Sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych oraz wykaz dokumentów dołączanych do takich wniosków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 31 sierpnia 2005 r.
w sprawie sposobu składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych oraz wykazu dokumentów dołączanych do takich wniosków

Na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 48, poz. 447 i Nr 167, poz. 1396) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych, zwanych dalej "wnioskami o zmianę wpisu";
2)
wykaz dokumentów dołączanych do wniosków o zmianę wpisu.
§  2.
1.
Wnioski o zmianę wpisu składane są na piśmie.
2.
Wniosek o zmianę wpisu podpisywany jest przez brokera ubezpieczeniowego.
3.
W przypadku gdy brokerem ubezpieczeniowym jest osoba prawna, wniosek o zmianę wpisu podpisują osoby uprawnione do jej reprezentacji.
§  3.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą fizyczną, dołącza się następujące dokumenty:
1)
w przypadku zmiany danych osobowych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zwanej dalej "ustawą", kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego zmianę tych danych;
2)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 2 lit. d-f ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo odpis z rejestru przedsiębiorców, potwierdzające zmianę tych danych;
3)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 5 ustawy, pisemną informację, o której mowa odpowiednio w art. 32 ust. 2 lub art. 32 ust. 7 ustawy;
4)
w przypadku zmiany danych dotyczących osób fizycznych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 7 ustawy, broker ubezpieczeniowy obowiązany jest złożyć:
a)
oświadczenie stwierdzające, że wniosek o zmianę wpisu, dotyczący osoby fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie, został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 5,
b)
oświadczenie stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca w imieniu brokera ubezpieczeniowego czynności brokerskie spełnia wymogi określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. a-e ustawy;
5)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 8 ustawy, oryginał lub kopię polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej.
§  4.
1.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 2 lit. a-d ustawy, dołącza się następujące dokumenty:
1)
akt notarialny umowy spółki, potwierdzający zaistniałe zmiany;
2)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, potwierdzający zaistniałe zmiany.
2.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych osobowych osób wchodzących w skład zarządu, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy, należy dołączyć kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego zmianę tych danych oraz:
1)
w przypadku zmian dotyczących składu zarządu, należy dodatkowo dołączyć:
a)
oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych,
b)
informację o osobie, wydaną z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenie o niekaralności, wydane przez organ innego państwa, właściwy do wydawania zaświadczeń o niekaralności, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o zmianę wpisu, świadczące o niekaralności za przestępstwa określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy,
c)
kopię świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
d)
oświadczenie, że wnioskodawca był lub nie był członkiem zarządu brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego będącego osobą prawną, któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji,
e)
oświadczenia, że wnioskodawca był lub nie był brokerem ubezpieczeniowym lub reasekuracyjnym (osoba fizyczna), któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji;
2)
w przypadku zmian dotyczących składu członków zarządu, którzy spełniają wymogi określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. e i f ustawy, należy dodatkowo dołączyć:
a)
kopię zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych,
b)
informację o przebiegu pracy zawodowej oraz świadectwa pracy, umowy agencyjne lub inne dokumenty, potwierdzające co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń, zdobyte w okresie 5 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej.
3.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 4 ustawy, dołącza się pisemną informację, o której mowa odpowiednio w art. 32 ust. 2 lub art. 32 ust. 7 ustawy.
4.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 6 ustawy, w odniesieniu do osób fizycznych, broker ubezpieczeniowy obowiązany jest złożyć:
1)
oświadczenie stwierdzające, że wniosek o zmianę wpisu, dotyczący osoby fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie, został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 5;
2)
oświadczenie stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca w imieniu brokera ubezpieczeniowego czynności brokerskie spełnia wymogi określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. a-e ustawy.
5.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 7 ustawy, dołącza się oryginał lub kopię polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej.
§  5.
Wniosek o zmianę wpisu w stosunku do danych, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, sporządza się na podstawie następujących dokumentów, będących w posiadaniu brokera:
1)
oświadczenia osoby fizycznej o pełnej zdolności do czynności prawnych;
2)
informacji o osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenia o niekaralności, wydanego przez organ innego państwa, właściwy do wydawania zaświadczeń o niekaralności, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, świadczących o niekaralności za przestępstwa określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy;
3)
kopii świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub kopii dyplomu ukończenia szkoły wyższej;
4)
kopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz miejsce zamieszkania;
5)
kopii zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.
§  6.
1.
Oświadczenia, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, składane są na piśmie oddzielnie dla każdej osoby fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie.
2.
Oświadczenia, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, podpisywane są przez brokera ubezpieczeniowego.
3.
W przypadku gdy brokerem ubezpieczeniowym jest osoba prawna, oświadczenia, o których mowa w ust. 2, podpisują osoby uprawnione do jej reprezentacji.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.170.1427

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych oraz wykaz dokumentów dołączanych do takich wniosków.
Data aktu: 31/08/2005
Data ogłoszenia: 07/09/2005
Data wejścia w życie: 15/09/2005