Konkurs na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 18 sierpnia 2005 r.
w sprawie konkursu na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Na podstawie art. 14 ust. 9 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób ogłaszania, organizację i tryb przeprowadzania konkursu na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;
2)
skład, sposób powołania oraz zadania komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją".
§  2.
1.
Ogłoszenie o konkursie minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "ministrem", podaje do publicznej wiadomości w sposób gwarantujący jego powszechność, w szczególności przez zamieszczenie w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.
2.
Ogłoszenie o konkursie zawiera termin, miejsce i sposób zgłaszania kandydatów na dyrektora, a także kryteria oceny kandydatów.
3.
Wraz z ogłoszeniem o konkursie minister ogłasza termin, miejsce i sposób zgłaszania kandydatów na członków komisji.
4.
Ogłoszenia, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą również zawierać informacje dodatkowe, które minister uzna za istotne lub szczególnie przydatne dla zrozumienia celów i zasad konkursu.
§  3.
Do zadań komisji należy:
1)
rzetelna analiza zgłoszonych kandydatur;
2)
przeprowadzenie postępowania konkursowego i ocena kandydatów.
§  4.
1.
Komisja dokonuje oceny kandydatów na podstawie dokonanych zgłoszeń, uwzględniając następujące kryteria:
1)
przygotowanie teoretyczne kandydata, w tym profil wykształcenia;
2)
wiedzę i doświadczenie kandydata w dziedzinie kinematografii;
3)
wiedzę z zakresu finansów publicznych, administracji oraz przepisów prawa w zakresie kinematografii;
4)
znajomość języków obcych;
5)
znajomość europejskiego modelu wspierania kultury filmowej oraz zagadnień międzynarodowej współpracy w dziedzinie kinematografii;
6)
przedstawioną koncepcję rozwoju Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
2.
W razie potrzeby komisja może przeprowadzić na posiedzeniu rozmowę z wyznaczonymi przez siebie w tym celu kandydatami.
§  5.
1.
Komisja składa się z 11 członków.
2.
W skład komisji minister powołuje:
1)
po 1 przedstawicielu zgłoszonym przez:
a)
związki twórcze działające w kinematografii,
b)
producentów filmowych,
c)
jednostki publicznej telewizji,
d)
nadawców telewizyjnych innych niż wymienieni w lit. c,
e)
dystrybutorów filmów,
f)
podmioty dokonujące reemisji programów telewizyjnych,
g)
podmioty prowadzące kina,
h)
związki zawodowe działające w kinematografii;
2)
1 twórcę filmów fabularnych;
3)
1 twórcę filmów dokumentalnych lub animowanych;
4)
1 przedstawiciela ministra.
3.
W przypadku niezgłoszenia swoich przedstawicieli przez podmioty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, minister powołuje w ich miejsce członków komisji według swojego wyboru.
§  6.
Kandydaci na dyrektora zgłaszają swoje kandydatury w terminie 2 tygodni od dnia ogłoszenia o konkursie. W tym samym terminie są zgłaszani kandydaci na członków komisji, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1-3, z tym że kandydaci, o których mowa w pkt 2 i 3, mogą również zgłaszać swoje kandydatury samodzielnie.
§  7.
1.
Zgłoszenie kandydata na dyrektora powinno być dokonane w formie pisemnej i zawierać:
1)
imię i nazwisko kandydata;
2)
adres zamieszkania i adres do korespondencji;
3)
serię i nr dowodu osobistego oraz numer PESEL lub serię i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
2.
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dołącza się następujące dokumenty:
1)
życiorys;
2)
uzasadnienie kandydatury z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w § 4 ust. 1, wraz z przedstawieniem koncepcji rozwoju Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;
3)
oświadczenie o niekaralności za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
oświadczenie kandydującego o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych w związku z konkursem, wraz z powołaniem się na obowiązujące w momencie składania wniosku przepisy dotyczące ochrony danych osobowych;
5)
kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje kandydata.
3.
