
w przypadku podmiotu nieregulowanego - jako teoretyczny wymóg kapitałowy, oznaczający wymóg kapitałowy, który obowiązywałby ten podmiot, gdyby był on podmiotem regulowanym, przy czym w przypadku dominującego podmiotu nieregulowanego teoretyczny wymóg kapitałowy z tytułu adekwatności kapitałowej oblicza się zgodnie z regulacjami sektorowymi obowiązującymi najistotniejszy sektor finansowy w konglomeracie finansowym.
§  3. 
1. 
Rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu oblicza się za pomocą jednej z następujących metod:
1)
metody opartej na skonsolidowanych funduszach własnych konglomeratu;
2)
metody opartej na zagregowanych funduszach własnych konglomeratu finansowego;
3)
metody opartej na funduszach własnych podmiotu wiodącego konglomeratu finansowego;
4)
metody mieszanej.
2. 
W przypadku obliczania rachunku adekwatności konglomeratu finansowego:
1)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 1:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego, jako sumę wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego;
2)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 2:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych podmiotów należących do sektora finansowego, jako sumę: funduszy własnych podmiotów regulowanych należących do tego sektora oraz funduszy własnych podmiotów nieregulowanych należących do tego sektora - pomniejszoną o sumę znacznych udziałów kapitałowych każdego podmiotu konglomeratu finansowego w innych podmiotach konglomeratu finansowego, o ile udziały te nie zostały uwzględnione jako pomniejszenia funduszy własnych poszczególnych podmiotów na podstawie regulacji sektorowych,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego, jako sumę: wymogów kapitałowych podmiotów regulowanych należących do tego sektora oraz wymogów kapitałowych podmiotów nieregulowanych należących do tego sektora;
3)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 3:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnego sprawozdania finansowego podmiotu wiodącego, jako fundusze własne podmiotu wiodącego,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się jako wymogi kapitałowe podmiotu wiodącego, przy czym w rachunku adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego uwzględnia się wyższą z kwot będących:
sumą wartości księgowej pakietów partycypacyjnych podmiotu wiodącego w innych podmiotach konglomeratu finansowego, o ile udziały te nie zostały uwzględnione jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego na podstawie regulacji sektorowych,
uwzględnionymi na zasadzie proporcjonalności wymogami kapitałowymi pozostałych podmiotów konglomeratu finansowego;
4)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 4:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się jako sumę funduszy własnych, wyznaczonych poprzez odpowiednie zastosowanie metod określonych w ust. 1 pkt 1-3,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się jako sumę wymogów kapitałowych, wyznaczonych poprzez odpowiednie zastosowanie metod określonych w ust. 1 pkt 1-3.
3. 
Dokonując obliczeń, o których mowa w ust. 2, przy metodzie opisanej w pkt 2, 3 i odpowiednio 4 uwzględnia się zasady proporcjonalności ryzyka.
§  4. 
1. 
W sprawozdaniu w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego ujmuje się fundusze własne konglomeratu finansowego, rozumiane jako różnicę funduszy bazowych i ich pomniejszenia, wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego będące sumą wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora bankowego, wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora ubezpieczeniowego oraz wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora usług inwestycyjnych, a także wskazuje się metodę, zgodnie z którą rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego został przeprowadzony.
2. 
Sprawozdanie w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego sporządza się na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Do sprawozdania w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego dołącza się listę podmiotów wchodzących w skład konglomeratu finansowego na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
Sprawozdanie w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego sporządza się w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR SPRAWOZDANIA W ZAKRESIE ADEKWATNOŚCI KAPITAŁOWEJ KONGLOMERATU FINANSOWEGO

............................. ...........

(nazwa podmiotu wiodącego) (data)

Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego

Obliczenia na dzień............. Metoda1) ......

Lp. Opis Wartość

(w tys. zł)

1 Fundusze bazowe2)
2 Pomniejszenie funduszy bazowych3)
3 Fundusze własne konglomeratu finansowego [1]-[2]
4 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora bankowego [5]+[6], w tym:
5 Podmioty regulowane
6 Podmioty nieregulowane
7 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora ubezpieczeniowego [8]+[9], w tym:
8 Podmioty regulowane
9 Podmioty nieregulowane
10 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora usług inwestycyjnych [11]+[12], w tym:
11 Podmioty regulowane
12 Podmioty nieregulowane
13 Wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego [4]+[7]+[10]
14 Nadwyżka (+) / niedobór (-) funduszy własnych konglomeratu finansowego [3]-[13]

Sporządził: ............ Zatwierdził: ..........

Objaśnienia:

1) Wpisać 1, 2, 3 lub 4 zgodnie z następującym opisem:

1 - metoda oparta na skonsolidowanych funduszach własnych konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia),

2 - metoda oparta na zagregowanych funduszach własnych finansowego sektora konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia),

3 - metoda oparta na funduszach własnych podmiotu wiodącego konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia),

4 - metoda mieszana (§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia).

2) W zależności od stosowanej metody (1, 2, 3 lub 4) "fundusze bazowe" oznaczają:

metoda 1 - fundusze własne konglomeratu finansowego, obliczone na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia);

metoda 2 - fundusze własne podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego z uwzględnieniem zasady proporcjonalności ryzyka (§ 3 ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia);

metoda 3 - fundusze własne podmiotu wiodącego (§ 3 ust. 2 pkt 3 lit. a rozporządzenia),

metoda 4 - fundusze własne konglomeratu finansowego, obliczone na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego, albo fundusze własne podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego, albo fundusze własne podmiotu wiodącego w zależności od stosowanej metody 1-3 (§ 3 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia).

W kolumnie "wartość" należy wpisać kwotę funduszy bazowych, obliczonych wskazaną metodą zgodnie z powyższym opisem.

3) W zależności od stosowanej metody (1, 2, 3 lub 4) "pomniejszenie funduszy bazowych" oznacza:

metoda 1 - brak pomniejszenia funduszy bazowych - 0 (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia),

metoda 2 - sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotów konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia ich funduszy własnych (§ 3 ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia),

metoda 3 - sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotu wiodącego w pozostałych podmiotach konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego albo brak pomniejszeń (§ 3 ust. 2 pkt 3 lit. a rozporządzenia),

metoda 4 - brak pomniejszenia funduszy bazowych albo

- sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotów konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia ich funduszy własnych, albo

- sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotu wiodącego w pozostałych podmiotach konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego albo brak pomniejszeń 1-3 (§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia).

W kolumnie "wartość" należy wpisać kwotę pomniejszeń funduszy bazowych obliczonych wskazaną metodą.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR LISTY PODMIOTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD KONGLOMERATU FINANSOWEGO

............................... ..........

(nazwa podmiotu wiodącego) (data)

Lista podmiotów wchodzących w skład konglomeratu finansowego

Lp. Nazwa podmiotu Klasa PKD
1
2
3
4
5
6
7
8
...

Sporządził: ............. Zatwierdził: ............

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.174.1449

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego.
Data aktu: 23/08/2005
Data ogłoszenia: 09/09/2005
Data wejścia w życie: 24/09/2005