Zgłoszeń niespełniających wymagań określonych w ust. 1 lub niezawierających kompletu załączników, o których mowa w ust. 2, nie rozpatruje się.
§  8.
Zgłoszenie kandydata na członka komisji powinno być dokonane w formie pisemnej i zawierać:
1)
imię i nazwisko kandydata;
2)
adres zamieszkania, adres do korespondencji, numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej;
3)
informację o wykształceniu;
4)
informację o miejscu zatrudnienia;
5)
zwięzłe uzasadnienie kandydatury.
§  9.
1.
Niezwłocznie po upływie terminu zgłaszania kandydatów na członków komisji minister powołuje komisję oraz wyznacza termin jej pierwszego posiedzenia.
2.
Zawiadomienia o powołaniu na członka komisji oraz o terminie jej pierwszego posiedzenia przesyła się niezwłocznie listami poleconymi oraz pocztą elektroniczną.
3.
W zawiadomieniach wskazuje się również miejsce i czas, w którym członkowie komisji zapoznają się z dokumentacją dotyczącą zgłoszonych kandydatów na dyrektora.
§  10.
1.
Członkiem komisji nie może być osoba przystępująca do konkursu.
2.
Członek komisji wyłącza się od oceniania kandydata, z którym pozostaje w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do jego obiektywizmu lub bezstronności, w szczególności jest małżonkiem takiej osoby, jej krewnym, powinowatym, pracownikiem lub pracodawcą.
3.
W przypadku gdy członek komisji nie wyłączy się od oceniania kandydata zgodnie z ust. 2, na wniosek przewodniczącego minister może powołać w miejsce tego członka nowego członka komisji według swojego wyboru.
§  11.
1.
Na pierwszym posiedzeniu komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.
2.
W przypadku nieobecności przewodniczącego jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego.
3.
W przypadku gdy komisja nie dokona wyboru przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu, przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego wyznacza minister spośród członków komisji.
§  12.
1.
Każde posiedzenie komisji jest protokołowane.
2.
Protokół sporządza, pod kierunkiem przewodniczącego, sekretarz komisji, którym jest wyznaczony pracownik urzędu obsługującego ministra.
3.
Sekretarz bierze udział w posiedzeniach komisji bez prawa głosowania.
4.
Protokół podpisuje przewodniczący komisji oraz sekretarz.
§  13.
Pracami komisji kieruje przewodniczący.
§  14.
1.
Posiedzenia komisji są niejawne.
2.
Członkowie komisji i sekretarz są zobowiązani do zachowania w tajemnicy przebiegu posiedzeń komisji.
§  15.
W trakcie posiedzenia komisji przewodniczący wyznacza termin jej kolejnego posiedzenia, nie dłuższy niż 7 dni.
§  16.
1.
W przypadku gdy członek komisji nie wywiązuje się należycie ze swoich obowiązków, w szczególności z przyczyn nieusprawiedliwionych nie bierze udziału w posiedzeniach komisji, nie przyjmuje korespondencji lub w inny sposób utrudnia sprawny przebieg prac, minister może, na wniosek przewodniczącego, powołać w jego miejsce nowego członka spośród innych zgłoszonych kandydatów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przewodniczącego, z tym że odpowiedni wniosek składa przynajmniej 2 członków komisji. Przewodniczącym zostaje w tym przypadku dotychczasowy wiceprzewodniczący, a minister wyznacza nowego wiceprzewodniczącego i uzupełnia skład komisji, powołując nowego członka spośród innych zgłoszonych kandydatów.
§  17.
Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków komisji, w głosowaniu jawnym.
§  18.
1.
Po przeprowadzeniu konkursu komisja przekazuje niezwłocznie ministrowi ocenę kandydatów wraz z całą dokumentacją.
2.
Z dniem powołania dyrektora komisja kończy działalność.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 134, poz. 1430).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.160.1352

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Konkurs na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Data aktu: 18/08/2005
Data ogłoszenia: 24/08/2005
Data wejścia w życie: 24/08/2005